דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מערכות לבניית אתרים בקוד פתוח - למי זה מתאים 

מאת    [ 29/06/2009 ]

מילים במאמר: 734   [ נצפה 4291 פעמים ]

כבר לפני כ-7 שנים החלו מערכות חינמיות ובקוד פתוח לבניית אתרים (תוכנות CMS, מערכות ניהול תוכן) להיות נפוצות ברשת הישראלית. באותה תקופה השימוש העיקרי בהן היה ככלי לבניית אתרי קהילה ומרבית האתרים שנבנו באמצעותן השתייכו לאחד משני סוגים: אתרי הורדות (סקירה, תוכנות וקישורים להורדה של תוכנות או סרטים בדרך כלל באופן לא חוקי) ופורומים.

יתכן שהסיבה לכך שרוב האתרים שנבנו אז על מערכות בקוד פתוח היו אתרי הורדות או פורומים, נבעו מהעובדה שבני נוער, שאלה היו תחומי הענין שלהם, היו גם מי שהתאימו את המערכות האלו לעברית ותחזקו אותן. בנוסף, תרמה לכך ההצלחה העצומה של אתרים כמו אתר ההורדות Lionetwork ובני נוער רבים ניסו לחקות ולבנות אתר דומה, כשהמערכת לבניית האתר חינמית וזמינה עבורם, כשאי אפשר להתעלם מהעבודה אותן מערכות תוכננו כך שיתאימו לצרכים ספציפיים אלו.

הנערים בגרו - המעבר לחשיבה עסקית
כשנתיים לאחר מכן, החלה להתחזק מגמה חדשה בתחום מערכות בקוד פתוח לבניית אתרים בעולם וגם בארץ. החלו להופיע יותר ויותר מערכות שמראש תוכננו עבור שימוש עסקי: בניית אתרי תדמית, אתרי תוכן, אתרים לעסקים ועוד. במקביל הפכו זמינות מערכות לצרכים ייעודיים וספציפיים כמו מערכות להקמת לוח דרושים או מערכות להקמת בלוגים.

חברה לבניית אתרים הבוחרת לבסס את האתרים שהיא מספקת ללקוחותיה על מערכת מוכנה (בקוד פתוח או על מערכת קניינית, בתשלום) מאפשרת לעצמה להתמקד במתן שירותים ללקוח כמו עיצוב האתר, בניה נכונה לפי צרכיו, קידום במנועי חיפוש ושירות וזאת במקום להתעסק בתחזוקה של קוד והתמקדות בצד הטכנולוגי.

האם מערכות לבניית אתרים הן הפתרון לכל חברה לבניית אתרים?
לכן, האם מערכות לבניית אתרים בקוד פתוח הן הפתרון המושלם עבור חברות לבניית אתרים? הן הרי נקראות פעמים רבות "מערכות חינמיות" וזוכות ליתרונות הרבים שתוכנות בקוד פתוח מעניקות (גישה לקוד, תוספים רבים).

התשובה היא לא. לחלק מסוים מהחברות לבניית אתרים, מערכות כאלו יתאימו מאד. לחברות רבות אחרות, תפיסת ה"חינם" תהיה מוטעית ותהווה פיתיון לכניסה אל תהליך ארוך ומסובך של התמודדות טכנולוגית שלבסוף תשאיר אותם מנצלים חלק קטן מאד מיכולות המערכת ויצירת אתרים מוגבלים ביכולות ובעיצוב. שלא לדבר על הוצאות כספיות גדולות, בעיקר כאלו שקשה לתכנן מראש.

בינינו מתהלכים ה'מומחים'. אנשים שלמדו והתמחו במערכות לבניית אתרים בקוד פתוח במשך ימים (בעיקר לילות). לצידם של אלו, פועלות חברות לבניית אתרים שהן למעשה 'חצי בית תוכנה'. הן מחזיקות מתכנתים רבים יחסית וכוח הפיתוח חזק איתם.

למי זה יכול להתאים
היות וכדי לספק אתר שיעמוד בסטנדרט מסחרי נדרש להכיר היטב את המערכות האלו וגם לדעת להתעסק בקוד - עבור המומחים וחברות המחזיקות מתכנתים, מערכות לבניית אתרים בקוד פתוח מאד מתאימות כבסיס לשירות עסקי ללקוחות. הם אמנם מצליחים לייצר אתרים יפים ומתקדמים, אולם לצד היכולות הטכנולוגיות לחלקם חסרות תכונות אחרות וחלק מהם הופך בעיקר לקבלן משנה שבונה אתרים עבור חברות לבניית אתרים.
אולם כאמור, אין להמעיט בערך שמערכות בקוד פתוח לבניית אתרים יכולות להעניק ולמומחים ולחברות עם כח תכנותי חזק, מערכות אלו יהוו פיתרון מצוין.

אילו בעיות יכולות להתעורר עבור חברות קטנות או בינוניות
קוד פתוח אינו מילה נרדפת ל"חינם". אמנם הרישיון עבור רוב המערכות בקוד פתוח איננו דורש תשלום אך כדי לספק אתר ללקוח בדרך כלל אי אפשר להשתמש במערכת כפי שהיא. נדרש לבצע שינויים ותוספות ולהתאים עיצוב ייחודי.
חברה שאיננה מחזיקה מספר מתכנתים מנוסים (כמו רוב החברות הקטנות והבינוניות לבניית אתרים), תצטרך לשלם עבור שירותי פיתוח עבור מתכנת חיצוני.

הבעיה שעלולה להיווצר במקרים אלו, היא חוסר הודאות לגבי עלות הקמת האתר ללקוח. השימוש בשירותים חיצוניים (פעמים רבות, במתכנתים ופרילנסרים שונים) גורם לחלקים גדולים מעלות הבניה להיות במחיר לא קבוע ובסופו של דבר להתחייבות בהצעת מחיר שגורמת לרווח קטן או הפסדים.

בנוסף, שירותי התמיכה והתיעוד על המערכת רובם מתקבלים מאתר קהילת המשתמשים במערכת. אלו בדרך כלל מספקים תשובות במהירות (יחסית) כאשר מדובר בבעיות נפוצות ולא מורכבות. אולם ככל שהחברה בונה יותר ויותר אתרים ונתקלת בדרישות מתקדמות יותר, השאלות והבעיות נותרות ללא מענה.

עבור מערכות ארגוניות בקוד פתוח (Enterprise applications) מקובלים שירותי תמיכה והדרכה בתשלום (זהו בעצם כוחו הגדול של מודל הקוד הפתוח), אולם עבור המערכות לבניית אתרים שירותים כאלו עדיין אינם נפוצים, בוודאי שלא בישראל.

מי שבונה אתרים ומעוניין לספק שירותים מקצועיים עבור לקוחות בתחום זה ובוחן אפשרויות של ביסוס המודל העסקי שלו על מערכת בקוד פתוח ראוי שישאל את עצמו שאלות אלו:
? האם אני מכיר אותה מספיק טוב כדי שאוכל לייצר איתה אתרים מגוונים ומורכבים? אם לא אדע, האם יש מי שינחה אותי כיצד?
? האם יש לי יכולות פיתוח כך שאוכל להתאים את העיצובים לדרישות הלקוח ולהתמודד עם תקלות, באגים ופריצות אבטחה?
? האם אני בית תוכנה או חברה לבניית אתרים? אני רוצה להתעסק בטכנולוגיה או במתן מכלול שירותים באינטרנט?



הכותב, ארז וולף, הוא מנהל קשרי לקוחות בחברת WebsPlanet המתמחה בפיתוח פלטפורמות טכנולוגיות לבניית אתרי אינטרנט.

משרד יחסי ציבור וייעוץ תקשורתי ושיווקי הוקם באוקטובר 2005 ומשרת מאז חברות טכנולוגיה מובילות וסטארטאפים בראשית דרכם המקצועית. המשרד מתבסס על ראייה שיווקית רחבה המחברת בין כל פעילויות השיווק והתקשורת הנדרשות לארגון. את המשרד מנהלת עינת מירון, בעלת ניסיון עשיר של למעלה מ-16 שנים בכל ערוצי המדיה השונים. http://www.meyron-mc.com/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב