למי הברכה והתודה
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

למי הברכה והתודה 

מאת    [ 28/07/2009 ]
מילים במאמר: 808   [ נצפה 1968 פעמים ]

 
 
הכלי הפדגוגי החשוב ביותר להצלחה, הוא העידוד, המילה הטובה, הברכה, התודה, מספרת מנהלת בית ספר המשמשת כיום כמנהלת אגף בעירייה, כי היתה בזמנו נוהגת להעניק לכל מורה ולכל עובד מכתב תודה וספרון, אות הערכה מכובד קטן בגודלו וענק באיכותו.
אדם מוכן להשקיע ממוחו, חכמתו, מהשכלתו וממגוון יכולותיו, אם יקבל מסביבתו, ממנהיגיו, ממובילי הדרך מילה טובה ברכה ותודה. במיוחד אמור הדבר לגבי אלה שבאמת מבצעים ומשקיעים עמל רב בהצלחה.

ההצטיינות היא מילת מפתח בהצלחה, ההצטיינות בחינוך, ברשות, בעירייה, יכולה להצליח רק אם כל הגורמים שותפים ומשולבים בעשייה.
בהיותי מפקח במשרד החינוך נבעה ההצלחה משיר הלל ושבח לכל העמלים והעובדים, לכולם, לכל מי שהיה שותף להצלחה. אסור להודות ולשבח רק לחלק מהשותפים.

מנהל בית הספר חייב להבין כי ההצלחה תלויה רק בו כמנהיג, המנהל הוא הנושא בעול האחריות לקידומו המתמיד של בית הספר. האני מאמין - הגותו ויישומו תלויים בכל המורים ובכל העובדים והמזכירה, אך האחריות להצלחה הכללית, לדיאלוג ולאינטראקציה בין כל הגורמים, בין המורים הצעירים והוותיקים, המחנכים והמקצועיים, מלמדי כיתות היסוד והבוגרים, בעלי התפקידים בינם לבין עצמם ובינם לאחרים. הכל תלוי במנהל שהוא מנהיג.
הוא מושך בשפע החוטים, הוא המנצח על התזמורת, כאשר כל מורה מנגן בכלי המתאים לו. כל מורה וכישוריו כל אחד ויכולתו שלו. עלינו לקדם כל מורה בתכונותיו המצוינות. אם זוכים להצלחה, אם זוכים לכבוש כל יעד, אם מצליחים לטפס על ההר הגבוה ולהגיע לפסגה הגבוהה ביותר. כשהגעת עייף ויגע, עם ראש זקוף, מרוצה ושמח למעלה ההר, ערוך מסיבה, אירוע, שתיית קפה במשותף אף תה עם לימון ועוגה. הוסף לארוחה המכובדת והמכבדת מילה טובה והפתעה. שתיית קפה עם כל המורים בהפסקה ושיחה על הא ועל דא, מהווים גורם דומיננטי במוטיבציה. הקפה והתה גורמים חשובים בתודה, כבוד וברכה.
כל אחד מאיתנו, כל אדם בתפקידו, חייב להקפיד בדברי ברכתו לכלול את כל אלה שמגיע להם. "שיעורי בית" אלה הם מהותיים ומשמעותיים כדי לעודד מחד את המשקיענים והטובים, מאידך לברך את כל הזכאים, כל מי שתרם והיה שותף להצלחה חייב להיות ברשימת בעלי התודה והברכה.

כאשר אין מודים על עמל קשה והצלחה, אין בזאת חכמה, אך היא פחות גרועה, מאמירת תודה וברכה מעל בימה גבוהה בפני פורום רב של מקשיבים - רק לחלק מן העמלים בהצלחה. יש בזה חוסר יושר והגינות, תכונה אנטי מנהיגותית. המילה הטובה לעובדים קשה, מגבירה בהם מוטיבציה, הרצון העז להמשיך לחשוב, להגות ולטפח רעיון נשגב נוסף, המילה הטובה מוסיפה ביטחון העצמי, מטפחת הדימוי העצמי וזוקפת קומתם של העושים במלאכה.העקר מודה להם ומוסיפה המון מוטיבציה.
מוחו של האדם יהא יותר יצירתי אם יזכה להערכה על עבודתו. הערכה בכתב אך גם בעל פה, תשומת לב עקרונית ומהותית להמשיך להפעיל המוח לפיתוח תהליכי שינוי נוספים ולהיות הכי טובים.

בעבודתי רבת השנים במשרד החינוך הגעתי להישגים הטובים בארץ תודות לעמלם המצוין של המפקחים, המדריכים, המנהלים והמורים. יצרנו תשתית של חזון, יעדים, תהליכים והערכה מגוונת , אך הכל נעשה בליווי צמוד של מילה טובה, תודה וברכה. ככל שהרביתי בדברי שבח בעל פה ובכתב כן זכיתי לתוצרים ולתפוקות יותר איתנים ומשובחים. לעולם ישבתי עם עוד משהו לןבדוק...כדי לא לפסוח בדברי, ברכתי על אנשים שהיו שותפים להצלחה.
היתכן, למשל שעיר מסוימת במחוז זוכה לפרס חינוך ארצי מטעם משרד החינוך, על עמלם של אנשים ממוסדות בתחום "החינוך". מקבלי הפרס היוקרתי עולים לירושלים לקבלת הפרס ולשמיעת דברי הברכה והתודה היוקרתיים.
ואז... שרת החינוך ואף המנכ"ל מברכים את ראש העיר, את ראש אגף החינוך ועובדי הרשות, אך "אף מילה טובה" אחת למפקחים ולמדריכים, לאנשי החינוך למנהיגי החינוך שהם עמלים בחשיבה, בהגות ובעשייה קשה כל הזמן. יצרו את האיכות הלימודית החינוכית, הערכית והחברתית כדי להגיע לראש הפסגה לקבלת אות הכבוד, אך "שוכחים" אותם, היתכן?
כל בתי הספר בעיר זו פועלים בנחרצות ובחכמה כדי להביא ילדי ישראל לראש ההר. אך הדוברים המברכים מזכירים "רק" מוסד אחד ומנהל אחד ויחיד, אז אם האחרים לא היו "ראויים" הרי הפרס לא היה מגיע לעיר כולה. אם כל המוסדות היו טובים אז מדוע לא הוזכרו כולם?
אלה הם דילמות חינוכיות ערכיות בהם אנו נתקלים השכם וערב, מובילי מערכת החינוך, מנהיגי החינוך חייבים להקפיד בדבריהם. הפה הוא צינור המחשבה. המילים והמשפטים המופקים מפינו הם תוצאה של המתחולל והמוטמע במוח. על כן כל אמירה, כל דיבור צריך להיות מעוגן בפיתוח חשיבה ומילוי המצבר המוחי כל הזמן. חכמה אמיתית ונכונה היא הבסיס התשתית החשובה ביותר בעשייתנו החינוכית. מנהל מנהיג המעודד מורים ינחיל כיוון למורים לעודד תלמידים.

קידומה של מערכת החינוך היא החשובה ביותר בהעצמתו של עם ישראל ,היא המוסיפה חכמה ודעת המשולבת באנושיות ואהבה. זרימה קדימה עם מעיין שופע יכול להתחולל רק אם הסביבה תומכת ומפרגנת, בידינו שלנו אנשי החינוך ומנהיגיה נמצאים המפתחות כדי לדאוג לפתיחת הדלתות שיאפשרו זרימה אדירה ומצוינת, אך אותם המפתחות שבידינו יכולים לגרום לנעילתם של הדלתות, אותם המפתחות, אותם האנשים, אותם המנהיגים בהתנהגותם ההפוכה, הלא נכונה והלא נבונה יכולים לגרום בעשייתם הלא מחושבת לסגור את הפתחים, לנעול הדלתות ולחסום כל יצירתיות.

יידע כל מנהיג ובמיוחד המנהיג החינוכי כי בידיו המפתחות, השתמש בהם בחכמה ולכיוון הנכון.
מילה טובה לכל אחד היא קוד מנצח, בדברי שבח ופרגון בכתב ובעל פה, בפרהסיה ובהסתר, במילים ובמתנה, הנתינה היא מהות הניצחון, הגורם הדומיננטי בהגברת העוצמות הפנימיות, המילה הטובה היא בגדר נתינה השווה הון אנושי וערכי.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב