דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לראשונה בישראל תביעת ענק נגד בנק לאומי על החזקת רכוש של נספי שואה 

מאת    [ 28/07/2009 ]

מילים במאמר: 900   [ נצפה 3299 פעמים ]

לראשונה בישראל תביעת ענק נגד בנק לאומי על החזקת רכוש של נספי שואה
החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי שואה מגישה היום תביעת ענק
על כ- 300 מיליון ש"ח כנגד בנק לאומי על החזקת נכסיהם של אלפי נספי שואה
יו"ר החברה, מנחם אריאב: "התנהלותו של בנק לאומי מקוממת ומהווה הפרה בוטה של החוק. אנו מצפים מהנהלת הבנק לפעול להשבת רכוש הנספים ולסייע לנו לתקן עוול היסטורי של 65 שנה"
לראשונה בישראל, מגישה היום החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי שואה תביעת ענק על סך של כ- 300 מיליון ש"ח כנגד בנק לאומי, בשל אי השבת רכושם של אלפי יהודים שנספו בשואה, אשר עדיין מוחזק בידי הבנק.
החברה דרשה מהבנק עד כה (ע"פ בדיקה שערכה באמצעות משרד רו"ח), סכום העומד על כ- 300 מיליון ש"ח, בגין כ- 3,577 חשבונות של נספי שואה המוחזקים בבנק. זאת מתוך כ- 4,000 חשבונות המוחזקים בחמשת הבנקים המרכזיים בישראל בהיקף של למעלה מחצי מיליארד ש"ח. בבד בבד, ממשיכה החברה לבדוק קיומם של חשבונות נוספים בבנק וצפויה להעלות באופן ניכר את סכום התביעה.
התביעה תוגש לביהמ"ש המחוזי בירושלים, באמצעות עוה"ד ד"ר יעקב ויינרוט, פרופ' אוריאל פרוקצ'יה ויועצה המשפטי של החברה, עו"ד נדב העצני, מתוקף חוק נכסים של נספי השואה (השבה ליורשים והקדשה למטרות סיוע והנצחה) התשס"ו-2006 . החוק חוקק לאור מסקנותיה של ועדת חקירה פרלמנטארית, וקובע כי מי שמחזיק בישראל נכסים של נספי שואה חייב להעבירם לחברה לאיתור ולהשבת הנכסים, אשר הוקמה מתוקף חוק זה, בצירוף הפרשי הצמדה וריבית שנקבעו על ידי ועדה מיוחדת, וכן כי על החברה לפעול לאיתור יורשי נכסי הנספים ולהשבת הרכוש לידיהם.
במסגרת פעילותה ולאור קביעת ועדת החקירה כי בבנק מוחזקים כספים רבים השייכים לנספי שואה, פנתה החברה לבנק לאומי בדרישה להשיב את הכספים המוחזקים בידו ואשר הופקדו לפני השואה בבנק- אך פניותיה נדחו. לטענת הבנק אין בידו כל כסף השייך לנספי שואה ולפיכך החוק לא חל עליו.
מתוך כלל חשבונות הנספים תובעת החברה חשבונות שהועברו ע"י הבנק לשלטון הבריטי עם פרוץ מלחמת העולם השנייה וממנו, לממשלת ישראל, וכן למעלה מ- 60 אלף "חשבונות רדומים", שנותרו בבנק גם לאחר תום המלחמה ואף לאחר הקמת המדינה, אשר הבנק לא מכחיש את קיומם (התביעה מכילה כרגע 1,000 חשבונות,השאר יידרשו בהמשך). בנוגע לחשבונות אלה תובעת החברה שהבנק ישיבם ליורשים בערכם הריאלי, בהתאם להוראות החוק. בנוגע לחשבונות שהועברו למדינה, תובעת החברה מהבנק להשיב ליורשים הפרשי הצמדה וריבית על התקופה שבה החזיק בנכסים.
חשבונות יהודי אירופה נפתחו בבנק אנגלו-פלסטינה, לימים בנק לאומי, ערב מלחמת העולם השנייה. היהודים בחרו להפקיד בבנק את כספם בשל היותו הבנק היהודי, הציוני החשוב והגדול בתקופה זו, שהוקם בין השאר כדי לממן ולקיים את ההתיישבות היהודית בארץ ישראל. השקעות היהודים בבנק נעשו כדי להבטיח את עתידם נוכח התגברות האנטישמיות וכן מטעמים ציוניים או לצרכי השקעה . לימים התברר כי רבים מן היהודים שהשקיעו בבנק נספו בשואה וחשבונותיהם נותרו בידי הבנק או הועברו כאמור לבריטים ולמדינה שקמה.
בבסיס התביעה עומדת טענת החברה כי הבנק נושא באחריות משפטית, מוסרית והיסטורית להשבת הנכסים, בערכם הריאלי, ליורשי הנספים, אשר רבים מהם ניצולי שואה בעצמם.
בכתב התביעה נטען ע"י החברה כי הבנק מסכל באופן שיטתי כל ניסיון לאתר את הנכסים ולהשיבם לבעליהם והוא אף מפר את החוק במספר מישורים: ראשית, כאשר סירב לאורך השנים, החל משנותיה הראשונות של המלחמה ועד היום, לשתף פעולה עם גורמים שונים שביקשו לקבל מידע אודות פיקדונות יהודי אירופה, זאת למרות ההוראות המחייבות להעביר כל מידע לגבי נכסים עזובים. שנית, כאשר נמנע מלפרסם, כמתחייב, את העובדה שמוחזקים בידו כספים שלא נדרשו, כמו גם כאשר לא עשה דבר כדי לאתר את יורשי הנספים. גם כיום עצם סירובו של הבנק להחזיר את כספי הנספים ליורשיהם ולחברה, מהווה הפרה בוטה וחמורה של חוק הנכסים של נספי שואה.
עוד נטען בתביעה כי רכושם של קורבנות השואה היווה ערב המלחמה חלק משמעותי, של למעלה מ- 70%, מיתרות ההון בבנק. הבנק הפיק רווחים מכספי הנספים וממשיך לעשות בהם שימוש להשקעותיו וליהנות מערכם הריאלי ומהריביות עד עצם היום הזה.
בנוסף, שנים לאחר שהצהיר הבנק כי אין בידו כל מסמכים ונתונים חדשים לגבי רכוש של נספי שואה, בבדיקה שנערכה בבנק, נמצאו מסמכים המעידים על קיומם של החשבונות, ואף החלו להגיע לחברה, מסמכים כאלה מיורשים וקרובי משפחה של נספי שואה. עובדה המוכיחה את הסתרת קיומם של החשבונות ואפילו את ההטעיה המכוונת של הבנק את היורשים.
לדברי מנחם אריאב, יו"ר החברה, סירובו של בנק לאומי להשיב את הכספים והתנהלותו בפרשה מקוממת, פסולה ומהווה עבירה בוטה על החוק. "צר לי שהבנק הגדול במדינה בחר כל השנים להתנער מחובתו כלפי הנספים בשואה ובני משפחותיהם והפיק רווחים מכספי הקורבנות ועל גבם בעוד הוא מסרב להחזיר ליורשים את המגיע להם ע"פ חוק. אנו רואים בלאומי, האחראי הישיר לרכושם של היהודים שבחרו להפקיד דווקא בו את כספיהם, רק משום שהיה הבנק הציוני הגדול בארץ והיו בטוחים כי יגן על רכושם".
לסיכום הוסיף אריאב: "מדובר בכתב אישום חריף מאין כמותו כנגד בנק לאומי ואנו מצפים מהנהלת הבנק להתעשת ולפעול למען החזרת הכספים ליורשים ולסייע בידנו לעשות צדק היסטורי עם יורשיהם של נספי השואה לאחר 65 שנות התעלמות והזנחה".
בכוונת החברה להשבת נכסים של נספי שואה לנהל בתקופה הקרובה מאבק ציבורי רחב היקף במטרה להשיב את כספי הנספים.
החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי השואה היא גוף ייחודי שהוקם מכוח חוק נכסים של נספי השואה (השבה ליורשים והקדשה למטרות סיוע והנצחה), תשס"ו - 2006. תפקידה העיקרי, לתקן עוול היסטורי ולהשיב נכסים של נספי השואה או את שוויים ההוגן לזכאים להם, לאחר למעלה מ- 65 שנה של התעלמות והתכחשות לעניין. בנוסף, הוסמכה החברה לעשות שימוש בכל אותם נכסים שלא ימצא להם יורש, לצורך סיוע לניצולי שואה הזקוקים לכך, לרבות סיוע בתחומי הרפואה, הסיעוד, הרווחה, התמיכה הנפשית והכלכלית, ולתמוך במוסדות ובגופים שמטרתם סיוע לניצולי שואה וכן לתיעוד, חינוך הסברה והנצחה של זכר השואה והנספים בה.
לפרטים: מיטל נוי, ארד תקשורת 050-6214700

לצפייה בכתבה בערוץ 2
http://www.mako.co.il/news-israel/education/Article-8ad0535abb2b221004.htm&sCh=31750a2610f26110&pId=416320364

לחתימה על העצומה:
http://www.atzuma.co.il/petition/yossiem/2



יוסי האפרתי,
אימייליון בע"מ
שיווק, חשיפה ודיוור אלקטרוני
http://www.emaillion.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב