דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גינון טיפולי ותרפיה בטבע בעבודה טיפולית עם מפגרים - מאת תמר בן נפתלי- מכללת תמר-ה. 

מאת    [ 19/07/2009 ]

מילים במאמר: 652   [ נצפה 3969 פעמים ]


גינון טיפולי עם מפגרים
מאת תמר בן נפתלי - מהנהלת מכללת תמר-ה
ללימודי טיפול
www.tc-tamara.com

כותבת המאמר- תמר בן נפתלי. בעלת קליניקה פרטית ומרכז טיפולי לילד, לקשיש ,לבעלי צרכים מיוחדים ולקהל הרחב., תרפיסטית באומנות בעלת M.A. מאוניברסיטת חיפה
מרצה במכללת גורדון במסלול לחינוך מיוחד, הרצתה שנים במכללת בית ברל במסלול להכשרת תרפיסטים באומנות, מנהלת מכללת תמר-ה לגינון טיפולי ,תרפיה בטבע ושילוב אומנויות, במשרד החינוך המשלבת טבע וגינון , שימשה כיועצת חינוכית, מחנכת ומורה לאומנות במערכות החינוך בישראל.www.tc-tamara.com - פל. 052-8528943
-------------

נכות התפתחותית או פיגור שכלי מתאר איחור התפתחותי או קושי במיומנויות תקשורת בין אישית, למידה וקושי בתפקוד יום יומי.
קיים קושי באבחון פיגור.
האבחנה נעשית על ידי מבחני משכל הבודקים פוטנציאל אינטלקטואלי , אך לעיתים האבחון המקובל אינו נותן מענה אמין. לדוגמא-כאשר יש פער בין תרבותי ,שפתי, כאשר קיים פיגור סביבתי, כאשר אין פניות רגשית לענות למבחן ועוד.
ההגדרה המקצועית לפיגור תשען על תפקוד שכלי לקוי משמעותית מהמצופה אשר נמדד דרך פתרון בעיות בחיים. לדוגמא , דרך רכישת חומר לימודי כגון שפה ויכולות מתמטיות,קליטת ופליטת מידע,יכולת המשגה והפשטה והתמודדות עם מטלות ומשימות בחיי האדם כמצופה לגילו הכרונולוגי.
אל הלקות השכלית של המפגר מתלוות בדרך כלל לקויות נוספות :
קושי ניכר בהסתגלות חברתית (הבנת כללי החברה בה הוא חי) ,קושי תקשורתי (יכולת לדבר ולתקשר באופן מובן ומותאם לגיל ),קושי גופני (מוטוריקה גסה, מיומנויות גופניות בסיסיות) , ועצמאות בתיפקוד יום יומי (שליטה בצרכים,הרגלי נקיון, עצמאות תנועתית,לבוש ,שמירה על גופו).
רבות הדרכים לסייע ולקדם את האדם הלוקה בפיגור .רוב הטיפולים מתמקדים בשיפור מיומנויות חברתיות כגון - זיהוי מצבים חברתיים מגוונים כמו סכנה או קירבה,יכולת תגובה מותאמת לאירוע הבין אישי,הבנת התנהגות וכללים תרבותיים וחברתיים בהתאם לסביבה האנושית של המפגר ויכולת לקשור קשר חברתי בין אישי מותאם.
טיפולים אחרים כמו ריפוי בעיסוק ופיזיוטרפיה ימקדו את המאמץ בשיפור מיומנויות גופניות כגון - עצמאות בלבוש והנעלה, שמירה על הגיינה גופנית ושלוטה בצרכים ,שמירה על הגוף מפני סכנות.
הגינון הטיפולי המשולב בהוסטל או מסגרת של מעון או כמקום אליו נוסעים המפגרים על מנת לעבוד מחוץ למוסד ,נותן מענה רחב למגוון צרכים טיפוליים לאוכלוסייה הסובלת מפיגור-
1. מענה מותאם ונרחב לשיפור מיומנויות פיזיות: כגון - מאמץ פיזי, התמדה ,הליכה,כיפוף,מוטוריקה עדינה -גיזום,ליקוט, חיתוך והנבטה עדינה.
2. לימוד של תפקוד בתוך מסגרת ברורה עם משימות מוגדרות. יש סטינג,יש פעילויות קבועות וברורות בכל יום בגינה ויש צרכים שמותאמים לכל יכולת : גירוף,עידור, הנבטה עדינה ועד השקייה וקשירת מוטות וחבלים להדלייה.
3. עצמאות בתיפקוד תיבנה על ידי נתינת משימות מוגדרות ויום יומיות והעלאת דרגת הקושי לאחר רכישת המשימה בגינה.
4. יכולות תקשורת יבואו לביטוי ואימון דרך עבודה,הקשבה ושיח עם הצוות הגנני ובינם לבין עצמם לפי רמת החברים בקבוצה.
5. שיפור יכולות התקשורת תעשה גם בתווך הצמחים ותוך האזנה לצרכיהם-מים,שמש,עודף שמש ותנאים המאפשרים צמיחה בשמחה באופן הפשוט והבסיסי ביותר .
6. חווית הצלחה עשייה חיובית ופרודוקטיבית מתאפשרת גם לאדם איטי ומוגבל.
7. תחושת שייכות ויעילות המתאפשר דרך שילוב עם הסביבה האנושית והטיבעית..
8. בעזרת התנהגות החוזרת על עצמה כגון השקיה, עישוב, טיפוח הסביבה ועבודות חוזרות ורוטיניות,מתקיימים טכסים והרגלים קבועים ויצירת מסגרת ידועה וצפוייה.
9. לימוד - יודגשו למידה ואימון על מיומנויות למידה בסיסיות דרך הגינה. שימוש במטר, חישוב כמויות פשוטות,למידת מושגים ושמות של פרחים שיהיו למידה יעילה יותר דרך הפאן האישי והקשר האינטימי עם הצמח והפרח.

מקרה לדוגמא-
אלף אובחן כבעל פיגור קל וגדל רוב חייו במוסדות משקמים. אלף הוחזר לבית הוריו בגיל 30 והוא משתלב בפעילויות ועבודות יזומות בקיבוץ. אלף אחראי על הוצאת הגזם, ריקון הפחים ועבודות קלות בגינות הציבוריות. התפקיד ממלא אותו תחושת חשיבות, הוא עוזר לכל חפץ,משחק ויוצר קשרים נעימים עם ילדי הגנים וחש מועיל ותורם לחברה. הטיפול בעזרת הסיוע לגינה הקהילתית שהובילה המטפלת שלו חיזק את בטחונו העצמי והפך אות עוזר,משמעותי וחביב על כולם.אלף הפך לשותף וחבר בעל ערך.
--------------------
כותבת המאמר- תמר בן נפתלי. בעלת קליניקה פרטית ומרכז טיפולי לילד, לקשיש ,לבעלי צרכים מיוחדים ולקהל הרחב., תרפיסטית באומנות בעלת M.A. מאוניברסיטת חיפה
מרצה במכללת גורדון במסלול לחינוך מיוחד, הרצתה שנים במכללת בית ברל במסלול להכשרת תרפיסטים באומנות, מנהלת מכללת תמר-ה לגינון טיפולי ,תרפיה בטבע ושילוב אומנויות, במשרד החינוך המשלבת טבע וגינון , שימשה כיועצת חינוכית, מחנכת ומורה לאומנות במערכות החינוך בישראל.www.tc-tamara.com - פל. 052-8528943









תמר לוסטיג - בן נפתלי - תרפיסטית באומנות,מורה ויועצת חינוכית במשרד החינוך ,מרצה בבית ברל במסלול לתראפיה באומנות, מקימת מכון "תמר-ה" לתראפיות בין תחומיות . בעלת קליניקה פרטית לטיפול ,מרצה ומנחת סדנאות .בצוות ההקמה של התכנית לגינון טיפולי- טבע תראפיה- וטיפול באומנויות הנלמדת כיום ב"הדסה נעורים" ובבית הספר להוראה חיפה.(בתשס"ח) . . http://www.tc-tamara.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב