דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על קדימה לנצל את ימיה באופוזיציה להחלפת הדיסקט בראש לקראת הבנייה מחדש של המערכת הפוליטית בישראל 

מאת    [ 10/07/2009 ]

מילים במאמר: 819   [ נצפה 1971 פעמים ]

 

על קדימה לנצל את ימיה באופוזיציה להחלפת הדיסקט בראש לקראת הבנייה מחדש של המערכת הפוליטית בישראל  /  נמרוד נוי

10/7/2009

השבוע נכחתי בשני ארועי קצוות של הפרמידה המפלגתית שהתקיימו בקדימה. בראשון הוזמנתי לכנס פעילי שטח מרכזיים של המפלגה שהתקיים בנתניה ביוזמת רכזיה בעיר. בשני נכחתי כחבר קדימה מן השורה בהתכנסותה הראשונה של המועצה החדשה של המפלגה לאחר הבחירות האחרונות לכנסת ישראל ועם יציאתה של קדימה אל ספסלי האופוזיציה.

אל הכנס בנתניה הגיעו אנשי שטח מרכזיים מקריית גת בדרום ועד לחיפה בצפון: סגני ראשי מועצה, חברי מועצות עירוניות ומקומיות, ראשי מרחבים בקדימה ופעילים שונים. סה"כ כארבעים משתתפים כשמחציתם לערך נשאו דברים קצרים בפני החברים.

הרוח הכללית שנשבה מדבריי רוב משתתפי הכנס הלינה על הריחוק הגובר והולך בין השטח שבתחתית הפרמידה הפוליטית לבין הפוליטיקאים שבקודקודה. נאמרו שם דברים חשובים ונכונים ביותר אך לא נפרשה שם שום תשתית מוצקה יותר המושתתת על יסודות מקצועיים כדי לפרש את הדברים ולהבין טוב יותר את הסיבות בגינם הם קורים, ומה עלינו לעשות מחר בבוקר כשאנו קמים.

פגשתי במקום אנשים איכותיים ביותר עם רצון גדול ואנרגיה רבה לעשייה. כולם אמרו דבריי טעם שעם הכוונה מקצועית קלה ניתן יהיה לתרגמם לעשייה חיובית מדהימה. הכנס הזה היווה עבורי הוכחה חותכת לרעיון חשיבות עקרון שיתוף הרבים בדמוקרטיה שלנו ולכוחה וחיוניותה בחיינו הפוליטיים והציבוריים של החוכמה הקולקטיבית.

יחד עם זאת, איש מן המשתתפים לא קם ואמר שאפשר גם אחרת ושהפרדיגמה הפוליטית הקיימת חייבת להשתנות. כולם קיבלו על עצמם בהכנעה את המצב  הקיים ומה שהיה הוא שיהיה ובעיקר את דחיקותם ותלותם בפוליטיקאים העומדים בראש הפרמידה. מה שעמד שם לדיון הוא איך אנו עושים בצורה טובה יותר את אותו עוד מאותו הדבר.

אל התכנסות מועצת קדימה הגעתי כצופה מן הצד. זהו משחקם של הפוליטיקאים הנבחרים ואין בו דריסת רגל לאיש מלבדם. זהו טקס גדול שיש לו חוקים משלו ושפה מיוחדת שלא ארחיב עליהם כאן  את הדברים. על פי תקנון המפלגה, המועצה אישרה פה אחד את המלצתה וקביעתה של יו"ר המפלגה, ציפי ליבני, למנות את חיים רמון ליושב ראש המועצה ואת המלצתה לשני סגניו.

הפוליטיקאים הנבחרים של קדימה עשו את מה שהם יודעים לעשות הכי טוב שאפשר והוא לשמור על המצב הקיים בכל מחיר ולהבטיח שמה שהיה הוא שיהיה. בחירתו של חיים רמון ליו"ר המועצה הוא עוד מהלך של השתלטותם הכוללת של הפוליטיקאים על המפלגות והמערכת הפוליטית כולה בישראל והבאתם לידי ניוון וסטגנציה של חיינו הדמוקרטיים במדינה. ואין כמו חיים רמון לעשות בצורה הטובה ביותר את אותו עוד מאותו הדבר.

כמובן שהיה אפשר גם אחרת. קדימה כמפלגה חדשה, שלה שליחות לאומית יוצאת דופן והיא להתמודד עם חולשת המערכת הפוליטית בישראל, היתה צריכה לברר לעצמה תחילה את זהותה ואת יסודותיה האסטרטגיים ועל פיהם לגזור את דרכיה. ככך, ניתן היה לראות גם אפשרויות אחרות של התארגנותה המוסדית ושל האנשים שצריכים לעמוד בראשם.

חיים רמון בדבריו שם את הדגש על כך שימיו של ביבי ספורים ואו..טו..טו.. קדימה תחזור לשלטון. גם ציפי ליבני הביעה דעה דומה. בדבריי שניהם, ובמיוחד זה בא לידי ביטוי בדברייה של ציפי ליבני, בלט חוסר יכולתם של הפוליטיקאים לעשות הבחנה בין 'הגיון המדינה' ל'הגיון הפוליטיקה'. מה שלמדינה למדינה ומה שלפוליטיקה לפוליטיקה. ככך המנטרות של שתי מדינות לשני העמים ומדינה יהודית ודמוקרטית חזרו ונשנו ללא הרף בתוספת מרכיבים אחרים שמקורם ב'הגיון המצע הרעיוני', שתקפותו בתקופתנו התפוגגה לה ומפלגות אינן יכולות יותר להמשיך ולהתגדר בו.  

לדידם של הפוליטיקאים פוליטיקה זה ניהול מדינה ובזה תם והסתיים תפקידה של המערכת הפוליטית במדינה. אני סבור אחרת ונתתי לכך ביטוי הולם במכלול מאמריי (שהמיטב מתוכם מרוכז כיום באתר הארצי 'מאמרים' וניתן להגיע אליהם דרך הקשת שמי המלא בגוגל), ובמיוחד בעבודה המקצועית שהכנתי עבור קדימה בשם 'קדימה: יישום תוכנית אסטרטגית'.

תפקידה העיקרי של המערכת הפוליטית הוא לפתח 'עוצמה של חיים דמוקרטיים' במדינה. עליה להוות את זירת החיים הדמוקרטיים העיקרית בה, להבטיח את קיומו של  שיח ציבורי ברמה גבוהה העוסק בעיקריי הבעיות המעסיקות אותנו כחברה ומדינה, להבטיח את התנהלותן האיכותית של מערכותינו הציבוריות, ולהכשיר קאדר איכותי של פוליטיקאים שינהלו את המדינה.

התכנסות שתי הקצוות האלו של הפרמידה הפוליטית בקדימה השבוע המחישו עד כמה אנו עיוורים ועד כמה אנו מתכחשים לתוצאות הרעות הנובעות מהמשך הדבקות במצב הקיים. איננו מבינים שהפרדיגמה של המשך המצב הקיים ועשיית עוד מאותו הדבר איננה יכולה להימשך יותר ויש להחליפה בפרדיגמה של חדשנות ושל עשייה מנהיגותית מכוננת.

אין אלה ימים כתיקונם. הזמן דוחק ואנו נדרשים לתהליך של תיקון המתבסס על תנופה רבת היקף והאצה גדולה בתהליכי ההבנייה מחדש של המערכת הפוליטית בישראל על כל צדדיה והבטיה. בשביל כך הוקמה קדימה. זו שליחותה ההיסטורית וזו גם ההצדקה האמיתית לקיומה.

על הפוליטיקאים להבין שבחירות חוזרות ונשנות על אותה תשתית מערכתית פוליטית רעועה לא יניבו דבר ואף יחמירו את המצב. הפתרון חייב להיות ממוקד בעיצובה מחדש של המערכת הפוליטית על כל היבטיה, ואת זה צריך לעשות הרבה לפני שהולכים לבחירות. אני על כל פנים לא ממהר להספיד את ממשלתו של בנימין נתניהו. ואם קדימה אכן שואפת להחליפה עליה לבוא לציבור עם מסר של שליחות רציני ואמיתי ולא חזרה על מנטרות ודבקות במצב הקיים. על קדימה לנצל את ימיה באופוזיציה להחלפת הדיסקט בראש לקראת הבנייה מחדש של המערכת הפוליטית בישראל.

 

 

נמרוד נוי

מרצה על 'חולשת המערכת הפוליטית בישראל' בפני פורומים שונים ומקיים שיח משתתפים על הדברים (להזמנות - 3611500 052).

פיתוח עיסקי וייעוץ ארגוני ואסטרטגי

בוגר הטכניון בחיפה בהנדסת תעשייה וניהול

בוגר לימודי עיתונאות באוניברסיטת תל אביב

חבר לשעבר בפורום האסטרטגי של המועצה הציונית בישראל בראשותו של פרופסור יחזקאל דרור

רב תחומי וקורא (ספרות יפה וספרים ומאמרים העוסקים בשאלות חברה ומדינה ובתחומים רלוונטיים נוספים) וכותב מאמרים ועבודות מקצועיות.

3611500 052



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב