דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עקרונות שוק הפורקס 

מאת    [ 07/07/2009 ]

מילים במאמר: 1109   [ נצפה 2619 פעמים ]

עקרונות שוק המט"ח

מסחר במט"ח - FOREX הוא למעשה מסחר בו רוכשים מטבע אחר ומוכרים מטבע אחר בו זמנית. המסחר במט"ח נעשה תמיד בזוגות. זהו למעשה שוק ככל שוק אחר אשר בו יש מוכרים וקונים. ההבדל העיקרי כאן אולי שבשוק המט"ח תמיד ישנם קונים ותמיד ישנם מוכרים. לא צריך להציע את מרכולתנו ולהמתין להצעות. מייד לכשביצענו הוראת מכירה או קניה, היא מתבצעת, ללא דיחוי וללא תנאי.

בשוק המט"ח יש באופן יומי יותר קוניםמוכרים מאשר בכל שוק אחר בעולם. יתרון נוסף ויפה בשוק המט"ח היא העובדה ששוק זה פתוח ופעיל 24 שעות ביממה, 5 ימים בשבוע. למעשה הוא מתחיל את פעילותו ביום ראשון בלילה(זמן ישראל) כאשר מתחילה הפעילות בניו-זילנד ומסתיים ביום שישי בלילה (זמן ישראל) כאשר נסגר השוק בארה"ב(ניו-יורק). כך שאתם יכולים לבחור לכם את שעות העבודה הנוחות לכם.

לא כל שעה משעות הפעילות הנה שעה שתמצאו בה תנועות אשר יאפשרו לכם לסחור. "עוצמות" השוק החזקות ביותר הנם בדרך כלל כאשר השוק האמריקאי והשוק בלונדון עובדים במקביל. זה בדרך כלל משעה ארבע אחה"צ שעון ישראל( תלוי בשעון חורף או קיץ) ועד השעה שבע בערב לערך.

פעילות ערה יש לעיתים גם בלילה כאשר השווקים באסיה מתחילים לעבוד ובעיקר השוק בטוקיו, יפן. ישנם סוחרים בישראל אשר בחרו לא לסחור לפני השעה שלוש או ארבע אחה"צ (זמן ישראל), ומתמקדים בשעות המסחר הערות בין ארבע אחר הצהריים לשעה שבע בערב לערך. כל אחד לפי דרכו, שיקוליו, יעדיו וזמנו הפנוי.

כפי שצוין מעלה, המסחר במט"ח נעשה תמיד בזוגות, קניה של מטבע אחד אל מול מטבע שני. כאשר המטבע הראשון המצוין בכל זוג נקרא המטבע הראשי והמטבע השני בזוג נקרא המטבע המצוטט(המשני).

הרעיון הנו למעשה לקנות צמד מטבעות אשר בו אנו מעריכים שערך המטבע הראשי יעלה כנגד המטבע המצוטט או למכור את צמד מטבעות בוא אנו מעריכים שהמטבע הראשי ייחלש ביחס למטבע המצוטט. בשוק זה ניתן לממש רווחים כשהשוק עולה או כשהשוק יורד.

דוגמה לצמדי מטבעות:


EUR/USD - ה EUR הנו הראשי והדולר המשני.(Base currency and Quoted currency )
USD/JPY - ה USD הנו הראשי והיין היפני המשני.
GPB/USD - הסטרלינג הבריטי הנו הראשי והדולר האמריקאי המשני.


ערך היחס של צמד מטבעות הוא ערך מצוטט, כאשר הציטוט בכול צמד מחולק לערך BID וערך ASK או לחילופין ערך SELL וערך BUY. מחיר קניה של היחס בצמד מטבעות שונה ממחיר המכירה שלו.

הציטוטים הללו לערך קניהמכירה של צמד מטבעות מסוים נעשים בזמן אמת ומאפשרים לבתי המסחר לספק מחיר הוגן בזמן אמיתי לסוחרים בזמן ביצוע עסקה.

בכול ביצוע עסקה משלם הסוחר לבית המסחר עמלת עסקה. עמלה זו היא למעשה המרחק בין ערך הקנייה לערך המכירה (ערך ה BID וערך ה ASK ) שבית המסחר מאפשר. בדרך כלל המרחק בין ערך הקנייה לערך המכירה של צמד מטבעות הוא די דומה ברוב בתי המסחר. מה גם שערך זה ניתן למשא ומתן לא פעם אל מול בית המסחר. המונח בו משתמשים הסוחרים לציין את "המרחק" בין ערך הקניה לערך המכירה הוא : SPREAD .

ה SPREAD, (עמלת העסקה) הוא לא קבוע ומשתנה מצמד מטבעות אחד לצמד מטבעות שני.

לרוב, בצמדי המטבעות הנסחרים ביותר כמו EUR/USD ה SPREAD יהיה נמוך(בד"כ 3 פיפסים- המונח פיפס יוסבר בהרחבה בהמשך). במטבעות הנוטים לתנודות חדות יותר במהלך יום מסחר והמושפעות ביתר קלות מהודעות כאלו או אחרות בעולם או מערך סחורות (כדוגמת דלק,זהב,כסף) יחייב בדרך כלל בית המסחר SPREAD גבוה יותר עבור העסקה.

דוגמה ל- SPREAD : הצמד- דולר אמריקאי מול היין היפני- - USD/JPY מצוטט ברגע נתון בערך BID (מחיר מכירה) של 113.40 וערך ASK( מחיר קניה) של 113.45 , נתונים אלו ישקפו עמלת עסקה (SPREAD) של 5 פיפסים.

לפני כול ביצוע עסקה חייב הסוחר להפקיד בטחונות מתאימים בבית המסחר. היופי בשוק המט"ח שניתן "למנף" בו עסקאות וזאת מפאת היקפי הפעילות האדירים המתנהלים בשוק זה. הווה אומר שבאמצעות סכום בטחונות קטן יחסית ניתן לבצע עסקה גדולה מאוד של מכירה או קניה.

משום מה, נושא המינוף הוא אחד הנושאים שגורמים לבלבול ראשוני בקרב סוחרי המט"ח המתחילים. קשה לרבים להבין את ההיגיון בכך שבאמצעות ביטחונות קטנים יחסית הם יכולים לבצע עסקאות כה גדולות וזאת מבלי להתחייב מעבר לביטחונות שלהם.

אני משער שאחד מגורמי הבלבול הוא שוק המניות , שוק שבו כל רכישה של מניה מחייבת את ערכה המלא.

היקף הביטחונות הנדרש הוא בדרך כלל 1% מערך העסקה. נאמר שאנו רוצים לרכוש 100,000 דולר אמריקאי אל מול היין היפני (מצפים שהדולר יתחזק אל מול היין היפני) נדרש לביטחונות של 1000 דולר אמריקאי בלבד בחשבון. (מדהים, הלא כך?)

הביטחונות לא משקפים בהכרח את הסכום שאנו "אמורים" להפסיד בעסקה באם שגינו בכיוונה אבל כן משקפים את המקסימום שנוכל להפסיד בגין אותה עסקה באם לא נגביל את ההפסד בהתאם (יוסבר בשלב מאוחר יותר).

דוגמה נוספת : עבור עסקה של מכירת 50,000 דולר בצמד USD/JPY נצטרך סך ביטחונות של 500 דולר בלבד.
ערך הביטחונות בעגה המקצועית מכונה MARGIN .


נרחיב מעט בנושא ה MARGIN :

ה- MARGIN בחשבון הם למעשה בטחונות שמבקש בית המסחר מהסוחר על מנת לקיים עסקה מסוימת. לכול סוחר ישנה אפשרות באמצעות תוכנת המסחר לנהל את הכסף בחשבון שלו. במקרה שעסקהעסקאות לא בדיוק הולכות בכיוון הרצוי לנו וההפסדים מצטברים עד לרמה מסוימת אשר מביאה את אחוז הביטחונות שלנו למצב אשר לא רחוק מ-"0", יסגור בית המסחר ללא כול שיקול נוסף את כל הפוזיציות הפתוחות שלנו. ישנם בתי מסחר אשר יודיעו לסוחר מראש על ירידה בערך ה MARGIN בכל רמה מסוימת. חשוב להבין שהכלל הוא שאחוז הביטחונות חייב להיות לאורך כל העסקה 1% , אך רבים הם בתי המסחר החורגים מכלל זה ומאפשרים בטחונות של 1% בפתיחת העסקה בלבד.

חשוב להבין שה MARGIN מחושב לפי ערך המטבע הראשי ולא המצוטט. הווה אומר שאם אתם רוצים לבצע רכישת סטרלינג בריטי אל מול הדולר - (BUY GBP/USD) בערך של 100,000 יחידות, תצטרכו 1% יחידות בטחונות, זאת אומרת 1000 יחידות של המטבע הבריטי (1000 GBP).
דוגמה נוספת: ברצונכם לבצע עסקת מכירה של EUR/USD בערך של 50,000 יחידות. במקרה זה בטחונות של 1% משקפים 500 יחידות של המטבע הראשי, הווה אומר 500 יחידות של EURO (500 EURO). במקרה של עסקה אשר בה הדולר האמריקאי הוא המטבע הראשי , דוגמה USD/CAD (CAD הנו המטבע הקנדי) ואתם מעוניינים לבצע עסקת רכישת דולר בערך של 100,000 יחידות מול הקנדי, אזי 1% ביטחונות ישקף 1000 דולר אמריקאי.

המסחר במט"ח נעשה 24 שעות ביממה ואין מקום מסוים שהוא נסחר, לאמור שהמסחר נעשה בו זמנית בכול העולם. גופים שונים סוחרים במט"ח בסוגים שונים של עסקאות. כיום אפילו חברות פרטיות וציבוריות רבות מחזיקות מחלקה לסחר במט"ח. המסחר נעשה ע"י גופים גדולים כמו בנקים, ממשלות, חברות ביטוח, חברות מימון ועוד,(וכמובן גם על ידי אנשים פרטיים כמוני). גודל השוק והיקפי הסחר היומיים הם מדהימים ומגיעים לערכים אסטרונומיים של בין שתיים לשלושה טריליון דולר ביממה ( ישנם כאלו אשר טוענים ליותר). רוב היקפי המסחר נעשים בצמדי המטבעות אשר הדולר מעורב בהם אם כמטבע ראשי ואם כמטבע משני כדוגמת הצמדים : EUR/USD,USD/JPY,GBP/USD,NZD/USD .



CROSS :

ישנם צמדי מטבעות אשר בהם לא מעורב הדולר (צמד מטבעות כזה מכונה CROSS) כגון:

EUR/GBP, EUR/JPY, EUR/CHF, GBP/JPY .

שלא יובן שמכיוון שבצמדים אלו הדולר לא מעורב זה אומר שהם לא אטרקטיביים למסחר לסוחרי המט"ח, כלל וכלל לא.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב