דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קוסמולוגיה המהפיכה האחרונה 

מאת    [ 24/07/2006 ]

מילים במאמר: 839   [ נצפה 5697 פעמים ]

קוסמומולוגיה המהפיכה האחרונה

יש כבר קוסמולוגים המנפנפים בתורה מתחרה ל"מפץ הגדול" המקובל כיום על רוב הקוסמולוגים ,והם מסבירים את ראשית קיומו של היקום לא ב"התפוצצות אדירה" שהיא ראשית הזמן והתהוות המרחב, אלא בהתנגשות בין שני יקומים קדומים. שאלת ההיווצרות עדיין לא פתורה, והיא מהווה את אחת השאלות המעניינות ביותר של המדע והקהילה המדעית הקוסמולוגית של ראשית המאה ה- 21 תתחבט הרבה במרכיב החדש שנוצר כהסבר להתהוות היקום הקונוונציונאלי.


כל הסימנים מורים כי אנו עומדים לפני "מהפיכה קוסמולוגית" חדשה.הראשונה הייתה זו שהסיטה את מרכז היקום מכדור הארץ לשמש והחדשה שהיא תהיה גם כנראה האחרונה לאחר שהתמוטטות מודל "המפץ הגדול" תמחיש קרוב לוודאי את העובדה שהיקום "שלנו" אינו אלא אחד מני "יקומים" רבים ה"חוגגים" בעל-יקום אחד נרחב ובעצם הכל הופך להיות עניין של הגדרה והקוסמולוגיה החדשה תהפך להיות בעצם קוסמולוגיקה,עניין של הגדרות ובחינה מחדש באיזו מידה שכלנו מסוגל לתת מענה על המציאות בה אנו נמצאים.

העלאת רעיון ריבוי היקומים אינו חדש והוא הועלה בהקשרים שונים.כמו אחד הפתרונות לפרדוקס "הסבא" נעוץ בתפיסת יקומים מקבילים. אם אתה חוזר אחורה בזמן והורג את סבך, אתה עושה את זה ביקום מקביל בלי שהתוצאה תשפיע עליך.

אך ניפוץ מודל "המפץ הגדול" הוא בגדר דבר ללא תקדים שמודל כה רבות דשו בו ופיתחו אותו מדענים,מודל שקיבל אישושים רבים ופרנס קבוצות שלמות של מדענים והציבור הרחב קיבלו תורה מסיני הופך להיות שבר כלי.זה משבר מדעי ללא תקדים שכאמור עלול להביא למהפך רציני בקוסמולוגיה ולהחזירה להיות מדע עיוני.

התגבשותה של תפישת העולם במהלך המילניום (מקופרניקוס עד האבל) עד תקופתו של קופרניקוס שלטה בכיפה התפיסה התלמאית הגיאוצנטרית, שהעמידה את כדור הארץ במרכז, שהיה אמור להיות "מרכז-הכל".קופרניקוס שחי באמצע האלף השני , העמיד את השמש במרכז המערכת כשסביבה אמורים לנוע כדור-הארץ ועמו כל כוכבי הלכת השייכים למערכת שעתידה להקרא ברבות הימים כ "מערכת השמש", הכוללת גם, מלבד כוכבי הלכת גרמי שמיים קטנים יותר כגון, אסטרואידים ,שביטים ועוד, כשלכולם השמש מהווה מרכז.

קופרניקוס פרסם את תורתו לקראת סוף ימיו , בספר שנקרא "על הסיבובים" (שנכתב במקור בלטינית) כשהשהיית פרסום הספר נועדה למנוע ממנו עימות עם הכנסייה הנוצרית!

הזזת כדור הארץ ממרכזיותו , היתה למעשה קריאת תיגר על הכנסייה שמרכזיות כדור-הארץ תאמה את תפיסתה, ועירעור תפיסה זו עירער גם מעמדה המרכזי בציבור מאמיניה ובציבור הרחב.

תורתו של קופרניקוס למעשה מסמלת את את תחילתה של תקופה חדשה במישור המדעי ומעבר לו!העברת המרכזיות מהאדמה אל השמש גרמה ל"רעידת אדמה" בחשיבה של ימיו, ובסיס לכל המדענים שבאו אחריו.למעשה זו היתה הרחבת אופקים בכל המובנים של האדם , שבתחילה כל עולמו הסתכם במה שקרוי היום כדור הארץ, ולאחר קופרניקוס התרחב עולמו של האדם עשרות ומאות מונים! מי שנתן את הבסיס המתמטי למודל של קופרניקוס היה המדען קפלר , שחי במאות השש-עשרה והשבע-עשרה . שלושת חוקיו בדבר תנועות כוכבי הלכת במסלולם במערכת השמש קידמו את האסטרונומיה בפרט ואת המדע בכלל! גם קביעת קפלר כי תנועת כוכבי הלכת סביב השמש אינה במעגל מדוייק כי אם במסלולים אליפטיים, שברה מוסכמות ואמונות , תופעה שהיא חלק בלתי נפרד בהתגבשות תורות מדעיות אשר נתונות למהפכים ולחידושים מתמידים!

מדענים בונים על קודמיהם ומכינים את ההמשך לבאים אחריהם. כך היה עם גליליאו שהמשיך למעשה את גיבוש תפיסת העולם של קודמיו, כשגולת הכותרת של עבודתו המדעית היתה בניסוי ובצפייה. הוא השתמש בטלסקופ שבנה ולמעשה בתצפיותיו הוכיח קבל עם ועדה כי "אמיתות מקודשות" המבוססות על הגיגים פילוסופים ואמונות דתיות , ואפילו חישובים מתמטיים אינם שווים תמונה אחת! בתצפיותיו בשמש ראה לראשונה את הכתמים עליה ובזאת כאילו הוכיח שגם היא אינה מושלמת. תזוזת הכתמים הבהירה לו כי גם השמש נמצאת בתנועה והכין בזאת את התפיסה כי המציאות הגושמית נמצאת בתנועה מתמדת והדדית הגדיל עשות דיקרט, פילוסוף נודע לתהילה שבין פועליו הרבים גם קבע שמערכת השמש למעשה אינה ייחודית וכי קיימות עוד שמשות עם מערכות משלהן ניוטון שרואים בו את ממשיכו של גליליאו, יצר למעשה את מדע המכניקה הקלאסית. שלושת חוקיו בדבר יחסי הגומלין בין כוח , זמן ותנועה, יצרו תמונה חדשה על המציאות הפיזית! גילויו את הגראויטאציה ככוח אוניברסאלי , הרחיבה את אופקיו של המדע והאדם בצורה משמעותית ביותר בין היתר, בפיתוח הרעיון שהכוח המושך את התפוח לאדמה הוא אותו כוח הקיים בין גרמי השמיים ומושכם זה אל זה!

עימנואל קאנט היה בעיקר פילוסוף, אך האינטואיציה שלו אמרה כח קיימים אינספור עולמות הכוללים שמשות , וציבורי שמשות וחלק מהם משמשים חממה לאינטליגנציות זרות , שהן אולי יותר מפותחות מבני האדם ! ראוי כאן לציין שעוד לפניו חי אסטרונום בשם ג'ורדאנו ברונו שהגה רעיון דומה , אך סופו היה רע ומר , כשהועלה על המוקד על ידי הכנסייה בגין חשיבה זו .

מי שלמעשה קבע סופית באמצעות תצפית טלסקופית כי קיימים איי עולמות רבים מספור מלבד שביל החלב, שהינו ציבור עצום של שמשות, שהשמש לה אנו שייכים נמנית עליו היה האבל , אסטרונום שעל שמו נקרא טלסקופ החלל הידוע. הוא אף הניח את היסוד למודל של התפשטות הכללית של החומר באמצעות "ההסחה לאדום" . תופעה זו היא ביטוי אופטי לתהליך בריחה הדדית של חומר שהיה מרוכז פעם כגוש אחד "נקודתי", וממנו נבע תהליך המוכר בשם "המפץ הגדול". האבל שחי בתחילת המאה הקודמת שסגרה את המילניום , מסמל יותר מכל אחד (ולא בכדי הטלסקופ נקרא על-שמו) את המהפיכה שחלה בחשיבה המדעית תוך מחצית אלף אחת, אותה החל קופרניקוס. אולם מהפיכה זו תימשך כנראה כל עוד האנושות תתקיים, והחשיבה האנושית כידוע אין לה גבולות ומעצורים!

העולם שהיה חזות הכל , הקבוע על מקומו הפך להיות גרגר בין צבא השמיים, וממקום מרכזי הפך להיות פינה נידחת אי-שם במרחבי השמיים.


מוסיקאי חובב מדע ואסטרונומיה עוסק בחידונאות בעל שני אתרי טריויה http://www.trivia-liraz.co.il
http://www.mar-trivia.co.il
ושני אתרים נוספים: http://www.cosmopedia.co.il . ערך את ספר השיאים של ישראל.( http://www.syim.co.il ) כתב כאלף ערכים ל"ויקיפדיה" בכינויים שונים.

כתב שני ספרוני מדע,"מסר מכוכב הלכת ארץ" עם מבוא מאת פרופ. דרור שדה ו"המפץ הגדול" גילגולה של תיאוריה מדעית".



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב