דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מיהו יהודי? 

מאת    [ 14/07/2009 ]

מילים במאמר: 618   [ נצפה 2117 פעמים ]

האם אתה יהודי?

 

שאלות רבות הועלו במהלך ההיסטוריה המודרנית, אודות מיהו יהודי, ומהי היהדות. כאלה טענו לכזאת ואחרים טענו לאחרת. אך כולם הסכימו כי "כולנו יהודים", או לפחות משתדלים להיות כאלה. מלחמות פנימיות וחיצוניות פרצו לאורך תקופת היהדות, כאוס פוליטי, משברים, ודם, הרבה דם. למעשה, יש כחמישה קבוצות המגדירות את עצמן יהודיות, אך בו בזמן הן גם שונאות אחת את השנייה, מה זה שונאות, שנאת מוות של ממש, שכבר גבתה קורבנות רבים. "החמישייה היהודית" מקטלגת בתוכה יהודים-חילונים, יהודים-חרדים, יהודים-דתיים, יהודים-ימניים ויהודים-שמאלניים. וכאלה שקצת מהאחת וקצת מהאחרתות. כל אחת מן חמשת הקבוצות טוענת לעיתים לאורח חיים שונה לחלוטין וכן דרכי חשיבה שונות מן הקצה האחד למשנהו. אך כיצד ייתכן הדבר כי חמשת הקבוצות משתייכות, לכאורה, לאותו עם? לאותו גזע יהודי? וכאן נכנסות להן השאלות הגדולות: מיהו יהודי ומהי יהדות. האם אני חייב להיות יהודי? אם כן, אני בעצם מודה שאני בן הגזע היהודי, ומכיר במונח 'גזענות' כמונח שדרכו אני חי ומתנהל. ואם אני יהודי, גם ילדיי ונכדיי וכל צאצאיי, יהיו יהודים, אפילו אם לא יעברו ברית מילה, ואף ינהלו אורח חיים של גויים. כי הרי, הם בני הגזע, היהודי.

 

זכות השיבה והיהדות

 

זכות השיבה, טוענת כי ארץ ישראל היא מקומו של העם היהודי, וכל יהודי הגלובוס רשאים לעלות לארץ ישראל באמצעות מסמכים הטוענים כי הוא יהודי, כי זוהי, אדמת היהודים, ע"פ הכתובים. ללא ספק, היהדות שיחקה תפקיד מכריע בהקמת מפעל הציונות כמקלט בהול לרבבות ניצולי שואת אירופה, ופליטי ארצות ערב. זכות השיבה – ליהודים.

בפועל, זכות השיבה שימשה כ"מחסום עצירה" לעלייתם של גורמים המתנגדים להקמת מפעל הציונות, בעיקר גורמים דתיים כאלו ואחרים. הרי בפועל, מדובר במשחק שקרי. לעצור עלייה אחת, ולעזור לעלייה אחרת. בלימת מתנגדים להקמת המפעל, ודחיפת תומכים להגיע למפעל. אך כאמור, אין במשחק הזה אמת של ממש, אין יהודים ולא יהודים, יש מתנגדים ותומכים, למפעל.

 

ומהו הגזע כגזע? קיימים אך ורק 2 גזעים: שחור ולבן. המרכיב למונח גזע כשלעצמו קרוי כרומוזומים, המשפיעים על צבע עור, עיניים, ושיער. לשחורים בד"כ כהה, וללבנים בד"כ בהיר. וכן, יש שפות, תרבויות כאלו ואחרות בכל רחבי הגלובוס, אך שפות ותרבויות אינן גזע.

 

וחזרה ליהודים. נתחיל בהגדרת המילה יהדות. מהיכן זה מגיע? מאיפה המונח המפוצץ הזה "יהדות"? מונח זה הוא נגזרת של הדת היהודית. דת, מערכת של אמונה רוחנית שדרכה: אמונה בכוח עליון, אל שמימי, אשר קטלג את בני העם – כיהודים. זאת אומרת יש גורם אלוהי, אשר טוען כי אתם בניי, אתם יהודים. ואלה מקבלים על עצמם את דרכו, תורתו, ותפיסתו. אך מה אם יש כאלה, אשר סירבו לדבר? או לחלופין, לא חוו את הדבר, וכתוצאה מכך, אינם מאמינים שהתקיים מעולם? זאת אומרת כופרים מכל וכל באמונה כי אי פעם התרחש תרחיש אלוהי? האם הם גם "יהודים"? מה אם גם היום בימים אלו, הם אינם חיים לפי תורת היהדות? מהי הגדרתם של אנשים אלו? יהודים חילונים? אין חיה כזאת. האם יש דבר כזה בן-דת אשר אינו חי לפי דתו, ועדיין יוגדר כבן-הדת לעולמים? אם כן, הוא טוען לגזע יהודי, לא לדת יהודית. וכאמור, דת וגזע מונחים שונים הם.

 

לכן, כל אחד ואחת מאיתנו, יכולים לבחור האם אני מאמין בדת היהדות? במידה והתשובה חיובית, אני יהודי. אם אינני מאמין בה, ובאלוהיה, הרי שאין אני יהודי. 

 

האם אתה, יהודי?

 

 

לוחם חופש מוצהר



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב