''טבא חד פלפלתא חריפא''..( מסכת יומא)
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

''טבא חד פלפלתא חריפא''..( מסכת יומא) 

מאת    [ 06/07/2009 ]
מילים במאמר: 888   [ נצפה 1841 פעמים ]

 
 
למדנו בדף היומי במסכת יומא פה' ב " טבא חד פלפלתא חריפא ממלוא דנא דקרי"
היינו טוב פלפל חריף אחד ממלוא הסל דלועים שהרי בפלפל החריף יש יותר טעם מכל הדלועים הרבים .
כלל גדול מלמדת אותנו הגמרא, עוסקים בעיקר... בחשוב.. במוקד...גם אם הוא מועט, או קטן הוא, הרי יש בו יותר יעילות , חכמה , תבונה ,עוצמה , חריפות מאשר להיות עסוק עם המון פריטים שאינם יעילים, שאין בהם טעם מוטב לעסוק בכלל להבין היטב את הבסיס שבהיגיון, נק' החוזק עליו נשענים השאר,כל עשייתנו צריכה מחשבה כדי להתייעל מוטב להשקיע זמן ועמל, חשיבה מעמיקה כדי לאתר את הטוב, כך נחסוך בעמל שאין בו חשיבות, מוטב לגדוע עצים עם מסור חד שעליו השקעת מידה רבה כדי להשחיזו, מאשר לעבוד קשה בגדיעת עצים עם מסור קהה
עלינו לחנך כל אדם מקטנותו כדי שיפעל בכל עשייתו בחכמה,
כדי שידגיש את העיקר ולא את הטפל. למצוא ולאתר את הכלים המתאימים והטובים ביותר , לבנות המכשור הטוב והיעיל כדי לחסוך בעבודה רבה שאין עמה תבונה.
שהרי יש לכבוש יעדים רבים בחיים, עלינו להשיג כל מטרה, ככל שנבין יותר טוב את היעד, ככל שנעמיק לחקור את מהות היעד כן נבנה כלים מצוינים יותר כדי להגיע אליו, התהליך ההשגה תמיד ארוך יותר באשר קיים צורך להפנימו לתוכנו אך גם לאורך התהליך יש גבול, ככל שנבין טוב יותר את החזון, החלום, כן נאתר הכלים - התהליך כדי להגיע אליו ביתר מהירות ובעצמה רבה. הכנת תשתית חכמה לכל תחום תקל עלינו בביצוע המשימה.
תלמיד חכם נקרא כך - כי הוא לומד כל הזמן מקטנותו ועד זקנותו
הלימוד המתמיד הכולל קריאה והעמקה- מקנה לאדם אוצר מילים אדיר , המוח ספוג בידע מכיל מילים הבונים משפטים הגיוניים, כאשר המילים האגורות במוח כתוצאה מלמידה מתמדת מעוגנים בראשנו -הרי לכל החשיבה והדיבור יש היגיון רב, ניתן לדון, להתווכח, לבטא כל רעיון כאשר אוצר מילים רב יותר טמון בנו. המילים הם הפלפל החריף הנותן טעם למשפטים ולאמרות החכמות, האוצר מילים ובמוחנו מוכן לקלוט עוד ועוד מילים, יש רצון לרכוש ידע נוסף, לקרוא יותר ויותר ספרים ההבנה- העיקרית הבנויה מאוצר מילים משפיעה על כל דרכי החשיבה על ההבנה, ההקשבה, ההיגיון, והתבונה המעמיקה. כך ניתן לשוחח עם אנשים על מגוון תחומים, לכתוב מאמר וספר . הבסיס הקיים הפלפל החריף-נותן טעם למשפטים לאמרות, לכתיבה יצירתית ולכל חשיבה מעמיקה. הידע הבסיסי- הפלפל מאפשר לחלוף על פני כל מכשול שימוש ב"דלועים" באוצר מילים דל ורב לא מוסיף טעם רב.אנשי עסקים במגוון תחומים יודעים שככל שהיצירתיות גדולה יותר ככל שהאדם ירגיל עצמו להיות יצירתי ובעל מוטיבציה, אסרטיבי כן תהיינה התוצאות, התוצרים טובים יותר ובעלי משמעות גדולה יותר.
אנשי חינוך מעולים יודעים היטב כי כדי לאגור ידע, להפעיל המחשבה בכיוונים נכונים ויעילים יש ללמוד כללים, עקרונות, בסיסים ועלייה, לבנות הפרטים. עבודה קשה, עמל רב במשך שעות וימים מעידים אומנם על חריצות, רצון עז, נחישות,אך היא אינה מעידה על חכמה, החכם והנבון
2
חושבים היטב על כל מעשיהם ועמלם -כדי למצוא לאתר הפלפל הטעים החריף והחשוב. לאתר את העיקר, להתמקד בו ולבנות עליו בתים גבוהים שהרי כל פסק זמן חכם כדי לעסוק, לחשוב יצירתי ולעסוק בעיקר חוסך עבודה רבה ומייעל כל עמלנו.התוצרת שתצא מתהליך שנבנה על בסיס חשיבו הוא הרבה יותר טעים וחכם. בכל לימוד, בכל תחום ראוי למצוא את הכללים להטמיעם בתוכנו ועליהם לבנות כל הפרטים.
ברור לנו שאסור לזלזל גם בפרטים הקטנים ביותר, ככל שנרצה להעמיק יותר ולהבין היטב, עלינו ללמוד ולהכיר גם את הפרטים, אך נוכל לייעל הלימוד לזכור יותר טוב אם נעגן כל ההבנה עפ"י עיקרם של דברים.
אסור לזלזל בפרטים,"לדלועים" יש חשיבות, הם מהווים מזון בסיסי- כמותי הגומרים ומסייעים לשבוע באכילה, הפרטים מעשירים את חיינו וכל עשייתנו, אך תמיד כל רגע עלינו לזכור את המוקד - את הכלל , הוא ינחה אותנו בלימוד ובהפנמת הפרטים. החשיבה מצוינת ככל שנמקד כל הלמידה, חייבים להתנסות לתרגל, לפעול, בכל תחום כדי להטמיע התכונות שתעוגן במוחנו כך נזכור אותה יותר זמן .
אדם צריך להרגיל עצמו לאתר בכל מאמר את "מילות המפתח" הם העיקר בלימוד ככל שהמפתח -יהיה טמון ברשותנו- הרי נוכל לפתוח כל דלת. מילות המפתח- יוצרות שפה עשירה המתאימה לנושא הנלמד. כל מנהל שהוא מנהיג וכן מורה מנהיג יודעים כי כדי להצליח יש למקד העשייה עפ"י מטרות ומהם לגזור כל התהליכים להשגת יעדים. ככל שהיעד, החלום החזון יהא "פלפלתא" חריף יותר, כן טעמו ישפיע יותר על כל המאכלים. כל מדען,ביולוג,פיזיקאי, מתמטיקאי וכל רופא יודעים כמה חשוב ללמוד עיקרי הדברים, חשוב לדעת תכונות השריר, העצם, מהי רקמה ומהו תא מה המבנה הפנימי של כל חלק ואיבר כאשר העיקר ברור שריר ומעוגן הרי קל יותר ללמוד כל האנטומיה ואף הפיסיולוגיה של הגוף , האדם או הצמח.
אם נבין מה מבנה ה DNA ומה תפקידיו נוכל להבין כל תפקודו של כל איבר בגוף . המוח אחראי לכל תפקודיו של האדם, ככל שנעמיק ללמוד על מבנה המוח, כן , נבין טוב יותר השלכותיו של כל חלק במוח.
כל מורה, כל הורה, כל מנהיג חינוכי או עסקי חייב ללמוד את הקטע ממסכת יומא על חשיבות הלימוד של " הפלפלתא" - כדי לשפר ולהתחדש כל הזמן .
מוקד בסיסי בהצלחה בכל התחומים הם תהליכי שינוי מתמידים, אנו יודעים שככל שנהייה יותר "יצירתיים" כן נגיע לראש כל פסגה יותר מהר וביתר יעילות, כל תהליכי השינוי יהיו בעלי תוצאות מועילות יותר. ככל שנלמד לאתר את הפלפלתא בכל תחום ובכל רגע.
הפלפלתא התלמודית- הוא מקור ההצלחה מאז ועד היום.
שפע מקורות חז"ל עוסקים בלימוד הכלל וממנו להגיע לפרטים . כל דידקטיקן יודע כי כדי שתלמידנו יבינו לעומקם של דברים כל הנלמד ראוי להגיש ה"פלפלתא" ללמוד אותה היטב ולהבינה, היא ה"פלפלתא" תקרין על כל הלימוד בהמשך, היא שתוסיף טעם והבנה לכל פריטי הלימודים שבדרך .
ככל שנאגוד אותה בקופסא איתנה ושמורה , כן נזכה ליהנות מפרי ריחה וטעמה.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב