דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דוח הוועדה לייבוא אישי 

מאת    [ 29/06/2009 ]

מילים במאמר: 839   [ נצפה 2718 פעמים ]

דו"ח הוועדה לייבוא אישי

על הוועדה הציבורית, אשר הוקמה בינואר השנה לבחינת מכלול ההיבטים הקשורים ביבוא אישי של כלי רכב, ירדה חשאיות רבה. ניתן לציין שבתחילת פעילות הוועדה היתה שקיפות הראויה לציון. הוועדה הוקמה ביוזמת הוועדה לעיתונות של משרד התחבורה. הוועדה בנןשא יבוא אישי הופקדה בידי שופטת בדימוס ובה השתתפו מומחים ממשרד התחבורה, מהנדסים ונציגים מגופים ציבוריים.
בהמשך הפעילות ירדה הוועדה בנושא יבוא אישי למחתרת. היא דחתה בקשות לעיון בפרוטוקולים ולא פירסמה את לוחות הזמנים. החשאיות לא הוסרה גם לאחר שהוועדה בנושא יבוא אישי הגישה את הדו"ח המסכם למנכ"ל משרד


התחבורה וסיימה את עבודתה.

לאחר עיון בדו"ח הסופי של הוועדה אשר הגיע לעיתונות, ניתן להסיק הסברים לכך. לכאורה הוועדה לא מתנגדת לעצם הייבוא האישי של רכב לישראל אלא להפך. הוועדה מעבירה ביקורת מרומזת על משרד התחבורה וחושפת תמונה בעייתית של התנהלות הייבוא האישי בישראל. זאת קבע הוועדה בנושא יבוא אישי לאחר שמיעת עשרות עדויות של מומחים.


הסוואה בייבוא מסחרי

בדו"ח מפורטת שיטות הסוואה של יבוא אישי רכב, אשר פועלת לייבוא מסחרי. ביניהן הגשת בקשה לרשיון ייבוא ע"י המייבא האישי כאשר המסמכים האקטואליים מוסבים על שמו בעוד שבפועל את הייבוא מבצעים גורמים עסקיים הפועלים בהסוואה של יעוץ.

ע"י הוועדה הוצגו גם מקרים בהם בוצעו ניסיונות של זיוף מסמכים והגשת חשבוניות של כלי רכב פקטיביות, שכביכול ניזוקו ולפיכך מחירם מופחת לצורך מס.
בנוסף הוועדה מדווחת על מספר מקרים בהם נעשה ייבוא של מספר רב של מכוניות ע"י עוסק יחיד אשר השתמש ברוכשים פקטיביים אשר אינם בעלי יכולת כלכלית לרכוש את כלי הרכב הללו.
נסקרו בהרחבה תופעות של בעיות בפן הבטיחותי. לטענתה הוגשו מסמכים כוזבים אודות התאמות והחלפת חלקים אשר בוצעו ברכבים לצורך התאמה לדרישות הישראליות. התקנה של פנסים בתקינה אירופאית למשל או ייבוא מערכות אקלים אשר מתאימים לתנאי ישראלי. הוועדה חוששת מהטעיית הצרכנים לגבי מצבם הפיזי של רכבים ותחזוקתם.
נתקפת גם כן ע"י הוועדה בנושא יבוא אישי הדרישה להנפקת "אישורי שרות" מיבואנים סדירים של מותגי הרכב השונים וזה תנאי ליבוא אישי רכב, כאשר אישורים אלה אינם בעלי ערך כלל. עם האישורים הללו היבואן אינו מתחייב להחזיק חליפים לרכבים הללו.


בעיות משפטיות

בעיה נוספת אשר מציגה הוועדה ליבוא אישי הוא ליקוי בניסוח משפטי של התקנות וחוסר סנקציות משפטיות בחוק נגד יבוא אישי של רכבים לישראל למטרה עסקית. העדר הוראות חוקיות לגביי יבוא אישי בלתי חוקי לארץ, נשללת האפרות מעובדי המכס לאכוף מקרים בהם יש חשד לייבוא בלתי חוקי של כלי רכב ביבוא אישי.
הוועדה מעבירה ביקורת על מדיניות הבדיקה של רכבים בייבוא אישי ע"י משרד התחבורה.לטענתה הבדיקה לרוב מסתמכת על מסמכים והצהרות ללא בדיקה. לצורך הדגמה הוועדה מביאה את הבדיקה של מספר שלדה במשרד התחבורה, המשרד לא בודק את המספר על השילדה אלא את המספר הטבוע מתחת לחלון. בדיקה כזו יכולה להביא לזיופי זהות.
צויין ע"י הוועדה גם העדר הסנקציות נגד זייפני מסמכים. הוועדה מבקרת את חוות דעת של המחלקה המשפטית במשרד התחבורה אשר לפי טענת המחלקה לא ניתן לפסול בקשה ליבוא אישי גם אם יש חשש בזיוף המסמכים אשר הוגשו לרשות עם בקשות לרשיון ייבוא.

יבוא אישי יימשך

הוועדה מגישה בדו"ח המלצות כלליות באופן מפתיע למרות הממצאים החמורים. הוועדה המליצה להמשיך יבוא אישי רכבים לארץ. בעדיפות ראשונה הוועדה ממליצה על התרת יבוא אישי של רכבים מדגמים אשר מיובאים לארץ באופן סדיר.

ניתנה גם המלצה ע"י הוועדה להמשיך ביבוא אישי של רכבים משומשים אשר עומדים בתקינה אירופאית. הוועדה המליצה על יבוא אישי של רכב משומש למרות שרוב הזיופים ובעיות הבטיחות אותן הציגה הוועדה נובעות מיבוא אישי רכבים בני עד שנתיים. עיקר החיסכון הוא בכלי רכב משומשים ולכן הגבלת הייבוא האישי לרכבים חדשים בלבד היתה פוגעת בעסקי הייבוא האישי. הוועדה החליטה להגביל רק את גיל כלי הרכב המייובאים לארץ לשנה אחת בלבד.
הוועדה ממליצה גם על התרה על ייבוא כלי רכב אשר לא נימכרים בישראל אבל בעלי תקינה אירופאית ובעלי אישור של היבואן המעיד על יכולת מתן שרות וחליפים לאותם רכבים.
עוד ממליצה הוועדה על אישור לייבא רכבים בתקינה אמריקאית בתנאי הצגת אישור על התקנת פנסים אירופאיים והחלפת מערכת אזעקה לתדרים ישראליים כל זאת בנוסף לאישור על מתן שרות וחליפים מיבואן מורשה. המלצות נוספות הן לגבי הסדרת העוסקים בתחום יבוא אישי אשר עד כה נימצא בעירפול. בנוסף לכך ממליצה הוועדה על קביעת קנס מנהלי גבוה על מירמה בהליך היייבוא האישי.


ולסיכום

אכזבה צפויה לכל אלה אשר ציפו שבעקבות הוועדה יבוא שינוי משמעותי בענף הרכב ובייבוא אישי. הבעיות אשר הציגה הוועדה מוכרות היטב לכלל הקשור לייבוא רכב. הוועדה גם קובעת כמה הקלות אשר איננן דרמטיות כלל. למחוקק היא השאירה את ההסדרה המשפטית של הענף. חשוב לזכור ששר התחבורה אינו חייב לקבל את המלצות הוועדה ולא יהיה מפתיע אם ישאר מה שנוח ומה שפחות נוח יעלם.
בתגובה מוסר משרד התחבורה, שכאשר התברר כי לכאורה קיימת תופעה של מסחר בלתי חוקי בתחום הייבוא האישי של רכב, הוקמה הוועדה לצורך בדיקת הנושא. במשרד טוענם שהוא פועל באופן אינטנסיבי להסדרת הנושא כמסלול נוסף לייבוא רכב שהצרכן יוכל להנות ממנו.

בקרוב צפוי שר התחבורה לקיים דיון נרחב, במטרה לקבל את מסקנות הדו"ח ולגיע לכרעה סופית בנושא יבוא אישי , הדיון יתקיים בהשטתפות כל גורמי המקצוע.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב