דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אודות - דובי זלצר. 

מאת    [ 17/07/2009 ]

מילים במאמר: 539   [ נצפה 2741 פעמים ]

דובי זלצר
נולד בשנת 1932, מלחין ומעבד ישראלי. חתן פרס ישראל לזמר עברי לשנת ה'תשס"ט.
נולד בעיר יאשי ברומניה, וכבר בגיל 14 הלחין את המחזמר הראשון שלו, שנקרא "הארץ ללא מבוגרים" והועלה על במת "התיאטרון המקצועי לילדים" בבוקרשט. עלה ארצה בשנת 1948 במסגרת עליית הנוער, ולמד בקיבוצים בית זרע ומשמר העמק. זלצר למד מוזיקה ונגינה על פסנתר במוסדות שונים בארץ, בין היתר אצל מרדכי סתר ופרנק פלג.

ב-1950 נמנה עם מקימי להקת הנח"ל, התמנה למנהלה המוזיקלי הראשון והלחין ללהקה את שיריו הראשונים, בהם "הורה האחזות" ו- "יא ירח". לאחר מכן למד קומפוזיציה וניצוח באוניברסיטת ניו יורק, ניהל וניצח על מספר להקות ותזמורות בארצות הברית ובארץ. כמו כן, עסק בהוראת המוזיקה. דב זלצר - מלחין, מנצח ומעבד - הוא מן הבולטים והפוריים ביצירת המוזיקה העברית. שיריו נטועים עמוק בהווי הישראלי, דרך שירי הטבע, הנוף, המלחמות והשלום, ועד ליצירות סימפוניות הנוגעות בשורשיה של התרבות היהודית. המוזיקה והשירים שהלחין למחזות זמר, להצגות ולסרטים תרמו תרומה של ממש לתרבות הזמר הישראלית, לקולנוע ולתיאטרון בישראל.

זלצר היה נשוי לזמרת גאולה גיל שביצעה אחדים משיריו, בהם "דבר אלי בפרחים" ו- "נערה ושמה כנרת". כיום, דב זלצר מתגורר ביפו, והוא נשוי לגרציאלה פונטנה ואב מאמץ למאסימו. זלצר הלחין שירים למחזות זמר ולסרטים ישראליים רבים. שילב בלחניו מגוון סגנונות מוזיקליים, מבלדות ועד פופ.

בין יצירותיו הידועות: הלחנת שירי המחזה היידי "המגילה" של איציק מאנגר שירי מחזות הזמר "קזבלן" ("יש מקום", "כל הכבוד", "כולנו יהודים"), "עוץ לי גוץ לי" ("בוקר טוב") ו"איי לייק מייק" ("לחיי העם הזה"), שירים ללהקות הצבאיות פסקול סרטי הקולנוע "אני ירושלמי", "טוביה ושבע בנותיו", "שלושה ימים וילד", "מבצע יונתן" ועוד רבים. הזמר יהורם גאון הרבה לבצע את שיריו של זלצר, בהם, מלבד שירים מ"קזבלן", נכללים גם "הנני כאן", "השר משה מונטיפיורי", "רוזה", "לא נפסיק לשיר", "אני עושה לי מנגינות", "בית אבי", "המלחמה האחרונה" ועוד...

זלצר גם חיבר את יצירות סימפוניות, ובהן: "הפיוט והנבואה של התנ"ך", שאותה ביצעה בשנות ה-60 התזמורת הסימפונית של וינה עם הזמר תיאודור ביקל כקריין היצירה, "קינה ליצחק" - הרקוויאם לזכרו של יצחק רבין, ו"בערוב ימים" אשר נוגנה ב-2007 על ידי התזמורת הפילהרמונית הישראלית בניצוחו של זובין מהטה.

בשנת 2007 זכה זלצר בפרס שר התרבות בתחום הזמר העברי למפעל חיים. השופטים נימקו את קבלת הפרס במילים הבאות: "זלצר הוא אחד היוצרים הפוריים והמגוונים ביותר בשדה הזמר הישראלי... הוא ידע לשקף את ההוויה המקומית של ארץ ישראל בלחנים מקוריים ובשירים המושרשים היטב בנוף חיינו.

שיריו אהובים ומושרים בערבי שירה בציבור, זוכים לעיבודים חדשים והם מבוצעים על ידי זמרים שעוד לא נולדו כששירים אלה הוקלטו לראשונה וכיכבו במצעדי הפזמונים". זלצר הוא מגדולי המלודיסטים הפועלים בארץ ושיריו נושאים חותם ישראלי מובהק הקשור למקום והזמן בו הם נכתבו.
זלצר תרם גם לשימור תרבות היידיש והלדינו בזכות השירים הרבים בשפות אלה שהוא הלחין או עיבד לאורך השנים.

דובי זלצר נבחר ביחד עם נחצ'ה היימן לקבל את פרס ישראל בתחום הזמר העברי. ביום העצמאות 2009. את בחירת דובי זלצר לפרס ישראל נימקו השופטים במילים: "מכלול יצירותיו של דובי זלצר היא מניפה גדולה, רחבה, מרתקת ועשירה בצבעים ובגוונים שונים אשר השירים בה הפכו לנכסי צאן ברזל של הזמר העברי. תרומתו העצומה של דובי זלצר היא גם לז'אנרים של התיאטרון, המחזמר והקולנוע, וכן להחייאת תרבות היידיש והלדינו ולמסוקה היהודית. שיטתו המופלאה של דובי זלצר בכתיבה הווקלית כמו בזו התזמורתית באה לידי ביטוי גם ביצירותיו המוזיקליות רחבות ההיקף".

עד כאן.
תודה ולהתראות במאמר הבא.
מוטי דביר-"צמד הווי ובידור"
http://www.havayvebidur.com

מוטי דביר-בוגר בית ספר למשחק בהנהלת ניסן נתיב, בוגר בית ספר להנחיית מורים ומדריכים לתיאטרון/דרמה.במאי/שחקן/זמר עם ניסיון רב שנים.מנחה ערבי זמר בצמד הווי ובידור.
http://www.havayvebidur.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב