דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אומץ לב ופחד - מתכון להצלחה 

מאת    [ 15/07/2009 ]

מילים במאמר: 871   [ נצפה 6125 פעמים ]

בס"ד

בשיחה מרתקת שהיתה לי עם יו"ר מועצת המנהלים של מכללה אקדמית ,הביע המנהל הבכיר לפתע פחד,"דע לך שאני פוחד כל הזמן,שהרי המכללה מפרנסת מאות משפחות של עובדים ויש לי אחריות כלפיהם".

נדהמתי והגבתי את שכתוב בספר משלי"אשרי אדם מפחד תמיד..."שפינוזה אומר: שאין תקוה שלא מעורב בה פחד ואין פחד שאין בו תקוה.המנהל אדם בעל ראיה מפוכחת ונמרצת . צעיר לימים.שהקים מפעל אדיר ונפלא -מכללה אקדמית מצליחה ומשגשגת,אדם בעל ראיה למרחוק נחרץ ,מפתח אנשים מרתקים סביבו,משרה אווירה של בטחון בעשיה ובחשיבה מבהיר כי העוצמה מלווה בחששות בפחד.

הקמת מוסד אקדמי זה היא תוצאה של אומץ לב.אומץ לב המלווה והצמוד לפחד.רק אדם בעל תושיה ,זקיפות קומה,אמונה בעצמו ביכולתו ובעוצמתו מסוגל להקים מפעל אדירים זה. אומץ לב אמיתי.כדי לחולל תהליכי שינוי מתמידים ,לפעול בנמרצות,כדי לעלות בסולם העשיה והחשיבה ,טיפוס על כל שלב במעלה ההר דורש תכונות מנהיגותיות,תכונה הטמונה בתוכו .מנהיג בעל אומץ לב המשלב פחד מפני הבלתי נודע,חשש מפני העתיד הלוטה בערפל,אימה שמא הדרך המסלול , הנתיב לא חלק לגמרי.השילוב הנפלא של אומץ לב ופחד הוא מתכון נהדר להצלחה.

מתוך הספרות המנהיגותית למדתי על מנהיגים שניחנו באומץ לב להרחיק בכיבוש יעדיהם ,הכשלון הגיע בשלב מסוים כאשר הם "שכחו"את הפחד,מנהיג אמיתי איכותי המצליח לאורך זמן לאחד אומץ הלב עם תהיות ,שאלות-עם הפחד.הבטחון העצמי נובע מאומץ לב.הוא מסוגל לגרום להדרדרות לתהום אם הגבורה לא משולבת בפחד.אדם בעל אומץ לב הוא אמיץ דיו כדי לפחוד.

הצנחן העולה למטוס עושה זאת באומץ לב ובגבורה עילאית המשולבת בפחד מהצניחה, מהיציאה אל החלל, מהקפיצה ומהנחיתה.לא בכדי מלווה את הצנחנים תפילת הדרך.

בתפילת העמידה אנו צועדים בסיומה 3 צעדים לאחור. באומרנו:עושה שלום במרומיו,,,גם לעשיית שלום צריך אומץ לב המלווה בפחד,שמא העומד ממול רואה אחרת את השלום,על כן כדי ליצור שלום מבצעים הליכה לאחור כדי לשלב חשיבה ופחד-אך חוזרים למסלול הנכון והעקרוני קדימה.

אומץ הלב מגביר תכונות מנהיגותיות הכרחיות כמו בטחון עצמי- התחושה שאתה מסוגל לבצע זאת , שבידך הכוח והעוצמה להתגבר על כל תקלה ולכבוש כל יעד.נכונות לעבוד קשה ,להשקיע מאמץ וזמן,האומץ מגביר את הרצון לעשות ולהצליח,משפר את המוטיבציה,האומץ יוצר תשתית איתנה של חלום,נושא על גבו אחריות,לעשיית כל דבר,כל מה שראוי לעשותו ולקחת אחריות גם על התוצאות.האומץ אינו בורח מאחריות , הוא יוזם זקוף קומה ומעודד רבים אחרים שינהרו אחריו באותם יוזמות וחדשנות.

היצירתיות היא תכונה מנהיגותית להתקדמות ולשיפור מתמיד-האמיץ עומד בראש המערכת ונותן דוגמא אישית באומץ ליבו.תכונה זו מגבירה את ההתמדה להשלים כל ההתחלות,הוא מטפח תרבות של הקשבה,להאזין לכל חבר בצוות ולהתחשב בדעת הבריות.מיישם הוא תרבות של איכפתיות בקרב מונהגיו,קיימת בו דאגה לזולת ,לאחרים,דאגה אמיתית.השיתופיות עם הצוות היא מתוך כבוד יחס ואהבת הזולת.כאשר אומץ הלב קיים ההיגיון בריא יותר או אז השיפוט ,התוצאה ,התפוקה מצליחה.האמיץ הינו בעל יכולת לתכנן ,להציב יעדים ולצרף לכך תהליכים נכונים לכיבוש המטרות.הוא גם מפגין כישורים נחרצים לוותר על רעיונות נשגבים המתגלים תוך כדי העמל,מתוך שיקולי דעת נכונים אמיתיים,הוא ממוקד ואינו מפוזר כדי לרכוש אמונם של מונהגיו ולהשרות גם בהם אומץ לב.

בנימין פרנקלין אמר-שהאנשים נחלקים לשלושה סוגים:אלה שאי אפשר להזיז,אלה שאפשר להזיז,ואלה שמזיזים.בעל אומץ הלב שייך למזיזים.

האמיץ מאמין בעצמו שהוא יכול ,בחיים לא תמיד מנצחים החזקים,או המהירים-מנצחים אלה שמאמינים שהם יכולים.אפקט פיגמליון-נבואה המגשימה את עצמה היא אחת מתכונות האמיץ.המנהיג בעל אומץ הלב מסוגל לומר תמיד את האמת , מקפיד למלא אחר כל ההסכמים,לוקח על עצמו אחריות לכל הפעילויות.מקיים תקשורת פתוחה כדי לקבל גם ביקורת.האמיץ מבין שהקצאת זמן לחשיבה יצירתית,לקריאה,ללמידה היא הבסיס להצלחה להצלחה עתידית,האמיץ מכין רשימה של דברים אותם צריך לעשות,מעדכן הרשימה בקביעות ומתחיל בעשיה דוקא בפעילויות שהוא מהם פוחד ביותר.הפחד המלווה את אמיץ הלב הוא מתכון נהדר להצלחה,הוא שילוב עוצמתי לקבלת תפוקות.

הלהט,ההתלהבות החיוך אף הם חלק מגבורתו של האמיץ. הוא מבין שהעליה לראש ההר דורשת טיפוס על סלעים ודילוגים מעל בורות ומהמורות,יש לחלוף על פני קוצים ומחסומים,קיים פחד לדרוך על קרקע שאינה בטוחה,אך אומץ הלב ,היידע הבהיר של המטרות והרצון לכבוש ולהגיע לפסגה ישפיע להתגבר על החשש.

כל אדם ,כל מנהיג טועה.האמיץ רואה בכל טעות אתגר אמיתי,הוא ניחן בתכונת האופטימיות-ראיית מחצית הכוס המלאה,האופטימיות היא מתכון להצלחה וקוד להתגבר ולחלוף על כל תקלהשבדרך.

פעמים רבות עומד האדם בלחצים הנובעים ממיגוון סיבות,האמיץ עוטה סביבו צוות מוביל של אנשים בעלי יכולת ואומץ פנימי להביע כל דעה וכל רעיון גם המהפכני ביותר בפני המנהיג וחבריו.התקשורת האמיתית והפתוחה היא אות של יחסי אמון.

המנהיג בעל אומץ הלב חדור בתודעת שליחות ובערך עשייתו הציבורית אשר אינה תלויה בשום גורם חיצוני ,דעת קהל, פופולריות ציבורית חוסר פירגון ולעיתים ביחס משפיל.אומץ הלב מגביר את הביטחון העצמי אל מול קשיים כאלה במיוחד בדור זה.לעיתים קיימת תופעה חברתית מדאיגה ,המערכת השולחת מנסה לדכא את רוחם של השלוחים והמחרפים נפשם לבנות לעשות ולהגדיל.אומץ הלב בדור זה אל מול ציבור מגוון וכוחני לעיתים,כנגד אמצעי התקשורת,הופכת את המנהיגות הבונה והיצירתית למורכבת הרבה יותר.יש צורך בעוז רוח של לחימה,הכרת כפיות טובה,עמידה מול תקשורת עויינת לעיתים מול מערכת לוחמת שכנגד.

בספר איוב כתוב"טהר ידים יוסיף אומץ"מי שידיו נקיות אינו חושש ואינו פוחד,קיים בו האומץ להתגבר.יהושע בתהליכי מינויו כמנהיג מתברך מספר פעמים בברכת "חזק ואמץ",הרש"ר הירש מבהיר כי חזק-פרושו התחזק בלימודיך,הייה תלמיד חכם בעל סגולות למידה ללא הפסק...ואמץ-הייה אמיץ להתגבר על מכשולים ותקלות שבדרך.אמיץ להתגבר על אנשים המפריעים בדרכך,אמיץ להתגבר על פחדים.בתקופת השואה היה הפחד נחלת רבים,חלקם שרדו מן התופת בשלבם אומץ לב בהתמודדות הקשה מכל.לוב נפלא של תכונות מנהיגותיות אומץ לב ופחד.צריך המנהיג המשפיע והמוביל,העומד בראש המערכת לחשוש להירתע לפחוד - כדי שיוכל לחשוב יותר עומק על כל צעד אך להית זקוף קומה -אמיץ לב כדי להתגבר אל כל פחד ועל זורעי הפחד שמסביב.

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב