כיצד פוסק בג''ץ ?
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

כיצד פוסק בג''ץ ? 

מאת    [ 05/08/2009 ]
מילים במאמר: 722   [ נצפה 2195 פעמים ]

 
 
הפסיקה ביהדות קשה ומחושבת,החלטות הסנהדרין הקשות היו תקפות רק אם כולם היו בדעה אחת.אף כי מצוות התורה ברורות הן,השולחן ערוך כתוב בצורה ברורה ובהירה,יודעים אנו שיש חילוקי דעות , שיש באורים רבים לכתוב. בעולם משתנה -חייבים לדון כל הזמן לגבי כל החלטה,מה שהיה פעם עיקר הופך לעיתים לטפל בדור זה. דור דור ודורשיו,התלמוד על 2700 הדפים מבוסס על שקלא וטריא,על תרבות המחלוקת.
הויכוחים קיימים כל הזמן , הפלוגתות תקפות בכל עת,אביי ורבא,רבי יוחנן וריש לקיש,בית הלל ובית שמאי,כל רב וסמכותו,כל דעה ותקופתה.לכל רב , לכל חכם ולכל "בית" היו כיווני חשיבה אופייניים , על כן אלו ואלו דברי אלוקים חיים והלכה כבית הלל. החשיבה הדיון וההחלטות נקבעות על פי תפיסת עולמם של אנשים,על פי אופיים וכיווני חשיבתם.

כך בדרך זו נקבעים פסקי הדין של בג"ץ,הכיוון של ההחלטות אינו נובע ברובו מאיזה שהוא צדק אבסולוטי,או ממגמה ברורה לחלוטין ,שהרי כאשר המקרה ידוע , כאשר התוצאה מקובלת הרי המקרה אינו מגיע לבג"ץ.כלומר,שיקולי הדעת בפסיקה תלויה באנשים,בשופטים,בדרכי תשובתם,בהשכלתם ובתחומי הדעת בהם הם עוסקים או מאמינים.
בניתוח עם חברים על דו"ח עו"ד טליה ששון,הבהרנו לעצמנו באופן חד משמעי,שאם לגברת זו היתה אמונה בתורת ישראל,אילו היתה היא חדורה בתורה,אם תורת ישראל ומצוותיה היו חלק מהווייתה, הכתיבה הדרך והכיוון היו שונים לחלוטין.

אין לי ספק שהחלטות שרים ומנכלי"ם אף של ראשי ערים אינם נקבעים על פי קריטריונים ברורים.השקפת עולמם,דרכם הפוליטית והלאומית בן הקובעות-לא הצדק. כאשר ראש עיר -אנטי דתי,תהיינה ההקצבות הכספיות נטולות כיוון דתי.ללא קשר אם הרכב האוכלוסיה מחייב זאת.כדי שיפתח גן ילדים דתי או בית ספר -צריך לרוב ללחוץ,לבקש ,לדרוש,להוכיח כי זו זכותנו.כך בהקצאות כספים לבינוי מבני ציבור.יוקם מבנה תרבות על חשבון הרשות,אך לא בית כנסת וישיבה-אצל ראש עיר בעל נטיות חילוניות.אף כי זה הצורך החיוני של העיר.
כך מתנהגים שרים בממשלה בחלוקת המשאבים הכספיים והאנושיים,הכל נקבע על פי שיקולי דעת פוליטיים ולא על פי הצדק.

עשרות שנים שימשתי כמפקח בשרד החינוך, הנני מסוגל לכתוב ספר עב כרס על מי ולמה איך ומדוע ניבנים מבני ציבור כאלה ולא אחרים.כך- בג"ץ,אם השופטים באמונתם הם אנטי דתיים ,אינם רואים בתורת ישראל -כתורה ניצחית,אינם מאמינים בדת היהודית שבזכותה אנו כאן בארץ ישראל,הרי החלטותיהם בתחומים הנוגעים ליהדות יהיו שונים ,אחרים ולעיתים נוגדות את תורת ישראל,את האמונה באלוקים,את חוקי התורה,את מיהו יהודי.
כלומר,הכל נקבע על פי השופטים-האנשים,אופיים ואמונתם.החלטתם הכואבת האנטי יהודית לדעתי של בג"ץ על "יהודי הקפיצה" התקבלה ברוב של 7 נגד 4 . היינו אם השופטים היא ברובם דתיים שומרי מצוות,הרי ההחלטה היתה שונה לחלוטין. בזמנו היקצו לציבור הדתי שופט עליון אחד, אנוכי תמה -מדוע? ברור לי לחלוטין שהתמנותם של השופטים אינם נובעים "רק" מיכולתם האיטלקטואלית או מעברם המצליח כשופטים מחוזיים אלא משיקולים שונים לגמרי.
אם מספר השופטים בעלי אורינטציה מסוימת נקבע על פי מיגוון האוכלוסיה שבארצנו,הרי שאין למנות "דתי תורן" , הציבור הדתי האמוני המקפיד על שמירת תורה ומצוות-האוכלוסיה החרדית והדתית לאומית מהווים כיום כמעט 50% מהאוכלוסיה,אם נוסיף להם את הציבור המסורתי המבקש לשמור על אופיה האמוני של המדינה נגיע ל70% .נכון שבקרב האקדמאיים הבכירים עדיין האחוז קטן יותר,אך האם השופטים נקבעים על פי הרכב האוכלוסיה - או על פי חברים וידידים,בקליקות,בקשרים ובפרוטקציה.
בטוחני שהמצב ישתנה תוך שנים ספורות,באשר רוב רובם של בוגרי החינוך הדתי ממשיכים ללמוד באקדמיה,יותר ויותר מבוגרינו משמשים כ"רבנים" איכותיים ומבריקים. בהמון מפעלי היי-טק ומוסדות יוקרתיים קובעים עיתים לתורה ולתפילות. מדרשות לנשים נפתחות מדי פעם והן שוקדות יותר ויותר על לימוד תורה, אחוז גבוה מאוד מאתנו לומדי "דף יומי" ובכך מעשירים את עצמינו ביידע ובאמונה תורנית.אחוז גבוה מבוגרינו משמשים כעורכי דין , מיעוטם משום מה משמשים כשופטים.
הדבר דומה לחלוטין לחששו-לפחדו ואימתו של האלוף במיל דני יתום,המאיים או מסית כי אם יהא מטכ"ל דתי הם יגרמו למהפיכה צבאית-נורא. אומנם כ-50% מבאי קורס הקצינים הם דתיים וכך ברוב היחידות הלוחמות המובחרות ובסיירות,כלומר , לדעתו של אלוף זה צריך לא לבחור דתיים לעמדות מפתח כמו בבג"ץ. אסור שיותר מדי " דתיים" יהיו במטכ"ל ובשפיטה.

בהיותי מפקח במשרד החינוך פעלתי לבחירת מנהלים ומפקחים על פי יכולתם- כך הגעתי להישגים הטובים ביותר בארץ מבחינה לימודית, ערכית, התנהגותית, וחברתית.מעולם לא נבחרו מנהיגים מובילים על פי קשריהם ודעותיהם אלא בהסתמך על כישוריהם.אף כי מונו בכירים יותר על סמך "הקשרים" הפוליטיים למרות המכרז. ניתן לבדוק מי מונה תחת שלטון המערך , מר"ץ וכיום הליכוד.אם המצב זהה בבית המשפט העליון מה לנו כי נלין על מינויים פוליטיים?
האם לדעת נשיא בית המשפט העליון ראויה הדרך הנלוזה הזאת להילמד במוסדות החינוך,כדי שתלמידינו יידעו לאיזה תרבות הם נכנסים?
בכל מקרה אנוכי אעשה כל מאמץ כדי להגביר תורה ולהחדיר מוטיבציה בקרב החינוך הדתי כדי ללמוד , להעמיק ולהגביר תורה, כדי לשפר ולטפח כישוריהם השכליים אך גם המנהיגותיים, אשתדל לזקוף קומתם ולהשרות בהם רוח איתנה לעמוד בראש מערכות עיסקיות ושיפוטיות.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב