דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קריאה מודעת - שימוש בספרות ככלי לצמיחה אישית 

מאת    [ 27/07/2009 ]

מילים במאמר: 471   [ נצפה 3240 פעמים ]

קריאה מודעת הינה קריאה של ספרות או שירה מתוך מודעות עצמית של הקורא לרגשות ולתחושות שהטקסט מעורר בו. השימוש בקריאה מודעת מוביל לתובנות אישיות אשר מאפשרות לקורא לענות על שאלות ולהתמודד עם אתגרים בפניהם הוא ניצב. אלו בתורם מביאים לצמיחה אישית.
על פניו, מהווה הקריאה של ספרות ושירה עיסוק פנאי כזה השווה לכל גיל שפה ותרבות. זהו תחביב המציע מקום מרגוע להיכנס בשעריו, לנוח לזמן מה מן היומיום. כשאוחזים בספר יוצאים למסעות לארצות רחוקות, מגלים עולמות חדשים, נפגשים עם אנשים מרתקים ודמויות מגוונות מן העבר וההווה ואף מן העתיד, מפעילים את הדמיון, מניחים לזמן מה את ההגיון, צוחקים ובוכים מתרגשים ומתעשרים.
אך מעבר להיותו מקום מרגוע, יכול ספר להוות נחמה ואף מנוף לצמיחה אישית. כיצד?
ובכן, ספרים משמשים כמקור להזדהות הן באמצעות הגיבורים והן באמצעות סיפור העלילה, ההזדהות מפיגה את הבדידות וכך מנחמת ומחזקת.
בנוסף, בכתיבתם, סופרים ומשוררים מבטאים תחושות שהקורא לא מצליח לעיתים לנסח במילים שלו, ובכך ממשיגים עבורו את הרגשות שהוא מרגיש במצבים שונים ובזמנים שונים.
זאת ועוד, קריאה דורשת את הריכוז והמיקוד המביאים איתם רגיעה וריחוק מהתרחשויות והתמודדויות היום יום, אותו ריחוק הנחוץ מאוד בזמנים של קושי ומשבר, בתקופות עמוסות בהתרחשויות, כאשר עומדים בפני דילמות, בעת קבלת החלטות ועוד.
בתהליך של קריאה מודעת, ריחוק זה ביחד עם ההזדהות וההמשגה, מובילים את הקורא להשלכה ולתובנות על חייו שלו, להבנה בהירה יותר של התמודדויות והאתגרים בפניו הוא עומד, ולמציאת תשובות לשאלות ודילמות עימן הוא מתמודד היום וגם בעבר ובעתיד לבוא. תובנות אלו, משנוצרו, מובילות לצמיחה אישית.
הקריאה המודעת איננה פוגעת בהנאה ובהרגלים השגורים אצל כל אחד ואחד בנוגע לקריאה ואין היא שמורה לז'אנרים מסוימים בלבד. בחירת מושא הקריאה נתונה בידי הפרט שיודע מה השפה והסגנון אשר הוא אוהב ומתחבר אליהם בעיקר.

במסגרת הסדנאות ומעגלי הנשים אותם אני מנחה, אני מיישמת את הקריאה המודעת בארבע שלבים. ניתן לדמות את השלבים לארבעה מעגלים זה בתוך זה כעיגול מטרה. התהליך מתחיל מן המעגל החיצוני ביותר וממשיך פנימה אל הליבה שהיא המעגל הפנימי ביותר.
שני המעגלים החיצוניים עוסקים במרחב היצירה או הטקסט הנקרא. שני המעגלים הפנימיים עוסקים במרחב האישי של הקורא.
יישום מודל הקריאה המודעת יכול להיעשות במסגרת הנחיה פרטנית או קבוצתית, במפגשים חד פעמיים או בסדנאות המשכיות. כיוון התנועה במעגל המודל יהיה תמיד מן החוץ לפנים תוך שמירה על סדר המעגלים, אך הבחירה של קצב ומעבר ממעגל למעגל משתנה על פי מטרת הקבוצה, הזמן העומד לרשות המנחה ומאפייניה, כגון הרכב, מבנה וגודל. בסדנאות המשכיות ניתן ליישם את המודל בשלמותו. בסדנאות חד פעמיות ניתן לעסוק באופן ראשוני בלבד במעגל השלישי.
במעגל הרביעי, שהוא למעשה הליבה, מתרחש תהליך פנימי ואישי של התייחסות הקורא לתהליך הקריאה המודעת, לעבודה שנעשתה. זהו המקום בו נוצרות התובנות הפרטיות של כל אחת ואחת. יש משתתפות הבוחרות לשתף את הקבוצה ואחרות שבוחרות לשמור לעצמן את מרחב הליבה כפרטי. יש המגיעות לשלב הליבה במהלך הפגישה ויש אשר מעבדות את הדברים במשך זמן מה והתובנות וההבנות מקבלות הגדרה בשלב מאוחר יותר. הבחירה לשתף והקצב בו מתרחשים הדברים משתנים מאישה לאישה ומצויים בידיה.


מנחת קבוצות תמיכה ומעגלי נשים ללמידה וצמיחה אישית.
למעלה מ-14 שנות נסיון בתחומי משאבי אנוש מגוונים.
תואר שני בניהול משאבי אנוש מאוניברסיטת תל אביב, לימודי ביבליותרפיה בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב.
בזמני הפנוי אני עוסקת בכתיבה מגוונת. שירה ופרוזה, הגיגים ומחשבות על החיים וכן תקצירים לספרים שאני קוראת.
אמא, אישה, יוצרת, כותבת, חושבת, בתנועה מתמדת.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב