דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מחשבות על ריקוד בטן 

מאת    [ 13/07/2009 ]

מילים במאמר: 423   [ נצפה 2591 פעמים ]

מהו הגרעין שמאפיין את הריקוד הזה, מהו הדבר שבלעדיו זה ריקוד אחר? מאפייני הריקוד המהותיים לדעתי, הם: היחס הריאליסטי לגוף, לזמן ולמרחב והדגש הנשי והמיני.

מחשבות על ריקוד בטן
כשאני חושבת על ריקוד בטן, אני חושבת בעיקר לאן הוא יכול ללכת.
וכדי לחשוב על זה צריך קודם לחשוב על המהות שלו, האם הריקוד הוא במהותו ערבי (מזרחי, באופן כללי יותר) או נשי? האם המזרחיות מבחינה מוזיקלית, תרבותית, תנועתית היא מהותו העיקרית והוא המחול של התרבות הזו? או שהמהות העיקרית היא ההתייחסות לנשי, מבחינה גופנית ורגשית?
מהו הגרעין שמאפיין את הריקוד הזה, מהו הדבר שבלעדיו זה ריקוד אחר? מאפייני הריקוד המהותיים לדעתי, הם: היחס הריאליסטי לגוף, לזמן ולמרחב והדגש הנשי והמיני.

ריקוד בטן נתפס לרוב כבידור יותר מאשר כאמנות ויש לכך סיבות טובות, רקדניות בטן אינן בהכרח בעלות רקע במחול, מספר השנים שלוקח להן להתמקצע לפני שהן מתחילות להופיע וללמד הוא מועט יחסית, ההופעות באירועים מספקות פיתוי קבוע ומורידות את ערכו האמנותי של הריקוד. ואילו בפאזה הבימתית שלו: זה המסורתי הינו נוסטלגי ושואף לאותנטיות (של המזרח) והאופנתי מערבי יותר ביחסו לגוף, והשואו במרכזו.
אני מאמינה בריקוד הזה וביכולת שלו להתפתח, לעבור אבולוציה. הכיוונים בהם זה קורה וימשיך לקרות הם כמספר האנשים העוסקים בתחום. בין האופציות שאני מכירה היום בארץ ובעולם אני מעדיפה את אלו שמוותרות על הפנטזיה, האותנטיות, והאוריינטליזם. כישראלית, יהודייה,קיבוצניקית, חצי תוניסאית רבע ליטאית ורבע אוקראינית קשה לי להזדהות עם רבות מהקונבנציות של הסגנון: מימיקה, לבוש, ג`סטות. כרקדנית אני מנסה לבנות את הריקוד שלי על תכנים תנועתיים ותוכניים שמעניינים אותי ולהשתחרר מהתבניות שבתוכן מתנהל הריקוד. אם זאת אני חושבת שיש משהו מהותי וחמקמק הן במזרחיות והן בנשיות שבריקוד הזה, שקל מאוד לאבד אותו ושיש להיזהר מכך, לא בגלל שאז זה לא ריקוד בטן כמו שאפשר אולי לטעון, אלא כי אז אני מפסידה משהו חתרני ומלא חיוניות הנמצא בריקוד הזה ונדיר בתרבות שלנו.

אמנות טובה חוקרת את עצמה, את התכנים שבהם היא עוסקת, לא מפחדת ממורכבות, לא רודפת אחרי טעם הקהל. יש מקום בתוך הסגנון הזה, עם המכלול התרבותי שהוא נושא איתו או בלעדיו, לעיסוק רציני בתכנים, בנשיות, ביצירה - באמנות.
ריקוד בטן הוא שפה וכמו כל שפה אחרת חשוב מה יש לדובר להגיד, מהי יכולת הביטוי שלו והאם הוא אומר דברים מקוריים או חוזר על ביטויים וסיסמאות ששמע מאחרים.
אני חולמת על סצנה פעילה, מעניינת ומגוונת של הופעות, בתי ספר, מבקרים, מחקר תיאורטי. נקודות מפגש עם המחול העכשווי, התעניינות הדדית בין עולם המחול המזרחי והמערבי.
בינתיים אני רוקדת

ליטל דורצ`ין רקדנית בטן וציירת. ריקוד בטן בשבילי הוא שפה אמנותית שאני משתמשת בה כדי להביע את עצמי, באותו אופן אני מלמדת. העליתי מופע במה ביחד עם אורטל כהן בשם: פנטזיות שעלה בתמרכז ענבל.
מתוך אתר דרך גוף - http://www.bodyways.org/articles/flyer_article.asp?id=435
קראו עוד על ריקוד מחול



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב