דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גינון טיפולי ותרפיה בטבע בטיפול בקשישים ומבוגרים. 

מאת    [ 18/07/2009 ]

מילים במאמר: 1045   [ נצפה 4471 פעמים ]

גינון טיפולי עם קשישים

מאת תמר בן נפתלי - הנהלת מכללת תמר-ה
www.tc-tamara.com


קימות דרכים רבות להוסיף נועם ,בריאות , איכות ,תכלית ומשמעות לחיי האדם בגיל השלישי. ההזדקנות ,זולת גיל כרונולוגי איננה שבלונה או הגדרה צרה. בטח שלא בעידן בו אדם מזדקן יפה יותר,בריא יותר ומרופד בשרותי עזר וידע .ועדיין, קיים הצורך להעזר ולהיערך לשינוי במעבר הגדול מאדם מתפקד באופן מלא, בריא ופעיל ,עסוק ומחובר בקשרים חברתיים רבים להוויה קצת שונה או שונה לגמריי. האם אפשר וצריך להתכונן לשינויים בגיל השלישי? או "לכשנגיע לגשר, נחצה אותו"?האם אדם צריך לקרוא ,לדעת,להתכונן לשינוי הגדול במעבר לפנסיה ולזיקנה או להגיב לאירועים בזמן אמת מתוך יצירתיות ואופטימיות?
התשובה תלויה בפילוסופיית החיים של השואל ובתנאי חייו.
המטפל המתמחה בטיפול בגיל השלישי, אם זה בעזרת דרמה,גינון ,טבע או במוזיקה חייב לדעתי להיות אדם בעל סבלנות,פניות וחכמה רבה.האבחנה וההחלטה על הדרך הטיפולית איננה פשוטה וצריך לקחת פרמטרים רבים בחשבון.
כל פעילות טיפולית תעסוק בעיקר במניעה,שמירה, הכוונה וכמובן גם לקבלה והשלמה עם הבילתי ניתן לעצירה או לשינוי ועם האין.
דבר אחד ידוע , גם בדימדומי השיטיון ,גם באובדן הזיכרון והחולי אחד הדברים האחרונים שיישמרו לאדם הם היכולת לחיבור אל העולם דרך חוש הטעם , המגע והמשיכה ליופי. לכן, נעשה שימוש כל כך משמעותי ורחב בגינה הטיפולית בעבודה עם הגיל השלישי.
קשישים רבים מחדשים אהבות ישנות לאומנות ויצירה ,מתחברים אל תרבות רחבה של הנאות ושמחות ,נהנים ממה שיש וגם מתחברים ככל יכולתם לחיים ולטבע.
טיילים בגיל השלישי מנצלים את המומנטום של הרווחה הכלכלית היחסית ואת שפע הזמן שמתפנה ממרוץ החיים ליציאה לטבע. הטבע, הגינה הזמינה והערכים המוספים של העבודה הפיזית המתגמלת הופכים את הגינון הטיפולי לתחום מועדף בשיקום,טיפול וסיוע לקשישים . קשישים מתמודדים עם שינויים מורכבים ורבים בו זמנית:
ירידה ביכולות קוגניטיביות, ירידה ביכולות פיזיות, שינויים בתפיסת עצמי כאדם בעל יכולות וכישורים שהסביבה ניזקקת להם, אובדן מקום עבודה שלרבים הינו עוגן וסדר בחיים, מעבר ממרכז וחשיבות בהיררכיה המשפחתית למקום אחר,וגם פרידות מחברים וותיקים ושותפים לדרך. ההתמודדות לעיתים מתרחשת בכל האגפים של חיי האדם .
? מדוע דווקא טיפול בעזרת הגינה והטבע?
הגינה הטיפולית מאפשרת הזדמנויות ייחודיות לטיפול באדם הקשיש.
הטיפול הינו בכל רמוןת התפקוד- פיזי ,רגשי וחברתי.
פיזית ושיקומית- הגינה מאפשרת ומעודדת פעילויות פיזיות המותאמות ליכולת הקשיש. לדוגמא- עבודה בערוגות מוגבהות עם כסא גלגלים, גיזום ענפים וחיזוק כף היד, ניכוש עשבים תוך כיפוף ותירגול גמישות על ידי פעילות וטיפול בצמח באופן יזום.
גם חידוד ועידון יכולות חושיות וחיבור לתחושות טובות ונעימות כגון - היכולת לראות ולהנות מיופי הטבע ,חידוד ועידון חוש הטעם דרך אכילת הירקות שגידלנו, שתיית התה עם נענע ושיבה שצמחו בגינת התבלינים שלנו, הנאה מריחם הנפלא של פרחי העונה שפרחו בגינתנו , וחידוד תחושתי דרך מגע בטקסטורות שונות ומגוונות קיימות בגינה.
מנטאלי - הצורך ללמוד מיומנויות שונות ולזכור אינפורמציה על אורחות חייו וגידולו של הצמחים שלי על מנת לתרום לרווחתם.
רגשית - חיזוק תחושת שייכות ,אחריות וחשיבות למישהו- משהו. תחושת מסוגלות ויעילות המתחזקת ונמשכת לאורך זמן בגינה,יצירת תקשורת ויחסי גומלין נעימים ומספקים עם ציפורים ופינות האכלה ,והתחושה שמשהו שיצרתי זקוק לי ובלעדיי אין לו קיום- דרך הזריעה והשתילה ,השקייה וטיפוח של צמחי הגן.פיתוח מחדש של יכולת לבחור ולהשפיע על תכנון הגן,סוגי הצמחים שיטת ההשקייה ועד חלוקת התוצרת ותחושת נתינה ונדיבות כלפי אחרים.
יחסי הגומלין ההדדיים בין הקשיש לצמח מתעצמים כאשר הצמח נותן לקשיש מפריו, מעשיר את התה שלו ומעורר את חושי היופי והאסתטיקה "לכבודו". יחסי האהבה והנתינה ההדדית מאפשרים לאדם הקשיש להתחבר אל מקורות האהבה ואל התחושה שצריכים אותי ויש לי תפקיד בעולם הזה .תחושה שמתעצמת עקב התלות של הצמחים בי ובטיםולי.בנוסף לזאת מאפשרת הגינה חיבור לשמחה ופרודוקטיביות,עיבוד של תכנים קשים דרך אירועים בגינה ,עשייה וחדוות יצירה.
חברתית - הבדידות, איבוד חברים ואהובים עם תקדמות הגיל, תחושת חוסר הפרודוקטיביות לאנשים שהיו מרכז המשפחה ,הקושי לשמוע ולתקשר, החשיבה האיטית והתחושה שהעולם דוהר קדימה ואני נשכחתי בצד - מאפיינים פעמים רבות את תחושותיו של הקשיש. בגינה יתקיימו מסגרות טיפול קבוצתיות ויודגשו הפנים החברתיות. משימות קבוצתיות כמו סידורי פרחים משותפים , גינת תבלינים משותפת,שיחות על נושאי גינון המשותפים לכל הנוכחים, גידול עציצים קטנים לנכדים ועשייה פעילה ביחד עם חברים לקבוצה תעצים את תחושת השותפות והיחד.

? כיצד מותאמת שיטת טיפול זאת בגינון וטבע לצרכיס שונים של קשישים במקומות שונים?
? גינון טיפולי מתקיים כמעט בכל מקום. אל ביתו של קשיש ניתן להגיע ולעבוד עימו על תכנית גננית יומית.בבית אבות יתקיימו קבוצות של גינון טיפולי בחברת קשישים המתאימים ליכולותיהם, ובמחלקה גריאטרית וסיעודית תגיע מטפל עם עציץ פורח וזרעים עד למיטתו של הקשיש.
? גם כל יציאה לטבע , לים,לגינה הציבורית או לטיול באוטובוס לצפון יהיה שבירת שיגרה ,הנאה ובריאות גם אם לא ישולבו בו אלמנטים טיפוליים . השונה הוא שבטיפול יוכנסו מטרות טיפוליות ותכנית מובנית ומגובשת לתהליך טיפולי.
? דוגמאות לקשיים בחיי קשישים בהם הטיפול בעזרת הטבע והגינה נותן מענה טיפולי :
יאוש וחוסר רצון לפעול - יטופלו על ידי חידוש המוטיבציה בגינה , הנעה,הנאה, ורצון לפעולה דרך התמודדות עם משימות גנניות מורכבות ויצירתיות.
תחוזק במכוון תחושת אופטימיות ותקווה,יצרנות,וחשיבות עצמית בונה , דרך שתילה ,זריעה והצמחת משהו יש מאיין.
אי חיבור וירידה ביכולת ליצור קשר עם הדור הצעיר של הנכדים והנינים יטופל על ידי עידוד הקשר וגשר הבין דורי דרך נושאים המדברים אל כל אדם- הטבע והגינה.
ירידה ביכולת הפרנסה וקשיים כלכליים יוכלו להסתייע גם דרך שימוש בירקות ותבלינים מהגינה שלנו.
תחושות של כאוס,אי שליטה על חיי יטופלו על ידי סדר יום של עבודה יומית בגינה,תחושת אחריות וסיבה לקום בבוקר.
תחושות של אי יצרנות וחוסר יעילות יטופלו על ידי טיפוח גאווה,שמחה והנאה ממעשי ידי להתפאר, תחושת סיפוק ומסוגלות.
תחושות קשות של סיעוד ותלות יטופלו בגינה דרך דאגה וטיפול בצמחים ובציפורים המגיעות לגינה ,אחריות ,חשיבות ושליטה.
חיזוק תשישות ורפיון יטופלו על ידי פעילות פיזית נמרצת אך מותאמת.
סגירות וניתוק חברתיים- יטופלו על ידי הפניית תשומת הלב לתופעות בגינה ובטבע ותופעות אקולוגיות בסביבה , ערנות ותגובה לסביבה החיצונית ,לטבע ולעולם- וגם דרך מפגש עם חברים בגינה ועבודה משותפת למען מטרה ברורה ומוגדרת.
? כיצד ניתן למצוא מטפלים או מרכזים בגינון טיפולי לקשישים?
קשיש ,משפחתו או מרכז יום המעוניינים לעבוד דרך גינון וטבע יכולים כיום למצוא מסגרות או גופים רבים הפועלים בתחום .מכללת תמר-ה הינה גם מרכז טיפולי בעמק חפר וגם מכללה המכשירה גננים טיפוליים לעבודה עם אוכלוסיות שונות ומגוונות , וגם עם קשישים.גופים ,אנשיפ פרטיים ובתי אבות יוצרים קשר עם מטפלים ומכניסים תחום נפלא זה לביתו, וליבו של הקשיש.



כותבת המאמר- תמר בן נפתלי. בעלת קליניקה פרטית ומרכז טיפולי kילד, לקשיש ולקהל הרחב., תרפיסטית באומנות בעלת M.A. מאוניברסיטת חיפה
מרצה במכללת גורדון במסלול לחינוך מיוחד, הרצתה שנים במכללת בית ברל במסלול להכשרת תרפיסטים באומנות, מנהלת מכללת תמר-ה לגינון טיפולי ,תרפיה בטבע ושילוב אומנויות, במשרד החינוך המשלבת טבע וגינון , שימשה כיועצת חינוכית, מחנכת ומורה לאומנות במערכות החינוך בישראל.www.tc-tamara.com - פל. 052-8528943







תמר לוסטיג - בן נפתלי - תרפיסטית באומנות,מורה ויועצת חינוכית במשרד החינוך ,מרצה בבית ברל במסלול לתראפיה באומנות, מקימת מכון "תמר-ה" לתראפיות בין תחומיות . בעלת קליניקה פרטית לטיפול ,מרצה ומנחת סדנאות .בצוות ההקמה של התכנית לגינון טיפולי- טבע תראפיה- וטיפול באומנויות הנלמדת כיום ב"הדסה נעורים" ובבית הספר להוראה חיפה.(בתשס"ח) . . http://www.tc-tamara.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב