דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כתיבת קורות חיים אפקטיבית- מבט ממשקפיו(ה) של מעסיק(ה) 

מאת    [ 15/08/2006 ]

מילים במאמר: 1223   [ נצפה 8101 פעמים ]

למודעת "דרושים" באחד משני העיתונים הנפוצים בארץ, המתפרסמת שלוש פעמים בחודש , נענים בין 300 ל-1500 איש, בעוד שמספר העובדים הנדרש לעבודה בפועל לא עולה בד"כ, על עשרה אנשים. בארגונים רבים נעשה מיון ראשוני של מועמדים על סמך קריאת דפי קורות החיים במטרה לצמצם את מספר האנשים המגיעים לראיונות העבודה. המטרה של דף קורות חיים היא, אם כן, לגרום למעסיקה הפוטנציאלית להזמין את המעומדת לריאיון.
דף קורות החיים צריך להיות מנוסח כך שלא יגרום לפסילה המיידית של המועמדת. לכן, מומלץ לעדכן את קורות החיים, לשכתבם ולהתאימם מחדש לכל משרה אליה מגישים מועמדות.
דף קורות החיים חייב, בראש וראשונה, לכלול הקשר ברור למשרה המוצעת. אנשים עם יכולות אדירות, ניסיון עשיר, ותארים רבים, שלא מבהירים את הקשר בין קורות חייהם למשרה המוצעת , יפסלו כבר בשלב ראשוני זה, ולעיתים קרובות לא יקבלו כלל תשובה. ישנם אנשים ששלחו מאות קורות חיים, למקומות עבודה שונים, ולא קיבלו אף לא זימון אחד לריאיון.
דף קורות החיים צריך להיכתב בפורמט האחיד, והמקובל הבא:
קורות חיים
פרטים אישיים
שם ומשפחה :
ת. לידה :
מ. משפחתי :
כתובת :
טלפון :
נייד :
השכלה

ניסיון תעסוקתי

פרסומים ופטנטים (במידה ויש)

קורסים נוספים רלוונטיים

שרות צבאי ת.גיוס: ת. שחרור: חייל:
רכב:

בתיאור השכלה וקורסים יש לכלול פרטים אודות שנת התחלה וסיום, שם תחום הלימודים, סוג התעודה שהתקבלה ומקום לימודים.
בפרטים אודות ניסיון תעסוקתי יש לכלול פרטים על שנות העבודה, מקום העבודה ותפקיד, ותיאור תחום העיסוק הרלוונטי למשרה אליה מגישים מועמדות.
כתיבת קורות חיים-מה לא לעשות
המעסיק הפוטנציאלי בדרך כלל לא יזמן 500 מועמדים שקורות חייהם נשלחו אליו בעקבות פרסום המודעה, אלא יערוך את קורות החיים בסדר עדיפות. לסדר עדיפות נמוך יכנסו קורות החיים שמבחינה הכתוב בהם אין נגיעה לנדרש, או שיש בהן טעויות פטליות בכתיבתם. במהלך קריאת אלפי קורות חיים, תיעדתי דוגמאות לטעויות של מועמדים שגרמו להם להיכנס לתחתית ערמת קורות החיים.
1. אזור הנוחות של המועמד - למרות שבמודעה שהופיע באינטרנט, נכתב במפורש לשלוח את קורות החיים בפקס, המועמד שלח את קורות החיים במייל. כשממיינת קורות החיים ביקשה ממנו פעם נוספת, באמצעות מייל חוזר, לשלוח את קורות חייו בפקס הוא התעקש שאין לו פקס. מועמד זה משדר, כבר בשלב התחלתי זה, שאין לו מוכנות להשקיע, שאינו משתף פעולה, ואינו נענה לסמכות.
2. הצגת כישורי יתר- בתגובה למודעה בה נדרשו סוכני מכירות , הגיעו דפי קורות חיים בהם אנשים הציגו פירוט רב את היותם בעלי חברות מצליחות, מנהלי שיווק בינלאומיים, מנהלים של 500 אנשי מכירה, בעלי פרסומים אקדמיים במתמטיקה ופיסיקה, בעלי תארים בתחום המחשבים ועתירי ניסיון בפיתוח תוכנות. סביר להניח שאדם המציג את עברו התעסוקתי כמפואר כל-כך בתחומי שיווק מקרו וניהול, לא יוזמן לראיון לתפקיד של סוכן מכירות, משום שהמעסיק הפוטנציאלי יחשוב שהסיכוי שיהיה מוכן להיכנס לנעליים קטנות כל-כך, ולהרגיש בהן נוח לאורך שנים, קטן. כדאי תמיד להבין היטב מהי המשרה, ומה נדרש בה, ולערוך את קורות חיים בהתאם. אין צורך להציג כל עיסוק, ולא כל תואר. אדם בעלת דוקטורט, או מספר רב של תארים גבוהים יבחר את הרלוונטיים ביותר למשרה להצגה. אדם שהקים חברה בינלאומית משגשגת, ובאמת מעוניין לעסוק במכירות, יציג את המפעל בו עסק, בלי לציין את היותו הבעלים, ויציג את תחומי העיסוק הרלוונטיים כמו מכירה ליחידים, שכנוע וניהול משא ומתן.
3. השמטה אוטומטית של פרטים -
השמטת סעיף הגיל ?בישראל יש דעה מקובלת שלאנשים מעבר לגיל 40 אין סיכויי היקלטות בשוק העבודה, ולכן אנשים מבוגרים נוטים להשמיט את גילם, כדי לא לחסום את סיכויי ההזמנה לריאיון. הטיעון לגבי הגיל היה נכון בעבר, אך בשנים האחרונות יש מעסיקים שגילו שהעולם לא תמיד שייך רק לצעירים. ישנם תפקידים בהם לגיל יש יתרון כמו לתפקידים במכירות בתחום הפיננסים, הדרכה במוסדות להשכלה גבוהה, ניהול, ועוד. גיל מבוגר משדר רצינות, יישוב הדעת, ניסיון וסמכות. כדאי לנתח את התפקיד ולהחליט אם לציינו או להשמיטו.
השמטת פירוט ניסיון בעבר הרחוק - יש אנשים המשמיטים את ניסיונם בעבר הרחוק, ובכך יוצרים חורים שחורים, שבודק קורות החיים יכול למלא בהשערות שונות. גם אם הניסיון בעבר אינו רלוונטי כדאי לציינו בקצרה, על מנת ליצור רצף היסטורי.
השמטת פרטים על שירות צבאי - השירות הצבאי מהווה אישור מסוים לבריאות פיסית ונפשית, והיות האדם שייך לזרם המרכזי בישראל. יש אנשים המשמיטים פרטים על שירות צבאי, בגלל שנראה להם שאלו פרטים שפג תוקפם. ציון שירות צבאי לגבי תפקידים מיוחדים כמו טיס, מעלה את סדר העדיפות של האדם להזמנה לראיונות. הסיבה היא שמבחינת המעסיקה האדם עבר את מבחני האישיות הנדרשים, ונמצא כשיר. לגבי רוב האנשים ציון שירות צבאי לא יעלה את רמת העדיפות אך אי ציון שירות צבאי, מולידה תמיהות וצורך בבירור מיוחד, ולפעמים הדבר יגרום להורדת רמת העדיפות.
4. הצבת תנאים - ישנם מועמדים שבמקום לשלוח קורות חיים , שולחים דף מקדים ומתנים את שליחת קורות החיים בקבלת פרטים נוספים על המשרה המוצעת. הצבת תנאים היא טעות, משום שהמערכת אינה ערוכה לשרת את המועמד באופן ייחודי, בשלב כל כך ראשוני. בנוסף, מתעורר החשש שאם המועמד קובע כללים משלו כבר בשלב זה, הוא גם יקבע כללים ותנאים בעתיד, כאשר יידרש לשיתוף פעולה יומיומי. מועמדים שמציבים תנאים, גם אם הם בעלי פוטנציאל התאמה גבוה, לרוב יפסלו בגלל הגישה שהם משדרים.

טכניקות בכתיבת קורות חיים הכובשות את לב המעסיקה:
גם בתחום כתיבת קורות החיים ישנם "כוכבים". אלו אנשים שפיתחו מומחיות בכתיבת קורות חיים וניתן ללמוד מהם. הכוכבים נוקטים במספר פעולות, ומשיגים יתרון יחסי בהגעה אל לב המעסיקה הפוטנציאלית.
1. העיתוי - קורות החיים שלהם מגיעים ביום שישי מוקדם בבוקר. לקורות חיים המגיעים בעיתוי זה יש נטייה להתחבב על המעסיקה . המעסיקה שהשקיעה ממיטב כספוה ומרצוה בחיפוש מקומות פרסום אפקטיביים מחכה ביום שישי בבוקר לראות אינדיקציות לתוצאות מאמציוה, והוא סקרן לראות מי קהל היעד של המועמדים אליו הצליח להגיע. לכן כל דף קורות חיים המגיע ביום שישי בבוקר נקשר לרגש חיובי של הקלה ורווחה. לקורות חיים אלו סיכוי גבוה להיקרא על ידי המעסיק במשך זמן רב יותר, ולהעסיק יותר את מחשבתו. כך המועמד חודר עמוק יותר לתודעתו של המעסיק. ההשקעה היחסית גדולה של המעסיק במועמד מסוים, מגבירה את סיכויי המועמד להיות מוזמן לריאיון. בנוסף, מועמד שקורות חייו הגיעו ראשונים, משדר החלטיות בהקשר לתפקיד המוצע, מוטיבציה, נחישות ומוכנות להשקעה.
2. המיקום- אם הכוכבים גרים ביישובים לא מאוד מוכרים כמו מושב גן-יאשיה, הם טורחים לציין שמות של יישובים מוכרים יותר בקרבתם, כמו נתניה, ובת חפר. ממייני קורות החיים לא תמיד יודעים היכן נמצא היישוב שהמועמד מציין, והאם נתוניו הגיאוגרפיים מהווים יתרון או חיסרון. לפעמים מקומות עבודה אינם מעוניינים במועמדים שיבלו זמן רב מדי בכבישים בהגעה למקום העבודה. לעומת זאת, יש מקומות עבודה שבמודעה מציינים שהם מגייסים אנשים מכל הארץ, והמיקום הגיאוגרפי יכול להוות יתרון. מקומות עבודה כאלו דואגים לכיסוי גיאוגרפי באמצעות גיוס מועמדים מאזורים שונים.
3. הדף המלווה - הכוכבים בכתיבת קורות חיים טורחים על כתיבת דף מקדים לקורות החיים. מטרת דף הפתיח הוא לרכך את דף קורות החיים הרשמי; הוא מאפשר פנייה ידידותית ואישית יותר. לכן כדאי להשתמש בכישורי הכימיה והתקשורת הבין-אישית שלכם בדף זה.
מבחינת תכנים , דף זה הוא הזדמנות לשקף פרטים שאינם מופיעים בקורות חיים כמו כישורים רלוונטיים למודעה. כדאי שהדף ישמש כמראה לצרכים שהופיעו במודעת הדרושים, ולא כעלון דובר. כלומר, אם ביקשו בכישורים מסירות, ציינו את מידת מסירותכם, אם ביקשו יכולת ארגון , השתמשו במילה זו בדף המקדים, וכד'.
יש גרסאות רבות לכתיבת הדף המקדים, למשל:
שלום רב!
בהמשך למודעתכם בעיתון מעריב, "דרושים ות מנהליות סניפים" , אני בעלת ניסיון בניהול סניפים בינוניים עד גדולים זה כ-20 שנה, ובעלת תואר שני במנהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל-אביב.
יכולותיי הבולטות הן ראייה לטווח ארוך, יכולת המשגת מצבים, החלטה מהירה, והנעת אנשים לביצוע.
אני מאוד מעוניינת לבדוק את האפשרות לעבוד בחברתכם.
מצ"ב דף קורות חיים, אשמח לפגישה,
רמית

כדאי לנצל את הזדמנויות הלמידה שמזמן התהליך הארוך ולעיתים המייגע של חיפוש עבודה, ולשפר את מיומנויות השיווק העצמי באופן מתמיד. ניתן, וכדאי לשפר אותן. בהצלחה לכל מחפשי העבודה, שתהיה זאת שנת שפע והתפתחות עבור כולם.

עינת גרוס הינה הבעלים של מכון מראות אסטרטגיה להכשרת מאמנים/ות, אימון למיתוג עצמי, כתיבת קורות חיים, הכנה לריאיונות עבודה, הדרכה וייעוץ ארגוני.
einatgross@mirror-strategy.com
www.mirror-strategy.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב