דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פיצויי פיטורין - דע את זכויותיך ! 

מאת    [ 29/06/2009 ]

מילים במאמר: 485   [ נצפה 4538 פעמים ]

פיצויי פיטורין הנם זכותו של כל עובד אשר סיים התקשרות עבודה על ידי מעבידו. על פי המקובל תצוין זכותו של העובד לדרישת פיצויי הפיטורין באמצעות הסכם עבודה אישי ובתנאי שלא יוכל זה להרע את תנאי העבודה המוסדרים בחוק. כל עובד זכאי לקבל פיצויי פיטורין לאחר שסיים שנת העסקה אצל המעסיק. גובה פיצויי הפיטורין הנו מכפלת השכר האחרון בשנות הותק (כולל חלקי שנה). במקרים מיוחדים השכר הקובע הנו לפי הממוצע של 12 חודשי העסקה האחרונים. בין אם יש או אין הסכם עבודה, כאשר המעביד מפטר עובד הוא מחויב לתת לעובד מכתב פיטורין.

פיצויי פיטורין כסעיף בהסכם עבודה

הסכם עבודה על סוגיו עשוי להכיל את מטרות התפקיד והגדרת התנאים להפרשות נוספות בין עובד ומעביד. הסכם עבודה יסדיר למעשה מכלול היבטים אשר מעצבים את אופי ההתקשרות אך גם את אופי ותנאי ההתנתקות כגון פיצויי פיטורין שכן הסכם עבודה ככל שיהיה כזה, חוזה או אחר, מתקיים על מנת להסדיר את מכלול ההשלכות אשר בדרך כלל צפויות להתרחש בעת סיום ההתקשרות בין עובד למעביד.

במציאות, ימצאו עובדים כמי שנתונים ללחץ ההנהלה היות והיא זאת שמכתיבה את תנאי הסכם העבודה. בפועל יבקש המעביד על פי רוב להשיג לא מעט יתרונות בעת בקשתו מהעובד לחתום על הסכם עבודה והפרשות. בעת חתימת הארגון והעובד, יבוטל אוטומטית צורך המעביד ליישם פרוצדורה ביוקרתית לפיטוריו של העובד כמו גם להסכמת ועד העובדים או ההסתדרות כאשר התנאי לכך שאת הזכויות שיקבל העובד על פי הסכם עבודה יהיו לא פחות טובים מזה שבהסכם הקיבוצי או צו ההרחבה לנושא פיצויי פיטורין.

בעת חתימה נדרש כל עובד לשים לב כי הסכם העבודה עשוי להכיל סעיף מקפח ביותר לפיו בעת התפטרותו של העובד מוותר הוא על חלקו של המעביד הן בביטוח המנהלים והן בקרן ההשתלמות!! נדמה כי מדובר בסעיף חריג ביותר, שנועד להתגבר על הוראות פסק דין יצחקי, לפיו ללא הוראה מפורשת בהסכם אשר קובעת את זכויותיו של המעביד בחלק שהופרש על ידו, יתכן מצב שבו שייכים זכויות אלה לעובד. נוכח העובדה כי הסכם עבודה אישי נתפס כחוזה המשפר את תנאי עבודתו של העובד, לדוגמה על דרך של התחייבות לשחרור מלא הכספים בביטוח המנהלים גם במקרה של התפטרות, מגיע סעיף זה מן הכיוון השני לחלוטין ולוקח מהעובד על פי הסכם עבודה גם את מה שבדרך כלל ואלמלא נכתבו הדברים, היה שייך לעובד במסגרת זכאות של פיצויי פיטורין.

 פיצויי פיטורין לאישה בהריון

פיצויי פיטורין יכולים להיות מורכבים ומשמעותיים יותר עם סעיף נוסף בחוק אשר אינו מצוין בהסכם עבודה בנושא פיטורין בהריון - אל לו למעביד להביא לפיטורין של אישה אשר הרתה במהלך תפקידה. פיטורי עובדת שהרתה , מנוגדים לחוק גם אם לא המעביד לא ידע על הריונה. אם רוצה מעסיק לפטר עובדת בהריון, בחופשת הלידה או שישים יום מתום החופשה יהיה עליו לקבל את אישור הממונה על עבודת נשים במשרד העבודה והרווחה ומוטלת עליו נטל ההוכחה כי פיטורין בהריון נעשו ללא קשר להריון. נטל ההוכחה קיים על המעביד בעניין פיצויי פיטורין, המעביד מחויב 60 יום לפחות טרם סיום תקופת העבודה, להודיע בכתב לעובד כי מוצע לו להמשיך ולעבוד שאם לא כן יחויב המעביד בתשלום פיצויי פיטורין.

סקירה זו נכתבה ע"י המומחים של lawline.co.il - אתר המשפטים של ישראל.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב