תשעה באב בימינו
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

תשעה באב בימינו 

מאת    [ 29/07/2009 ]
מילים במאמר: 611   [ נצפה 3867 פעמים ]

 
 
עיקרו של תשעה באב הוא - הגלות וכיבוש ירושלים על ידי זרים ועובדי עבודה זרה. לצערי, רבו האנשים הטועים וחושבים שעיקרו של תשעה באב הוא - חורבן בית ישראל, המקדש. אך במגילת איכה הסמל של תשעה באב, כלל לא מוזכר ומדובר על חורבן בית - המקדש, אלא על זוועות כיבוש ירושלים, המצור על ירושלים והשפלת כבוד ישראל.

כמו כן, הקינות והמזמורים אשר נקראים בבית - הכנסת בתשעה באב. רובם לא על בית המקדש שנחרב אלא על הגלות הקשה והארוכה, הגזירות הקשות שהגווים נתנו על היהודים וכו וכו.

כאשר בני - ישראל היו בארץ ישראל תחת שלטון זר, פרס ומדי. זכריה הנביא מנבא את ביטול הצום החמישי, ומשאיר תקווה לעם היהודי בארץ ישראל. "ויהי דבר ה' צבאות אלי לאמר: כה אמר ה' צבאות צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעי וצום העשירי יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמועדים טובים והאמת והשלום אהבו". [זכריה ח',יח' - יט']

בה' באייר התש"ח, יום הקמת מדינת ישראל. עם ישראל חזר בזכות אלוהים - "לה' הארץ ומלואה". אלוהים החליט שהגיע העת שעם ישראל יהיה שולט על הארץ הזאת והחזיר את העם לאחר הגלות הארוכה למקום מושבו העיקרי ואולי הטבעי.

לאחר זוועות השואה הנוראה והמטורפת, כמעט כול ארצות הגולה נוקו מיהודים. למרות שעדיין יש את גלות ארצות הברית הגדולה והחזקה, והרוב היהודי נמצא עדיין הגולה תמיד יש קשר ישיר בין יהודי העולם אל ארץ ישראל בעקבות כך - הגלות מתה.

בארץ ישראל קם שלטון יהודי שאוכל חזירים, אבל עדיין זהו שלטון יהודי, ולא שלטון זר. כמו כן, בארץ ישראל אפשר להרביץ תורה ברבים וכ'ו, באופן חופשי. דבר אשר בתקופות מסוימות בהיסטוריה לא היה קיים בכלל בגולה.

לכן עיקרו של תשעה באב - הגלות, מת. צום תשעה באב צריך להפוך ליום שמחה וחג, כנבואת זכריה הנביא. "וצום החמישי ... יהיה לבית ששון ולשמחה ולמועדים טובים"

היום בירושלים משחקים ילדים וזקנים משוטטים ברחובות באופן נעים ונחמד. נכון, לא הכול מושלם ומתוק אך המציאות היו היא כמעט מלאה בטוב ובחסד - האם נבגוד באלוהים על כול הטוב והחסד שהוא נותן לנו לא נהפוך את היום הזה לשמחה ?

יש רבנים שיגידו ויטענו שאני צודק, הגלות מתה, אבל המסורת לא מתה. המסורת שלצום בתשעה באב על הבית שנחרב. אלא לצערי הם טועים וצודקים. בית המקדש נחרב בתעשה באב אך מהו העיקר ומהו הטפל ?

יש בתלמוד מחלוקת ענקית, בין רבי אליעזר בן הורקנוס לחכמים, בנושא : תנורו של עכנאי", רבי אליעזר, אומר: טהור [שהיא דעת שמים], אך חכמים אומרים : טמא. "ואחרי רבים להטות", רבי אליעזר לא מוותר, ומביא הוכחות מהחרוב, אמות מים, קירות בית המדרש שנוטים ליפול ובת קול מהשמיים. אך, חכמים לא מקבלים את דעתו. ורבי אליעזר אשר לא שמע לחכמים, מנודה.מכאן אתה לומד שאם חכמים קובעים הלכה, היא משתנה והמסורת מבוטלת.

שביעות רצונות של האלוהים מבניו, היא כאשר אנחנו מפרשים את דעתו אחרת לגמרי מכוונתו. כאשר אנחנו כופים את המשמעות האנושית על הצווי האלוהי, הוא יושב לו ומחייך בשביעות רצונו. "ניצחוני, בני ניצחוני", במסכת בבא מציעא [נט',ב']

כמו כן, שו'ע סימן תקנט ס"ד כותב: "אין אומרים תחנון בט' באב ואין נופלים על פניהם, משום שנקרא מועד" וקשה: האם ביום שבו אנחנו אבלים על ציון ובית המקדש לא נאמר בתפילה "תחנון" ?? אלא השל"ה כותב: "ט' באב נקרא מועד על שם העתיד, שכן ביום הגאולה יהיה ליום חג".

בנוסף, יש מדרש שאומר שבצהריי תשעה באב נולד המשיח שאמור לגאול את אותו הדור אם זכו, אם לאו הוא מת. לכן על כול אלה לא נהפוך את תשעה באב ליום חג. נכון, עדיין אנחנו לא בגאולה. אך יש שלבים לכול עת ועניין לכן, על הרבנים לקבוע שתשעה באב מחציתו יהיה אבל וצום ומחציתו ששון ושמחה.

מאידך גיסא, אסור לנו לקבוע הלכות לעצמנו ולחגוג, אלא צריך לשם כך דיון הלכתי עמוק שיבחנו את הסוגיא הזאת עד תמוה, ולאחר שחכמי הדור יפקחו את עיניהם ויקבעו שאכן אפשר להפוך את תשעה באב ליום חג - נעשה כך.







מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב