הגינה הטיפולי ככלי חינוכי-טיפולי יעיל לילךדים עם הפרעות קשב וריכוז.
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

הגינה הטיפולי ככלי חינוכי-טיפולי יעיל לילךדים עם הפרעות קשב וריכוז. 

מאת    [ 27/06/2009 ]
מילים במאמר: 1081   [ נצפה 5061 פעמים ]

 
 

שילוב גינה טיפולית בבית ספר
מאת - תמר בן נפתלי - מכללת תמר-ה להכשרת מטפלים בטבע,גינון טיפולי ושילוב אומנויות

חשיבות שילובן של מסגרות טיפוליות בתוך מערכת החינוך הפורמאלית- בבית הספר.

בית הספר נותן במידת האפשר מענה רחב וכולל להיבטים שונים בעולמם של הילדים.מערכת החינוך בארץ, הכירה כבר לפני שנים בעובדה שתכניות לימוד איכותיות וצוות מורים מיומן ככל שיהיה, לא יוכלו להועיל אם הילד אינו פנוי רגשית ללמידה. ההיבט הלימודי חייב להיות כרוך ומשולב בהיבטים התפתחותיים,רגשיים ואישיותיים. המענה חייב להינתן ללא קשר למצב סוציו אקונומי או סביבתי של הילד.
הנושא הופך למסובך ומורכב אף יותר במערכת החינוך מתמודדת כיום עם קשיים תקציביים ואידאולוגים מורכבים.
נקודת היציאה לתפיסה זו היא שהילד המגיע לבית הספר אינו יכול להינתק מהקורה בבית במדינה ובעולם.ילדים מתקשים לימודית,חברתית וואורגאנית ,משולבים כיום במסגרות החינוך הרגילות, והמערכת צריכה לתת מענה ליותר בעיות שאינן לימודיות ,עם פחות תקציב. אחד הפיתרונות הם -שילובן של תחומים פרא-רפואיים בתוך מסגרת בית הספר.
הרציונאל הוא טיפול בקבוצת ילדים גדולה שאין יד הוריהם משגת לשלם טיפול, או יש התנגדות לטיפול פסיכולוגי ו-או רגשי מתוך בורות או רתיעה מתחומי הפסיכולוגיה והסטיגמה של חולי נפשי - בעיני חלק מהאוכלוסייה.
הפיתרון היה הקמת מערך טיפולי בתוך בית הספר שילווה את התלמידים הזקוקים. מערך שיאפשר גיבוי וסיוע למורים תוך חיזוק, ליווי רגשי ,שיקום חיזוק תיפקודי למידה.
מסגרות טיפוליות בעזרת אומנויות ,דרמה,תנועה וביבליותרפיה הפכו לחלק בילתי נפרד מהעבודה החינוכית בישראל, בעיקר בבית הספר היסודי. הנושאים שיודגשו בטיפול - בשונה מהכיתה הם - דגשים רגשיים יצירת קשר בין אישי, יכולת לתת אמון במסגרת ובחוקים , הפנמת אמון בדמויות מבוגרות וסמכותיות שיפור בתגובות אלימות ואימפולסיביות. שיפור מסוגלות ובטחון עצמי.
הטיפולים עוסקים גם בנושאים החשובים לתפקוד בב"ס כמו הפעלת שיקול דעת ,תקשורת בין אישית, אינטליגנציה חברתית ושיפור נושאים לימודיים .זאת דרך היבטים רגשיים כמו חרדת בחינות תכנון וארגון בסיטואציות מורכבות ומענה של עזרה ראשונה רגשית במצבים טראומתיים ומשבריים בחיי הילד ובמסגרת בית הספר.
יש חשיבות רבה לדיאלוג הדו סיטרי ולהיזון החוזר בין המטפל- למערכת החינוכית והייעוצית בבית הספר. המטפל ישים דגש רב על שיפור יכולת ופניות ללמידה, יתאים את עצמו לאירועי בית הספר, ישתלב באופן שווה ותורם לצוות הטיפולי והחינוכי,יעבוד בשיתוף פעולה עם ההורים ומסגרות כמו מועדוניות ורווחה המטפלות בילד ויהי קשוב מאוד לצרכי המערכת. עם זאת, עקב היותו מעין-טריטוריה נפרדת יש חשיבות רבה לשילובו בצוות פורמאלי ועריכת מפגשי ישיבות משוב,תמיכה,העברת אינפורמציה וסיוע על מנת ליצור קשר וחיבור , עיקביות והמשכיות בטיפול בילד אחד הפוגש מורים ומטפלים רבים.

יתרונות הגינה הטיפולית בבית הספר- ולאחר שעות בית הספר
בגיל בית הספר יתחיל להתחזק הצורך באינטראקציה חברתית מחד- ומאידך יתחיל ויתפתח הצורך האנושי להבין תהליכים גדולים ומופשטים בעולם . פעמים רבות ,הילד יצליח להתחבר ולהבין טוב יותר את העולם בעזרת התווך של עולם החי והצומח.
בבית הספר ניתנת הזדמנות לכל ילד לצמוח וללמוד. השאיפה היא לאפשר למידה במצבים שונים ומגוונים שיחנכו את הילד להיות אדם סקרן,פתוח,יצירתי ופעיל.
הצעיר זקוק למעשים עם תוצאות ברורות ומובחנות, לחוויות של הצלחה והנאה ולעשיה שתלמד ותאפשר לו הפנמת דפוסים חברתיים ואנושיים חיוביים בחברה ובעולם.
כל זאת ,תוך אימון, חינוך והכוונה לחיי איזון והרמוניה עם עצמו ועם סביבתו האנושית, החיה והדוממת.
בגינון הטיפולי בבית הספר ,תתאפשר לכל ילד הזקוק לטיפול , ללא קשר למצבו הכלכלי, מוצאו או הישגיו הלימודיים מסגרת שתאפשר שינוי הכנה לחיים בריאים מאושרים וטובים יותר..הגינה תשמש למטרות רבות ,בין היתר גם כמקום ממנו תצא הבשורה האקולוגית לחינוך סביבתי וירכשו כלים לחיים בריאים יותר. בגינה שתקום בבית הספר,ירכוש הילד כלי חשיבה והתיחסות שישמשו אותו בחייו ותיפקוד טוב יותר בכל תחום.
פעמים רבות מידי הפכו קניוני הקניות והאולמות הממוזגים לאתרי הבילוי של יותר ויותר משפחות -והטבע התרחק מאיתנו.
לעיתים ,דווקא בבית הספר יוכלו ילדים רבים להיחשף לעולם הפשוט והנגיש הזה.
בבית הספר הלמידה והחשיפה לגינה ולטבע מאפשרת לעולם חדש להיכנס בדרך הראשית ולהיות באופן רישמי חלק מעולמו של הילד ה"מודרני".
יתרונות החשיפה לטבע בתווך מטפל :
הפחתה בבעיות קשב וריכוז (בעזרת חיזוק היכולת להתארגן, לתכנן,לשמור גבולות,לשלוט בתנועותיי ולמתן את תגובותיי,להקשיב ולהתבונן ולקבל את הקצב של האחר. ולחוות חוויה של קבלה והחזקה אין סופית שמאפשר הטבע.
שיפור בהפרעות התנהגות- בעזרת למידת חוקים ועשייה מאתגרת במסגרת אחרת המאפשרת ומלמדת דרכים חדשות לפעולה חברתית ומדגישה אינטליגנציות חלופיות ורדומות כגון - אצבעות ירוקות, קשר לחי המגיב אלינו בשמחה ואהבה ללא קשר למראינו, מוגבלויותנו והדחייה החברתית שלנו.יכולות טכניות, ויכולות קוגניטיביות שאינן באות לביטוי בהתנהלות הגן או הכיתה.
פיתוח תודעה חברתית - אחריות לסביבתי האנושית והדוממת ( אקולוגיה חברתית )
לצמח, לחיה, לדומם לעולם כמשהו שיש לי שליטה על קיומו ובריאותו.
העצמה אישית - דרך אחריות למשהו שנזקק לעזרתי ותלוי בי ( חיה או צמח )
פיתוח וחיזוק מיומנויות חברתיות - חברות טובה, עבודה בשיתוף פעולה, הפנמת ערכים דמוקרטים דרך קבלת החלטות בגינה , שיתוף ותקשורת טובה סביב משימות בגינה, חוויות חיוביות של הצלחה ושמחה בעזרת גידול - אכילה, הבאה למשפחה והנאה אסטטית.
הבנה רחבה וקבלה של תהליכים בעולם, במחזור החיים, לידה ומוות ואת הבלתי ניתן לשינוי וחיזוי = בעזרת ההתרחשות בגינה ובטבע הסובב אותנו ..
שיפור היכולת להיות גמיש ויצירתי בפתרון בעיות וקשיים בחיינו
שיפור יכולת התבוננות ומודעות - פיתוח יכולת התבוננות ומודעות לעולם ולמחזור החיים הכללי ואני בתוכו כחלק חשוב ומשמעותי ותורם.
פיתוח מודעות לעצמי בתוך המכלול ומעגלי חיי.
השימוש בטבע,בעלי חיים וצמחים מאפשרים לילד בגן פרשנות והזדהות טובה יותר ומותאמת לגיל.
שיפור יכולות אישיות ובין אישיות - בעזרת האינטראקציה עם הטבע- וקבוצת שווי גיל בסיטואציות אחרות מההתרחשות השגרתית בגן.
חיבור טוב יותר להתרחשות הכללית בגן הילדים -בעזרת התהליך בגינה שיהיה הומוגני לגן, ייצר חוויות חיוביות בין הגננת לילדה שנבחרה, ויחזיר את הילדה למעגל הילדים המתחזקים.
דגשים על חיזוק התפתחותי - חיזוק היכולות הקוגניטיביות דרך החוויות החושיות בגינה , חיזוק יכולות וכוחות יצירתיים ,חיבור בין סמלים ואירועים בגינה ובטבע לחיזוק וייצוג רעיונות ואובייקטים בחיי הילד.
דגשים לימודיים - פיתוח מיומנות החושיים ,למידת רצפים ותהליכים ,מושגי יסוד בעולם ,הקניית אינפורמציה בעזרת עולם הטבע והגינה, ,רכישת מיומנויות מקצועיות ופרקטיות,יישום ידע חוקים ועקרונות - הלכה למעשה,פיתוח החשיבה והיצירתיות דרך התיכנון, וההתמודדות עם קשיים בגינה וצבירת ניסיון בעבודת כפיים, התמדה אחריות ורצינות לאורך זמן
חשיבה חיובית,אופטימית,סקרנית ואוהבת לעולם.
כיצד הגינה הטיפולית "תצא" מתחומי בית הספר ותשפיע על התנהלות הילד בבית ,בקהילה ובעולם?
בגינה ירכוש הילד כלי חשיבה והתיחסות לעולם מסביבו. "אני ואפסי עוד" איננו משפט המאפשר מקום לאחרים. הגינה מאמנת אותנו לחשיבה בתוך עולם שלם של יחסי תן וקח, אחריות לאחר, הקשבה ויחס לצרכים של משהו אחר זולתי. זאת בדרך עדינה, מאפשרת ומתגמלת.
כותבת המאמר :

תמר בן נפתלי. בעלת M.A. מאוניברסיטת חיפה בייעוץ וחינוך מיוחד
מרצה במכללת גורדון במסלול לחינוך מיוחד, הרצתה שנים במכללת בית ברל במסלול להכשרת תרפיסטים באומנות ( בגישה הפנומנולוגית- אוניברסיטת חיפה) , מנהלת מכללת תמר-ה לגינון טיפולי ,תרפיה בטבע ושילוב אומנויות, בעלת קליניקה פרטית ומרכז טיפולי בעמק חפר , תרפיסטית באומנות במשרד החינוך המשלבת טבע וגינון , שימשה כיועצת חינוכית, מחנכת ומורה לאומנות במערכות החינוך בישראל.
תמר בן- נפתלי
מנהלת מכללת "תמר-ה" T.C
לתרפיה בטבע וגינון טיפולי בשילוב אומנויות
WWW.TC-TAMARA.COM

תמר לוסטיג - בן נפתלי - תרפיסטית באומנות,מורה ויועצת חינוכית במשרד החינוך ,מרצה בבית ברל במסלול לתראפיה באומנות, מקימת מכון "תמר-ה" לתראפיות בין תחומיות . בעלת קליניקה פרטית לטיפול ,מרצה ומנחת סדנאות .בצוות ההקמה של התכנית לגינון טיפולי- טבע תראפיה- וטיפול באומנויות הנלמדת כיום ב"הדסה נעורים" ובבית הספר להוראה חיפה.(בתשס"ח) . . http://www.tc-tamara.com
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב