דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תהליך הייצור של השוקולד 

מאת    [ 25/07/2009 ]

מילים במאמר: 503   [ נצפה 3285 פעמים ]

Eynavis - שוקולד
שרון כהנא 052-6211571
שמו הבוטאני של עץ הקקאו הוא Theobroma Cocoa שפירושו ביוונית "מאכל האלים? .

עץ הקקאו, הינו עץ טרופי ירוק עד (עד 12 מטרים ויותר) הצומח ביערות הגשם בקרבת נהרות כמו למשל האמזונס. הראשונים שהשתמשו בקקאו היו שבט ה"מאיה" במקסיקו במאה ה-5 לפני הספירה. הם גילו שניתן להפיק מן הפולים משקה מר בעל תכונות מעוררות ואותו כינו "משקה האלים".

בני המאיה העדיפו את משקה השוקולד שלהם חם, ואילו האצטקים אהבו אותו קר. למונטזומה המלך האצטקי האחרון, מייחסים את המצאת גלידת השוקולד: הוא נהג לערבב את משקה השוקולד האהוב עליו בשלג, שהובא למענו במיוחד לצורך זה מפסגות ההרים.

מקור השם שוקולד לא ברור, על פי סברה אחת השם הגיע משפת הנהוטל של האצטקים מהמילה: XOCOLATL שפירושה 'מים מרים'. על פי סברה שניה השם נובע מהפועל של בני המאיה chokola'j שפירושו 'לשתות שוקו ביחד'. קולומבוס היה הראשון בעולם המערבי שטעם מן השוקולד, כאשר ביקר בהונדורס, הוא קיבל ממלך הונדורס בביקורו כוס של המשקה המר והיוקרתי, המלך סיפר לו שהמשקה מעורר אנרגיות וממריץ.

קולומבוס שתה, הקיא כל הלילה וזרק את שק פולי הקקאו לים. פולי הקקאו הגיעו לספרד רק לאחר 15 שנה, כאשר יצא הרננדו קורטז למסע כיבושים ותגליות, ובמהלכו התכבד באותו משקה מר, חום ולא טעים. אבל קורטז קלט כי לפולים הללו ערך כלכלי ולכן קורטז העמיס את השקים היקרים והביא את הבשורה היישר אל ספרד של 1530. עד המאה ה- 19 השוקולד היה נתון במצב נוזלי וכל שימושו במאכל היה משקה או רוטב. בשנת 1828הרוקח ההולנדי, קונראד ואן הוטן גילה דרך להפריד את האבקת הקקאו מהחמאה. ג'יי די פריי, האנגלי היה הראשון שהוסיף לעיסת הקקאו חמאת קקאו וסוכר, ולאחר ערבוב והקשיה נתקבל מוצר חדש שהתקשה בטמפרטורת החדר והוא השוקולד למאכל.

למרות תגלית מהפכנית זו של פריי היו אלו האחים הבריטים, קדבורי, שהציגו לראשונה את השוקולד הראשון לאכילה ולא כמשקה בשנת 1847 בתערוכת מזון בברמינגהם שבאנגליה. כעבור 72 שנים, ב- 1919, התמזגה החברה של פריי עם חברת קדבורי וכיום החברה שלהם מייצרת יותר מ?250 מיליון חפיסות שוקולד בשנה. בשנת 1875 ניאל פיטר, יצרן ממתקים שוויצרי, חיבר בין שוקולד לאבקת חלב פרי המצאתו של הנרי נסטלה) ובכך הוא המציא את שוקולד החלב.

רק ב-1897 הגיע השוקולד לארצות הברית כאשר מילטון הרשי ייצר את שוקולד החלב הראשון שלו. בשנת 1912 המציא ז'ן נויהאוס הבלגי את הפרלין- בונבון . בתחילת המאה ה- 20 הפך השוקולד לממתק הפופולארי והמגוון ביותר בעולם. עץ קקאו מניב בין 20 ל -40 תרמילי קקאו פעמיים בשנה אשר מותססים בעלי בננה במשך כשבוע בחום של כחמישים מעלות צלזיוס. פולי הקקאו עוברים קילוף , ניקוי, קלייה וטחינה וכך מתקבלת מסת קקאו. מסת קקאו זו מופרדת בלחץ לאבקת קקאו וחמאת קקאו. חלקיקי האבקה כל כך קטנים שגודלם קטן אפילו מהמרחק הממוצע שבין שתי בלוטות טעם בלשון מרקם זה מבטיח שוקולד חלק וללא טקסטורה מגורענת של אבקה. משך תהליך הטחינה קובע את האיכות הסופית של השוקולד, שוקולד איכותי נטחן במשך שבוע לפחות.

החום הגבוה הנפלט תוך כדי תהליך הטחינה מבטיח שחמאת הקקאו בתערובת תימס ותהפוך את הקקאו למצב נוזלי המכונה "ליקר שוקולד" (ללא אלכוהול) ממנו מכינים את מוצרי השוקולד שאנו מכירים. כדי להכין קילוגרם אחד של שוקולד נדרשים לפחות אלף פולי קקאו.





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב