דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יחיד מול צוות בביצוע משימות 

מאת    [ 06/07/2009 ]

מילים במאמר: 890   [ נצפה 6570 פעמים ]

מנהלי מוסדות חינוך מתלבטים לעיתים קרובות האם להטיל משימה חשובה לאחד המורים המוכשרים או לצוות מורים.
ביום עיון של סגל המרצים באוניברסיטת בר אילן הציג ד"ר יוסי קליין עבודת מחקר שעסקה בנושא, היש הבדלים במהירות השגת התוצאות במורכבות המטלות ובמספר חברי הצוות.
הממצאים במחקר הבהירו כי קיימת אינטראקציה מובהקת בין רמת המורכבות של המשימות לבין מספר המשתתפים בביצוע המשימה. נמצא כי "יחיד" משיג תוצאה "מהירה" יותר מזוג משתתפים במשימות מסויימות. כן, נמצא כי "שלושה" משיגים תוצאה טובה יותר משניים ברמות המורכבות הגבוהות יותר, משתתף רביעי פוגם במהירות.
ראוי שתוצאות המחקר יגיעו לכל מוסדות החינוך, כאשר מנהלי בתי הספר הטובים המבינים כי תפקידם העיקרי הוא "העצמת מורים" מטילים משימות רבות מאוד למוריהם, ההתלבטויות, הדילמות, היעדים והמטרות רבות מגוונות ומרתקות, מנהל שהוא מנהיג מתלבט ללא הרף על מי להטיל המשימה המסוימת? לכמה אנשי צוות? או שמא למורה מוכשר בודד, אנו ידועים שככל שהמורים יהיו שותפים בקביעת היעדים של ביה"ס (במקום גורמי חוץ למיניהם) כולל יועצים ארגוניים הרי ההצלחה תהא משמעותית ולאורך זמן רב יותר, אך כאמור ההתלבטות קיימת כל הזמן, האם "כל צוות המורים" צריך להיות שותף בפתרון הדילמות במסגרת ישיבות מורים, האם דיון יהא במליאה, שמא פעילות בסדנאות? והמחקר מגלה לנו ההיקף היעיל של משתתפי הסדנא, היש נושאים עקרוניים אותם חשוב להציב בפני כולם ולמצוא יחדיו הכלים והדרכים להשיג היעדים או שמא ראוי שבחלק מהמקרים יבצעו המשימות בעלי הכישורים בתחום ייחודי .ברור לנו היטב כי גם אם נושאים חשובים ביותר מופעלים על ידי בודד יחיד או צוות מצומצם, הרי עליהם בהמשך הדרך בתהליך נכון וחכם להעביר "הכל" לצוות המורים ולשתפם בתהליך שיתופי אמיתי.
כאשר ההתנסות, ההתלבטות המשותפת מביאה את כולם להחלטה הנכונה האחריות על ביצוע ההחלטות מוטלות על כתפי כל הצוות אם כולם יהיו שותפים למהלך הכולל שהרי "אין קיצורי דרך בחינוך", אם ברצוננו להטמיע תהליכי שינוי ראוי שהצוות כולו יהא שותף, המובילים המנתבים את הרעיון, הדילמה והתהליך כולו כולל הערכה צריכים להיות באחריות מורים מן הצוות שהנושא מחובר אליהם לכישוריהם ויכולתם. כאשר מחוז תל אביב בפיקוחי - עסק בפיתוח "האקלים המיטבי" הרי המשימה הוטלה על מפקח אחד שהיידע בתחום זה נבע משפע מקורות שהוא קרא והיה "מומחה" לתחום, הוא הוביל את כל המפקחים והמחוז כולו ביישום הלכה למעשה של התאוריה החשובה בבניית אקלים מיטבי.
בדיוק בדרך זו הוטלה משימה נוספת על מפקחת שהיתה גדושה ביידע בחכמה בעוצמה וביצירתיות בתחום הערכה היא הובילה המחוז כולו למיגוון דרכי הערכה.
האוריינות טיפוח השפה הרטוריקה, שאילת שאלות כל אלה הוטלו על מפקחת ומדריכות שהיו בעלות יידע אדיר בתחום חשוב זה, המפקחים והמנהלים רכשו כלים נפלים להגברת האוריינות במוסדות החינוך בזכות המובילות הללו בדרך זו נהגו המפקחת והמדריכות על החינוך החברתי בפיתוחו וקידומו של נושא עקרוני ובסיסי זה- הכולל מנהיגות נוער, כולם טיפחו והעצימו תלמידים בכלים ובדרכים שהמובילות העניקו לכולנו.
שפע של נושאים כמו התמודדות עם רמות שונות, טיפוח המצויינות, מניעת אלימות דרכים ועידוד, ההישגים הלימודיים, טיפוח החן ,היופי והאסתטיקה, הקניית מיומנויות למידה, התמודדות עם ההורים והקהילה ועוד... ועוד, נידונו במסגרת המליאה, בהתמקדות בעבודת סדנאות אך תמיד היו ראשי צוותים שהובילו כל תחום ונשאו על גבם האחריות להצלחה.
צוות המורים כולו חייב להצליח, כל יחיד תורם את חלקו להצלחה הקולקטיבית, כמו "תזמורת", בכל תזמורת המנגנת קטעי נגינה אחידים קיימים כלי נגינה שונים ומגוונים, כל אחד מנגן על כלי אחר, אך האיכות תיקבע רק אם תהא אחדות ומשמעת בנגינת כל הכלים יחדיו, הכל תלוי במנצח במנהיג היודע והמשכיל להפעיל כל יחיד וכלי נגינתו מתוך יצירת הרמוניה ואחדות עם כולם.
כך מנהל בי"ס שהוא מנהיג -צריך לפתח כל יחיד ע"פ כישוריו אך לדאוג, לצוותים מלוכדים ולאחדות כולם בביצוע כל יעד.
חובה על כולים לתכנן תמיד המטרה, להיות שותפים בהצבת היעדים ובתכנון התהליכים להשגתם, התהליך לכיבוש המטרות שהוצבו ראוי שיעשו כמו שד"ר קליין הציע בצוותים קטנים עד 3 כדי לאפשר מתן ביטוי לכל מורה.
כשם שבכל תזמורת קיימים גם קטעי סולו, בהם הטובים והמוכשרים ביותר מפגינים יכולתם הוירטואוזית, כך דרך כל מנהל שהוא מנהיג לתת "במה" לכל מורה כדי להפגין כישוריו ואיכותו אל מול שאר צוותי המורים, ייחודיות מתוך אחדות, עבודת צוות ופעילות בחברותות ובשלשות, ישכילו להקנות דרך חשיבה ועשיה זו לתלמידיהם. שהרי אנו מודעים היטב לאסכולה החשובה
מורה קורא - תלמיד קורא
מורה נחוש ונחרץ - תלמידיו דומים לו
מורה אחראי - תלמידיו אחראים
מורה אנושי ומחייך - כך תלמידיו
המורה משמע דוגמא אישית בכל הליכותיו כלפי תלמידיו
היהדות גדושה בשפע דוגמאות הממחישות חשיבות הדוגמא האישית בחינוך ובעיצוב פני הדור כך הלימוד בחברותות הממחישה כי טובים השנים מן האחד, העברה בסדנאות, ההקשבה, הויכוחים, מחלוקות שאילת שאלות המתודה החשובה ביותר להוספת חוכמה. היהדות מדגישה כי כל אחד צריך לפתח יכולתו וכישוריו שלו כאשר בורא עולם בראנו שונים אחד מן השני, אך מיצוי היכולת האישית חייבת להיות משולבת עם החברים, הקהילה, הצוות, היעד החשוב ביותר פיתוח היחיד מתוך חיי חברה, דאגה לזולת ואהבת הרע. "טובים השניים" הוא יעד חשוב אך המתודה חייבת להדגיש פיתוחו וקידומו של כל יחיד למיצוי יכולתו וכישוריו. זו הדרך לפיתוח המצוינים מאז ומתמיד.
ד"ר קליין מצא במחקרו כי בכלים בדרכים ובשיטות ללמידה אין הבדל בגיל... במיגדר... אך יש חשיבות לתרגול ולניסיון, כפי שהרמב"ם מבהיר לנו כי הכלל הראשון בהצלחה חינוכית היא התרגול ושננתם לבניך.
כאשר מוטלות מספר משימות בו זמנית בו מחולקים המשימות בין מספר עובדי חינוך הרי חייב להיות תאום בין אישי המתחשבת בגורמים מגוונים ושונים. המפעל החינוכי הערכי מרתק מעניין ומורכב, בית ספר בנוי ממורים רבים, אשר כל יחיד שונה ממשנהו, עלינו לפתח ייחודיותו של כל יחיד בהתאם לכישוריו יכולתו ודרכו האישית בחינוך, אל מול בניית צוות מלוכד וחכם, הליכי אינטראקציה בין האנשים, חיי חברה ותרבות של מחלוקת ושאילת שאלות, בניית סדנאות עבודה מהווים מוקד חשוב בהצלחה, כאמור -היקף המשתתפים בסדנאות חשוב ועקרוני.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב