דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סוד האושר והעושר 

מאת    [ 09/07/2009 ]

מילים במאמר: 765   [ נצפה 2452 פעמים ]

בס"ד

במחקר שנערך לאחרונה בארה"ב נמצא כי אנשים התורמים מכספם לאחרים, לפחות 5 דולר

ביום (כ-20 שקלים ) ,הם מאושרים אך גם עשירים. המחקר מבהיר באופן חד משמעי כי הנתינה לאחר,מתן צדקה,עשיית חסד יוצקת באדם שמחה ואושר והופכת אותו גם לאדם עשיר.

אין ספק שהפיכתו של אדם למצליחן,למצטיין,לטוב ביותר,לאיכותי תלוי רק בו,בהתנהגותו,ביוזמותיו,ביצירתיות הטמונה בו,במוח הפורה והפורח. היינו,כל התקדמותו ותנועתו של האדם כלפי מעלה בהצלחתו תלויים רק בו. ברור באופן חד משמעי כי האדם יצליח לנוע כלפי מעלה ,יחלוף על פני מכשולים שבדרך,יגיע לכל פסגה רק אם תהא בו מוטיבציה,רצון עז להצליח,זקיפות קומה ,אופטימיות ואמונה בעצמו ,ביכולתו ובכישוריו שלו שיגרמו לו לנצלם היטב ולהצליח. אדם עצוב ,מדוכא,מסכן בעל רוח נכאים לא יוכל להפעיל מוח יצירתי וחכם כדי לרוץ במעלה הר גבוה וסלעי.

 

כאשר אדם חש שמחה חדווה ואושר הרי קיימים בו כל הסיכויים לנוע לכיוונים הנכונים. האדם הנותן ,כאמור, מאושר. הוא ערוך ומוכן לכל אתגר,מוכן לתכנן כל נתיב כדי לחלוף על פני מכשולים כדי להגיע לראש כל פסגה. המאושר-ראשו פתוח,יצירתי,מוכן לכל חדשנות ותהליכי שינוי,בעל יוזמות ויצירתי.

אמה של רעייתי היתה נוהגת לעולם לתת צדקה לכל פושט יד אותו פגשה או ראתה בדרכה ,אף אם הוא היה עומד מעבר לכביש-במדרכה ממול. ראיתי פניה -לאחר הנתינה- כולה אושר שמחה וחיוך. שהרי "מי שמחייך-החיים מחייכים אליו".

מידי בוקר בתפילת שחרית מונחות להם קופות הצדקה בבית הכנסת. ראוי להבחין בפניהם של נותני המעות -לצדקה בבוקרו של יום, המה "הנותנים" מחייכים ,מאושרים ושמחים.

פורים נחשב לחג של שמחה וגיל-ראו נא ארבעת מצוות החובה בחג זה. קריאת המגילה-המבהירה לנו האמונה בצדק וביושר ,משלוח מנות איש לרעהו,מתנות לאביונים וסעודת פורים המאופיינת בנתינה -באירוח אנשים. שלושת המצוות האחרונות מדגישות את הנתינה,במזון-בסעודה, משלוח מנות לכל אדם,לכל חבר ורע ולאו דווקא לנצרכים,כדי להדגיש חשיבות הנתינה-להרגילנו לתת לאחר-לכל אחד. כך יוצרים חברות וידידות, וכמובן מתנות לאביונים- לכאלה שהנתינה מסייעת ועוזרת להם להתגבר על מצבם הכספי הלקוי.

 

האדם המאושר חדור במוטיבציה מעולה, או אז ימצא הדרכים הנכונות להיות עשיר. מדהים להווכח במחקר מדעי המדגים לנו כי "הסוד" לאושר ולעושר טמון בנתינה,במתן צדקה קבועה מידי יום.

 

חז"ל מאז ומתמיד האמינו כי הנתינה היא זכותו וחובתו של כל אחד. היחיד חייב להתקדם להתפתח, ולהתחדש כל הזמן. לצמוח ולפתח כל כישוריו האישיים,אך יחד עם זאת עליו להיות חבר נאמן בקהילה,בקבוצה ובמשפחה. פיתוח ייחודיות מתוך אחדות,יצירת חברות וידידות קשורה בנתינה. בפרקי אבות נאמר: "קנה לך חבר",היינו חבר קונים ,ע"פ פירוש הברטנורא-קנייה בממון,במעשים,בזמן,באירוח,בהקצאת זמן לשיחה,לביקור חולים ולמתן צדקה. לקנות חבר משמעותו, להשקיע לתת-נתינה קבועה מידי יום. מותר וראוי שאדם יעשה מאמץ כדי להיות עשיר. אך היהדות מדגישה מזה אלפי שנים כי עליו לתת מעשר מעושרו לצדקה. כאשר היבול בשדהו נקצר-יש להשאיר "לקט שכחה ופאה". אף מעשר ראשון,שני...ועני. הפסוק הנפלא המדגיש את חשיבות החברות "ואהבת לרעך כמוך" מבהיר לנו כי אהבת הרע צריכה להיות באותה עוצמה שהינך אוהב את עצמך.

 

המחקר המדעי,שהבהיר לנו את סוד האושר והעושר,קיים ביהדות מזה אלפי שנים. ראוי להתבונן באנשי המחקר. היצירתיים ביותר שבהם- מגיעים ליכולתם הנפלאה רק אם המה מאושרים ושמחים. או אז המוח פורה ומפיק מרגליות בהמצאות וביצירתיות. הנתינה לאחר יוצרת מצב נפשי -פסיכולוגי של אושר ושמחה.

הקמצנות בנתינה לרוב קיימת אצל אנשים שאינם שמחים ומאושרים. תחושת הנתינה, הצדק,הצדיקות,חיי חברה,אהבת הרע,קבלת השונה,יחס כבוד והערכה לכל אחד,הקשבה ,אמפתיה,סבלנות,מנהיגות נוער חיובית, ערכית,תורנית ומשפיע-הכל מצוי אצל הנותן.

תכונות אלה ואחרות יוטמעו בתוכו של כל ילד לאחר עמל חינוכי רב. השקעה רבה אך הכל בשלבים, כפי שאנו נוהגים לומר כל הזמן "אין קיצורי דרך בחינוך". מנהלים,מורים ובודאי הורים חייבים להקנות תכונות חיוביות -ערכיות אלו לכל ילד. כל אחד יקלוט ויפנים התכונה בתוכו בקצב שונה. על כך מלמדנו החכם מכל אדם: "חנוך לנער על פי דרכו" וכפי שאומר הרמב"ם שהעקרון הראשון והחשוב בחינוך הוא ההרגל,התרגול. ללמד רעיון ,נושא הנלמד פעם אחת אין לו ערך. כפי שאומרים חז"ל אינו דומה מי ששונה פרקו מאה ואחת פעמים לעומת מאה פעמים.

צריך להרגיל כל ילד מקטנות חשיבות הצדקה ,הנתינה ובכך להופכו לאדם טוב מחד ומאידך מקטנות להחדיר בו את האושר שבנתינה . כאשר ילד יגדל מאושר ושמח הרי הוא יגיע להישגים הטובים ביותר בהתאם לכישוריו. ילד מאושר יתגבר על כל תקלה ובעיה שבדרך,שהרי עולמנו מרתק ומעניין ויש...קשיים במעלה כל הר,שהרי קיימים סלעים,בורות ומהמורות.

הילד יתגבר על כל התקלות שבדרכו לראש הפסגה רק אם הוא יהיה שמח ומאושר. כאמור מקטנות עלינו לחנכו לנתינה שהרי היא סוד האושר והעושר.

קופת הצדקה צריכה להיות מונחת בכל כיתה ובכל חדר ילדים בבית. חינוך כל כיתה לגמ"ח מקטנות. כמעט בכל כיתה ישנם ילדים שמצבם בבית קשה. צריך לחנך את כולם לתת,בניחותא,בשקט אך בעוצמה ומתוך רצון טוב ומוטיבציה . נוכל להפוך את הילדים למצטיינים ,למצליחנים ולטובים ביותר אם נפתח בהם מקטנות את תכונת הנתינה. הבה נזכור כולנו כי הנתינה היא הסוד הכמוס והנפלא...סוד האושר והעושר.

 

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב