דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אדם-אופניים-שטח : מחקר ביחס בין האדם לאופניו ולשטח בו הוא רוכב (חלק ראשון) 

מאת    [ 06/07/2009 ]

מילים במאמר: 1957   [ נצפה 3729 פעמים ]

1.0 רציונל ורקע עיוני

1.1 מבוא

תחום רכיבת השטח על אופניים הינו תחום חדש של העשור האחרון.התחום צובר תאוצה אדירה בשנים האחרונות-יותר אופני שטח נמכרות בישראל כשמחיר זוג אופניים יכול לעלות עשרות אלפי שקלים.

גם הטכנולוגיה של ייצור האופניים משתנה כל הזמן-חומרים חדשים, גיאומטריות שונות,ואין ספור אבזרים נלווים.עובדה זו הביאה להתפתחות אבולוציונית של טיפוסי אופניים ייעודיים לתוואי שטח שונים ולצורות רכיבה מגוונות.

מחקר זה יבחן את הקשר בין האדם הקונה את האופניים,לאופניים עצמם ולאופי הרכיבה בשטח של אותו רוכב.

1.2 מסגרת תיאורטית

1.2.1 נושא העבודה הינו הקשר בין סוג האופניים הנרכשים ע"י הרוכבים השונים ובין אופי הרכיבה וסוג השטח שבו הם רוכבים בפועל.

אנשים קונים אופניים.אנשים קונים אופניים בהרבה כסף.האם הקניה הזו נובעת מצורך אמיתי, הנובע מסוג הרכיבה של הקונה-או מעורבים בכך גם גורמים נוספים כדימוי עצמי, סמל סטאטוס חברתי ועוד...

הנושא הזה אינו שונה כנראה מהאופן שבו אנו רוכשים מכונית, מצלמה או סתם בגד. למרות זאת רציתי לבחון באופן ממוקד את תחום אופני ההרים.

ככל שידוע לי לא נעשה כל מחקר שכזה בארץ, ואף לא הצלחתי למצוא מחקר שכזה בספרות בעולם.

1.2.2 הגדרות

קבוצת האופניים הנמצאת בארץ מתחלקת באופן ברור לשני קבוצות צורניות-טכנולוגיות, שונות זו מזו באופן מהותי. שוני זה נובע בעיקר מהשטח עליו נוסעות האופניים.

הקבוצות הן:

אופני כביש

אופני הרים,(אופני שטח).

עבודה זו תתמקד בקבוצה השנייה של אופני השטח ולא תעסוק כלל באופני הכביש למיניהם גם קבוצת אופני השטח מתחלקת למספר קבוצות צורניות-טכנולוגיות וגם כאן החלוקה נובעת בעיקר מסוג השטח שלו מיועד סוג האופניים הספציפי, ומאופן הרכיבה בשטח זה.

לפני שאפרט את סוגי האופניים השונים ושיטות הרכיבה שאליהן הן תוכננו, אתן הבהרות למספר מונחים טכניים, מתחום הרכיבה, שיופיעו בעבודה זו

א. שיטות שיכוך- אופני ההרים התחילו באבולוציה ההתפתחותית שלהם כשגרי פישר חיבר בולמי זעזועים למזלג האופניים בדומה לקיים באופנועים. מאז התפתח התחום בעיצוב,חומרים וטכנולוגיות ייצור. כעיקרון קיימים שני סוגי בולמים:

בולמים קדמיים -על המזלג משככים את תנועות הגלגל הקדמי.

בולמים אחוריים- באים במגוון רחב של צורות משככים את תנועת הגלגל האחורי.

אופני הרים בעלי בולם קדמי בלבד נקראים "זנב קשיח"

אופני הרים בעלי בולם קדמי ואחורי נקראים אופני שיכוך מלא.

רוב האופניים במחקר זה הינם אופני שיכוך מלא. אופני זנב קשיח נמצא היום בשני קטגוריות בלבד: "אופני כניסה"-אופניים זולות למתחילים, או כאופני תחרויות לרוכבי XC שחשוב להם כל גרם במשקל השלדה, וכן יחס העברה גבוה-יעילות דיווש (אין איבוד כוח דרך הבולמים).

ב. אורך מהלך- אורך ההתכווצות של הבולם . ככלל ככול שאורך המהלך יהיה ארוך יותר, האופניים יתאימו לרכיבה אגרסיבית יותר.

דוגמה לאורכי המהלך הקדמי לפי אופי הרכיבה:

רכיבת XC תחרותית-63-100 מ"מ

רכיבת שבילים-100-130 מ"מ

פרירייד ודאון היל- 120-170 מ"מ

ג. "סינגל טרק"-שביל צר המאפשר רכיבה של כלי בודד, ה"סינגלים" שונים באפיים-יש שבילים נוחים לרכיבה לרוב הרוכבים ויש כאלה הכוללים מדרגות סלע בגבהים שונים ("דרופים"),המיועדים לרוכבי ה"אקסטרים" בלבד.

להלן אפרט את הקבוצות השונות של אופני ההרים שאליהן אתייחס בעבודתי (ראה נספח ב. : חלקי אופני השטח (אופני הרים XC-זנב קשיח).

א. "אופני מדבקה"

תחת הכינוי "אופני מדבקה נמצא לרוב את האופניים הבסיסיות והפשוטות ביותר. מחירם לא יעלה על 1500 ש"ח. נמצא אותם אצל הרוכבים המתחילים או אלו שרוכבים פעם בשנה (לרוב ביום כיפור).

השם ניתן להם מאחר ואינם מיוצרים ע"י יצרן מוכר, אלה במפעלים זולים במזרח והם נבדלים זה מזה, ע"י שמות אקזוטיים על מדבקות הצמודות לשלדה. רוב האופניים הנמכרות בארץ הנם מקטגוריה זו.

ב. אופני הרים,קרוס קאונטרי (XC)

זו הגרסה הותיקה ביותר ולהערכתי גם הנפוצה ביותר. מדובר באופניים קלות יחסית לאחרים. עד לפני כמה שנים אלו היו כמעט אופני השטח היחידות. הם הופיעו תחילה עם "זנב קשיח" ובשנים האחרונות כבר רוב האופניים בקטגוריה זו מצוידות בבולם אחורי (שיכוך מלא).

האופניים האלו מיועדות לרכיבת שטח בעיקר על דרכי עפר,סינגלים מתונים

ג. אופני שבילים (ALL MOUNTAIN)

זו הקטגוריה החדשה ביותר מבין אלו הנסקרות בעבודה זו.

אופני השבילים נותנים מענה לצורך באופני XC אגרסיביות יותר. אלו בד"כ אופניים יקרות, מחירם נע בין 10,000 ל-15,000 ש"ח , ויכול להאמיר גם מעבר ל-30,000 ש"ח.

ד. אופני פרירייד (FR)

אופניים כבדים וקשיחים המיועדים בעיקר לירידה במהירויות מטורפות על דרכי עפר או בשטחים בעלי עבירות קשה יותר.

ה. אופני דאון היל (DOWNHILL)

אופניים הדומות במהותן לאופני הפרירייד, אולם מיועדות בעיקר לרכיבה בשטחים בעלי עבירות קשה, אלו אופניים מאסיביות בעלות מהלך בלימה גדול קדימה ואחורה.

ו. דגמים נוספים

קיימים טיפוסים נוספים של אופניים היכולות להיכנס לקטגורית אופני השטח, כגון אופני "שרירים" המיועדות בעיקר לקפיצות ותרגילי אקרובאטיקה. מחקר זה לא יעסוק בקבוצות אלו.

1.3 הנמקת המחקר הנוכחי.ושאלות המחקר

הפער בין הקף הפעילות בתחום אופני ההרים בארץ ובעולם, הן מבחינת הזמן והמאמץ שמשקיעים הרוכבים והן בסכומי הכסף שמגלגלת התעשייה לבין חוסר המידע ה"אקדמי", הביא אותי לבחון את התחום. מאחר ולא הצלחתי למצוא כל חומר בנושא זה החלטתי למקד בכך את עבודת המחקר שלי .

יש כאן זווית אישית-אני רוכב על אופני הרים (XC) כחמש שנים. בקרוב עלי להחליף את אופני, כנראה לאופני שבילים. רציתי לבחון אם המעבר הינו רציונאלי או נובע משיקולי אגו ותדמית.

שאלת המחקר היא : האם יש קשר בין סוג האופניים שרוכב קונה לבין סוג הרכיבה שהוא רוכב בפועל?

כמו כן יבחנו מאפיינים של קהילת הרוכבים בעיקר התפלגות לפי מין הרוכב וגילו.

2.0 השיטה

2.1 המשתתפים

לאנשים העוסקים בתחום רכיבת השטח בארץ אין קביעה של מגדר מובהק וברור. הם באים מכל שכבות האוכלוסייה, מכל מקום בארץ וכוללים גברים ונשים כאחד.

עם זאת ניתן לאפיין את אוכלוסיית הרוכבים בכמה מאפיינים (זו הערכה לפני עיבוד נתוני המחקר):

א. יש פער גדול בין כמות הרוכבים לכמות הרוכבות, לטובת הראשונים. עבודה זו תנסה לבחון באופן מדויק קצת יותר את היחס בין גברים לנשים בתחום.

ב. חלקים ניכרים מרוכבי השטח נמנים על השכבות המבוססות בחברה. סביר להניח שלעלות אופני השטח המקצועיות יש חלק בכך, אבל אייני מאמין שזו הסיבה העיקרית.

ג. בהמשך לסעיף הקודם, ניתן לקבוע בברור שחלקם של עובדי "תעשיית ההי-טק" בכלל ציבור הרוכבים גבוה באופן בולט מחלקם בציבור.

ד. תחום הגילאים של רוב הרוכבים אינו ברור דיו (אנסה לבחון גם נושא זה בעבודתי), אולם התחושה בשטח היא של התפצלות בכול הגילאים עם ריכוז גבוה של בני 30-40.

2.2 החומרים

השטח:

לצורך בחינת סוגי הרכיבה של הנבדקים חולקו כל המסלולים בארץ לכמה קטגוריות:

א. מסלול "נופש"

ב. מסלול "קרוס-קאנטרי"

ג. מסלול אקסטרים

לצורך התצפיות בשטח נבחרו שלוש תאי שטח שונים, אשר כל אחד מהם מייצג סוג אחר של רכיבה (ראה נספח ד. : פרופיל טופוגרפי של מסלולי רכיבה נבדקים).

א. אזור הר איתן בהרי ירושלים- בתוך אזור הררי מעל אתר הסטף, הכשירה קק"ל מסלול הליכה, ריצה ורכיבת אופניים מעגלי באורך של 8 ק"מ. מסלול זה מייצג את מה שהוגדר כ"מסלול נופש"

ב. אזור פארק רבין- הגבול בין שפלת יהודה להרי ירושלים. שטח זה מתאפיין בכמות רבה של דרכי עפר טובות ומגוון רב של מסלולים ברמות קושי שונות ( קושי הנובע בעיקר מהפרשי הגוה האנכי במסלול-ראה נספח א). תא שטח זה נבחר לייצג את רכיבת ה-XC, רכיבת הקרוס-קאנטרי.

ג. יער המגינים הצמוד לישוב כרמי יוסף- יער זה מרושת כולו בשבילים צרים (סינגל טרק). זהו אזור המושך אליו בעיקר רוכבים מקצועיים לרכיבות טכניות מורכבות. שטח זה מייצג את רכיבת ה"אקסטרים".

2.3 הכלים

2.3.1 כלי איסוף הנתונים.

העבודה הזו נוגעת בעצבים החשופים של הדימוי העצמי של חלק מציבור רוכבי השטח. עובדה זו יוצרת בעיה בהשגת מידע אמין מהציבור הנבדק.

התכנון המקורי בעבודה זו היה להשיג את רוב הנתונים משאלות (שאלון) שאציג לרוכבים ובו הם יענו על שאלות בנוגע לסוג האופניים שלהם ולאופי רכיבתם. לאחר שהתחלתי במילוי השאלונים, הבחנתי שברוב התשובות שאני מקבל הרוכבים מגדירים את אופי רכיבתם יותר "אקסטרימית" ממה שנראה בשטח וכן סותר את העובדות כפי שהכרתי מהכרות אישית. הסיבה כפי הנראה נובעת מהרצון להרשים אותי ואת עצמם.

אי לכך פסלתי את שיטת השאלונים וניסיתי להשיג גישה לנתונים אובייקטיבים יותר. המקורות שמהם שאבתי את המידע למחקר זה נחלקים למספר תחומים:

א. תצפיות בשטחים השונים.

ב. שאלונים לאנשי מקצוע בתחום

ג. ניתוח פרטני של רוכב בודד

ד. שימוש במאגרי מיידע של אתרים מתמחים

ה. ספרות מקצועית ומאמרים.

א. תצפיות בשטח

יצאתי לשטח מספר פעמים, כל פעם לאזור אחר בארץ. השטחים שנבחרו כמיצגים שיטות רכיבה שונות פורטו בסעיף 2.2

תוצאות התצפיות מרוכזות ב: נספח ו. : ריכוז נתוני תצפיות בשטח.

הערות לתצפיות

· כמסלול נופש נבחר אזור הר איתן. התצפית העלתה בעיה שיתכן וחלק מהרוכבים שראיתי המשיכו למסלול ארוך יותר. רוכבים שסברתי כך נפסלו.

· לכן בדקתי גם את פארק הירקון כתוספת למסלול ה"נופש"

· התצפיות בוצעו בנקודות היציאה של הרוכבים ולאורך הצירים .

ב. שאלונים לאנשי מקצוע

שלחתי שאלונים לכל יבואני האופניים בארץ ע"מ לקבל התפלגות מכירות של סוגי האופניים השונים.

מתשעה יבואנים וחנויות אליהם פניתי לא ענה לי אף אחד.

ד. שימוש במאגרי מידע

האינטרנט מהווה מקום מפגש רחב לציבור הרוכבים. ניתן לחלק את אתרי האינטרנט למספר קטגוריות (ראה פרוט ברשימה ביבליוגרפית):

· אתרי קהילות ופורומים

· אתרים מקצועיים ספציפיים לנושא מסוים: מסלולי טיול, ידע טכני והדרכה, תזמון אירועים ועוד....

· אתרים מסחריים של יבואנים ויצרנים.

בעבודה זו נעזרתי בעיקר באתר "גרופי" (http://www.groopy.co.il/), זהו אתר המשמש כמסגרת חברתית לקהילה גדולה של רוכבי אופני הרים. האתר מארגן טיולים רבים,אירועים חברתיים,מרכז מכרזים לקניות ועוד... כל חבר באתר ממלא דף חבר ובו מרוכז המידע עליו ("דפי רוכב" , מאתר "גרופי"). דפים אלו מהווים מקור מיידע יקר המציאות בעבור מחקר זה. ראשית המיידע הנמסר אמין לחלוטין- שם, גיל (לא משוכנע באמינות מלאה בדפי הנשים), וסוג האופניים. אלה נתונים שממלא הרוכב, ומאחר ומדובר בקהילה שנפגשת באופן קבוע אין משמעות לשקרים והטיות ולכן אוכל להתייחס למיידע כאמין.

את נתוני מסלולי הטיול שהרוכב עשה , מזין האתר באופן אוטומטי, ולכן גם עליו אפשר להתייחס כאמין.

מתוך הכרות ושיחות עם רוכבים , אני מאמין שהרשומים באתר גרופי, משקפים באופן מייצג את קהילת הרוכבים.

מאחר ומדובר בקהילה המפעילה טיולים מאורגנים (באופן התנדבותי),יתכן וחסרים ברשימות רוכבים הנוטים לרכב לבד, או עם קבוצה קבועה. יש לתת על כך את הדעת, ולבחון דרך לתקן זאת במחקרים הבאים.

הנתונים שנלקחו מכל דף הם :

א. מין

ב. גיל

ג. סוג האופניים שברשותו

ד. סוג הרכיבה שרוכב בעל הדף.

הנתונים רוכזו בטבלת אקסל (נספח ה. : טבלת ריכוז נתונים מאתר גרופי).

מתוך מאות הדפים באתר נרשמו רק דפים שבהם הופיעו כל הסעיפים : מין, גיל, סוג אופניים ורישום של לפחות ארבעה טיולים.

המין והגיל נרשמו כפי שהופיעו בדף. המין נקבע לפי השם והתמונות.

האופניים השייכים לרוכב סווגו לפי שלושת הקטגוריות : אופני מדבקה, אופני XC,ואופני "אקסטרים".

בקטגורית אופני המדבקה הוכנסו כל האופניים ללא זיהוי "מותגי" מוכר,כמו כן הכנסתי לקטגוריה זו גם אופני XC זולות (עד 2500 ש"ח ).

לקטגורית אופני הXC הוכנסו כל אופני הקרוס קאונטרי הרגילות.

בקטגורית האקסטרים הכנסתי את אופני השטח האגרסיבים: אופני הפרירייד, הדאון היל ואופני השבילים.

לקביעת סוג הרכיבה נבדקו הטיולים שעשה הרוכב ומופיעים בדף. כל טיול סווג לאחד משלושת הקטגוריות : נופש XC ואקסטרים.

הנחת עבודה במחקר מניחה שגם רוכב אקסטרים מושבע, ממשיך ברכיבות שטח שונות. לכן מספיק שרכיבה אחת מכול ארבע רכיבות הייתה רכיבת אקסטרים , הרוכב דורג כרוכב אקסטרים. כך נעשה גם לגבי רכיבת הנופש מול ה-XC.

2.3.2 כלי ניתוח הנתונים

את הנתונים הצגנו בטבלאות המאפשרות להתרשם באופן ויזואלי מהנתונים.

2.3.3 מהלך המחקר

במהלך המחקר נעשו מספר תהליכים לאיסוף החומר,ניתוחו והצגתו בעבודה זו:

* לימוד הנושא וחיפוש מקורות מידע רלוונטיים.

* פנייה ליצרנים יבואנים וחנויות לקבלת התפלגות מכירות.

* חיפוש קהילות פעילות במרחב הווירטואלי.

* קביעת שטחי רכיבה מייצגים.

* הכנת דפי תצפית ויציאה לשטחים השונים.

* הורדת נתונים ממאגרי המידע ב"גרופי" וריכוזם.

* הכנת המחשות גראפיות של הנתונים.

גד מה-טוב
מנכ"ל
מה-טוב פתרונות המחשה בע"מ
http://www.mathov.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב