דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המלחמה בטרור - באמצעים צבאיים או מדיניים 

מאת    [ 27/07/2006 ]

מילים במאמר: 1088   [ נצפה 4699 פעמים ]

הליכוד הזהיר, נתניהו ניבא, שנסיגה חד צדדית נוסח עזה, או לבנון או מיו"ש, תביא להתגברות הטרור וגל פיגועים בעקבותיו - שיעורר גם את חיזבללה בצפון. האם הנבואה הגשימה את עצמה? האם הנסיגה בעזה נראית היום כטעות? האם על ממשלת ישראל לפעול בהתאם לפרשנות של ארגוני הטרור? - מסופקני.


* מאת: עו"ד אברהם פכטר

יש ציבור לא קטן, פרט לאנשי הליכוד, שמגיעים למסקנה שאולי הנסיגה מעזה, בטעות יסודה, לאור הארועים האחרונים הן בעזה ע"י החמאס והן בצפון ע"י החיזבללה ותוהים אולי נתניהו ניבא וצדק (להזכיר לציבור - התנגדות זו החלה עוד מתקופת הסכם אוסלו). למען ההסטוריה צריך לומר, כי בנימין נתניהו הוא מן המומחים הבולטים בעולם, בכל הנוגע למלחמה בטרור וניתוח ארועים חברתיים, מדיניים וכלכליים הנובעים מגידול בארגוני טרור בעולם והשפעתם על מהלכים גלובליים.
הספרים שכתב בנושא וההרצאות שנשא בעולם, בנושא זה, הביאו לו מעמד והערכה רבה בתחום הערכתו את הטרור, הסכנות שבו ובעיקר הדרך והאמצעים להילחם בנגע זה. אבל, כמו בכל תחום מקצועי אקדמי, יש גם דעות אחרות, תפיסות שונות וגישה שונה הן פוליטית והן מעשית לפתרון בעיית הטרור. מה שברור ודי מצער, שבאיזורנו האלמנט הקובע הוא כוח. לכן יש לצאת מנקודת מוצא - שדבר ראשון יש להפעיל כוח והרבה ורק בשלב ב' - לשלב אמצעים מדיניים, ישירים או בעקיפין.
באשר לנסיגה מעזה, אסור לזלזל בהערכתו המדינית צבאית של אריק שרון. גם שרון קנה לעצמו שם בישראל ובעולם כולו כאחד הגנרלים המוכשרים ביותר בכל הנוגע לקרבות יבשה וניהול מערכות צבאיות גדולות וסבוכות. קרב אום-אל-כתף במלחמת ששת הימים, וקרב צליחת התעלה וכיתור הארמיה ה-III המצרית במלחמת יום כיפור - נלמדים באקדמיות נבחרות בעולם, (מבחינה צבאית, ניתן להשוותו למצביאים כמו רומל ופטון). במקביל, הוכיח שרון כישרון במהלכים פוליטיים סבוכים ובכוח אישיותו והכריזמה שלו הצליח בפוליטיקה לבצע מהלכים אסטרטגיים כמו בזמן המלחמה.
אי לכך, קשה להניח, שההחלטה של אריק שרון לבצע בנחישות ובמהירות את הנסיגה מעזה נבע משיקולים פסולים או אישיים, ויש לצאת מהנחה שמדובר במהלך כואב אך מחושב לכל שלביו. בגוש קטיף ובנספחיו ישבו כ-7000-5000 מתיישבים שנשלחו לאזור בשם ממשלות ישראל ובעידודם, כדי להוות חיץ בטחוני בעיקרו, בנוסף לנכס אסטרטגי. החשיבות הבטחונית של "הגוש" איבדה מערכה, עם פינוי סיני והעיר ימית, שנים מספר קודם לכן.
בשנים האחרונות הפך ה"גוש" לנטל בטחוני, כאשר על 7000 מתיישבים - שומרים כ-15,000 חיילים סדירים ומילואים וסופגים אבדות כואבות גם בחיילים וגם באזרחים וילדים. החיים בגוש הפכו לבלתי נסבלים - כאשר מכוניות ואוטובוסים נוסעים בשיירות מאורגנות ובמיגון מיוחד לילדים, שגם סבלו אבידות, ממטענים מוקשים וירי מחבלים.
יתרה מכך, כל זמן שישראל שלטה בעזה והחזיקה בה ישובים - ההצדקה של המחבלים והארגונים השונים באזור לתקוף את ישראל היתה מבחינתם עילה והצדקה - ולמרבה הפלא והצער גם מדינות העולם או חלקן ראו זאת באותו אור של המחבלים. התוצאה - גינויים מכל צד על כל פעולה בעזה, כנגד ארגוני הטרור, שבאופן טבעי גרמו גם נזקי רכוש ונפש לאזרחים תמימים.
הפינוי של עזה - הפך מבחינה משפטית בינלאומית את הקערה על פיה. ישראל נסוגה לגבול הבינלאומי, וכל פגיעה בה או בישוביה מחייבת תגובה, במסגרת הגנה עצמית לגיטימית המוכרת ע"י המשפט הבינלאומי וכללי המלחמה.
בהזדמנות זו, כדאי להזכיר גם כי "החיסולים הממוקדים" בעזה ובנותיה מן האוויר ומהיבשה, הם נגזרת מהזכות להגנה עצמית של ממשלה ריבונית ובגיבוי המשפט הבינלאומי. אז נכון, שנתניהו הזהיר וניבא שנסיגה חד צדדית, ללא הסכם כתוב ומוגן ע"י הקהיליה האירופית או ארה"ב, יביא להתגברות הטרור - אך מאידך שחרר את ישראל ממגבלות צבאיות ומשפטיות, שישבו על המדינה כמו אזיקי פלסטיק.
למען ההגינות, ראוי לציין, כי גם גורמים רבים אחרים, גם אישי ציבור, פוליטיקאים וגנרלים שלא מן הליכוד ומתומכי נתניהו כמו הרמטכ"ל לשעבר בוגי יעלון, טענו שהנסיגה עלולה להביא להתגברות הטרור מן החיזבללה ומן הארגונים ביו"ש - אך השקלול הסופי של הסיכונים יהיה כדאי.
לסיכום נושא זה כדאי לומר, שכל המפלגות, למעשה, ידעו והעריכו, שנסיגה מעזה היא בלתי נמנעת. הוויכוח היה על העיתוי - האם לחכות לנסיגה רק תמורת "הסכם עם ערבויות", או לבצעו חד צדדית ולקחת את הסיכונים הנלווים, כלומר: הוויכוח היה למעשה לא על המהות אלא על הפרוצדורה.
כתבתי בעבר, שהישובים בגוש קטיף, לדעתי, היו "מוצבי מילואים", והמתנחלים האמיצים והנחושים היו אנשי מילואים, שנשלחו למקום בצווים חוקיים של הממשלה וצה"ל, וכאשר סיימו את תפקידם ומשימתם הושלמה - עליהם להתפנות ולחזור לבסיסם, בגבולות המדינה.
עקרון זה נכון וחל גם על הנסיגה מלבנון. אמנם הנסיגה מלבנון נעשתה בצורה מבישה, כאשר זונחים את צד"ל לגורל אכזר של החיזבללה, כאשר צה"ל נסוג בבהלה, כמו גנבים בלילה, ומשאיר למחבלים תשתית צבאית מעל ומתחת לאדמה. גם אם ניתן להצדיק את הנסיגה, מטעמים צבאיים חברתיים - אי אפשר להצדיק את הדרך שבה נעשה הדבר.
החיזבללה - פירש את הבריחה / נסיגה כנצחון צבאי מזהיר של גוף קטן, הפועל בשיטות גרילה, כנגד צבא חזק וגדול בעל הישגים מרשימים במזרח התיכון. ללא ספק - הנסיגה מלבנון, נתנה רוח גבית לארגונים בעזה וביו"ש - לשיטות פעולה נגד ישראל וצה"ל. הפרשנים טענו, שערפאת בחר בדרך של אינתיפאדה ביו"ש ובעזה בהשראת החיזבללה. החמאס - הלך והתחזק בהשראת פעולותיו הצבאיות והחברתיות של החיזבללה - כמו הקמת רשת בתי ספר, גנים, תשלומים ומשכורות למחבלים מתאבדים וההרוגים. החיזבללה - ניצל גם את 6 השנים מאז הנסיגה להתבצרות, התעצמות, אימונים ופיתוח אמצעי לחימה. האם היה מקום לפעול אחרת, לאור ההתבצרות המאסיבית? נראה לי שלא - מאחר והמציאות והתנאים לא היו בשלים למכת נגד מאסיבית כפי שמבוצעת כיום - אבל גם אי תגובה הולמת ומידתית הייתה שגויה ותוצאותיה ניכרים היום.
האם אי הנסיגה מרצועת עזה היה עוצר או בולם את התחזקות החמאס או זכייתו בבחירות על הפת"ח ואבו מאזן - בספק גדול וקרוב לוודאי שלא. אבל יחד עם זאת, גם אלה שתומכים במהלכים חד צדדיים - תוך קביעה שעל ישראל לקבוע את גורלה ומטרותיה, לפי מה שטוב ליהודים ולא כפי שמפרשים את מהלכיה הארגונים הטרוריסטיים או המדינות השכנות - דבר שהוא בעקרון נכון וצודק - גם לכך יש סייגים.
ההתכנסות ביו"ש, להבדיל מעזה, היא שונה בדרך ובמהות. אין מחלוקת בין המפלגות השונות כי "הגושים הגדולים" חייבים להישאר בשליטה ישראלית, בכל הסדר שיבוא בעתיד. הכוונה בהתכנסות - לפנות את הישובים שמחוץ לגושים, צרופם וקליטתם בתוך המסגרות הגדולות. אלא מאי? מדובר בציבור של כ-70.000 איש, שלא ניתן לפנותם בדרך השגרתית, אלא אם תהיה הסכמה לכך מצד המתנחלים, הממשלה והנהגת יש"ע. גם אם הממשלה תבטיח שמדובר בפינוי אזרחי ולא צבאי וצה"ל ימשיך לשלוט באיזור ובנקודות האסטרטגיות - הדבר לא יספק את המתנגדים.
הארועים האחרונים בצפון ובעזה מוכיחים שהפרשנות של ארגוני הטרור תחזור על עצמה כנצחון שלהם בפינוי השטח ובהגברת הטרור, ואיום ממשי קיומי על מרכזי הארץ החל בנתב"ג, תל-אביב ולב המדינה. צודק נתניהו, שבמקרה כזה יהיה איום אסטרטגי על ישראל מצד גורם טרוריסטי שלא נשלט ע"י אף גוף נורמטיבי או שלטוני מוכר, ובעיקר שלא כפוף לחוק דמוקרטי פנימי מדינתי או בינלאומי.
הפתרון, נראה לי, כי בשלב זה, הן מבחינה צבאית והן מבחינה חברתית פנימית - תוכנית ההתכנסות חייבת להידחות לזמן בלתי מוגבל, עד שהתנאים יבשילו למהלך כה קיצוני ומסובך. ועד אז... ימים יגידו מי צודק.
הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב