דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זו לא טעות זה נקרא אחריות! 

מאת    [ 07/08/2006 ]

מילים במאמר: 1021   [ נצפה 5902 פעמים ]

זו לא טעות, הגיע הזמן לקחת אחריות!

שנות האלפיים כבר בעיצומן ומסתבר שלמרות שזה אולי נורא נוח, לא ניתן עוד לטמון את הראש בחול. אנו נמצאים בתקופה שבה חברות צריכות ויכולות לפתח את החשיבה העסקית גם לכיוון חשיבה חברתית, זה כבר מזמן לא עניין של בחירה זו חובה לחברה שהיא בעצם באופן ישיר גורמת להתפתחות או לחילופין לנפילה של ארגון.
קוראים לזה אחריות ואין הכוונה היא למילה מפוצצת אלא להגדרה מפורטת לגבי מה זה ואיך זה קורה באמת.
להיות אחראי הכוונה להיות מוכן לשאת בתוצאות ולתת את הדין באופן חוקי או אתי באשר להשגחה או לרווחה של אחר. הכוונה היא להיות הגורם של משהו ולא התוצאה של...

תפקחו את העיניים תסתכלו סביב הגיע עידן חדש וזה לא רק האביב....
אני שמחה לראות איך בשנים האחרונות המודעות החברתית מתעוררת וניצנים של רצון טוב מתחילים להראות את פריחתם ולבוא לידי ביטוי בחברה ,בחינוך ובאיכות הסביבה.
עד היום היה מקובל לחשוב שאחריות חברתית היא שם נרדף לקשרי קהילה, לתרומות כסף, או להתנדבות עובדים אך אלה הן חלק קטן בתוך המכלול הקרוי אחריות חברתית.
אופי הקשר עם הקהילה משתנה והופך להיות חלק אינטגראלי ומשמעותי בתוך התווית האסטרטגיה העסקית- שיווקית של חברה. הקשר עם הקהילה הופך למרכיב חשוב במיצוב התדמיתי של הגופים העסקיים.
מעורבות חברתית של ארגונים ועסקים היא תופעה ההולכת ומתרחבת בשנים האחרונות גם בישראל.יותר ארגונים מגדירים מחויבות חברתית כאחת המטרות העליונות בחזון של עסק היום אני יכולה לומר שההצהרה על מחויבות חברתית לא נובעת עוד מהמקום של " כי זה מוכר" היום אפשר לראות שישנה מודעות לחשיבות הדבר מבחינת שני הצדדים העסק והחברה. ארגונים החלו להבין את הערך המוסף העסקי שמקבל הארגון כתוצאה מכך שהוא תורם למען מטרות חשובות בחברה, וזאת מעבר לסיפוק הרב שמקבלים צוות העובדים והנהלת הארגון.
ניתן לדמות את האחריות החברתית לפרח, שכל אחד מעלי הכותרת שלו מייצג תחום ניהולי אחר: ניהול עובדים וסביבת עבודה, ניהול איכות הסביבה, שיווק וצרכנות, דיווח ובקרה, אתיקה עסקית, זכויות אדם, קהילה וחברה. תזמור נכון של כל התחומים הללו יאפשר לארגון להשיג הצלחה משולשת - כלכלית, חברתית וסביבתית.

כלכלית: עלייה ברווחי החברה- פעילות חברתית ממוקדת מחזקת את המותג ומביאה לצמיחה כלכלית של העסק ועלייה ברווחים.

חברתית: שיפור באיכות והתייעלות של העסק - שיתוף העובדים וההנהלה בפעילות חיצונית הקשורה למעורבות חברתית משפרת את האווירה בסביבת העבודה ומביאה להתייעלות באיכות העבודה. אחריות חברתית כמו כן מביאה להתייעלות ולגידול בתפוקת עובדים.(העובד חש כי הארגון רוצה בטובתה של החברה והסביבה הכוללת אותו ואת משפחתו, ולא רק בטובתו של הארגון), כך למשל נמדדה ירידה בימי המחלה וההיעדרויות של העובדים.

סביבתית: תדמית חיובית ומיצוב מותגים- המותג מתחזק ככל שהארגון מזוהה יותר עם מעורבות בקהילה, לקוחות מעדיפים בד"כ מותגים בעלי מוניטין של מעורבות חברתית, שכן אלה נתפסים בתודעתם כאמינים.

שלושת התחומים הללו כוללים בתוכם שבעה תת תחומים המפרטים את תחומי האחריות החברתית כל תחום מבסס את המשולש העסקי ומבסס את תדמית הארגון הן בתוכו והן מחוצה לו.

זכויות אדם ואזרח- מחויבות לקהילה אומרת דאגה ואכפתיות אמיתית לכל אחד מהפרטים המרכיבים את הקהילה ושמירה על זכויותיו.
ככל שתפיסת זכויות האדם מתבססת כנכס אישי עבור כל אחד ואחת כך גוברת מידת האכפתיות והאחריות כלפי הנושא. מאחר ומקום העבודה הולך ונהיה המקום המרכזי בשגרת חיינו ובאיכותם עולה החשיבות של שמירת זכויות האדם במסגרת מקום העבודה במידה רבה.

פיתוח קהילתי- שגשוג ופריחה של העסק לאורך זמן תלוי בקיום של סביב בריאה ותומכת, סביבה כזו נוצרת כאשר העסק מבין שיש צורך בפיתוח הקהילה בה הוא פועל לאו דווקא באמצעות תרומה ישירה אלא בעיקר באמצעות עידוד תהליכים עצמאיים הצוברים תאוצה ומזינים את עצמם הן בסביבה המיידית והן בקהילות רחבות יותר עימן באה בקשר.פיתוח הקהילה בא לידי ביטוי בתרומה לבתי ספר למרכזים קהילתיים ועוד. לצרכן יש נטייה להזדהות יותר עם ארגון שדואג לו כחברה.

איכות הסביבה- הרכבה והפנמה של חזון סביבתי בקרב ההנהלה והעובדים ויצירת פעולות המיישמות אותו גורמת למזעור ההשלכות השליליות על הסביבה. ארגון כזה ייהנה בסופו של דבר מיתרונות עסקיים משמעותיים.
בארץ קיימות בעיות סביבה רבות ומהותיות ומעט מאוד מודעות לגביהן. בין הבעיות האלה נמצאים: הגירעון במשק המים, הידרדרות איכות המים כתוצאה מחוסר אחריות של חברות אשר מוריקים את השפכים לים, עומס התחבורה הגורם לזיהום אויר ולסכנה אקולוגית של ממש, חשיפה לשינוי אקלים הנובע מאופי צריכת האנרגיה, משבר בסילוק פסולת, ביוב וחומרים מסוכנים, לחצי פיתוח המאיצים את העלמות הטבע ויש עוד המון לצערי.
לא נוכל להתעלם מהעובדה שהמשבר הסביבתי הוא בעצם משבר חברתי אנחנו נוטים להרגיע את מצפוננו בחשיבה ש"יש מי שדואג לדברים הללו" וממעטים לקחת אחריות מלאה כלפי סביבה אשר מזינה אותנו ואנו מחויבים כלפיה באותה המידה.

אתיקה בעסקים- מוסריות, כנות, הגינות ,מילוי הבטחות,נאמנות וכבוד לזולת כל אלו הם לא רק מילים זו התחייבות אמיתית שצריך כל ארגון לקחת על עצמו ולמלא כלפי החברה מאחר והם הבסיס למערכת קשרים בין אישית יציבה המשפיעים על החלטות רכישה של צרכן, החלטות של עובד היכן לעבוד ושל בעלי ההון היכן להשקיע.

סביבת העבודה - השקעה ברווחתם של העובדים מובילה למצב בו העובדים המרוצים יהיו נאמנים וירצו להישאר לאורך זמן בארגון ולהשקיע בו ממרצם ומכישרונם כחלק מתהליך הדדי של השקעה ותמיכה בין הארגון ועובדיו. עובדים אלו ימשכו חברים נוספים לעבוד בארגון וכמובן יפיצו את שמו הטוב ויפרסמו על הפעילות בקרב קהל הלקוחות.

שיווק וצרכנות - הצרכן של ימינו רגיש ו"מפונק" יותר ומצפה מהתעשייה ומהמגזר העסקי ליתר קשב ומודעות לצורכי הקהילה. שיווק בעל מטרה חיובית חברתית מהווה זיקה ברורה בין מכירת מוצר מסוים לבין רעיון חברתי או גוף התנדבותי. הידיעה כי רכישת המוצר תורמת למטרה חברתית חשובה מהווה תמריץ לצרכן להעדיף את המוצר או השירות שיש לו העדפה למטרה זו.

דיווח וביקורת חברתית - נושא הדוח החברתי נהיה חיוני ומתבקש לאחרונה יתר מאי פעם הנושא מתחיל בהגדרת בעלי העניין של החברה - עובדים, לקוחות, ספקים, בעלי מניות, ממשל, קהילה ונמשך בטיפוח קשר אמיתי ודיאלוג אמיץ וכן עם כל הגורמים הנ"ל.

מעורבות חברתית היא כבר מזמן לא כותרת יפה אשר מתקשטים בה ארגונים שונים היא נובעת מאכפתיות אמיתית כלפי הצרכים של הצרכן, העובד, הסביבה וכל גורם אשר הארגון בא איתו במגע. מעורבות חברתית המתנהלת כחלק מהאסטרטגיה הכוללת של החברה מניבה יתרון כלכלי מובהק. היא תורמת להתרחבות שווקים חדשים, משפרת את מורל העובדים, מושכת כוח עבודה פוטנציאלי ויוצרת דיאלוג חיובי עם קבוצות מחזיקי העניין דבר התורם לשמירה על זיכיון הפעולה, לשיפור תדמית החברה ומיצובה בשוק ומאפשר פיתוח של מוצרים ושירותים חדשים.
יש דברים רבים שאנשים וארגונים יכולים לעשות כדי לעזור בדאגה לכדור הארץ. הם מתחילים ברעיון שצריך לעשות זאת. הם ממשיכים ונגמרים בכך שעושים זאת!

יעל לוטן - מנכ"ל לוטן תדמיות
www.lotan.org.il
www.PuReComm.org.il







יעל לוטן היא מנכ"ל לוטן תדמיות בע"מ.
החברה המצליחה בישראל ליחסי ציבור ותקשורת



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב