דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פטור מהיטל השבחה בפרוייקט חיזוק המבנה ותוספות בנייה לפי תמא 38 - לא בכל מקרה 

מאת    [ 16/07/2009 ]

מילים במאמר: 633   [ נצפה 2902 פעמים ]

לאחר ציפייה ממושכת, ולאחר שחלפו כשנתיים וחצי מעת שאושרה תוכנית המתאר הארצית (תמ"א 38) אישרה הכנסת מתן פטור בשיעור 90% מהיטל ההשבחה החל על הדיירים בגין השבחת המקרקעין לפי התמ"א (על פי רוב היזמים הם אלה שנוטלים על עצמם החבות לשלמו). תוכנית המתאר נועדה לעודד חיזוק בתים בישראל מפני רעידות אדמה באמצעות מתן זכויות בנייה והקלות נוספות.

במטרה לעודד ביצוע פרויקטים מכוח תמ"א 38 ולקדם את יישומה של התוכנית לחיזוק הבתים מפני רעידות אדמה, החליטה באחרונה ועדת הפנים של הכנסת על מתן פטור מלא מהיטל השבחה בכל האזורים, למעט במחוז תל אביב, למשך תקופה של שנה. באזורי הפריפריה, באזורים בעלי דירוג חברת--כלכלי נמוך ובמקומות המוגדרים מסוכנים ססמית יחול הפטור במשך תקופה של שנתיים. במחוז תל אביב יישאר חיוב בשיעור 10% מהיטל ההשבחה.

על חיוב חלקי זה בהיטל השבחה, בשיעור 10%, נמתחה ביקורת נוקבת, מוצדקת לטעמי, שכן יש בו כדי לתקוע מסמר נוסף בגלגלי העגלה המקרטעת של תמ"א 38.

במשך שלוש השנים שחלפו מאז אושרה התוכנית, הוברר כי בחלק גדול מהמקרים ההטבות הגלומות בה אינן מספקות תמריץ ראוי לחיזוק המבנים. הדבר נכון במיוחד לגבי מבנים שגובהם יותר מ-3-4 קומות, אשר הסיכון הגלום בהם בעת רעידת אדמה הוא גבוה במיוחד, וכן באזורי הפריפריה, שבהם היחס בין עלויות החיזוק והשיפוץ לבין ערכי הדירות ותוספות הבנייה שמאפשרת התמ"א אינו יוצר תמריץ כלכלי.

ברם, הטלת חיוב בהיטל השבחה בשיעור חלקי במחוז תל אביב, על אף שהוא יוצר העדפה לכאורה של אזורי הפריפריה, אין בו כדי להצמיח ולהוליד יש מאין כדאיות כלכלית באותם אזורים ולגבי אותם מבנים שביחס אליהם התוכנית נכשלה עד כה ביצירת כדאיות כזו.

ראוי היה לעשות שימוש בסמכויות המוקנות על פי התמ"א למוסדות התכנון, ולהתאים את הוראות התוכנית לתנאים הייחודיים של אזורי הפריפריה או של בניינים שגובהם עולה על 4 קומות. ניתן להשיג יעד זה באמצעות הענקת זכויות בנייה נוספות, הגדלת שטחי הבנייה ומספר יחידות הדיור וכן הקלות נוספות - כך שיינתן עידוד כלכלי מספק לביצוע חיזוק המבנים באזורים ובמבנים אלה.

יתרה מזאת, מתברר כי לא בכל העיריות ולא בכל מקרה יחול הפטור, חלקי או מלא, על היטל השבחה בגין השבחה הנובעת מתמ"א 38. במצבים מסוימים, לפחות לגישת הרשויות, יוטל חיוב בהיטל השבחה מלא. כך, עיריית תל אביב חייבה באחרונה בהיטל השבחה מלא בגין הזכויות הנובעות מתמ"א 38 בעת מכירת בניין שחלה עליו התוכנית. חיוב זה מבוסס על הטענה כי הפטור (החלקי, בשיעור 90%) יחול רק בעת מתן היתר, ולא כשהחיוב בהיטל השבחה חל בשל מכירת הנכס.

ככל הנראה, מדיניות העירייה היא להטיל את החיוב רק בעת מכירת המבנה כמקשה אחת (לרוכש או לקבוצת רכישה). עם זאת, אין זה מן הנמנע כי חיוב כאמור יחול גם על עסקות למכירת הזכויות בגג המשותף וזכויות הבנייה עליו, בתמורה לחיזוק הבניין ולשיפוצו, כלומר על עסקות קלאסיות מכוח תמ"א 38.

לכאורה, יש לעמדת העירייה אחיזה איתנה בלשון החוק, שלפיו ניתן פטור מהיטל השבחה על זכויות הנובעות מתמ"א 38. הסיבה - לפי הוראת החוק, הפטור חל כאשר ניתן היתר בנייה, ואילו כשמדובר בעסקת מכר רגילה יחול חיוב רגיל בהיטל השבחה. מעמדה זו נובע, לכאורה, כי בכל מקום שבו הצדדים לעסקה הקדימו את מכירת הזכויות בגג וזכויות הבנייה בו למתן ההיתרים, עלול לחול חיוב בהיטל השבחה מלא על הזכויות הנובעות מכוח התמ"א.

מצב דברים זה מחייב ניסוח זהיר של ההסכם שחותמים הדיירים עם היזם. ואומנם, בעסקות רבות מותנית ההתקשרות בתנאי מתלה - מתן היתר הבנייה - שרק בהתקיימו נכנסת ההתקשרות לתוקפה. במקרה כזה, יש לראות את מתן ההיתר כקודם להתקשרות המחייבת, ולפיכך יחול הפטור בעת מתן ההיתר.

במקרים אחרים, הגישה שלפיה חל חיוב בהיטל השבחה על עסקה של מכר זכויות הבנייה (להבדיל ממתן היתר למימושן) עלולה להכביד באופן מהותי על ההתקשרות. הסיבה לכך היא שלעתים קיימת חשיבות להעברת הזכויות ליזם עוד קודם למתן היתרי הבנייה, כדי לאפשר קבלת מימון בנקאי (מובן מאליו שבמקרה כזה יש לדאוג לבטוחות ראויות להבטחת האינטרסים והזכויות של הדיירים).

הצורך לעכב את העברת הזכויות כאמור, רק כדי לאפשר את מימוש הפטור מהיטל ההשבחה, עלול להוות עיכוב נוסף ומיותר בשרשרת העיכובים והמכשולים הביורוקרטיים הניצבים בפני יישום תמ"א 38.

דולפין מינצר-כרמון, עו"ד
שותפה במשרד מינצר-כרמון רובננקו עו"ד

עוסקת בתחום המשפט האזרחי, עם דגש על תחום המקרקעין על כל היבטיו ובליווי עסקאות מקרקעין מגוונות, ובכלל זה: מכר, עסקאות שיתוף, נדל"ן מניב, ייצוג בעלי דירות, יזמים וקבלנים בעסקאות לפי תמ"א 38, רישום בתים משותפים ועוד.

משרד עורכי דין מינצר-כרמון-רובננקו, הינו משרד ותיק, בעל נסיון עשיר וידע מקצועי רחב. המשרד מעניק מגוון רחב של שירותים משפטיים ללקוחות פרטיים ועסקיים, ובכלל זה עוסק בליווי והובלת עסקאות מסחריות, בטיפול וליווי שוטף לחברות, לשותפויות ולעסקים (כולל טיפול בייסוד והקמת חברות ושותפויות, עריכת הסכמים בין בעלי מניות, הסכמי מייסדים, הסכמי רכישה והשקעה בחברות) ייצוג בהסכמי מכר ועסקאות בתחום הנדל"ן (עבור לקוחות פרטיים ועסקיים) וכן הסכמים מסחריים בתחום הקמעונאות, הסכמי זכיינות, הסכמי הלוואה ומימון, עריכת וניהול מכרזים, וייצוג בבתי המשפט על כל ערכותיהם.

המשרד מקפיד על מתן שירות ברמה המקצועית הגבוהה ביותר, תוך זמינות מרבית והתאמת פתרונות משפטיים ועסקיים לצרכיו המיוחדים של כל לקוח.

דולפין מינצר-כרמון, עו"ד
רחוב זטורי 2 תל-אביב, 62158
טל: 03-5622980 פקס: 03-5622981
dolphin@mcr-law.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב