דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כוחו של חיוך 

מאת    [ 15/07/2009 ]

מילים במאמר: 1073   [ נצפה 4778 פעמים ]

 

בס"ד

 

ההצלחה החינוכית בכל כיתה תלויה במורים. מורה מעולה המשלב אינטליגנציה שכלית עם המון אינטליגנציה רגשית בכל גיל, בונה תלמידים הישגיים, בעלי מוטיבציה המסוגלים לנוע לגובה רב ולכבוש כל יעד בכל מקצוע, הכול מתוך שמחה, אושר, זקיפות קומה, נחישות ועוצמה.

מה מביא ילדים צעירים כבוגרים להעפיל לראש כל הר ולהצליח. נמצא כי ל"חיוך" יש משמעות אדירה בחינוך. מורה מחייך מביע בחיוכו אהבה, כבוד, עידוד ויחס נפלא. תמיד תמיד נמצא תלמידים מחייכים אצל מורים מחייכים. ילד מחייך הוא ילד מאושר, האושר גובל בכל נימי נפשו של הילד ומגביר בו את הרצון להתגבר על כל מכשול ולהצליח.

מורה מחייך תמיד יעיר הערות חיוביות, ירבה להחמיא ולעודד, יטפח בכל ילד גאווה, זקיפות קומה ואמונה, אמונה בי, בילד, בעצמו, ביכולתו ובכישוריו.

אינני מבין מדוע מורים נמנעים לעיתים לחייך, המה רואים בכך זילות? טעות נוראית בחינוך, החיוך אינו מוריד מערכו של המורה, החיוך מטפח במורה איכות אנושית ורגשית, ובכך השפעתו על חינוך ילדינו אדירה.

המורה של נכדתי דנה, יודעת לומר את המילה הנכונה בזמן הנכון. כאשר פירות החיוך והאהבה קיימים, הרי המון המון שיעורי בית לא מפחידים את הילד. כאשר המורה אינה מחייכת, הילד אינו מתאמץ לעשות שיעורי בית. כן... כן... אני משמש בייביסיטר לנכדי, עפ"י העוצמה של נכדי והרצון של כל נכד אני יודע אצל מי ומי המורה מחייכת.

דנה בשנה זו יושבת שעות על שיעורי הבית, לעיתים יש בהם קושי, אך הרצון להצליח מתגבר על כל קושי. כאמור הדבר נובע מהמורה דינה המצויינת המרבה לחייך ולאהוב התלמידים מטילה עליהם משימות - אבל עם חיוך.

אמה של דנה מקבלת טלפונים מהמורה המחייכת, כל שיחה קשורה בכישוריה הנפלאים של דנה, בתכונותיה החברתיות וברצונה העז לעזור ולסייע לכל ילד הנמצא במצוקה. היוזמה לאהבת רעך - טבוע בתוכה. המורה בחיוך המתמיד מבהירה לדנה חשיבות ה"חברות", השיחות עם האם מגבירות ומוסיפות מוטיבציה בבית, הכול חיובי וערכי. הערות שליליות - אף כי הן נכונות וצודקות אינן מועילות. מורה המבין את "האחריות" המוטלת על כתפיו קולט את הרעיון שהכול... כל הצלחה תלויה רק בו.

למורה דינה חשיבה חיובית, שולחת פתקים, מכתבים, הערות לדנה והכול חיובי. החיוך חשוב ואם הוא מלווה ב"מסמכים" וכתובים, הדבר מגביר את האושר של הילד. ברור באופן חד משמעי עפ"י כל המחקרים שבכל גיל מקטנות עד בגרות,

ככל שהילד מאושר, הוא ירקיע שחקים.

פניה של המורה מהווים מוקד חשוב בהשפעתה על הילדים. למורה עם חיוך יש תמיד לב טוב ורצון עז לאהוב ולמצוא נתיבים להגביה עוף. כפי שכתוב במשלי "חכמת אדם תאיר פניו" ככל שהאדם חכם, משכיל, נבון, כן הוא מבין חשיבות ה"חיוך" והשימוש בו. ככלי חינוכי מדהים וחיוני.

ל"חיוך" יש עוצמה של תשומת לב.

ילד החש שמוריו מתייחסים אליו, משרים אווירה של עוצמה "כדאי לי להתאמץ",

יש בשביל מי לעמול

המורה משמש לי כדוגמה

המורה המחייך מבהיר לי לחייך

החיוך מוסיף לי טוב לב, כן יש לי הרבה חברים בזכות החיוך

כאשר מחייכים אין אלימות בכיתה

החיוך כלי מהותי לרכישת חברים

השפעת המחייך עצומה על סביבתו

אני מצליח בכל תחום אם אני משלב חיוך

החיוך עושה לי כל הזמן טוב

מאז שאני מחייך השתנתי יחס חברי חיובי וטוב

 

אנו מודעים לחשיבות ה"סחיפה" בהתגברות על בעיות ודילמות, החיוך מפתח מוח יצירתי, חיובי וערכי כדי שהסחף ינוע לכיוונים חיוביים ומועילים. החיוך מכוון את כיוון הרוח לכיבוש היעדים הנכונים והרצויים.

ככל שהמורה תחייך ותגביר עוצמת ה"חיוך" על פני כל תלמיד, הרי שההישגים הלימודיים יעפילו מעלה, הערכים בין אדם למקום ובין אדם לחברו ירקיעו שחקים, המחייך - יסודי,לא מוותר, בעל עוצמה, מביט שני צעדים קדימה, מפגין רצון טוב לסייע, לתמוך, לעשות צדקה, שאילת השאלות, הוויכוחים הדיונים בין החברים יהיו בעלי רמה מתוך כבוד הדדי ופירגון.

החיוך מפריח כל שממה, מצמיח כל עץ רענן וגורם להקשבה - ההקשבה היא מילת המפתח בלמידה מהאחר, מהחברה. החיוך מגביר את הרצון להקשיב לעמיתים, להבין שאפשר וחשוב ללמוד מכל חבר. השקלא וטריא - הדיונים והמחלוקות שבגמרא - מקורם בהקשבה, בטוב לב המלווה בחיוך. כאשר הכעס משוך על פני אנשים, אין למידה מאחר אין הקשבה ואין כלל תהליך של שאילת שאלות.

ה"חיוך" כל כך פשוט, אין צורך להשקיע מאמץ עילאי כדי לחייך, יתרונותיו נשגבים ונעלים ומשום מה ממעטים האנשים להשתמש בו. ההורים והמורים חייבים ללמוד ל"חייך" להרגיל עצמם כל הזמן לחייך לילדים, כך נגביר בהם - בילדינו את השמחה והאושר ונצליח בכל מעשינו בהצטיינות.

ההצטיינות מקורה העיקרי היא בהחדרת הרצון העז להצליח, אדם כמו כל ילד שקם מדי בוקר ואומר לעצמו בפיו "אני רוצה להצליח" הרי הוא יימצא את כל הכלים, הדרכים והשיטות להתגבר על סלעים ומהמורות ולהגיע לראש כל פסגה ולהצליח.

הכלי החשוב ביותר להצלחה הוא ה"חיוך".

ה"חיוך" המוסיף כאמור, אושר, שמחה, מוטיבציה, נחישות ורצון עז, מהווה המתודה המעולה שתוביל אותנו, את כל אחד מאתנו להצלחה.

החיוך שמקנה המורה דינה לכל הכיתה ולנכדתי דנה מיישם את כל תפישת העולם החשובה בהצלחה, אך חשוב לציין ולהדגיש שהחיוך אינו רק נחלת החינוך בגיל היסודי, לחיוך משמעות אדירה בכל גיל - כמה יעדים ניתן להשיג בקרב המבוגרים אם משתמשים ב"חיוך". ככל שמתגברים -יש יותר ויותר ויכוחים בין אנשים, חילוקי דעות ומחלוקות כמעט על כל צעד ושעל, ניתן אפשר וראוי להתגבר עליהם. הכלי החשוב ביותר הוא החיוך, לעולם לא נצליח למנוע שאילת שאלות וויכוחים בין אנשים. אנו יודעים כי "שאילת שאלות" היא המתודה החשובה ביותר להגברת החכמה והתבונה, הלמידה מוסיפה יידע, שאילת השאלות, למידת דבר מתוך דבר מוסיפה חכמה, היינו יש יתרון גדול מאוד להגיע לרום הפסגה אם משתמשים בכלי הנפלא של שאילת שאלות.

כאשר הכלי הזה מבוצע עם "חיוך" הרי התוצאות מדהימות. מניעת מחלוקות ושאילת שאלות אינה מתודה נכונה ולא מביאה להצטיינות ולהוספת חכמה. עלינו לעודד אנשים בכל פורום, בחדר מורים, בקרב מפקחים ובכל קהילה וקהילה לשאול שאלות, להביע דעות שונות ומשונות - כך מגיעים לרעיונות נשגבים, אך הכול חייב להיות מלוות בפירגון, באהבה, ביחס, בכבוד, במילות עידוד, במחמאות והכול הכול מתוך חיוך.

ה"חיוך" יעודד ויכוחים נוספים ויגרום להגיע לפסגת החכמה, חובה עלינו מנהיגי הדור, מפקחים, מנהלים, הורים וראשי קהילות לעודד ויכוחים, להרבות בשאילת שאלות, אך הכול חייב להיות מלווה ב"חיוך".

ה"חיוך" בכיתתה של דנה בסיועה של המורה דינה מקנה תחושה של שיתופיות, מרחיב את הדעת ויוצר הרגשה של חלק מתוך שלם, של חוליה איתנה וחזקה בתוך שרשרת הניצחון. ה"חיוך" בכיתה מקנה בטחון עצמי לכל ילד המביע בעוצמה ובזקיפות קומה כל רעיון וכל יוזמה. אומץ הלב לומר אשר בראש - נובע בעיקרו בגלל החיוך הנסוך על פני המורה.

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב