דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שירות לקוחות- יש למה לצפות ? 

מאת    [ 12/07/2009 ]

מילים במאמר: 532   [ נצפה 3119 פעמים ]

לפני מספר חודשים הזמין המגזין הכלכלי TheMarker** סקר ממכון המחקר פאנלס לבחינת שביעות הרצון של הלקוחות הישראלים ממתן השירות. נושא השירות נסקר על פי רוב בעיתונים בנושאים הנוגעים לתקלות, בעיות ועוולות מסוגים שונים, הפעם, בין המטרות שהוצבו בדק המגזין האם יש חוויות שירות יוצאות דופן ושלצערנו אינן נסקרות כראוי ואינן מגיעות לדפי העיתון.

הסקר הקיף חמישה ענפים מרכזים במשק הישראלי: בתחומי התקשורת, מוסדות ממשלתיים, רשתות מוצרים מתכלים (מזון , בגדים וכו') מוסדות רפואיים ומוסדות פיננסיים. התוצאות היו די מאכזבות ובעיניים אובייקטיביות אף צפויות, 4 נתונים למחשבה:

א. שביעות הרצון הגבוהה ביותר עמדה על 45% בלבד מכלל הנשאלים והגיעה מהתחום הרפואי.

אף על פי שהנתון חמור כשלעצמו (55% מהנשאלים לא מצאו אפילו חוויה אחת לספר עליה) הוא עדיין הנתון הגבוה ביותר מכל התחומים שנסקרו. כשאנחנו חווים את המצוקה החזקה ביותר (בריאות) כל התייחסות אדיבה אלינו מתקבלת באהדה רבה. ניתן לומר שיש קשר ישיר בין שביעות הרצון לעוצמת המצוקה, היחס הוא לינארי, ככל שהלקוח זקוק לך יותר, טיפול בבעיה והתייחסות אישית נאותה שתעניק, תיצור אצלו שביעות רצון בעוצמות גבוהות יותר.

ב. היחס בין החוויה החיובית לחוויה השלילית שזוכרים (שירות לא טוב) נמדד ברמות גבוהות במיוחד, עד פי 3.

כבר הוכח שחוויות שליליות נחרטות בזיכרוננו לטווח ארוך יותר אשר כל פעולה חיובית. מצער לגלות שהפער אינו מצטמצם. אמנם זו תכונה אנושית לזכור את הרע (מנגנון ההגנה מובנה) יותר מהטוב, יחד עם זאת, כשהשירות יהיה יוצא דופן, הזיכרון יהיה ארוך יותר, חווית הלקוח דורשת שיפור מתמיד, מה שריגש אתמול יהפוך שגרתי למחרת.

ג. במוסדות הממשלתיים עלו נתוני הקצה השליליים ביותר, רק 25% מהלקוחות יכלו לספר על חוויה יוצאת דופן, ו-75% סיפרו על חווית השירות הגרוע שהוענק להם.

כל כך כואב לסקור שוב ושוב את איכות השירות של הסקטור הממשלתי. ניתן למצוא שככל שהעובדים בטוחים יותר במקום עבודתם (וותק רב, וועד מגן, קשרים משפחתיים ועוד תחלואות...) רמת השירות ירודה יותר. העובדים אינם רואים בלקוחות את מקור פרנסתם, אלא גורם המפריע לשלוות עבודתם. ממצב קשה זה אנו יכולים לצאת עם תובנה ברורה וחריפה כאחת אין להניח לעובד להרגיש בטוח במקומו אם הוא אינו יכול או רוצה להעניק שירות איכותי.

ד. בכל הענפים לא נחצה רף של 50% מקרב הנשאלים שהרגיש שהוא מקבל שירות אדיב במיוחד, יוצא דופן, או כזה שווה לדבר עליו.

למרות תודעת השירות, הרצון לשמר את הלקוח והמשאבים הכספיים הרבים שמושקעים בכוח האדם, המרחק עדיין גדול. התחושה היא שאכן חל שיפור במתן השירות יחסית לעבר, אך עדיין אין בו די ליצירת נאמנות אמיתית ושביעות רצון יוצאת דופן. לאחר המוסדות הרפואיים הנהנים מזכויות יתר בשל מצוקתו של הצרכן, נמצאות חברות התקשורת המצליחות ליצר את הפער הקטן ביותר, פי 1.5 בין שביעות רצון לחוויה שלילית (40%-60% בהתאמה)

גם מנתון זה אנחנו יכולים לצאת עם תובנה ברורה, עדיין אף סקטור לא הצליח ליצור יתרון מובהק בגישתו, כך שייחרט במוחם של לקוחותיו. וכשאין כוכבים, מי שיעז ויהיה מוכן לזעזע את הנורמה הנהוגה , הוא זה שיזכה בהילת הפרסום החזקה ביותר, זו שתניב לו יותר ויותר לקוחות.

בהתנהגות צרכנים נלמדים מדדי ציפיית הלקוח כמרכיב חשוב ביותר במתן השירות (על כך אפרט באחד המאמרים הבאים). לאחר בחינת נתונים אלו, ניתן לומר שבהחלט יש למה לצפות.

** 9 ביוני 2009

? דורון בטשי, מנכ"ל שביט הדרכה, מרצה בכיר במקצועות שיווק, מכירות ויזמות עסקית. www.shavitcom.co.il . המאמר לעיל הינו חוות דעת אישית והינו תמצית הדברים כל שמאפשרת היריעה ואין בו כדי להחליף ייעוץ עסקי מתאים ופרטני.
* דורון בטשי, מנכ"ל שביט הדרכה, מרצה בכיר במקצועות שיווק, מכירות ויזמות עסקית. המאמר לעיל הינו חוות דעת אישית והינו תמצית הדברים.
http://www.shavitcom.co.il לתגובות : doron@shavitcom.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב