כך מיישמים למידה
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

כך מיישמים למידה 

מאת    [ 05/08/2009 ]
מילים במאמר: 977   [ נצפה 1731 פעמים ]

 
 
מתי אדם מרגיש טוב, מצב רוחו עולה, חיוך נסוך על פניו, מביע תחושת שביעות רצון, המוטיבציה גדלה, היצירתיות מרקיעה שחקים, מוכן לסייע לאחרים, מסודר, מאורגן?
מתי? כאשר האדם מצליח, כאשר הוא רואה פרי בעמלו, כאשר תוצאות דרכו חיוביות. אדם החש כל הזמן חוויות של הצלחה יתאמץ יותר, יפעיל מלוא הקיטור רצון ותבונה כדי לזכות בעוד הצלחה. הצלחה גוררת הצלחה, ובדרך כלל איכותית יותר, גם אם היא קשה יותר. תינוק יודע שמחה מאין כמוהו כאשר הוא משכיל לטפס על שלב אחד בסולם או במדרגות, ההצלחה מוסיפה בו רצון עז להתאמץ ולהעפיל שלב נוסף למעלה. הצלחה גוררת תמיד הצלחה נוספת, גבוהה יותר, איתנה ומחושלת יותר.
מפעלי התעשייה למיניהם בעבר עמלו כדי ליצור דגם מסוים של מכשיר או מאכל, בנו מפעל תעשייה מסוים כדי לייצר דגם זה ולמוכרו.
כיום מפעלים אלה ורבים מאוד ממפעלי ההייטק מבינים, שהשיא אליו הגיעו בפיתוח המדעי גם אם הוא גבוה ואיתן, הרי הוא הופך לתשתית בסיסית עליה ייבנה דגם נוסף, חזק יותר ובעל איכויות גבוהות יותר.
ביקור בסופרמרקט שכונתי מראה שפע אדיר של גבינות ומוצרי חלב שונים, והמה סוגיהם מתרבות ללא הרף. מכשיר הפלאפון הופך למצלמה דיגיטלית למחשב ולאינטרנט, השמים הם הגבול בפיתוח התלוי באינטלקטואליות של האדם.
אפשר להתקדם במעלה ההר אף כי הדרך מכוסה וגדושה בקוצים, בבורות ובמהמורות כל עוד למדת בצורה מעמיקה כיצד את הבסיס שעליו הינך עומד, כאשר הינך מבין היטב את ההצלחה אליו הגעת, כאשר הכלים, הדרכים והמיומנויות אותם רכשת בעמלך להצלחה מופנמים בתוכך. הנך יכול ומסוגל להעפיל ולכבוש יעד נוסף ולהשתמש במאגר הכלים שהוטמעו בך.
תמיד, תמיד צריך ללמוד, להשכיל ולהפנים כל הנלמד. לעגן בתוכך את כל היקף הלימודים שלמדת, בעיקר את העקרונות והשיטות כדי שהמה יהוו כן איתן בבואך לכבוש יעד נוסף גבוה יותר.
כאמור, הרמב"ם מתייחס לשבעה תחומים בחינוך. הראשון שבהם הוא ההרגל. כל שלמדת, השכלת ורכשת עלול להישכח אם לא תרגלת ושיננת. קנייה אמיתית, פנימית, מבוססת ומעוגנת היטב אם היא תורגלה היטב. התרגול מהווה בסיס, א-ב בצבאיות. ככל שהתרגול יעיל יותר, מוטבע בתוך-תוכו של החייל, כן תהיינה התוצאות טובות יותר.
הלימוד התורני בו אנו עוסקים רבות בקובענו עתים לתורה יש לו חשיבות ערכית גדולה. חלק מהלימוד מתורגם לעשייה מעשית, לקיום מצוות. מצוות הנובעות מהבנה בלימוד המביא לידי מעשה יש לו ערך נפלא, מרגש וחווייתי. כך בתורה ובוודאי בכל העולם המדעי והטכנולוגי האופף אותנו, עולם המשתנה ומשתפר כל הזמן. דריכה על המקום לזמן קצר גורם לפיגור משמעותי בעתיד. חייב אדם להתחדש תמיד, ללמוד, לשמור ולעשות. העשייה שהיא תוצאה של למידה היא המשמעותית ביותר.
צריך לרכוש תיאורה בכל תחום כדי להבין, אך לא די בכך - עלינו לפתח כלים מגוונים כדי ליישם התיאוריה לתחומים המעשיים.
העושה והיוצר מתוך תחושות בטן ללא תפיסת עולם אידיאולוגית נמוג בשלב מסוים. האדם הדינמי היוצר המוסיף נדבך על נדבך כל הזמן והכול מתוך תפיסת עולם מעוגנת יצליח להמריא יותר גבוה ולחלוף טוב יותר על משברים שבדרך.
בעבודתי החינוכית כמרצה בקורסי מנהלים התקשו לעתים "המנהלים שבדרך" להבין כי כל מעשה חינוכי, כל התקדמות פדגוגית, כל הצלחה ערכית תצליח יותר אם תעוגן בתיאוריה איכותית. ברוב המקרים ביקשו הם מיידית אך איך עושים, אמור.... ספר... תאר... למד... רצפטים להשגת היעדים, בעוד התיאוריה אינה די מעוגנת.
במכללה מסוימת בה הסטודנטים בקורס המנהלים הכינו פרוייקט מעשי המסתמך על למידתם בקורס המנהלים, נאלצו לחזור ולשמן "השפה" הפדגוגית וליישמה הלכה למעשה. המנהלים התבטאו בכל הכלים שלמדו ותיארו בדרך נפלאה ההישגים אליהם הגיעו בהשתמשם בתיאוריה אותה למדו.
מנהל מירושלים תיאר פעילות רכישת תיקים וספרים על ידי הורים וקהילה עבור נצרכים, גמ"ח אמיתי-אנושי חשוב. מילות המפתח בהם השתמש המנהל - צמצום פערים, מתן הזדמנות שווה לכל תלמיד, סדר עדיפויות, ערבות הדדית, הפעלת הורים, אנשי עסקים, שימוש בקריטריונים, תכנון, מה ייחשב כהצלחה. כל איש צוות קיבל על עצמו תפקיד. שיתופיות צוות המורים וההורים, סדר, ארגון, אכפתיות. הוצאה מן הכוח אל הפועל כל שתוכנן, ההשקעה משתלמת, תרומה, יישום תיאוריה, תכנון, תהליך, הערכה מבוקרת, תחושת קיום מצוות, מסקנות, העצמת מורים והורים.
מנהל נוסף מירושלים הבהיר דרכו להחדרת לשון הקודש הנכונה. הלשון היא הבסיס החשוב המקשר אנשים בכל תחום בלימוד תורה, בעיצוב, בתקשורת, ח-כ', ה-א-ע, ט-ז, ק-כ. חלק מכישלונות התלמיד לדבריו נובעים מהיגוי לוקה של המורה. השפעה כמוקד בהצלחה, חידה שבועית, עלון שבועי-שפתי. הלמידה מתחילה במורים, קלטת עזר. מקורה של כל הגהה, התייחסות ריגושית, המחשה, התנסות, המחזה, הצגה, כבוד לזולת, נחישות, העלאת בעיה, יצירת אי-נחת, תכנון מדויק, תהליך ובקרה. רמת הילדים עלתה, ההישגים השתפרו. שיתופיות כל צוות המורים, כולל המנהל, לקחים.
מנהל מבית שאן תיאר בעוצמה כיצד שיתוף קהילה, רשות ומורים בהקמת פרוייקטים לימודיים בבית הספר, העצמה, חשיבה משותפת, יישום למידה, טיפוח פרוייקטים, צוות מורים חושב, שיתופיות כולם, אגודת ידידים, מתן אחריות לכל אחד, שילוב הקהילה הקרובה והרחוקה, עקביות, אסרטיביות, תכנון, כל אחד חשוב, למידה מתמדת, קביעת יעדים, יישום תיאוריה, תפוקות, האמונה באנשים, חלום יחלום, אומץ.
המנהל ממגדל העמק תיאר פרוייקט מנהיגות ולמידה עצמית, למידה הישגית.האמונה בתהליך הוסיפה הון. טיפוח מנהיגות נוער, קשר עם הורים, הוראת עמיתים, השפעת החברים, עזרה הדדית, שאילת שאלות, דיאלוג.ההורים והמנהיגים מקרב הנוער חסכו שעות לבית הספר. תכנון משותף, העצמת מורים והורים, יישום אהבת תורה ומצוותיה, אחריות מורה, אחריות תלמיד, הוספת ידע.
מנתיבות שמענו מהמנהל על פרוייקט החיסכון שווה כסף, חברותות, טיולים, סיורים וספרי לימוד, דפי צילומים, דפי קשר ותורמים.
דרכים להרבות בשיעורים וביוזמות ולחסוך חברותו, סיוע גורמי חוץ, חיסכון שווה כסף, שווה עוצמה והמון חכמה. החשיבה על החיסכון מפעילה את המוח על תחומים פדגוגיים. שימוש באמצעים אורקוליים חדשניים, ארגון חברותות, העלאת בעיות ופתרונן, הורים שותפים אמיתיים, תכנון דרכים להשגת יעדים, תוצאות ולקמים, צוותי חשיבה, מקוריות ויצירתיות. מהחיסכון הוגברו תורה, מעשים טובים ופרוייקטים.
המנהל שהגיע מעכו תיאר אוכלוסייה מגוונת, מורכבת והדרכים להתמודדות מוצלחת עם ציבור זה, גיבוש צוות המורים, שיפור מתמיד, פעילויות מגוונות, עידוד מתמיד, ראייה חיובית, ציונים לשבח מדי שבוע, חוויות של הצלחה, מציאת נקודות אור בכל תלמיד, גאווה אישית, אפשר וניתן להתגבר על כל מכשול, דרכי נועם - כלי נפלא בהצלחה, התייעלות מתמדת, שיפור הישגים מתמיד.
הדרך היעילה והחכמה ביותר להצליח היא לקרוא, ללמוד, להשכיל, להוסיף ידע תיאורטי, לעצב צוות עובדי מיומן כדי להשיג, למצוא כלים עדכניים כדי להפוך תיאוריה למעשה, רעיון לתהליך חינוכי, יעד לתפוקות, מטרה לתוצר, תכנון כולל לתוצאות.
ככל שנעמיק ללמוד, נחטט בספרות, נבלה בספריות, נעיין במאמרים, נוכל לבנות מבנה משוכלל של חזון, יעדים, תהליכים ותפוקות כהלכה.


- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב