דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תורת המשחקים-הפלאפון כמשל 

מאת    [ 30/07/2009 ]

מילים במאמר: 498   [ נצפה 3364 פעמים ]

כרגיל, הייתה זו זוגתי לחיים סימה שטיין שהסבה את תשומת לבי לנושא מרתק.הבוקר, באחת משיחות הטלפון המרובות שבנינו, ניסתי להסביר לה את תורת המשחקים בכמה משפטים.היא הבינה את העיקרון ואז היא אמרה לי את משפט המפתח:"אתה מבין איזו חשיבות יש לטלפון הסלולארי בכל תורת המשחקים? זהו מרכיב חשוב ביותר." חשבתי והבנתי עד כמה היא צודקת.לכן אקדיש את המאמר הזה ומאמרים נוספים לחשיבותו של הטלפון הסלולארי בכל הקשור לחיינו ובכל הקשור לתורת המשחקים.

הטלפון הסלולארי הוא אישי.נקודה חשובה ביותר.להבדיל מהטלפון הנייח של בזק או הוט שהוא פתוח לעוד אנשים.להיותו של הטלפון הסלולארי אישי וצמוד אדם יש משמעות עליונה בכל הקשור לחיינו ובתוך כך לכל הקשור להתנהלותנו במסגרת תורת המשחקים.

במאמר זה אציג מספר נקודות טקטיות שהן תוצר של החלטות ואסטרטגיה:

1.התמונה שאנו מעלים למסך הסלולארי הפותח ,אותה תמונת שומר המסך היא בעלת משמעות.האם התמונה תהיה של הבן/בת ואיזה מהם? האם התמונה תהיה של הבעל/החבר? ואולי תמונה סתמית של החברה המשווקת? לכל תמונה יש משמעות ואמירה מאוד ברורה וחדה. זו תמונה המצביעה על סדר עדיפויות.זו תמונה המצביעה על בחירה בין חלופות שונות.ההחלטה למי מהאנשים ב"ספר הטלפונים" ילווה בתמונתו היא החלטה טקטית שמצביאה על בחירה בין חלופות וקבלת החלטה הבאה לידי מימוש בתמונה הקיימת.או, לחילופין בהעדרה של התמונה מאותו ספר טלפונים שיש לנו בסלולארי.

2.סדר ההופעה של האנשים בחיוג המקוצר היא בבואה של החלטות שלנו.זה מצביע למי אנו מתקשרים הכי הרבה.למי חשוב להתקשר מיידית ולכן מספר החיוג המקוצר שלו יהיה בין 1 ל 4.מספרים שקל לזכור אותם ולכן נתשמש בהם יותר. למתעניינים? סימתי קיבלה את מספר 1 .ילדי את מספרים 2-3 וגרושתי שאחראית על ילדתי הנכה קיבלה את מספר 4.השאר? פשוט איני זוכר.

3.השמוש בכוכבית המסתירה את מספר הסלולארי שלנו- נושא מורכב ביותר.אלו, הן ,בדרך כלל החלטות טקטיות הנובעות מהחלטה אסטרטגית.ההחלטה האסטרטגית היא: להיות גלוי לכולם? או שמא לא? להסתיר דברים גם מהקרובים אליך? לבדוק אותם? להיות חסר ביטחון? לבגוד? להיות אמין ונאמן? כל אלו נושאים הקשורים בדרך כלל לזוגיות ועל כך כתבתי בעבר.אגיע לכך שוב בהמשך באחת מהכתבות הבאות.כיום ההחלטה האסטרטגית שלי מאז שאני עם סימה שטיין היא פשוטה: נאמנות, אמינות ו"אין לי מה להסתיר".שלא אובן לא נכון ,תמיד דאגתי והייתי ישר, הגון ושומר חוק.בתחום אחד ,כהחלטה אסטרטגית ,הייתי שונה :בנאמנות לבת הזוג שלי.הייתי לא נאמן ומכאן , כמובן נוצרו הרבה מאוד החלטות טקטיות התואמות לאסטרטגיה הראשית הזאת.למכשיר הסלולארי ככלי אישי וצמוד אלי הייתה חשיבות רבה ביישומן.

4.האם לענות לשיחה? אחרי כמה צילצולים? האם ל"סנן" את השיחות.האם לענות לשיחה לא מזוהה? האם לחייג כשיחה לא מזוהה? כל אלו נראים ,אולי, חסרי חשיבות להדיוטות.אבל כל אותן חלקי החלטות לשאלות פשוטות אלו הן חלק מתורת המשחקים.נסו לחשוב ולהיות כנים עם עצמכם: יש פעמים שבהם לא תענו לשיחה מזוהה בעיקר באם היא מאדם הקרוב וחשוב לכם.מדוע? האם תענו ,מיידית, לאדם החשוב לכם לאחר שלא ענה לכם מספר פעמים? האם תענו ישר בצלצול הראשון לאדם שפגשתם בבליינד דייט ומצא חן /או לא מצא חן בעיניך? התשובה היא שלילית.ההסבר ידוע לכל קורא.ההסבר היותר מתוחכם נמצא בתורת המשחקים שמנתחת מצבים מאין אלו ומורכבים הרבה יותר.

זוהי רק תחילתה של בדיקת ההתנהגות שלנו עם מכשיר הטלפון הסלולארי האישי שלנו בפרספקטיבה מעט יותר מורכבת .

ד"ר אבי זלבה

ד"ר אבי זלבה, קרימינולוג ויועץ ארגוני



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב