דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לימודי אוצרות - המדריך 

מאת    [ 26/07/2009 ]

מילים במאמר: 623   [ נצפה 6504 פעמים ]

לימודי אוצרות – המדריך

 

לימודי אוצרות הם ללא כל צל של ספק מסלול חדש ומרתק. לצד הדינאמיות של לימודי תרבות, אמנות ועיצוב התפתח לו מסלול חדש ורענן – לימודי אוצרות.

בישראל עושה האמנות קפיצה משמעותית בשנים האחרונות ומדביקה את הפער ממדינות המערב. בכל קרן רחוב ניתן לראות גלריה חדשה שנפתחת, בכל לוח מודעות אפשר לראות מודעות שמזמינות את הציבור אל תערוכות אמנות שונות ולא מעט אמנים ישראלים  עושים חייל בחו"ל.

ההתפתחות הזו הביאה לעליית קרנו של מקצוע האוצרות שעד כה היה נדיר למצוא בארצנו הקטנטונת. עדות לכך ניתן למצוא במסלולי הלימוד החדשים לתחום שנפתחו בשנים האחרונות. עד כה היה לימודי אוצרות היו נגישים רק במסגרות מצומצמות כמו החוג למוזיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב, באוניברסיטת חיפה או בטכניון אך בשנתיים האחרונות נפתחו מסלולים מיוחדים של לימודי אוצרות במרכז לאמנות עכשווית ובבית האמנים בתל אביב, במדרשה לאמנות של בית ברל ובמכללה האקדמית להנדסה בירושלים.

 

הכול על אוצרות - צד נוסף של אמנות

 

אך לפני שנעסוק במסלול לימודי אוצרות כדאי שנגדיר מהי אוצרות ומהו תפקידו של האוצר. שמו של המקצוע נובע מהמילה "אוצר". בימי קדם אוצרות המלך היו מופקדים בידי האוצר ששימש מעין אפסנאי. במובן הפרקטי האוצר אחראי על כל הפרטים האמנותיים בתערוכה. הוא נושא גם בתפקיד של מפקח, שומר ומנהל המוזיאון או הגלריה.

במובן היותר עמוק של תפקידו על האוצר לדבר את שפת האמנות משום שבידיו נתונה ההחלטה כיצד למקם את חפצי האמנות בתערוכה או במוזיאון באופן שיציג את הנושא בצורה הברורה והטובה ביותר. לימודי אוצרות אינם עניין טכני אלא משלבים פרמטרים רבים הבאים יותר מתחום הרוח כמו היסטוריה, אמנות, עיצוב תאורה מקום, זמן, חלל ועוד.

חשיבותו של האוצר באה לידי ביטוי בעובדה כי הוא שולט ברמה גבוהה בכל התחומים האלו ויודע לשלב בניהם בצורה אבסולוטית.

ניתן לומר כי בשורה התחתונה אוצרות היא התיווך שבין האמן לצופה ולכן לימודי אוצרות נוגעים בשלל אספקטים של אמנות וכל מה שסובב סביבה.

 

אוצרות היא גם מקצוע יחסית חדש בעולם כולו ששינה את התפיסה הקלאסית במוזיאונים על פיה אוספים של אמנים שונים מוצגים בסדר כרונולוגי. עד היום כשהוצגה תערוכה של אמן מסוים הוצגו יצירות רבות שלו שלא תמיד היה חוט המקשר בניהן המעביר מסר אחיד. האוצרות ביצעה מהפכה בהסדרים המקובלים והיום ניתן לראות תערוכות המבוססות על קונספט אחיד, עם קו המחבר בין כל היצירות והופך את חווית הצפייה בהן למין סיפור עם התחלה אמצע וסוף. זוהי למעשה מהותה של אוצרות ברמה גבוהה. במסלולי לימודי אוצרות מנסים להביא את הסטודנטים לרמה הגבוהה הזו.

 

לימודי אוצרות – עם הפנים לעתיד

 

לימודי אוצרות צוברים אט אט פופולאריות רבה בשל ההזדמנויות הרבות העומדות בפני בוגריהם. הנושאים הנלמדים במסלולים של לימודי אוצרות הם רבים ומגוונים וכוללים קורסים דוגמת מושגי יסוד בעולם האמנות והתערוכות, תפישות אוצרות, תפקידו של הטקסט בעולם המוזיאונים, תיעוד וקיטלוג, רסטורציה ושימור, כלכלת התרבות ועוד.

הלימודים הם לרוב דו שנתיים ומיועדים לאקדמאים בעלי רקע מתאים. לרוב תלויה הקבלה למסלול לימודי אוצרות גם בראיון קבלה. בהצלחה !




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב