דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד נטמיע את ארון הספרים היהודי לתלמידינו? 

מאת    [ 15/07/2009 ]

מילים במאמר: 1093   [ נצפה 3527 פעמים ]

ארון הספרים היהודי יהא משמעותי רלוונטי וחביב על כל אדם, כולל ילד מקטנותו רק אם נאמץ כלים ושיטות חכמות, מרתקות ומאתגרות. מתן אופציות, תשתית, כר נרחב להעלות דילמות שאלות, תהיות, אך לאפשר, לעודד וליצור קרקע פוריה ונבונה להתמודדות אל מול כל סימני השאלה.
האדמה המדושנת ביותר והאמיתית הוא השימוש בארון הספרים היהודי ככל שנחבב על התלמידים אתגר לימוד אינטלקטואלי זה, ככל שנזקוף קומתם של ה"משוטטים" בתוך ובין הספרים, כן נזכה לדימוי עצמי חיובי לחיזוק הבטחון העצמי, אך בעיקר ברכישת מיומנויות שכלתניות שילוו כל תלמיד בכל חייו.
ארון הספרים היהודי חי תוסס ומתפתח כל הזמן. דורנו דור נפלא ומצויין מבחינת העושר הלשוני והכתיבה היצירתית, נראה כי בעשרות השנים האחרונות עם הספר יצירתי מאוד, מעמיק ומגוון הספרות התורנית היהודית.
יהדות במציאות מודרנית מוסיפה כר נרחב של רעיונות נשגבים באשר ההתמודדות אל מול החידושים בדור זה מוסיפה נדבך נוסף של חיבה, עומק ומוטיבציה.
המדע וכל תחומי האקטואליה גדושים בשאלות הלכתיות ואתיות מרתקות, ארון הספרים היהודי הוא המקור העקרי ובסיס למתן תשובות הולמות והתיחסויות הוגנות לכל הקשור בשאילתות אלה.
השבת ושמירתה בעולם המודרני השיבוט הגנטי וההלכה. השתלות איברים, תרומת איברים, הארכת אדם, חילול שבת בפיקוח נפש, תרומת זרע, כהן מתרומת זרע, מהי הפריה חוץ גופית, בחירת מין הילוד, האינטרנט - איך כמה ומתי, נשים לומדות תורה,ביואתיקה, דילמות מוסריות, גנטיקה, יישום המדע לאור ההלכה.
האם תלמידינו יכולים מסוגלים לבחון קושיות אלו מתוך עיון בארון הספרים היהודי. דרך קריאה במקורות, האם היהדות וחיי היום יום נפגשים?
דילמות אמיתיות מעולמנו המודרני המבוסס על ארון הספרים היהודי יהפוך את היהדות לרכיב משמעותי במעגלי החיים השונים. כך נוכל לחנך לומד עצמאי לומד בחברותות בדרך של חזון, תכנון, יעדים, שאילת שאלות, בנית תהליך והערכה.
צריך ליצור מערכת חינוכית איתנה מרגשת ומאתגרת כדי שכל ילד וילדה יראו בארון הספרים היהודי בסיס לחשיבה לחיפוש ולפיתוח השכלתנות פעילות בארון הספרים היהודי יעודד תלמידינו ומורינו לקשור קשרים עם רבנים, מרצים, רופאים, עורכי דין.
ארון הספרים היהודי מתאים לכל מקצוע ולכל ארוע. כך הספרים במתמטיקה פיסיקה, בחינוך גופני, במוסיקה ובאומנות כמובן בתחומי המדע המגוונים.
אולפנת הראל בכפר סבא בניהולה של הגב' רבקה קוקלביץ השכילה לנווט כל צוות המורים ההורים והתלמידים לראות מוקד בעשיתם החינוכית הלימודית והחברתית בארון הספרים היהודי. האולפנה - ניסויית בנושא: יהדות במציאות מודרנית.
מעגלי החיים מרתקים ומעניינים המה גורמים להפיכתם לרכיב משמעותי בעשיה היומית, ארון הספרים היהודי והשימוש בו הופך את הלומד לחכם יותר, משכיל ונבון, החיפוש, החיטוט, ההליכה והנגיעה בכל ספר בארון הספרים הופך אותי לשותף בארון, לחלק מתוך הספרים.
לא אחת אנו ניתקלים ביהודים טובים הטוענים שבעולם מודרני וחדשני זה אין תשובות והתיחסויות בעולם היהודי העתיק שבעבר. העלאת דילמות מתוך חיי יום יום בפני התלמידים יאתגרו אותם וישיבו תשובה נחרצת וברורה כי ניתן להתמודד עם כל בעיה שבהווה, עם כל חכמה שבעתיד אל מול ארון הספרים היהודי
במסכת חגיגה אנו לומדים כי אין בית מדרש ללא חידוש, היינו מהותה של היהדות היא בהתחדשותה כל הזמן, כל עת ובכל תקופה.
עלינו לאתר כל התחדשות כל פיתוח וכל רעיון נשגב ולהתמודד איתו אל מול ארון הספרים היהודי.
עשרות ספרים עבי כרס מאות ואלפי מאמרים נכתבו בשנים האחרונות העוסקים במדע, בהלכה ובאקטואליה.
ספרות השו"ת היא משמעותית וענקית מאוד בתוך ארון הספרים היהודי מהו שו"ת? זו התמודדות כל הזמן כל דור ודור אל מול הקידמה של אותה תקופה.
היהדות אינה בורחת מאחריות למציאת פתרונות הולמים לכל שאלה אך התשובה מעוגנת בארון הספרים היהודי.
אולפנת הראל מתמודדת בכל מקצועות הלימוד עם מורים מצויינים ותלמידות מאותגרות לומדות ומשכילות כאמור בכל תחומי הדעת, בכל מקצועות הלימוד.
לא פעם אנו ניתקלים בספרייה מדהימה בבתינו, במוסדות החינוך, בבתי כנסת, ארון ספרים יהודי נפלא ומדהים, אלא שמעט מאוד מעיינים בו. זו בעיתנו שלנו להופכו ליעיל, רלוונטי ולשמיש כל הזמן. אפשר מותר וצריך לעיין בתורת הרפואה של הרמב"ם החי לפני 800 שנה. שהרי גדול הוא הרמב"ם שעליו נאמר ממשה עד משה לא קם כמשה. עסק הוא במיטבו הדגול בתורה, בהלכה, במידות, ברפואה ובמדע.
כמי שמאמין גדול במנהלים ובמורים כמנהיגי הדור הריני משוכנע שניתן לצלול לעומקה של יהדות, לנבכי הדילמות הקשות ביותר בקרב תלמידינו אם רק נמצא את הדרכים הכלים והנתיבים המצויינים, אפשר להתגבר על כל בעיה ניתן להפוך ארון הספרים היהודי לידידינו הטובים ביותר, הכל תלוי במנהיגים החינוכיים. המה המורים חייבים לצלול לעומקה של הספרות כדי שיהפכו למורי הדרך, למנהיגי הדור, למנתבי הכיוון למראה המקומות.
ארון הספרים היהודי יהפוך לרלוונטי לתלמידים רק אם המורים יהיו המובילים העיקריים. ככל שהדרך תהא חוייתית מרגשת מאתגרת בחברותות בחדוה בגיל בשמחה באהבה במסירות בזקיפות קומה כך נצליח יותר במשימתנו הנעלה.
המורה לספרות צריכה להיות כתורה מהלכת. כל מורה חייב להיות מעוגן במקצוע שלו אך מכיר היטב את ארון הספרים היהודי.
המורה לחינוך גופני יעסוק לא רק בפיתוח גופני אלא גם במזון בריא ואיכותי מה אומרת היהדות ארון הספרים היהודי על אוכל בריא. החשיפה לארון הספרים היהודי הופכת למוקד בחשיבה ביידע בהתלבטות ובהעשרת המטען.
במגמת תאטרון ודרמה בודאי נוכל להעזר בארון הנפלא שלנו. השימוש הנכון והחכם בארון החכם יפתח בנו תכונה ערכית, חינוכית ולימודית יעילה= הבחירה. שהרי לעיתים נמצא תשובות מנוגדות סותרות ונצטרך להחליט מה לבחור כל חיינו מעוגנים בתהליך בחירה, כך מפתחים המוח החשיבה. עולם הדילמות השאילתות מאפשר לחשוב, החשיבה מעוררת ומעודדת חיפוש בארון הספרים היהודי או אז מגיעים לדילמות שונות ושוב צריך לבחור פעילות חשיבתית נוספת ומאתגרת.
כך לומדים להיות בעולם של אי וודאות, בעולם שיש בו תהיות, אך עולם המאפשר להתמודד מול אתגרים אלו למציאת פתרונות הולמים מתוך ארון הספרים היהודי.
אפשר מותר וכדאי גם להשתמש בארון הספרים היהודי החי הנושם החושב לפניה לגדולי תורה לרבנים לאנשי מדע, ארון הספרים היהודי מאפשר לכל תלמיד להגיע לכל שאלה בהתאם לרמתו ליכולתו ולסוג האינטלגנציה האהובה עליו.
כדי להתמודד היטב עם הכתוב בארון הספרים היהודי יש ליצור קרקע פוריה של אוריינות, היינו התלמידים חייבים לשלוט בכל רזי הקריאה הכתיבה השפה הדבורה והשפה הכתובה, העשרת האוצר הלשוני מהווה את עיקר ההצלחה בהתמודדות מול ספרות כתובה. הפסיכודרמה הוראה האוריינות באמצעות דרמה תנועה ומשחק שפותחה ככלי נפלא להעמקת האוריינות על ידי ידידי היקר צבי כורך ז"ל יכולה להיות תשתית נהדרת לרכישת אוצר מילים בדרך נפלאה מעניינת, מרתקת, מאתגרת ובעיקר חוויתית, דרך בה רוכשים מילים מתוך שמחה ואושר ומתרגלים... מתרגלים בשליטה של אוצר המילים.
עמל חינוכי ערכי זה מאפשר פיתוח כל אדם בהתאם ליכולתו כפי שאומר החכם מכל אדם "חנוך לנער על פי דרכו". כך נפתח את המצוינים בעלי היכולת לאיכויות גבוהות במיוחד המה יטפסו במעלה כל הר תלול ובאמצעותנו בשילוב ארון הספרים היהודי יגיעו לכל פסגה ברינה ובצהלה אנו נתמוך נעודד נעזור נטפח אותם והם יתאמצו יותר ויפיקו מלוא כשרונותיהם האישיים כדי להתגבר על כל בעיה וקושי שבדרך. והכל הכל מתחיל:
ממורה קורא - תלמיד קורא
הורה קורא - הילד קורא
בבית אורייני - גדל צאצא חכם
בבית מעודד - צומח בן זקוף קומה
בבית מאתגר - פורחת נמרצות
בבית אופטימי - מתגברים על בעיות
בבית עם אחריות - מנצחים ומצליחים
בבית שיש "ארון ספרים יהודי" משמעותי יעיל מטופח הכולל ספרות מתאימה גם לילדים ולנוער בבית כזה יהפוך הילד לבר אוריין.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב