דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ספירת דם בכלבים 

מאת    [ 04/08/2009 ]

מילים במאמר: 964   [ נצפה 2994 פעמים ]

ספירת דם מלאה (Complete Blood Count) מהוות את אחד מכלי האבחון הבסיסיים עבור הוטרינר מצד אחד,ומצד שני את אחד הכלים החשובים עבורו באבחון מחלות (לאחר קבלת ההיסטוריה הרפואית וביצוע בדיקה הגופנית יסודית) .
איך מתבצעת ספירת דם?
כמות קטנה של דם נלקחת מידידנו על 4 (אצל כלבים לרוב מוריד האמה,ובחתול מוריד הצוואר) ומוכנסת למבחנה מיוחדת השומרת על הדם מפני קרישה, הדגימה לאחר מכן לרוב מוכנסת למכשיר אוטומטי ,סופר דם,אשר בו מתבצעת קריאה של התאים הנמצאים בדם,בנוסף טיפה מהדם שנלקח נבדקת לאחר הכנה (יבוש, וצביעה) מתחת למיקרוסקופ לשם איבחון מבנה וצורת תאי הדם,בדיקה זאת נקראת -משטח דם,
מה נמדד בספירת הדם.?
בדם ניתן למצוא נוזל ותאים,
ספירת הדם נותנת מידע על שלושת המרכיבים התאיים של הדם ,
? כדוריות דם אדומות -RBC
? כדוריות דם לבנות -WBC
? טסיות דם
המידע המתקבל מכיל נתונים על מספר התאים של כל קבוצה,גודל כל תא,וצורתם של התאים הנמדדים ,יחד עם שינויים במבנה ומופע של כל אחד מסוגי התאים.

כדוריות דם אדומות?
כדוריות דם אדומות הנן המרכיב התאי הרב ביותר מבין התאים שבדם , תאי הדם האדומים אחראיים על קשירת חמצן מהריאות, קשירה זאת מתבצעת הודות לחלבון בשם המוגלובין אשר הנו בעל יכולת גבוהה להתחבר לחמצן ,בזכות יכולת זאת מסיעה הכדורית האדומה חמצן לתאי הגוף, תאי הגוף צורכים את החמצן ופולטים פחמן דו חמצני ,קליטת פחמן דו-חמצני מתאי הגוף מתבצעת לאחר מסירת החמצן לתאים,הסעתו ופליטתו בחזרה לריאות,עקב מספרם הרב נותנים כדוריות הדם האדומות לדם את צבעו האופייני, האדום.
מה ספירת הדם אומרת לנו לגבי כדוריות הדם האדומות?
? מס. כדוריות אדומות- המדד החשוב ביותר אותו אנו מקבלים מספירת הדם הנו מס. כדוריות הדם האדומות במחזור הדם,וכמות ההמוגלובין בהם,שלושה מדדים שונים אנו מקבלים בעיקר ספירה כללית אדומה,המטוקריט,נפח כולל של הכדוריות והמוגלובין,נשא החמצן,ירידה במס. הכדוריות האדומות ו/או ירידה בכמות ההמוגלובין נקראת אנמיה,האנמיה איננה מחלה בפני עצמה אלה סימן קליני של מחלה ראשונית אחרת,אשר צריכה להיחשף ,עליה במס. כדוריות דם אדומות לרוב מראה על התייבשות (ירידה בנפח הנוזלים בגוף),או מאמץ גופני(ספורטאים),במקרים נדירים עלול להצביע גם על מחלה חמורה .
? גודל כדורית הדם האדומה-מדד גודל הכדורית האדומה נותן לנו רמזים לגבי מס מחלות ,לדוגמא: בכלב אנמי נוכחותם של תאי דם אדומים גדולים ,מראים על נוכחות תאי דם אדומים צעירים במחזור הדם,זהו סימון לכך שמח העצם(המקום שבו התאים נוצרים)העלה את כמויות יצור כדוריות הדם האדומות נוכח בעיה שהגוף נתקל בה, הוטרינר בקוראו תוצאות כאלו מבין כי האנמיה מקורה או עקב איבוד דם (דימום) או עקב הרס מוגבר של כדוריות,ועפ"י זה יטפל בכלב.במקרה אחר שבהם כדוריות הדם הנם קטנות מהגודל הרגיל יכול הדבר להראות על חסר בברזל,בעיית כבד,או פגיעה במבנה הכדורית האדומה ,ישנם מצבים מצד שני שבהם גודל הכדורית תקין אך מספרם מועט ,דבר זה עלול להצביע על תהליך ממושך שהגוף נמצא בו(מחלה כרונית) כגון מחלת כליה כרונית, דלקת כרונית,או מחלות גידוליות(סרטן).
? מופע הכדורית האדומה- צבע הכדורית האדומה וצורתה הנם מדדים נוספים שאנו מקבלים מספירת הדם המלאה (כולל הבדיקה המיקרוסקופית)אשר עוזרים לנו בקביעת האיבחון למחלה, כדורית אדומה בגוון כחלחל מצביע לנו על כדורית צעירה שאך שוחררה ממח העצם, מספרם של הצירים במחזור הדם מראה לנו כמה מח העצם פעיל ביצור כדוריות דם אדומות דבר היכול להעיד על תהליכים כאלו או אחרים המתרחשים בגוף,מס רב של שינויים במבנה החיצוני(מעטפת) של הכדורית יכול להעיד על מחלה כזאת או אחרת שממנה סובל ידידנו על 4.
כדוריות דם לבנות ?
כדוריות הדם הלבנות ,אן בשמם האחר לאוקוציטים ,הנם חלק ממערך ההגנה של הגוף,תאים אלו מהווים את החיילים שלנו ,התאים הלבנים הם חלק מהמערכת החיסונית של כל בעל חיים. כחלק מהמערך החיסוני תפקידם הוא מלחמה בחיידקים, בנגיפים, פרזיטים ושאר גורמי תחלואה,ויחד עם זאת מהווים גם חלק מהתאים אשר תוקפים תאים סרטניים או תאים שעברו שינויים מוטנטיים.

מה ספירת הדם אומרת לנו לגבי כדוריות דם לבנות?
כמו בכדוריות דם אדומות ספירת הדם מספרת לנו בעיקר שני דברים לגבי כדוריות הדם הלבנות
? מס. כדוריות הדם הלבנות - בספירה האוטומטית המכשיר סופר את מספרם הכולל של כדוריות הדם הלבנות (WBC ( ,מס זה נותן לנו מידע כללי לגבי יכולת הגוף להתמודד עם גורמי תחלואה, מספרם הכללי של כדוריות הדם הלבנות לאחר מכן מתחלק לתתי קבוצות (חמש במספר) חלוקה זאת נקראת חלוקה מבדלת ( Differential count )כל שינוי,עליה או ירידה באחד מחמשת המרכיבים של ספירת הדם הלבנה,נותן לנו מידע לגבי סוג המחלה וחומרתה,סיבותיה ויכולת מח העצם להתעמת עם גורם המחלה , לעיתים העליה במס. התאים הנה רבה כל-כך דבר היכול להעיד על בעיה חריפה במח העצם,או לאוקמיה( סוג של סרטן).
? מופע הכדוריות הלבנות - עפ"י צורתם של הכדוריות הלבנטות אנו יכולים לקבל מידע לגבי יכולת הגוף להגיב לגורם המחלה מצד אחד ,מלחמה בזיהום, או לחילופין יכולתן של הגוף להתמודד עם הבעיה, מופע התאים יכול להראות לנו גם האם המערכת החיסונית נכנסה לפעולה או לחילופין יש לנו להליך ממאיר ע"י נוכחותם של האים במחזור הדם.
קבוצת התאים השלישית שאנו מקבלים אודותיה מידע בספירת הדם הכלילית הנם טסיות הדם
טסיות הדם הנם מבנים קטנים המצויים במס. רב במחזור הדם ,אשר תפקידם המרכזי הנו לקחת חלק בתהליך הקרישה של הגוף(אבני הבניין לחסימת דימום ),טסיות הדם הנם קו ההגנה הראשון כנגד דימומים קטנים בכל מקום בגוף.
מה ספירת הדם הכללית מספרת לנו לגבי טסיות הדם?
? מספר הטסיות בדגימה -מספרם הכללי נותן לנו מושג לגבי יכולת מנגנון הקרישה להתמודד עם דימום כזה או אחר ,אם ישנה ירידה מעבר לסף של מספרם ,דימומים ספונטניים עלולים להתרחש,מספר נמוך של טסיות עלול להראות על בעיה ביצור הטסיות(במח העצם) או לחילופין תחלואה כלשהי הפוגעת במספרם במחזור הדם (קדחת קרציות),עליה במס הטסיות מראה לרוב על התרגשות של ידידנו על 4.
? גודל הטסית- גודל הטסית מבטא את גילה במחזור הדם ,טסיות צעירות לרוב הנן גדולות יותר ואחוזות יחד בצברים,ע"י צפיה הוטרינר יכול להגיד כמה מח העצם בעיל ביצור טסיות,מידע היכול להיות חיוני לגבי נוכחות מחלה ויכולת הגוף להתמודד איתה .
? מופע הטסית לרוב הנו קבוע ,שינויים במראה הטסית מתחת למיקרוסקופ עלול להצביע על בעיה במח העצם.
לסיכום ספירת דם כללית ומבדלת הנה כלי איבחוני ראשון במעלה הנותן לקלינאי מידע רב הודות מצב בריאותו של ידידנו על 4,דבר המביא אותנו לאיבחון מהיר יותר ואמין יותר (עפ"י התוצאות)לשם נתינת טיפול הולם
ד"ר ישראל זילברמן
חבר בעמותת הרופאים הוטרינריים לחיות מחמד
http://www.vetcare.co.il





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב