דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אתיקה מקצועית לרפואה משלימה 

מאת    [ 01/07/2009 ]

מילים במאמר: 972   [ נצפה 3234 פעמים ]

אתיקה מקצועית למטפלים במגע
מטפלים ברפואה משלימה ככלל ומטפלים במגע בפרט נתקלים הרבה פעמים בבעיות וחוסר הבנה במפגשים עם המטופלים. משימוש לא נכון "בכוח" המטפל ועד להטרדות מיניות. במאמר זה אחדד את הנושא ואתן עצות מועילות למטפלים, עצות אשר יעשו את חיינו קלים ובטוחים יותר ויאפשרו לנו לשמור על מקומנו המטפלים, מול המטופלים.

פגישת מטופל:
כאשר המטופל נכנס לחדר הטיפול יש לברכו לשלום ולשאול לשלומו. בעצם כניסתו של המטופל מתחיל תהליך התבוננות שקט אשר מאפשר למטפל לקבל רושם ראשוני לגבי אופי המטופל, נקודות המתח בגופו ועוד. יש לעזור למטופל במילוי דף "תשאול הבריאות" ולהתעכב על המחלות הרלוונטיות אשר מונעות קבלת טיפול בספא. יש להסביר למטופל על מהות ואופי הטיפול אשר יתבצע (שוודי, שיאצו וכו') כמו כן להסביר לו בברור מהו מהלך הטיפול אשר יתבצע בפרק הזמן אותו הזמין המטופל. הטיפול יותאם לפי צרכי המטופל. יש להקפיד על לוח הזמנים בטיפול, להתחיל ולסיים את הטיפול בזמן המוקצב. על פי פרק הזמן המוקצב לטיפול על המטפל לבחור את התנועות הרלווטיות יותר ובמידת הצורך להחסיר תנועות או לבצע יותר חזרות. בסיום הטיפול יש להשאיר למטופל כ 3 דקות לזמן "התאוששות" ובסיום ללוות אותו לדלת ולאחל לו יום טוב.

יחסי מטפל מטופל:
על המטפל להיות מודע לחלוטין למקומו. יש להיות "נחמד ולבבי" כלפי המטופל אך לא להיכנס לפרטים אישיים אין לפתח יחסי חברות עם המטופל. במידה והמטופל רוצה "לדבר" יש בהחלט לשתף פעולה "בהקשבה" אך לא להביע דעה ולא לתת המלצות, כמו כן אין לנדב פרטים וסיפורים אישיים. הדבר עוזר לבצע הפרדה בריאה בין המטפל למטופל.
על המטפל להיות מודע לכל אשר מתרחש בזמן הטיפול ולהיות אחראי לשלומו של המטופל. אחריות זו משמעותית מכיוון שמטופלים רבים נוטים לסמוך ללא עוררין על שיקול דעתו של המטפל. אין להשתמש בכוח זה לשלילה. יש לשמור על טיפול מקצועי ולחתור תמיד ללמוד עוד לגבי המקצוע בו אנו עוסקים.
אתיקה מקצועית:
יש לשמור על גבולות ברורים בין המטפל למטופל, מטופלים רבים מנסים ליצור קשר אישי ואף "לתשאל" את המטפל על חייו, אין לשתף פעולה בנושא אלא להפנות את השיחה חזרה אל המטופל או להציג את הטיפול כיעיל יותר "בשתיקה".
לגבי מיניות: אין לבצע עיסוי במקומות אשר ירמזו על מיניות בטיפול. מניסיוני כמטפל זכר, אני משתדל לא לעסות עמוק מידי באיזור החזה. בתחילת הטיפול אני שואל את המטופלת אם היא מעוניינת לקבל עיסוי "באזור המחשוף" באופן זה איני משתמש במילה חזה אשר מתקשר אצל רבים לשד עצמו וכמובן שאני מדגים עלי לאיזה איזור אני מתכוון. בנוסף אם אין צורך אני לא מבצע עיסוי בבטן, וטיפול לשריר הישבן שמור אצלי רק כאשר קיימות בעיות גב תחתון, וגם אז אני מבקש רשות מפורשת.
הכי חשוב היא איכות המחשבה!!! איכות זו צריכה תמיד להיות מכוונת לטיפול רפואי מקצועי בלבד ואין לתת למוח "לפנטז" על מטופל או מטופלת גם אם יש משיכה ראשונית. צריך לזכור כי אמון המטופל בידינו ואין לנצלו לרעה. במידה והמטופל עצמו "שולח ידיים" או אומר "רמיזות" מיניות על המטפל להיות מנומס, אך מאוד ברור ואסרטיבי לגבי מקומו של המטופל ואופי הטיפול. במידה וקיימת הטרדה נמשכת יש להפסיק את הטיפול ולבקש מהמטופל לפנות את החדר. במקרי חירום, לפנות בספא לעזרת איש הביטחון ובבית, לחייג למשטרה.
אין לקיים יחסים בין אישיים עם מטופל ובוודאי שלא במהלך הטיפול ואין לעודד מצב זה בכלל. יש אשר פונים ליחסים בין אישיים בין המטפל למטופל אך גם במקרה זה מומלצת "תקופת צינון" של לפחות שנה בין מתן הטיפול האחרון ליצירת הקשר. בכל מקרה את הקשר לעולם לא ייזום המטפל.
חשוב מאוד לשמור תמיד על סודיות מקצועית לגבי כל הפרטים שהמטופל מסר במהלך הטיפול, לא לשתף בנושא אנשים אחרים ואף לא מטפלים אחרים. במקרה של יעוץ עם גורם רפואי מוסמך, יש לקבל את הסכמת המטופל בכתב ואף לבצע את הייעוץ בנוכחותו.

המטפל ההוליסטי, דגשים ומבוא לגוף נפש בטיפול:
תמיד יש לזכור כי מכלול האדם הוא גוף ונפש. כך שגם אם אנו עוסקים בטיפול פיזי בעיקרו כעיסוי, עלינו לבצע את ההקשר הנפשי. יש לזכור כי אין אנו תחליף לפסיכולוג מוסמך אלא רק "אוזן קשבת".
כמובן שאיש איש על פי יכולתו ומקומו בחיים יסייע למטופל בדברים העולים בטיפול אך יש להיות מאוד כנים עם עצמנו ובמידת הצורך להפנות את המטופל לעזרה מקצועית. קיימת ספרות ענפה בנושא וכן קורסי התפתחות רבים אשר יועילו לנו המטפלים וממקום זה נוכל לתמוך במטופלים.

הקמת קליניקה: ברגע שהמטפל מתחיל לטפל באופן עצמאי, עליו לפנות לאחת מחברות הביטוח ולרכוש ביטוח מקצועי - רשלנות מקצועית. הדבר חשוב ביותר שכן יש מטופלים אשר "נהנים" להתפרנס מתביעות, וכן, אין לדעת מה ילד יום. במידה ועובדים דרך ספא יש כאלו שידרשו ביטוח אישי ויש שיבצעו את הביטוח עבור המטפל במסגרת הספא עצמו.
על מנת לעבוד בספא יש לברר לגבי תנאי ההעסקה ואופן התשלום. יש מקומות בודדים אשר יעסיקו את המטפל תמורת תלוש משכורת ויש שידרשו קבלות באופן עצמאי. מטפל שרוצה להיות עצמאי חייב לפנות לשלושה גורמים מוסמכים. ראשית לפנות למשרדי "מע"מ" ולהוציא אישור עוסק זעיר, פטור או מורשה על פי הצורך וההכנסות הצפויות. שנית, יש לפנות למשרדי "מס הכנסה" ולהודיע על תעסוקה עצמאית ולקבל פנקסי תשלום מקדמות למס הכנסה. שלישית, על המטפל לפנות לביטוח לאומי ולדווח על המצב החדש ובמידת הצורך לבצע תאומי תשלום מול ביטוח לאומי, ותאומי מס מול מס הכנסה. רצוי וכדאי לקיים רישום מדויק לגבי הוצאות והכנסות ולחלק קבלות למטופלים. במידת הצורך יש להיעזר ברואה חשבון מוסמך.
למטפל הרוצה להקים קליניקה עצמאית ישנם מס דרכים לעשות זאת: א. שכירות חדר טיפולים בקליניקות קיימות על בסיס יומי או שעתי. ב. הקמת קליניקה עצמאית . ג. פינוי חדר בתוך הבית אשר יהיה מיועד לחדר טיפולים. לכל אחד יש יתרונות וחסרונות כלכליים ואישיים ויש לשקול אותם ברצינות. כמובן שתעסוקה במקום מסודר כמו ספא משפיעה על הבחירה. באופן כללי ניתן לבצע פרסומת בעיתונות אך לרוב היא מוכחת כלא יעילה! לטובה ולרעה הפרסומת הטובה ביותר למטפל עצמאי היא "מפה לאוזן". תכולת הקליניקה העצמאית תיקבע על פי אופי הפעילות והמקום הנבחר.



כל אשר נכתב ונאמר במאמר זה ובכל המאמרים המפורסמים עי דניאל סמלסון ומרכז החיוך הפנימי מובאים כמידע בלבד, אינם עיצה או תחליף לייעוץ וטיפול רפואי מוסמך אצל רופא קונבנציונאלי.


כתב דניאל סמלסון, מטפל בדיקור סיני ומנהל מרכז הכשרה לטיפולי מגע "החיוך הפנימי" - המרכז לאומנויות הריפוי ומודעות עצמית.
אתר הבית www.inner-smile.co.il דניאל סמלסון 052-5477567
דניאל סמלסון "החיוך הפנימי"
http://www.inner-smile.co.il
innersmile10@gmail.com
0525477567



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב