דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך תשפיע עלינו עסקת מיקרוסופט-יאהו!? 

מאת    [ 02/08/2009 ]

מילים במאמר: 700   [ נצפה 2909 פעמים ]

תגיות: pCon, גוגל, מיקרוסופט, יאהו!, מנוע חיפוש

קובי שפיבק הוא העורך הראשי של pCon - זה עובד ומצליח וזה אמיתי http://www.pcon.co.il/data/abm/abmc.asp?b=880&z=

מיקרוסופט ויאהו! הודיעו השבוע (http://www.pcon.co.il/v5/NewsHeadItem.asp?id0=1973) על חתימת הסכם לשיתוף פעולה ביניהן שבמסגרתו תוותר יאהו! על מנוע החיפוש שלה ובמקומו תשתמש במנוע החיפוש בינג של מיקרוסופט. בתמורה לכך, מיקרוסופט תעביר בחמש השנים הראשונות לעסקה כ-88% מהרווחים מהפרסום במנוע החיפוש שלה ליאהו!

מאחורי העסקה עומדים אינטרסים רבי חשיבות עבור שתי החברות. יאהו!, שהפסידה במהלך המשבר הכלכלי העולמי יותר מחצי משווי המניות שלה, זקוקה באופן חיוני לתמריץ כלשהו שידחוף בחזרה את הערך שלה בבורסה כלפי מעלה. ההצעה של מיקרוסופט צפויה לספק ליאהו! רווח של כ-500 מיליון דולר בשנה, ולכן היא נשמעת, במיוחד בתקופה זו, כמפתה מאוד עבור יאהו!

מה מרוויחה מיקרוסופט מהעסקה?

עבור מיקרוסופט מדובר באינטרס ברור וחיוני. כבר שנים שהחברה מנסה לנגוס במשהו מנתח השוק העצום של גוגל, אך לא ממש בהצלחה. החברה השקיעה מאות מיליוני דולרים על טכנולוגיית החיפוש שלה, שינתה את הלוגו והשם שלו, הציעה כלים חדשניים והוסיפה שיפורים כל הזמן, אך כל אלו לא הועילו לה, כמעט כהוא זה, במלחמה מול גוגל.

לבינג יש כיום נתח שוק של 8.4% בלבד, שכמעט ואינו משתנה במשך השנים, וליאהו! יש, לעומת זאת, נתח שוק של 19.6%. שילובו של בינג באתרי האינטרנט של יאהו! צפויה לחשוף אותו לקהל של עשרות מיליוני גולשים חדשים שיתכן ולא היו מגיעים אליו בדרך אחרת. חשיפת המנוע בפני נתח שוק נוסף, שנאמד בשיעור של 19.6%, עשויה להתגלות כמכרה של זהב עבור מיקרוסופט בשוק הפרסום במנועי החיפוש, ששוויו נאמד כיום בעשרות מיליארדי דולרים. במיוחד כאשר היא מסתכלת לטווח הרחוק.

מה ירוויחו הגולשים?

יאהו! ומיקרוסופט אולי עשויות להרוויח מכל העסקה, אך עבור הגולש הפשוט מדובר, לפחות בשלבים הראשונים, בהפסד. זאת, מהסיבה הפשוטה, אפשרות הבחירה שלו תצטמצם כעת משלושה מנועי חיפוש מובילים לשניים בלבד. מנוע החיפוש של יאהו! כבר לא יהיה זמין עוד, ומי שהעדיף אותו על פני בינג וגוגל, יצטרך מעכשיו להסתפק בשתי חלופות שהיו בעדיפות נמוכה יותר מבחינתו.

במקרים רבים, ובמיוחד בביטויים באנגלית, המנוע של יאהו! מספק תוצאות טובות, אפילו יותר מכל המתחרים. לכן, החלפתו בבינג, שעד היום טרם הוכיח את עצמו, נראית לנו בעייתית מעט.

עבור הגולשים בישראל, קרוב לוודאי שלא נראה שינוי משמעותי שכן התמיכה המוגבלת בעברית שיש ליאהו ולבינג, עושים אותם ממילא לחלופה אטרקטיבית פחות מגוגל. לעיסקה החדשה ולפחות בטווח הקרוב, לא סביר שנראה שינוי משמעותי.

מה תרוויח גוגל ומה הן המשמעויות עבורה?

עבור גוגל מדובר במתחרה אחד פחות, כך שלכאורה מדובר ביתרון, במיוחד כשידוע שנתח השוק של המתחרה שנעלם שווה ל-19.6%, ושזה שיחליף אותו שווה הרבה פחות.

מאידך גיסה, אנחנו חייבים להסתייג ולומר שישנה גם תחזית אחרת שנראית הגיונית והיא שירידתו של יאהו! עשויה להתגלות בעתיד דווקא כרועץ לגוגל. זאת, משום שכעת במקום שני כוחות נפרדים יעמוד מול גוגל כוח אחד גדול ועוצמתי יותר.

יאהו! ומיקרוסופט הן חברות ענק שיכולות להשקיע יחד הרבה יותר כסף על מנוע החיפוש המשולב, מאשר הן עשו בנפרד. השילוב בין השתיים גם עשוי להתגלות ככזה שהשלם יהיה גדול יותר מסך חלקיו ושמנוע החיפוש המשולב אשר יכלול את מיטב הטכנולוגיות והאלגוריתמים שלהן, יהיה טוב יותר משני המנועים הקודמים שפעלו בנפרד.

הצבת כוח שכזה מול גוגל תחייב אותה לחדשנות רבה יותר וכן לגלות היענות רבה יותר לצורכי הלקוחות. יתכן גם שהאיום הזה יחייב אותה להוזיל מחירים בתחום הפרסום ו/או להציע נתח גדול יותר מהרווחים לאתרים שאיתם היא משתפת פעולה, על מנת להתמודד טוב יותר מולו.

לסיכום

אנחנו מאמינים בשילוב של שתי התחזיות גם יחד. בטווח הקצר, אכן אפשרות הבחירה של הגולש תצטמצם, אם כי למרבית הגולשים הישראלים מדובר בשינוי לא מורגש. בטווח הרחוק, דווקא התחזית השנייה והאופטימית יותר היא זו שעשויה להתקיים. יאהו! ומיקרוסופט יציבו אתגר גדול יותר מול גוגל ככל שהזמן יעבור, מה שיוביל לתחרות גדולה יותר, שיפור בתוצאות החיפוש שממנו נהנה כולם, וכן שיפור במצבם של המפרסמים ובעלי האתרים.

עם כל זה ולפחות בטווח הנראה לעין, לנו נראה שלעסקה החדשה אין הרבה סיכוי לנצח את גוגל, לפחות לא בשנה-שנתיים הקרובות. זאת, מהסיבה שעדיין אין תחליף אמיתי למומחיות של גוגל בתחום החיפוש. כלומר, מדובר בתחרות שתגדל ותתעצם, אך לדעתנו, עם תוצאה ידועה מראש.

רקע על מהפכות המפתח במחשוב

עוד הרחבות על מהפכות המפתח במחשוב, הכוללות בין היתר התייחסות לחידושים ולמגמות העיקריות בתחום זה, יישומים ופתרונות, היבטים כלכליים, דגשים חשובים והאתגרים בתחום, ניתן למצוא בתקציר: מיקרוסופט מול גוגל (http://www.pcon.co.il/v5/Debrief.asp?debrief=839#d1).

פרשנויות שבועיות נוספות, על המשמעויות של חדשות חשובות, בעולם המחשוב ואינטרנט ניתן לקרוא בקישור זה http://www.pcon.co.il/v5/NewsMeanItemArc.asp.
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב