דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אין קיצורי דרך - לפעמים צריך ללכת רחוק כדי להגיע קרוב 

מאת    [ 28/07/2009 ]

מילים במאמר: 654   [ נצפה 1980 פעמים ]

 

אין קיצורי דרך - לפעמים צריך ללכת רחוק כדי להגיע קרוב / נמרוד נוי

28/7/2009

אמש השתתפתי במפגש פעילים של מפלגת קדימה שנערך באלפי מנשה. את המפגש יזמו חברי קדימה ביישוב ונכחו בו כעשרים וחמישה איש שהתקבצו מפאתי אשקלון בדרום ועד פתחו של עמק יזראל בצפון. הלך הרוח המרכזי של הערב התאפיין באי שביעות רצון כללית מדרכי התנהלותה של המפלגה כשהאצבע מופנית כלפי הפוליטיקאים הנבחרים של התנועה.

דבריי החברים כולם, אשר נאמרו מעומק הלב ובטעם טוב, התמקדו בכמה מושגי יסוד שחוזרים עליהם בכל מפגש ומפגש של פעילים שמתקיים כיום בתנועה:

1. תקנון: שינוי תקנון המפלגה לקראת יתר פתיחות ושיתוף של ציבור החברים

2. אידאולוגיה: מהי האידאולוגיה של קדימה

3. מועצת קדימה: התייחסות לעבודת המועצת ושאלות מבניות נוספות

4. זהותה של קדימה: התלבטויות אמיתיות באשר לזהותה של קדימה

5. מצע רעיוני: ניסיון חוזר ונשנה להגדיר את קדימה באמצעות המצע הרעיוני

6. התנהלות: אחד החברים טען שקדימה תבחן על ידי הציבור בהתנהלותה

החברים כולם הלינו על כך שהפוליטיקאים אינם משתפים אותם ואף מתעלמים מהם. מעל לכל שרתה איזה אוירה של קבלה בהכנעה של מציאות בה הפוליטיקאים שולטים ללא מיצרים במפלגה וכל שיש לעשותו הוא לבוא אליהם בבקשות ובטרוניות. שני חברים במפגש אף תיארו בפני הפורום מציאות די עגומה באשר לאיכות עבודתם של חברי הסיעה בכנסת. להערכה רבה זכה רק חבר כנסת אחד והוא זאב ביאלסקי.

מישהו מבין המשתתפים אף אמר כי נראה שלפוליטיקאים המפלגה כלל אינה חשובה. הם מאמינים שביום הבחירות אנשי הפרסום יעשו לקדימה ולציפי ליבני את העבודה ויצליחו למוכרן לציבור 'כתקוה לבנה' שמימלא לא יהיה לו משהו אחר טוב יותר.

את הסה"כ הכללי של הערב ניתן לסכם במשפט אחד: הרבה הרבה רצון טוב וכוונות טובות מחד ותיסכול רב מאידך. זהו הרובד הגלוי של הדברים. מתחת לו, מצדדיו ומעליו נמצאים כל אותם דברים שלא מדברים עליהם אך הם משתמעים מהנאמר.

עם כל הכנות והתום המלווים מפגשים שכאלה הדבר המאפיין אותם יותר מכל הוא החוסר בתשתית מקצועית שתכניס את כל המושגים המדוברים לקונטקסט רחב ולתהליך מובנה ומתודולוגי יותר. רק ככה ניתן יהיה לתרגם את הדברים לתובנות מושכלות ובעלות ערך מעשי שניתן לקום עימן בבוקר ולעשות מעשה משמעותי כלשהו.

הנחת היסוד הנסתרת של המפגש היתה שלא חורגים מן המצב הקיים ולא מערערים עליו. מה שהיה הוא שיהיה וכל שנותר לנו לעשותו הוא רק לתקן קצת את 'הפגמים' ולעשות טוב יותר את אותו עוד מאותם הדברים במסגרת מציאות סטטית זו שנגזרה עלינו משמים. האפשרות לעשות את הדברים אחרת ושזו אינה גזירה משמיים איננה קיימת כלל והיא איננה מועלית בהתכנסיות ממין אלה.

רק בתהליכי עבודה איכותיים נשכיל לייצר לעצמנו תובנות מושכלות על הדברים ולגזור מהן תוכניות עבודה בעלות ערך. כל אחד מן המושגים המצויינים ברשימה דלעיל יכול להשתמע באופנים שונים ומגוונים, מביטולו המוחלט כמשהו שאין לו משקל וערך עוד ועד למשמעויות חדשות לחלוטין הניתנות לו. יותר מכך, רק בתהליכם מובנים ומקצועיים נוכל גם לייצר משהו חדש, החורג מכל מה שידענו עד היום, והעונה בצורה טוב יותר על דרישות המציאות.

אני על כל פנים אינני מכיר דרך אחרת לעשות את הדברים ואם מישהו יודע אז שיראה לי את הדרך. אין כל סיכוי להגיע לתוצאות טובות כשפועלים במערכות ובתהליכים לא איכותיים והגיע הזמן שנפנים זאת גם אל תוככי המערכת הפוליטית בישראל. על הקורה במערכת הפוליטית ועל חולשתה הגדולה הרבתי לכתוב במאמריי הרבים, שהמיטב שביניהם מרוכז כיום בשני אתרים ארציים: 'מאמרים' ו- 'רידר', וניתן בקלות רבה דרך הקשת שמי המלא בגוגל להגיע אליהם.

המערכת הפוליטית מקיעה מתוכה כל מה שמריח ממקצוענות ארגונית וניהולית. הפוליטיקאים אינם מכירים בדיסיפלינת הניהול על כל רבדיה והבטיה.  לשיטתם כולם מנהלים וכולם חכמים ונבונים ואין כל צורך בתשומות מקצועיות שכאלה בפוליטיקה. ככך, חיינו הפוליטיים נגועים באינפנטיליזציה רבה ובאנרכיה, ובעוד כל מיני מרעין בישין שכאלה, ואת התוצאות הרעות פוגשים כולנו בזירה הציבורית של חיינו.

רבותי, אין קיצורי דרך. לפעמים צריך ללכת רחוק כדי להגיע קרוב. אם אנו רוצים באמת להתמודד באופן מושכל ויעיל ומשמעותי עם שאלות השעה הדחופות המעסיקות אותנו כחברה ומדינה עלינו ללכת רחוק ולעשות עבודה מקצועית רבה בכל תחום ובכל הבט בחיינו.

 

 

נמרוד נוי

מרצה על 'חולשת המערכת הפוליטית בישראל' בפני פורומים שונים ומקיים שיח משתתפים על הדברים (להזמנות - 3611500 052).

פיתוח עיסקי וגיוס משקיעים לחברות ופרויקטים בתחומי הטכנולוגיה וההיי טק השונים

ייעוץ ארגוני ואסטרטגי

בוגר הטכניון בחיפה בהנדסת תעשייה וניהול

בוגר לימודי עיתונאות באוניברסיטת תל אביב

חבר לשעבר בפורום האסטרטגי של המועצה הציונית בישראל בראשותו של פרופסור יחזקאל דרור

רב תחומי וקורא (ספרות יפה וספרים ומאמרים העוסקים בשאלות חברה ומדינה ובתחומים רלוונטיים נוספים) וכותב מאמרים ועבודות מקצועיות.

3611500 052



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב