דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המדריך להשקעה במניות 2009 

מאת    [ 29/07/2009 ]

מילים במאמר: 916   [ נצפה 2699 פעמים ]

המדריך לבחירת ממניות - חלק א

מניה = חלק מחברה. לפיכך יש לברר שני דברים לפני שנרכוש מניה של חברה מסוימת הראשון האם החברה טובה והשני האם המחיר של המניה הינו מחיר הוגן עבורנו.

** סוגיית המחיר הינו חלק בלתי נפרד מהניתוח מכיוון ופעמים רבות ניתקל במצבים שיש חברה טובה אולם המניה שלה "גרועה" מכיוון והיא מתומחרת "גבוהה" ולהיפך, ישנן חברות כביכול "גרועות" אבל המניה שלה היא "מעולה" מכיוון והיא מתומחרת בצורה "זולה" **

פרמטרים שיסייעו לנו להגדיר חברות טובות:

יתרון יחסי:

a. פטנטים - נעניק יתרון זה במידה ומוצרי החברה מוגנים בפטנט, דומא נפוצה לכך היא בחברות התרופות האתניות (תרופות מקור), כאשר חברות אלה מפתחות תרופה חדשה הן זוכות למספר שנים לש בלעדיות מה שנותן להם את היכולת לגבות מחיר גבוהה עבור התרופה ובכך להבטיח לעצמם רווח "שמן".

b. עלויות ייצור הכי זולות בתחום - חברות אשר יכולת לספק שירות או סחורה במחיר נמוך משאר המתחרים שלהם. יתרון זה מבטיח לחברה רווחיות תמידית, כמו כן, במידה והחברה מעוניינת היא יכולה להוריד מחירים ובכך ל"העיף" מתחרים מהשוק.

c. עלות החלפת טכנולוגיה גבוהה, דוגמה מובהקת לכך היא חברות הציוד רפואי ""Medical-device companies מרגע שרופא משתמש בציוד רפואי של חברה מסוימת הוא גם יקנה את כל הציוד המתכלה. יתרון זה "חזק" יותר ככל שהציוד דורש יותר זמן הסתגלות (רופאים לא נוטים לעזוב ציוד רפואי בו הם מתורגלים לטובת ציוד רפואי אחר מכיוון ומדובר בבזבוז זמן=כסף עבורם).

d. רישיון ממשלתי - רישיון מוקנה לצורך חברה מסוימת לדומא להפעיל תחנת חשמל, כביש או רכבת בלעדית וכו'.

e. יתרון המסה הקריטית - כאשר מוצר מסוים הופך למספיק נפוץ הוא מתחיל להיות הנורמה בשוק, הפיכת מוצר כלשהו לנורמה הינה יתרון משתי סיבות: הראשונה חוק העדר דוגמת פייסבוק או EBAT. מרוצה או לא מרוצה מתוכנות אלה אם את מעוניין לתקשר עם מישהו בחו"ל כנראה שתצטרך להשתמש שפייסבוק ובמידה ואתה מעוניין למכור או לקנות מוצר מסוים מחו"ל יש סיכוי סביר שתשתמש ב EBAY. יתרון זה מובהק יותר ככל שיש יותר ממשקים שנבנו סביב מוצר ספציפי,לדוגמא תוכנות משלימות שיודעות להתממשק רק לתוכנה מסוימת מהווים יתרון לתוכנה זו, מכיוון ומי שרוצה את היכולות של התוכנות המשלימות למעשה חייב לקנות את מוצר זה אליו הן יודעות להתממשק.

2. פוטנציאל צמיחה - ככל שהחברה פועלת בתחום בו יש יותר מקום להרחיב את המכירות שלה כך היא אטרקטיבית יותר, לדוגמא לחברות הסלולארי בסין יש עוד פוטנציאל רב של לקוחות לספק להם טלפונים סלולארים לעומת חברות הטלפונים הסלולאריים בארץ שסובלות משוק יחסית רווי (כמעט לכל בן אדם יש לפחות פלאפון אחד). זה עדיין לא אומר שנעדיף את חברת הסלולאר הסינית על גבי הישראלית מכיוון ונדגיש שוב, הכול פונקציה של מחיר המניה.

פרמטרים שיסיעו לנו להגדיר את מחיר המניה הנכון

המחיר הוא פונקציה של שלושה גורמים עיקריים :
1. מכפיל רווח - מחיר המניה חלקי הרווח הנקי (יותר נמוך יותר אטרקטיבי).
2. פוטנציאל הצמיחה ברווחים - ככל שיהיה גבוהה יותר כך נהיה מוכנים ל"התפשר" על מכפיל רווח גבוהה יותר (מכפיל רווח גבוהה = חיסרון).
3. יכולת החיזוי של הרווח העתידי (ככל שיותר קל לחזות את טווח הרווח של החברה כך נסכים ל"התפשר" על מכפיל גבוהה יותר), לדומא חברת Tevaיודעת להציג בצורה יחסית טובה את הצפי לרווח שלה בשנה הבאה לעומת חברת Peabody Energy שעוסקת בקריית פחם והרווחים שלה תלויים מאוד במחיר הפחם ולא רק בפעילות החברה. ניתן לחלק את המניות לשלושה סוגים: הסוג הראשון הינו חברות אשר קל לקבוע את השווי "האמיתי" והסוג האחרון הינו חבורת אשר יחסית קשה לקבוע את השווי "האמיתי" שלהן ואותן נרצה לרכוש רק במחיר יותר אטרקטיבי אשר מפצה על הסיכון הנוסף.


פרמטרים נוספים שנרצה לראות שהם שמתקיימים
1. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת בכל אחת שלוש השנים האחרונות רצוי שיהיה חיובי
2. הרווח של כל אחד מארבעת הרבעונים האחרונים רצוי שיהיה חיובי
3. הרווח בכל אחת מהשלוש שנים האחרונות רצוי שיהיה חיובי (פחות קריטי בנדל"ן)

"ראש בראש" מצאנו שתי מניות אטרקטיביות מאותו תחום כיצד נחליט ביניהן:

1. מדיניות דיבידנד - חברות יכולת לבצע אחת משתי האפשרויות עם הרווחים שהן צוברות הראשונה הינה להשתמש בכסף לצורך הרחבת הפעילות העסקית שלהן והשנייה הינה לחלק חלק מהרווחים בחזרה למשקיעים, פעולה זו של חלוקת הרווח למשקיעים מכונה דיבידנד. ברמת העיקרון נעדיף חברות שמתאפיינות במדיניות עקבית של חלוקת חלק מהרווחים כדיבידנד. חלקות דיבידנד חשובה למשקיע מכיוון וכאשר תשואות הדיבידנד גבוהות (תשואה של מעל לשלושה אחוזים) המשקיע למעשה מקבל פיצוי גם עם המניה לא עלתה או אף ירדה במקצת. ניתן להסתכל על חברות אלה כמעין אג"ח או קופת חיסכון שללא קשר למה שקרה למניה המשקיע מקבל לידיו תשואה קבועה שלמספר אחוזים שמתקבלת מדי שנה במזומן והוא רשאי לעשות בכסף זה כרצונו. בכך מקטין המשקיע את תלותו ברווח שייוצר לו כתוצאה מעלייה בערך מנייה.

2. הרווח הנקי כאחוז מההכנסות - סעיף זה יכול לתת אינדיקציה לגבי רמת היעילות והרווחיות של החברה יחסית למתחרותיה. מידע נוסף שניתן לקבל מסעיף זה הינו עד כמה לחברה יש את היכולת להמשיך להיות רווחית גם המקרה של פגיעה בהכנסות. בין שתי חברות נעדיף את זאת בעלת שיעור הרווח הנקי כאחוז מהכנסות הגבוהה יותר. לדוגמא בין שתי חבורת מתחום מכירת המזון, האחת עם 3% רווח נקי והשנייה עם 7% רווח נקי נעדיף את זאת עם ה-7 וזאת בהנחה שכל שאר הנתונים זהים. זאת מכיוון שבמקרה של כניסה לתחרות מחירים שתתבטא בירידת מחירים משמעותית החברה בעלת ה 7% רווח נקי הינה בעלת סיכוי גבוהה יותר לשמור על רווחיות בעוד החברה השנייה עלולה לאבד חלק ניכר מרווחיה ואף לגלוש להפסדים.

מניות שמקיימות את התנאים שציינו
כלומר מניות בעלות לפחות יתרון תחרותי אחד מאלה שהופיעו ומחיר המנייה הינו אטרקטיבי יחסית לשווי "האמיתי של החברה". המחיר האמיתי מתחשב במכפיל בצמיחה ובסיכונים הספציפיים של החברה.
NVS, MMM, ABT, SYK, GE, MDT


אין הכתבה מהווה המלצת קנייה על המניות המוזכרות לעיל.

למעוניינים בקורס הכשרה למסחר בשוק ההון ניתן לפנות לעומר רבינוביץ' omer.rab@gmail.com או בפלאפון 0528337691
עומר רבינוביץ'
מלמד תוכנית הכשרה למסחר בשוק ההון
מכין למבחנים של הרשות לני"ע - בניהול תיקים וייעוץ השקעות
לקביעת מפגש 0528337691 או במייל omer.rab@gmail.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב