דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בגרות בספרות - יש לשנות את השיטה! 

מאת    [ 22/07/2009 ]

מילים במאמר: 381   [ נצפה 2496 פעמים ]

בס"ד


שיטת הלימוד בבתי הספר של "להספיק את החומר בכל מחיר", גורמת גם למקצוע יפה ומרגש כספרות לשעמם.
וכך שיעורי ספרות בבתי הספר מונעים חיבור טוב ומרתק למקצוע הלימוד היפה ביותר.
רשימת ספרים שכמעט לא משתנה מזה שנים רבות. קריאת אינסטנט, ניתוח, שאלות לא חשובות. בשביל מה זה טוב?
כבר יותר טוב ללמוד מתמטיקה...

כמי שרואה בספרים מקום נעים לחלום וליהנות ולהעשיר בו אני רואה בפלצות איך הורסים את הכיף וההנאה מספרים ע"י ניתוחים קרים שמשמעותם לא ברורה.
אם כדי להכיר את הסיפור, את הספרות ולהתרגל לקרוא - המטרה לדעתי אינה מושגת.
מי שאוהב לקרוא, ימשיך לקרוא - ובמקביל ישנא שיעורי ספרות. מי שלא אהב, רוב הסיכויים שבספרים הנדרשים ללימוד הוא לא יגע לעולם. אם בכלל יקרא משהו. מוקצה מחמת לימוד.

נוסיף לכך את העובדה המביכה שרוב התלמידים בכלל לא קוראים את הספרים הנדרשים.
ולמה שיקראו?
למי יש זמן?

יש תקציר לכל ספר. תקציר לכל תקציר. חפשו בגוגל ותמצאו.
אז מה היתה המטרה ומה השגנו?

את השיעורים כדאי להעביר בצורה חוויתית ולא כשיעור באנטומיה. לקרוא בפני התלמידים קטעים יפים במיוחד. לקרוא בפניהם סיפורים קצרים יפים. שהרי מי לא אוהב סיפור? לתת לתלמיד לקרוא, ללמד להקשיב, ליהנות. כי ספרות מלמדים באהבה, או שלא מלמדים בכלל.


הספרות היא גם מראה של תקופה. הספרות היא כלי להבעה רגשית, אישית ואינטלקטואלית.
וכדי להפוך את שיעורי הספרות למה שהם צריכים להיות - הכרת ספרות העולם מאז ועד היום. הענקת ידע והעשרת עולמו של התלמיד, כדאי להקדיש גם מספר שיעורים להכרת ההיסטוריה של הספרות. כדאי ליצור רצף היסטורי של ספרות שנכתבה. כך יקבל מקצוע הספרות מקום של כבוד כראוי לתחום הביטוי היפה והזמין לכל אחד.

כדאי ללמד על אפשרויות הביטוי השונות.
דוגמאות לסיווג ספרותי - הספרות העברית: עגנון, שמיר, ביאליק, ארז ביטון, ספרות השואה: אברהם מאפו, אורלב ואחרים, ספרות נשית: למשל ג'ין אוסטין , ספרות חסידית: סיפורי הבעש"ט, סיפורי חז"ל, רבי נחמן מברסלב, טרגדיות יווניות, הספרות הרוסית המצויינת: הספרות האירית היפה והאינטליגנטית: למשל ג'ויס. ספרות מחאה: למשל אורוול. הספרות של העת החדשה: אולי אפילו הארי פוטר...הספרות היפנית, הסינית, ההודית, שירה בעת העתיקה והחדשה. ספרות היא מגוונת ורבת פנים וצורות ביטוי.
התלמיד יכיר את הסיווגים השונים יכיר את האפשרויות הרבות מאוד לביטוי עצמי. ידע לבחור כלי לביטוי, חומר לקריאה.

מדגמים, טעימות קטנות ויפות, מגרים יותר לקרוא ועדיפים על תקצירים קרים ומיותרים. יש לשנות לחלוטין את השיטה.

בספרות יש כל כך הרבה ללמד ולרגש.

אל תשחטו אותה בדם קרררר.



צפורה בראבי
ד.א. teilot1@walla.com

האתר שלי:
http://site.2all.co.il/gamt



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב