דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פיגור שכלי ושיתוק מוחין כתוצאה מרשלנות רפואית במהלך ההיריון או הלידה 

מאת    [ 28/07/2006 ]

מילים במאמר: 711   [ נצפה 3423 פעמים ]

פיגור שכלי ושיתוק מוחין כתוצאה מרשלנות רפואית במהלך ההיריון או הלידה
*מאת עו"ד תומר בכר


במדינת ישראל, כמו בשאר העולם, ישנם בני אדם רבים הסובלים מפיגור שכלי ברמות שונות ובשיתוק מוחין. אולם, במקרים בהם מדובר בפיגור שכלי ו/או שיתוק מוחין מלידה, ייתכן מאד ומצב זה נגרם כתוצאה מבעיה כלשהי באספקת החמצן למוחו של העובר אם במהלך ההיריון ו/או במהלך הלידה עצמה.

אומנם, ישנם מקרים רבים בהם התוצאה של שיתוק מוחין ו/או פיגור שכלי מלידה היו בלתי נמנעים, נגרמו ללא כל קשר לאיכות הטיפול הרפואי שניתן, ולא ניתן היה בשום פנים ואופן למנוע את היווצרותו של מצב קשה זה. אולם, למרבה הצער, והורים רבים אינם יודעים זאת, מקרים רבים בהם נולד תינוק עם שיתוק מוחין ו/או פיגור שכלי, ניתן היה למנוע ע"י מתן טיפול רפואי מתאים בזמן.

רוב רובם של מקרי הרשלנות הרפואית נוגעים לתחום הגניקולוגיה והמיילדות ויש לכך מספר סיבות עיקריות.

הסיבה הראשונה, היא העובדה שמקרים של רשלנות רפואית במהלך תקופת ההיריון ו/או הלידה, אשר הביאו לשיתוק מוחין ו/או פיגור שכלי אצל התינוק, משמעותם נזק רפואי גדול ביותר לתינוק, הבא לידיי ביטוי בנכות גבוהה מאד, המגיעה ברוב המקרים לשיעור של 100% לצמיתות. נזק רפואי כה קשה משמעו תשלום פיצויים גבוהים מאד ועל כן, כמעט תמיד, יבקשו ההורים להגיש תביעה מתאימה כנגד הגורמים הרשלניים.

הסיבה השנייה, היא בשל כך שתקופת ההתיישנות של תביעות בגין נזקי גוף שנגרמו לתינוקות בעקבות רשלנות רפואית במהלך ההיריון ו/או הלידה, הינה ארוכה יותר מתקופת ההתיישנות הרגילה הקבוע בחוק, אשר מקציבה שהות של 7 שנים עד הגשת התביעה. תביעות בשל נזקי גוף שנגרמו לילוד במהלך ההיריון או הלידה כתוצאה מרשלנות רפואית, החוק מאפשר להגיש עד הגיע הילוד לגיל 25 ולעיתים, בסיטואציות מסוימות, אף מאוחר יותר. פרק זמן ארוך שכזה, בעצם מאפשר הגשת תביעות רבות יותר שכן מעטים המצבים שבהם יהיו התובעים מנועים מלהגיש את תביעתם בגין התיישנות.

הסיבה השלישית קשורה במידת מה לסיבה השנייה, והיא העובדה שהמוסדות הרפואיים מתקשים לעיתים קרובות למלא אחר חובתם לשמור את התיעוד הרפואי המלא הנוגע ללידה בשמך תקופה כה ארוכה של 25 שנה ואף למעלה מזה. לעיתים קרובות אנו עדים לכך שהמסמכים הרפואיים הרלוונטיים שאמורים להימצא בידיים המוסד הרפואי שבו ניתן הטיפול אובדים ואז, נוצר מצב בו נטל הראייה וההוכחה מתהפך, ובמקום שהתובעים יידרשו להוכיח שניתן להם טיפול רפואי רשלני אשר גרם לנזקיהם, נדרש המוסד הרפואי להוכיח, כי הטיפול הרפואי שנתן לתובעים לא היה רשלני ולא גרם לנזקיהם, מה שקשה מאד (עד בלתי אפשרי) להוכיח כשהמסמכים הרפואיים הרלוונטיים אינם בנמצא.

במהלך ההיריון עוברת בדרך כלל האם, בדיקות רבות אשר אמורות להתריע בפני בעיות רפואיות אצל העובר. בין בדיקות אלו ישנן גם בדיקות הדמיה כגון אולטרה סאונד וכד' אשר על ידי פענוחן באופן הראוי, יכול הרופא ברוב המקרים לדעת מבעוד מועד, האם העובר סובל מבעיה רפואית כלשהי, ואם זהו המצב, האם ניתן לטפל בבעיה או שמא עדיף להפסיק את ההיריון.



לצער כולנו, ישנם מקרים רבים בהם תוצאות הבדיקות הרפואיות הנ"ל לא מפוענחות כראוי, וכך בעצם נמנע מתן טיפול רפואי בזמן, לעובר ו/או לאם, ונולד תינוק פגוע.

גם אם הפגם הרפואי בעובר אינו תוצאתה של רשלנות רפואית בלידה עצמה, אלה תוצאה של גורם אחר כלשהו כגון בעיה גנטית וכו', ברוב המקרים ניתן לגלות את הפגם הרפואי מבעוד מועד על ידי הבדיקות הרפואיות שעוברים ו/או שאמורים לעבור ההורים במהלך תקופת ההיריון, ומחובתו של הרופא המטפל להתריע בפני ההורים על הפגימות הרפואיות מהן עלול לסבול ילדם, על מנת שיוכלו ההורים להחליט האם הם מעוניינים להפסיק את ההיריון או ללדת בכל זאת.

גם במהלך הלידה עצמה ייתכנו מצבים בהם בשל רשלנותו של הצוות הרפואי המיילד, ייגרמו נזקים בלתי הפיכים לילוד. בחלק גדול מאד מהמקרים מדובר ברשלנות אשר באה לידיי ביטוי בכך שהצוות הרפואי לא יילד במהירות הדרושה, בחר בשיטת יילוד לא נכונה (לידה רגילה כשצריך ליילד בניתוח קיסרי וכד'), לא הבחין במצוקתו של העובר לפני הלידה או במהלכה, השתמש במכשור רפואי בלתי מתאים, פעל ללא הניסיון הדרוש וכד'.

לכן, חובה על הוריו של כל מי שנולד עם פגם רפואי כלשהו, ואינו יכול לעשות זאת בעצמו בשל כך, לבחון היטב את הנסיבות אשר סבבו את ההיריון והלידה, בעזרתו של עו"ד המתמחה בתחום הרשלנות הרפואית שכן, במקרים רבים יתגלה שהסיבה לנכות הרפואית ממנה סובל הילוד, הינה רשלנות רפואית מצד המוסד הרפואי והרופאים המטפלים ובמקרים כאלו, זכאים ההורים והילוד הפגוע לקבלת פיצוי על כל נזקיהם, פיצוי אשר יכול להסתכם במיליוני שקלים.

*הכותב הינו עו"ד העוסק בייצוג תובעים שנפגעו כתוצאה מרשלנות רפואית.

*לפרטים נוספים ניתן להיכנס לאתר www.bechar.co.il

*האמור לעיל אינו בגדר ייעוץ משפטי ואינו יוצר יחסי עו"ד לקוח בצורה כלשהי.



עורך דין תומר בכר עוסק בייצוג תובעים בתביעות בגין נזקי רשלנות רפואית שנגרמו להם במהלך ההריון, הלידה ובכלל.משרד עורכי דין - רשלנות רפואית



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב