דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מסר מכוכב הלכת ארץ 

מאת    [ 01/08/2006 ]

מילים במאמר: 922   [ נצפה 7898 פעמים ]

שאלת קיומם של חיים מחוץ לכדור הארץ מעסיקה את האדם שנים רבות.

הרהורים על עולמות אחרים ועל יצורים חיים בהם הועלו כפי שידוע על-ידי הפילוסופים ביוון העתיקה.

"גוף מרעהו יצמיח הטבע, דבר ממשנהו..." , כך כתב המשורר הרומאי לוקרציוס ביצירתו הגדולה "על טבע היקום". מכאן אנו למדים שהתפיסה בדבר אוניברסליות החיים, וכי חיים התפתחו מחיים, ומחיים שלא בהכרח מוצאם מהאדמה, היתה קיימת כבר אצל הוגי הדעות בהעת העתיקה.

טיעונים חזקים בדבר קיומם של חיים מחוץ לכדור הארץ הושמעו מיד לאחר המהפכה הקופרניקאית, כשהבולט בין המעלים רעיון זה היה ג'ורדנו ברונו, שכפירתו במרכזיות של כדור הארץ הביאה לכך ששילם בחייו כהועלה על המוקד על-ידי הכנסיה הקתולית.

קרל פרידריך גאוס (1777-1855) שהיה מתמטיקאי, פיסיקאי ואסטרונום גרמני, מגדולי המתמטיקאים של כל הזמנים, חשב על קיום ישויות נבונות מחוץ לכדור הארץ ועל האפשרות להעביר אליהם מסר. הוא היה הראשון שהעלה רעיון קונסטרוקטיבי להעביר מסר אופטי אליהם (על תקשורת רדיו לא דובר אז, שכן זה היה הרבה לפני גילוי גלי הרדיו. הרעיון שהציע היה לטעת במדבר סהרה שטח מוריק בן מאות קמ"ר בצורה של תרשים משפט פיתגורס, ואז אם יבחינו אותם יצורים נבונים בטלסקופים שלהם בצורה הזו, הם יבינו כי הסבירות שהיא מקרית שואפת לאפס, ויבינו שיצרו אותה יצורים נבונים.

כשנוכח האדם מה גדול היקום, כשהתפיסה שמערכת השמש היא למעשה חלק של קבוצת שמשות עצומה, "שביל החלב", וששביל החלב הוא חלק ממערכת "שבילי חלב" רבים אחרים (גלקסיות), הוחל במאה העשרים לחשוב ברצינות על אפשרות של חיים מחוץ לכדור הארץ.גם ההתפתחות הטכנולוגית שבאה לידי ביטוי בשילוח גישושיות לפלנטות במערכת השמש, גרמה להתפחות הנושא. עיקר חיפוש חיים נעשה במאדים באמצעות החללית "ויקינג", אשר ממצאיה שנשלחו לכדור הארץ לא פסלו את האפשרות שאי פעם היו חיים על המאדים (אם כי לא הגיעו לדרגה כה מפותחת כמו על כדור הארץ).

התפתחות הרדיו-טלסקופ אף הוא נתן דחף לחיפוש חיים אי שם ביקום, ואפילו הביא לפרוייקט של חיפוש ציוויליזציות זרות "אוזמה" במסגרת תקשורת רדיו.

הרעיון קרם עור וגידים בכינוסי מדענים, ובאחד מהם נוצרה הנוסחה שנקראת "נוסחת דרייק", אשר קבעה כי רק בגלקסית שביל החלב יש בין כמה עשרות לכמה מיליוני ציוויליזציות, שהגיעו לרמה טכנולוגית כזו שהו יכולות ליצור עמנו תקשורת.

פרדוקס פרמי מבטא את גישת אלה ששוללים חיים מחוץ לכדור הארץ. כשנשאל אנריקו פרמי מה דעתו בנוגע לאפשרות של חיים תבוניים אחרים ביקום ענה בשאלה "אם כן, היכן הם?"


שילוח חללית פיוניר 10 היווה דוגמה בולטת לביטוי האמונה בדבר חיים אינטליגנטים ביקום. החללית שנשלחה במטרה לצאת ממערכת השמש נשאה עליה דיסקית ובה מסר לחייזרים כתוב בשפת סימנים אוניברסלית. את הדיסקית תכננו המדענים קרל סגן שאשתו ציירה את הדסקית ופרנק דרייק בעל הנוסחה המפורסמת. בין המדענים בישראל שהתענינו בנושא היה פרופ' דרור שדה.

חיפוש חיים מחוץ לכדור הארץ באמצעות חללית מאוישת היא נושא מתחום המדע הבדיוני. גם שיגור חללית לא מאוישת למטרה זו, הוא מבצע יקר ומוגבל. שיטה לחיפוש ציוויליזציות זרות במרחבי החלל שמימושה ניתן לביצוע בתקציב סביר ובמסגרת הטכנולוגיה הקיימת הוא האזנה לאותות רדיו המגיעים מהחלל, כדרך ליצירת תקשורת רדיו עם חיים מחוץ לכדור הארץ, ובכך עוסק פרויקט SETI.

כדור הארץ הוא סך הכל פלנטה רגילה מני רבות השייכת למערכת השמש שכמותה אינספור בגלקסיה שלנו שהיא אחת מני מיליארדי גלקסיות ביקום.


לפיכך ההנחה שדווקא כאן ורק כאן על כדור הארץ נוצרו חיים, הנחה זו לא רק שאינה מתיישבת עם רוח המדע אלא גם לא עם חוקי הסטטיסטיקה.

החיים, על פי יסודות ההיגיון המדעי, אמורים להיות בכל מקום שהם יכולים להתאים את עצמם אליו והאבולוציה שם תעשה את שלה.


החללית "פיוניר 10" נשלחה אל החלל בשנת 1972.בחללית זו נעשה נסיון ראשון לצור תקשורת עם ציויליזציות זרות בחלל באמצעות דיסקית עם סימנים אוניברסליים,אשר כל יצור אינטליגנטי שחי בכוכב לכת שהגיעה לרמה טכנולוגית ,כמו על כדור הארץ אמור להבינה. החללית עזבה את מערכת השמש בשנת 1986 והיא אמורה לעשות מסע של מיליוני שנים בחלל אלא אם כן תגיע קודם למקום מיושב על-ידי ציוליזציות זרות מתקדמות ש"יצודו" אותה".

על הדסקית: הדסקית מורכבת מציורים המכילים סימנים בשפת המתמטיקה , כימיה מחשבים וכן ציורים אשר אמורים להכיל פריטים אוניברסליים. ההנחה היא שמאחר והשפות על כדור הארץ הינן שרירותיות וכן היחידות והמושגים (כגון השיטה המטרית),ניתן לתקשר עם ציויליזציות זרות רק בשפה שהיא אוניברסלית ולא נובעת משרירות ומקריות, כמו הספירה שהיא על בסיס בינארי ולא בסיס עשרוני מהסיבה השרירותית שלאדם רגיל 10 אצבעות בשתי ידיו..

פירוט הדסקית של פיוניר 10 שהותקנה גם בחללית וויג'ר 1


*תיאור סכימתי של מולקולת המימן


*תיאור של גבר ואשה על כדור הארץ


*הגבר והאשה על רקע החללית כך שליצורים יהי קנה מידה לאמוד את גודלם של היצורים על כדור הארץ.

*תיאור מסלול יציאת החללית ממערכת השמש.המרחקים בין כוכבי ]]הלכת ניתנים במספרים בינארים יחסיים.

*מיקום מערכת השמש ביחס ל-14 הפולסרים, כך שניתן יהיה לדעת מאין הגיע החללית.

מיקום מערכת השמש מובא באמצעות תיאור קווי שמתציין מרחקים מ-14פולסרים המוכרים בוודאי ליצורים נבונים בגלקסיה נתיב יציאתה של החללית מתואר אף הוא בציור פשוט שסביר להניח שמוכר לכל יצור נבון שניחן ביכולת ראייה דומה לזו של בעל-חיים על פני כדור הארץ.

ויג'ר 1 היא חללית ששוגרה על ידי נאס"א, סוכנות החלל של ארצות הברית בשנת 1977. היא נבנתה כדי לעזוב את מערכת השמש ולחקור את האיזורים שמעבר לה, כמו פיוניר 10 שקדמה לה. במקביל לשיגורה שולחה גם החללית וויאג'ר 2 שדומה לה במרבית המרכיבים.

אחת ממשימותיה של החללית היתה לצלם מקרוב את טבעות שבתאי ואתרים על כוכב הלכת צדק בינהם הכתם האדום, עננים, ירחים וכן הרי געש פעילים. החללית ניצלה את כוח המשיכה העצום של שני כוכבי הלכת הללו שהם המאסיביים ביותר במערכת השמש כדי לקבל תנופה כזו שבאמצעותה תגיע למהירות בריחה שתוציא אותה מתחום מערכת השמש.

לחללית צורף תקליט עם קולות מכדור הארץ וכן תצלומים המתארים ארועים ופריטים, וביניהם תצלום של גלקסית אנדרומדה, כפי שהיתה בשעת השילוח. אם יגיע תצלום זה אי פעם לישות אינטליגנטית, אי שם, היא תוכל לפי התצלום ומידע על מיקום מערכת השמש לדעת מתי שוגרה החללית.

מוסיקאי חובב מדע ואסטרונומיה עוסק בחידונאות בעל שני אתרי טריויה http://www.trivia-liraz.co.il
http://www.mar-trivia.co.il
ושני אתרים נוספים: http://www.cosmopedia.co.il . ערך את ספר השיאים של ישראל.( http://www.syim.co.il ) כתב כאלף ערכים ל"ויקיפדיה" בכינויים שונים.

כתב שני ספרוני מדע,"מסר מכוכב הלכת ארץ" עם מבוא מאת פרופ. דרור שדה ו"המפץ הגדול" גילגולה של תיאוריה מדעית".





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב