דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מימוש קריירה במרחב שבין חלום ומציאות 

מאת    [ 06/08/2009 ]

מילים במאמר: 744   [ נצפה 3695 פעמים ]

כולנו התחלנו את מחשבותינו על קריירה הרבה לפני ראיון העבודה הראשון. כבר בגיל מוקדם ביותר, בגן ובבית הספר היסודי חלמנו להיות כבאים, מאלפי אריות, טבחיות, זמרים או רופאות. במילים אחרות, כמו הרבה דברים אחרים, בחירת הקריירה שלנו מתחילה בשלב מוקדם ובנויה מהרבה חלומות שאינם קשורים אחד לשני ואינם לוקחים בחשבון שיקולים מעשיים. באותה התקופה, החלום מייצג את התשוקה, העניין והתחברות למודלים בסביבה הקרובה והרחוקה. לדוגמה: מיכל בת ה-6 יכולה להגיד שהיא רוצה להיות רופאה בעקבות קשר חיובי שנוצר בינה לבין רופאת המשפחה שלה ורצון לשלוט במחלה הכרונית ממנה סובלת. עם הזמן, החלומות מתחלפים בחלומות אחרים הנוגעים לחוויות עכשוויות יותר.

עם השנים, חלומות אלה בדרך כלל נדחקים לתהום הנשייה. אנו נעשים אחראים, רציונאליים, מחושבים, מפעילים שיקולי דעת מורכבים, בודקים את המציאות סביבנו ואת התפתחות עולם המקצועות. כמו כן, בדרך כלל משפיעים עלינו המסרים של מה חושבים עלינו, מה רוצים ומה מצפים מאיתנו.

נשאלת השאלה מהי הדרך הנכונה לעשות את הבחירה המקצועית?

במהלך הייעוץ התעסוקתי עולים תשוקות מודחקות ורצונות כמוסים. הם צצים בזהירות, עולים כחילזון אחרי יום גשם, בודקים את הסביבה, האם יש להם מקום? האם יתקבלו באהבה, ברצון? האם יש סיכוי להגשים אותם? הרבה פעמים יש סיבה טובה לכך שרצונות אלה נדחקו הצידה. שמענו לא פעם לגבי החלומות שלנו שהם ילדותיים, לא מציאותיים, או שאינם ברי מימוש. הסיפורים בחדר נעים בין "אני אוהב לצייר, אבל זה עניין של ילדים, מה אפשר לעשות עם זה?" או "כשאמרתי לאבא שלי שהתקבלתי לטכניון ללימודי מחשבים, תגובתו היתה מי? אתה? אתה בטח עובד עליי". המסרים וההפנמות הללו נשארים איתנו. במקרה של אותו בחור שבסופו של דבר כן הלך ללמוד בטכניון וסיים בהצלחה, עד היום כשהוא עומד מול אתגר מפחיד וחדש, המסרים האלה עולים ומהדהדים ובכך מפריעים לסיפורי ההצלחות המתהווים, להוות קרקע יציבה להמשך ניהול הקריירה.

הקושי האמיתי עולה כשאנו בוחרים להתעלם מהמסרים האלה. כשאנו דוחקים את החלומות הצידה ומנסים לבחור עבודה פרקטית, מעשית, נחשבת אך שאינה קשורה ליכולות, לרצונות ולצרכים האמיתיים שלנו. עם זאת, בדרך כלל הקושי במימוש אינו נראה בתחילת הדרך. תחילה יש התלהבות מהדרך החדשה, האתגר שבלמידה ובכיבוש, הרצון להוכיח את עצמינו וכדומה. אך לאורך זמן הניסיון לעשות משהו שאינו מתאים לנו גובה מאתינו מחיר גבוה יותר ויותר, דבר שמגביר את תחושות השחיקה והתסכול.

תחושות אלו בדרך כלל מביאות להתנהגות הרסנית הן כלפי הסביבה - דרך התנהגות א-סוציאלית, והן כלפי עצמינו - באמצעות הרס עצמי, פגיעה בבריאות, במצב הרוח, ובמקרים קיצוניים אף דיכאון. לדוגמה: בחורה יצירתית ויזמית שמרגישה צורך בעבודה בארגון גדול, יציב ובירוקראטי, מצליחה להשתלב בו היטב ואף להתקדם. באופן הדרגתי, עם הזמן, היא מגלה כי ערכיה - יעילות, שינוי, מקסום היכולות והשקעה - סותרים את ערכי הארגון, המדגישים יציבות תעסוקתית והתנהגות קונפורמית. בבירור שנעשה בייעוץ, עולה הצורך ביצירת הקשר האישי האותנטי, רצון להבעה יצירתית, לתנועה וגיוון, ולעיסוק אינטנסיבי יותר בתהליכי ייעול. אותה בחורה מחליטה לעשות תואר שני בייעוץ ארגוני ואימון ומשתלבת במשרד קטן ודינאמי יותר. בכך, מחד מכבדת את רצונה בשייכות כמו גם את אי רצונה לעבוד כעצמאית, ומאידך, התפקיד החדש מאפשר לה הרבה יותר תנועה, גיוון וביטוי אישי, וכן קשר ישיר יותר בין עבודתה להשתכרותה וקידומה.

בספרו 'אלוף בטלות', תום הודג'קינסון כותב: "אומנות החיים היא אומנות חיבורם של חלומות ומציאות...חלומות ומציאות ניזונים זה מזו, במעגל עליז יציר רוחנו, צריך להתקיים דו שיח בין שני העולמות, הרמוניה. הפרדתם לשדות מנוגדים של החוויה האנושית, לאורחות חיים המוציאים זה את זה היא טרגדיה". על מנת שחייכם יהיו הרמוניה ולא טרגדיה אנו ממליצים לנסות ולמצוא דרכים לחבר בין החלומות למציאות. לא להדחיק את חלומות הילדות, אלא להיפך, לתת להם במה, מקום וכבוד. להשקיע זמן בחיי היום יום בלחלום, לחשוב, להיזכר, להתגעגע, לתכנן, לראות לאן הלב לוקח אתכם ולהאמין ביכולת שלכם לממש. הכוונה אינה להגשמת החלום במלואו, כי לרב זהו אינו המצב, אך כן להשקיע אנרגיה, מחשבה ותשומת לב ולנסות לפעול למען מימושו של החלום, ולו באופן חלקי. שכן עצם ההימצאות בדרך והניסיון המתמשך, מהווים תגמול בפני עצמם.



להלן מספר שאלות שתוכלו לשאול את עצמכם על מנת לנסות להבהיר לעצמכם את החלום שלכם:

1. מה אהבתי לשחק כשהייתי ילד קטן?

2. אילו תכונות/ כישורים/ איכויות בלטו אצלי במשך השנים?

3. מה תמיד חלמתי להיות?

4. מיהם האנשים המצליחים בעיני ולמה?

5. אם היה לי את כל הכסף בעולם מה הייתי עושה?

6. מה אני מאחל לילדים שלי לעשות?

7. מה ממלא אותי באושר?

8. מהו יום עבודה אידיאלי עבורי?

9. מה בעל ערך בעיני? בשביל מה שווה לעבוד?

10. מה הייתי רוצה שיגידו עליי ועל הקריירה שלי במסיבת יום הולדת 80?



במידה ואתם עדיין מתקשים להבדיל בין החלום למציאות או שמא מתקשים למצוא את הדרך אשר תשלב ביניהם, אתם מוזמנים ליצור קשר עמנו ולקבוע פגישת ייעוץ עם אנשי מקצוע המצויים בתחום, ויכולים לעזור לכם לקבל את ההחלטה הנכונה.
אורלי צדוק
פסיכולוגית תעסוקתית מומחית ומדריכה מוסמכת

נטעלי דיטש
M.A בפסיכולוגיה תעסוקתית
ייעוץ תעסוקתי ותכנון קררירה

המרכז לייעוץ ותכנון קריירה
www.orlyzadok.com
לפרטים: 09-7438808



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב