דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מכתב לפרופסור יחזקאל דרור בעקבות קריאה בספרו החדש 'מדינאות מדינית-בטחונית לישראל' 

מאת    [ 15/07/2009 ]

מילים במאמר: 720   [ נצפה 2569 פעמים ]

 

 

15/7/2009

לפרופסור יחזקאל דרור היקר שלום רב,

כרגיל, מאוד מאוד נהנתי לקרוא את ספרך החדש "מדינאות מדינית-בטחונית למדינת ישראל".

מאחר וקראתי את מרבית ספריך ואף השתתפתי כאמור בצוות האסטרטגי של המועצה הציונית בראשותך, מלאכת הקריאה לא היתה קשה עבורי, ובהתחשב בזאת שאינני שותף לעיצוב מדינאות מדינית-בטחונית למדינת ישראל ואינני חייב לשלוט בכל הפרטים המצויים בה בכל רגע, מספיק היה לי להתרשם באופן כללי מן הדברים, וככך הספר שב וחיזק בי את התובנה עד כמה אקוטי מצבנו בישראל בכל האמור לדרכי התנהלותם של כלל גופי הממשל במדינה והגופים הציבוריים הסמוכים להם. מדינאות מדינית-בטחונית כמו גם כל חשיבה אסטרטגית אחרת וכל תהליכי תכנון וקבלת החלטות ודרכי הניהול בכל תחום בחיינו הציבוריים הוא דבר שאנו לוקים בו מן היסוד.

ברצוני לספר לך שבשלוש השנים האחרונות אני פעיל במסגרת מפלגת 'קדימה' ולראשונה בחיי אני עד מקרוב כיצד מתנהלת המערכת הפוליטית בישראל. כבר כתבתי לך לפני זמן שלדעתי מקורות חולשת המערכת הפוליטית בישראל יסודם יותר במרכיבים תרבותיים-חברתיים-התנהלותיים מאשר מבניים-מוסדיים-חוקתיים. ככך, בניגוד להמלצתך על הצורך בשינוי שיטת הממשל בישראל אני סבור שההתמודדות העיקרית עם חולשת המערכת הפוליטית בישראל חייבת לשאת יותר אופי  תרבותי-חברתי-התנהלותי ולא חוקתי בהכרח. אינני מתנגד לשינוי השיטה אך נראה לי כי הממסד והאוליגרכיה, הכוללים בתוכם גם את מכוני המחקר האקדמיים, נתלים יתר על המידה בפתרון זה ואינם מוכנים להתמודד עם שאלות היסוד שלנו, הנושאים יותר אופי תרבותי-חברתי-התנהלותי, כאמור לעיל. ויש לכך סיבות שלא כאן המקום למנותן.

רצ"ב לעיונך מסמך מקצועי בשם קדימה: יישום תוכנית אסטרטגית (הוורסיה המעודכנת האחרונה), וכן מסמך בשם שליח מארץ רחוקה, המהווה פתיח ומסגרת לשיח על חולשת המערכת הפוליטית בישראל. בשתי עבודות אלה ריכזתי את מרבית התובנות שרכשתי על המערכת הפוליטית בישראל ואשמח אם תעיין בהם. כמו כן פרסמתי עשרות מאמרים בנדון שאת המיטב שביניהם (36 במספר) ריכזתי לאחרונה באתרים הארציים מאמרים ו- READER.

ככל שהתעמקתי בספרך כן הלכה והתעצמה בקירבי התחושה הקשה והמאוד עצובה שבעצם כמעט ואין עם מי לדבר על הדברים האלה בארץ הזאת. לכל היותר דבריך, המאוד מקצועיים ומאוד חשובים, יכולים לשרת את גופי המטה המקצועיים השונים הקיימים ואלה החדשים שאתה ממליץ להקימם. אשר לפוליטיקאים אני יכול לספר לך מהכרות קרובה שלי בשטח כי הם אינם מסוגלים אפילו להתמודד עם שאלות יסוד ושאלות אסטרטגיות ברמת הארגון המפלגתי והמערכת הפוליטית, אז מי יתקע לידנו שביכולתם להתמודד עם שאלות כה מקצועיות וכה מורכבות הקשורת לניהול מדינה ולעצם שרידותה כפי שאתה מעלה אותם בספרך.

איכותם של הפוליטיקאים ודרכי התנהלותם היא כה חמורה וכה ירודה עד שהיא מהווה כבר היום איום אסטרטגי ממשי על ביטחונה ורווחתה של מדינת ישראל. אי אפשר לאורך זמן להתעלם מחולשת המערכת הפוליטית, המייצרת כיום למדינת ישראל הפסדים עצומים, ולהתמודד רק עם  הקודקוד הממשלי. מאוד חשוב לי להדגיש זאת בפניך.

נדמה לי כי היה רצוי להקים במדינה מועצה לאומית לניהול, לתכנון ולאסטרטגיה שכל תפקידה הוא לקדם ולחזק את מימד התכנון, הניהול, המדינאות, קבלת ההחלטות והאסטרטגיה במדינת ישראל כולה. כיצד אנו מבטיחים את קיומה של יכולת שכזו בקרבנו. את היות סגולה זאת חלק מה- DNA שלנו. כיצד אנו מפנימים יסודות אלה כבר בבתי הספר. וכיצד אנו דואגים שהמערכת הפוליטית שלנו ושלל הגופים הציבוריים-ממשליים שלנו פועלים על פיה. שהיא יסוד מוסד בתוכנו.

על כל פנים המציאות הנגלית לעיניי של המערכת הפוליטית היא פשוט הזויה. היא איננה עונה אפילו על תבחינים אלמנטריים של התנהלות ראויה לשמה. שום מערכת אחרת בארץ הזאת לא מרשה לעצמה להתנהל באופן מחפיר כלכך. חשוב שנבין ששום דבר טוב לא יכול לצמוח ממציאות זו. חשוב לי לחזור ולהדגיש בפניך, פרופסור דרור, עד כמה מציאות ארגונית שערורייתית זו, על פיה מתנהלת כיום המערכת הפוליטית בישראל, יכולה להשפיע לרעה על מכלול המרכיבים האסטרטגיים שלנו ולפגוע באושיות חיינו.

יישומיות דבריך המדהימים איננה יכולה להיות מנותקת ממרחב גדול של דברים הקורים לנו בארץ הזו ובמיוחד מחולשת המערכת הפוליטית בישראל. חשוב שדבריך יופנו ויכוונו לא רק כלפי הממשל אלה גם לחברה האזרחית כולה ובפרט לציבור הצעיר, המשכיל והנאור בקירבה, המהווה כיום את המעמד היצירתי החדש שלה. 'המשולש הקדוש' הזה פוליטיקאים-תקשורת-ואליטות תומכות ממסד מייצר היום לישראל נזקים אין ספור, ופיתוח עוצמה דמוקרטית לא יכול להתחיל ולהסתיים בשינוי שיטת הממשל. יותר מכך רב החשש ששינוי השיטה בלבד רק יגביר את חולשת המערכת הפוליטית ואין בינו לבין פיתוח עוצמה דמקורטית אמיתית ולא כלום.

מה שקורה 'שם למטה' חשוב לא פחות מן הממשל. וממשל טוב לא יכון לעולם בישראל אם נתעלם כל העת מן היסודות של חיינו. אם נזלזל בחשיבותה של המערכת הפוליטית ולא ניתן את המשקל הראוי לחברה האזרחית בישראל וליסודות החדשים הצומחים בקרבה.

בברכה, נמרוד נוי

 

נמרוד נוי

מרצה על 'חולשת המערכת הפוליטית בישראל' בפני פורומים שונים ומקיים שיח משתתפים על הדברים (להזמנות - 3611500 052).

פיתוח עיסקי וייעוץ ארגוני ואסטרטגי

בוגר הטכניון בחיפה בהנדסת תעשייה וניהול

בוגר לימודי עיתונאות באוניברסיטת תל אביב

חבר לשעבר בפורום האסטרטגי של המועצה הציונית בישראל בראשותו של פרופסור יחזקאל דרור

רב תחומי וקורא (ספרות יפה וספרים ומאמרים העוסקים בשאלות חברה ומדינה ובתחומים רלוונטיים נוספים) וכותב מאמרים ועבודות מקצועיות.

3611500 052



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב