מוסך מוצלח ?!?!? / מאת ביקוב ויקטוריה
הרבה נכתב באתר על מוסכים מדהימים שנאלצו לסגור שעריהם, מוסכים שבעליו נתפס כ"רמאי ושודד", וזאת לצד מוסכים מיתולוגיים שמצליחים תמיד לקבל את השתאות הקהל וכספו. באופן פרדוקסאלי גם הצרכן וגם בעל העסק רוצים שהעסק ישרוד לאורך זמן: אף אחד לא רוצה להחליף מוסך טוב בחיפוש אחר מוסכניק (טוב?) אחר, ואף בעל המוסך לא מעוניין לסגור את העסק כתוצאה מהפסדים או רווחיות נמוכה. הדיון הגיע אפילו לידי אמירות קיצוניות של "האם רק הרמאים שורדים?", והתשובה היא כמובן לא ולא. כל עסק יכול להתנהל לשביעות רצון הלקוחות וברווחיות. איך?
ובכן, הנה המתכון להפיכת המוסך השכונתי שלכם למוסך מיתולוגי:
מקצועיות. דע בדיוק מה אתה עושה. מקצועיות פירושה ללמוד, לשאול, לקרוא, להתעניין. לא כל מי שיודע לחמם פיתה במיקרוגל הוא אופה ולא כל מי שיודע להכין סנדוויץ' הוא טבח. גם אם עברת קורס מזורז של 120 שעות במיזוג אוויר אתה עדיין לא "בעל מקצוע" הראוי לפתוח את "אלי מיזוג אוויר לרכב". אדם מקצועי לא ילמד על חשבון הלקוחות שלו. איש מקצוע אמיתי יעבוד כשוליה אצל מאסטרים בתחום, ייצא להשתלמויות ייקרא ויעיין בספרי רכב שונים, ילמד מחברים למקצוע עד שיעיז לפרק רכב שהוא לא מכיר תמורת תשלום של לקוח. מקצועיות פירושה לעבוד עם הציוד הנכון, אפשר לפרק את הרכב עם מפתח שוודי, אבל זה לא מקצועי... איש מקצוע אמיתי יחזיק את הציוד הנדרש לביצוע המשימה ולא יתעסק עם קיצורי דרך. אין לך את הציוד המתאים? אמור ללקוח "סליחה, אני לא יכול לבצע את העבודה". קנית את הציוד המתאים, למד להשתמש בו! ציוד הלייזר המשוכלל ביותר בעולם לא יוציא פרונט מכוון היטב אם מי שמפעיל את הציוד הוא לא איש מקצוע אמיתי.
יעילות. לכל דבר יש מחיר. מישהו צריך לשלם עבור כל דבר שבוזבז: חלקים, שמן, זמן וכד'. עסק לא יעיל יידרש להעלות מחירים כדי להרוויח (דבר שירחיק מן הסתם את הלקוחות). עסק לא יעיל שינסה לעבוד במחירים תחרותיים לא ירוויח וישאיר את בעל העסק מתוסכל, דבר שיגרום לו לנסות לתכמן את הלקוחות (ולקבל שם של "רמאי"). יש להקדיש מחשבה לכל אחד ממרכיבי העסק: אנשים, מקום, מלאי, חומרים מתכלים. אבל שימו לב: יעילות זה לא קמצנות. יעילות לא אמורה לפגוע במקצועיות (או בשאר המרכיבים המפורטים למטה).
אהבת לקוחות. לכאורה כל בעל עסק אוהב לקוחות. הבעיה היא שחלק מבעלי העסקים אוהבים את הכסף של הלקוחות ולא את הלקוחות. הנקודה היא שלקוח שמרגיש טוב אצלך, יחזור שוב וגם ימליץ עליך תחת כל עץ רענן ובכל פורום מכובד. לקוח שמרגיש מנוצל יגרום לך נזק גדול פי כמה מהרווח של עוד חלק או עוד 100 שקל שדחפת לו לחשבון. לקוחות מביאים כסף. כסף לא מביא לקוחות. תאהב את הלקוח שלך, הכסף כבר יגיע.
כבוד לעובדים. עסק מורכב מאנשים. אנשים שמרגישים טוב גם עובדים טוב. עובדים שמרגישים מנוצלים או שמרגישים במשטר צבאי לא נותנים את הנשמה. להפך. עובד מתוסכל יעשה עבודה חפיף (ובעל העסק יצטרך לבדוק אותו פעמיים כלומר פגיעה ביעילות). בניגוד לדעה הרווחת, משכורות גבוהות זה לא מה שעובדים הכי רוצים. יחס הוגן, סביבת עבודה נעימה שווים הרבה יותר. אם לא תדאג לשירותים נקיים ופינת אוכל מסודרת, למה שהעובד שלך ידאג לאינטרסים שלך? אם תדפוק אותו בתשלומי השכר אז למה שהוא לא יגנוב לך חלקים וכלים מהמחסן? הרבה יותר יעיל להיות בסדר (ולדרוש עבודה איכותית בהתאם) מאשר להיות מנייאק ולבזבז מאמץ בלהיות שוטר של העובדים שלך.
סדר וארגון. סביבה מסודרת תמיד תהיה יותר יעילה, יותר מקצועית, יותר נעימה לעבודה. שמור על הסדר והסדר ישמור עליך ועל העסק שלך. אין טעם לחכות לסוף השבוע או לחג בשביל "לעשות סדר", כי סדר אי אפשר לעשות; סדר אפשר רק לשמור. כלים שיושבים בצורה מסודרת במגירות חוסכים זמן עבודה ובכך חוסכים כסף. חלקים שמסודרים במחסן חוסכים הזמנות חומרים ומקצרות את זמן ההמתנה של הלקוח. סדר הוא גם בפיננסים: אתה צריך לדעת כמה עולה לך שעת עבודה, לבדוק את הנתונים הכספיים ולהיעזר באנשי מקצוע כשצריך. אם אין לך סדר בכספים לא תוכל לקבוע מחירים הוגנים כלפי עצמך (להרוויח מספיק) וכלפי הלקוחות (להיות עדיין תחרותי).
יושרה עיסקית. תן הגינות עיסקית ותקבל הגינות עיסקית. כמו שאתה מצפה מספק החלפים שלך להחליף בלא תשלום חלק פגום שהוא סיפק לך, קח אחריות על שרות לקוי שאתה סיפקת (וזה קורה גם לבעלי המקצוע הטובים יותר) ותקן מחדש ללא חיוב. חלק גדול מהלקוחות שלך הם בעלי עסקים, ואתה עובד על בעלי עסקים אחרים. כולם יודעים להעריך אנשים עם מוסר עיסקי. כולם יעדיפו לעבוד עם אדם שלוקח אחריות אישית ומקצועית מאשר עם אדם שמתווכח ומחפש דרכים להתחמק או לגלגל אחריות. יושרה עיסקית תביא לך עוד לקוחות ותבטיח לך תנאי מסחר טובים יותר עם הספקים שלך.
חברה טובה. תעבוד עם אנשים כמוך. כל עסק הוא חלוייה בשרשרת. אם אתה עסק מקצועי, יעיל ואמין, אל תעבוד עם ספק לא אמין או לא יעיל. הסיבה היא פשוטה: ספק לא אמין לא יספק חלקים בזמן או לא באיכות הראויה או לא במחיר הנכון. הדבר ייפגע באמינות שלך מול הלקוח, במקצועיות שלך וברווחיות שלך. אנשים מקצועיים וטובים עובדים רק עם אנשים מקצועיים וטובים אחרים. כה אף אחד לא נדפק, אף אחד לא בורח מאחריות, העבודה נעשית טוב, וביעילות ובמחירים טובים. את זה הלקוחות אוהבים ומוכנים לקנות שוב ושוב.
רווחיות. רווח היא לא מטרה, רווח היא תוצאה. אם תעשה את כל האמור לעיל, סביר להניח שגם תרוויח כסף. ושתרוויח אותו באופן יציב ולאורך זמן.
ואתה, בעל רכב יקר, איך תבחר מוסך? בדיוק לפי אותם פרמרטים.
מוסך שמקיים את האמור לעיל זה מוסך שאתם רוצה להפקיד את רכבך וכספך בידו.
מאת ביקוב ויקטוריה
הרבה נכתב באתר על מוסכים מדהימים שנאלצו לסגור שעריהם, מוסכים שבעליו נתפס כ"רמאי ושודד", וזאת לצד מוסכים מיתולוגיים שמצליחים תמיד לקבל את השתאות הקהל וכספו. באופן פרדוקסאלי גם הצרכן וגם בעל העסק רוצים שהעסק ישרוד לאורך זמן: אף אחד לא רוצה להחליף מוסך טוב בחיפוש אחר מוסכניק (טוב?) אחר, ואף בעל המוסך לא מעוניין לסגור את העסק כתוצאה מהפסדים או רווחיות נמוכה. הדיון הגיע אפילו לידי אמירות קיצוניות של "האם רק הרמאים שורדים?", והתשובה היא כמובן לא ולא. כל עסק יכול להתנהל לשביעות רצון הלקוחות וברווחיות. איך?
ובכן, הנה המתכון להפיכת המוסך השכונתי שלכם למוסך מיתולוגי:
מקצועיות. דע בדיוק מה אתה עושה. מקצועיות פירושה ללמוד, לשאול, לקרוא, להתעניין. לא כל מי שיודע לחמם פיתה במיקרוגל הוא אופה ולא כל מי שיודע להכין סנדוויץ' הוא טבח. גם אם עברת קורס מזורז של 120 שעות במיזוג אוויר אתה עדיין לא "בעל מקצוע" הראוי לפתוח את "אלי מיזוג אוויר לרכב". אדם מקצועי לא ילמד על חשבון הלקוחות שלו. איש מקצוע אמיתי יעבוד כשוליה אצל מאסטרים בתחום, ייצא להשתלמויות ייקרא ויעיין בספרי רכב שונים, ילמד מחברים למקצוע עד שיעיז לפרק רכב שהוא לא מכיר תמורת תשלום של לקוח. מקצועיות פירושה לעבוד עם הציוד הנכון, אפשר לפרק את הרכב עם מפתח שוודי, אבל זה לא מקצועי... איש מקצוע אמיתי יחזיק את הציוד הנדרש לביצוע המשימה ולא יתעסק עם קיצורי דרך. אין לך את הציוד המתאים? אמור ללקוח "סליחה, אני לא יכול לבצע את העבודה". קנית את הציוד המתאים, למד להשתמש בו! ציוד הלייזר המשוכלל ביותר בעולם לא יוציא פרונט מכוון היטב אם מי שמפעיל את הציוד הוא לא איש מקצוע אמיתי.
יעילות. לכל דבר יש מחיר. מישהו צריך לשלם עבור כל דבר שבוזבז: חלקים, שמן, זמן וכד'. עסק לא יעיל יידרש להעלות מחירים כדי להרוויח (דבר שירחיק מן הסתם את הלקוחות). עסק לא יעיל שינסה לעבוד במחירים תחרותיים לא ירוויח וישאיר את בעל העסק מתוסכל, דבר שיגרום לו לנסות לתכמן את הלקוחות (ולקבל שם של "רמאי"). יש להקדיש מחשבה לכל אחד ממרכיבי העסק: אנשים, מקום, מלאי, חומרים מתכלים. אבל שימו לב: יעילות זה לא קמצנות. יעילות לא אמורה לפגוע במקצועיות (או בשאר המרכיבים המפורטים למטה).
אהבת לקוחות. לכאורה כל בעל עסק אוהב לקוחות. הבעיה היא שחלק מבעלי העסקים אוהבים את הכסף של הלקוחות ולא את הלקוחות. הנקודה היא שלקוח שמרגיש טוב אצלך, יחזור שוב וגם ימליץ עליך תחת כל עץ רענן ובכל פורום מכובד. לקוח שמרגיש מנוצל יגרום לך נזק גדול פי כמה מהרווח של עוד חלק או עוד 100 שקל שדחפת לו לחשבון. לקוחות מביאים כסף. כסף לא מביא לקוחות. תאהב את הלקוח שלך, הכסף כבר יגיע.
כבוד לעובדים. עסק מורכב מאנשים. אנשים שמרגישים טוב גם עובדים טוב. עובדים שמרגישים מנוצלים או שמרגישים במשטר צבאי לא נותנים את הנשמה. להפך. עובד מתוסכל יעשה עבודה חפיף (ובעל העסק יצטרך לבדוק אותו פעמיים כלומר פגיעה ביעילות). בניגוד לדעה הרווחת, משכורות גבוהות זה לא מה שעובדים הכי רוצים. יחס הוגן, סביבת עבודה נעימה שווים הרבה יותר. אם לא תדאג לשירותים נקיים ופינת אוכל מסודרת, למה שהעובד שלך ידאג לאינטרסים שלך? אם תדפוק אותו בתשלומי השכר אז למה שהוא לא יגנוב לך חלקים וכלים מהמחסן? הרבה יותר יעיל להיות בסדר (ולדרוש עבודה איכותית בהתאם) מאשר להיות מנייאק ולבזבז מאמץ בלהיות שוטר של העובדים שלך.
סדר וארגון. סביבה מסודרת תמיד תהיה יותר יעילה, יותר מקצועית, יותר נעימה לעבודה. שמור על הסדר והסדר ישמור עליך ועל העסק שלך. אין טעם לחכות לסוף השבוע או לחג בשביל "לעשות סדר", כי סדר אי אפשר לעשות; סדר אפשר רק לשמור. כלים שיושבים בצורה מסודרת במגירות חוסכים זמן עבודה ובכך חוסכים כסף. חלקים שמסודרים במחסן חוסכים הזמנות חומרים ומקצרות את זמן ההמתנה של הלקוח. סדר הוא גם בפיננסים: אתה צריך לדעת כמה עולה לך שעת עבודה, לבדוק את הנתונים הכספיים ולהיעזר באנשי מקצוע כשצריך. אם אין לך סדר בכספים לא תוכל לקבוע מחירים הוגנים כלפי עצמך (להרוויח מספיק) וכלפי הלקוחות (להיות עדיין תחרותי).
יושרה עיסקית. תן הגינות עיסקית ותקבל הגינות עיסקית. כמו שאתה מצפה מספק החלפים שלך להחליף בלא תשלום חלק פגום שהוא סיפק לך, קח אחריות על שרות לקוי שאתה סיפקת (וזה קורה גם לבעלי המקצוע הטובים יותר) ותקן מחדש ללא חיוב. חלק גדול מהלקוחות שלך הם בעלי עסקים, ואתה עובד על בעלי עסקים אחרים. כולם יודעים להעריך אנשים עם מוסר עיסקי. כולם יעדיפו לעבוד עם אדם שלוקח אחריות אישית ומקצועית מאשר עם אדם שמתווכח ומחפש דרכים להתחמק או לגלגל אחריות. יושרה עיסקית תביא לך עוד לקוחות ותבטיח לך תנאי מסחר טובים יותר עם הספקים שלך.
חברה טובה. תעבוד עם אנשים כמוך. כל עסק הוא חלוייה בשרשרת. אם אתה עסק מקצועי, יעיל ואמין, אל תעבוד עם ספק לא אמין או לא יעיל. הסיבה היא פשוטה: ספק לא אמין לא יספק חלקים בזמן או לא באיכות הראויה או לא במחיר הנכון. הדבר ייפגע באמינות שלך מול הלקוח, במקצועיות שלך וברווחיות שלך. אנשים מקצועיים וטובים עובדים רק עם אנשים מקצועיים וטובים אחרים. כה אף אחד לא נדפק, אף אחד לא בורח מאחריות, העבודה נעשית טוב, וביעילות ובמחירים טובים. את זה הלקוחות אוהבים ומוכנים לקנות שוב ושוב.
רווחיות. רווח היא לא מטרה, רווח היא תוצאה. אם תעשה את כל האמור לעיל, סביר להניח שגם תרוויח כסף. ושתרוויח אותו באופן יציב ולאורך זמן.
ואתה, בעל רכב יקר, איך תבחר מוסך? בדיוק לפי אותם פרמרטים.
מוסך שמקיים את האמור לעיל זה מוסך שאתם רוצה להפקיד את רכבך וכספך בידו.
מאת ביקוב ויקטוריה
ביקוב ויקטוריה