דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גינון טיפולי 

מאת    [ 27/06/2009 ]

מילים במאמר: 625   [ נצפה 5305 פעמים ]


גינון טיפולי ותרפיה בטבע
יתרונות הטיפול בגינון וטבע
מאת- תמר בן נפתלי - מכללת תמר-ה
WWW.TC-TAMARA.COM
תכניות בטיפול בגינון וטבע קיימות היום ,במספר גדול של מוסדות בישראל.
במערכת החינוך ,בתי חולים, כלא, תכניות לנגמלי סמים, מתמודדים עם מחלות פסיכיאטריות,חולי נפש, פגועי ראש , בתי אבות נוער במצוקה ,צהרונים ומועדוני נוער. רבים מהם משלבים גינה טיפולית ואלמנטים רבים מתחום נרחב זה של טבע וגינון טיפולי.
מחד הטיפול בעזרת הטבע והגינה נמצא עדיין בחיתוליו ותלוי בפתיחות והיצירתיות של מנהל או המוסד בו מתנהלת תכנית שיקומית וטיפולית. מאידך,מפעילים של תוכניות טיפול והתערבות בעזרת הטבע, הגינה ובעלי חיים פועלים כבר שניים בארץ .גינון טיפולי עם קשישים נפוץ בכל הארץ.תרפיה בטבע של חסות הנוער המשלבת את תחומי הטיפול השונים בטבע במסגרות שונות ומגוונות.גינון טיפולי בבתי ספר ומועדוניות נוער נפוץ ביותר ויותר ערים. וגם, גינון שיקומי וטיפולי בתל השומר,בית לוינשטיין ופרדסיה.
הכשרת מטפלים בגינון הינה ארוכה ומצריכה התמחות התחום הגינון והחקלאות ובמקביל בתחום הפסיכולוגי והשיקומי. בטיפול בטבע וגינון בשיטת תמר-ה של מכללת תמר-ה, מושם דגש גדול על תחום האקולוגיה ,שילוב אומנויות,שילוב בעלי חיים ותרפיה בטבע ככלים משלימים והכרחיים לגינה הטיפולית.
הגינון והופך לכלי בעל חשיבות רבה בשיקום האדם ותחושת המסוגלות שלו. היכולת להתחבר לטבע דרך הגינה ובעלי החיים ,תוך פיתוח חשיבה אקולוגית ויצירתית הינה פעמים רבות פתח לאימון ,הצלחה ופיתוח כושרים שונים באופן יעיל בעבודה עם אנשים בעלי צרכים מיוחדים.
יתרונות הטיפול בגינון וטבע :
1. המטרות הטיפוליות מותאמות ליכולות האדם ,כישוריו ויכולותיו הפיזיות בעבודה בגינה.2
2. המשימות ממוקדות מוגדרות ומעשיות, יש סדר יום וסדר ברור של צרכים וחוקים בגינה ובטבע. מתקיימים מנהגים קבועים וחזרה על טכסים בגינה. גם בעזרת התנהגות החוזרת על עצמה כגון השקיה, עישוב, טיפוח הסביבה ועבודות חוזרות ורוטיניות.
3. מושם דגש על תכנון והתכוונות עתידית,אמונה ותקווה דרך העשייה בגינה שמבוססת על אמונה בכך שמשהו יצמח....
5.מושם דגש על יכולות, חוזקות ועשייה חיובית לכל אורך התהליך בגינה שהוא אקוויולנטי לתהליך האישי שעובר המטופל. הפסיכולוגיה של התקווה הינה בבסיס הגינון הטיפולי.
8. מודגשות הצלחות ותחושות של מסוגלות בעזרת הגידול והטיפול בצמחים. הערכת ההישגים לא תהיה תיאורטית אלא צמודה להצלחות בגינה
9. ההקשבה והלמידה הינה דו סיטרית ,מאתגרת ומעצימה. דרך הלמידה וההקשבה לצרכי הצמח- ילמד המטופל גם להקשיב לעצמו וצרכיו. בגינה יחווה המטופל הנאה, שמחה, תחושת מסוגלות ויצירתיות. הבנה של סדר וגבולות, יכולת להבין את סדר הדברים והפעולות בעולם.
10. בגינה הטיפולית תהיה אפשרות לעבוד על כל תחום הסדר והאירגון הגדול בעולם ,שהינו אבן דרך להבנת וקבלת הסדר בעולם הכללי ובעולמי הפרטי כאדם.
11. בגינה יש דגש על למידה ומיומנויות לימודיות. הלמידה בגינה תהיה חוויה חיובית ומותאמת לצרכים אמיתיים בחיים, הודגשה למידה דרך חושים וחוויה, נלמדו טריקים לזכירה, נקראו ונלמדו פרטים חשובים על הצמח וסביבתו, ההוראות היו פשוטות וברורות. ירכשו דרכי למידה והתמודדות לימודית חדשה.
12. התרפיות במוסדות מתאפיינות בכך שהן מתנהלות בדרך כלל בחדר סגור ,מוגן ומכיל. שלא כך הגינון המתרחש ברובו בחוץ,בגינה והינו בעל ערך מוסף אדיר למוסד בו הוא מתקיים מעצם היותו פומבי וחיצוני. הגינה גם יכולה לשמש אחרי שעות הטיפול כמקום ירוק ונעים ונוח בו ולהנות מיפיו.
לסיכום-
לטיפול בגינון טיפולי ותרפיה בטבע יתרונות רבים. הגינה הופכת לכלי רב משמעות בחיי המטופל הרבה מעבר לשעה השבועית.הגינה גם נשארת, נוכחת וקיימת גם לאחר שהמטפל הלך. נוכחותה מאפשרת התייחסות ,תווך וקשר הרבה מעבר לקשר מטפל-פונה. ההתמודדות עם תכנים רגשיים לא קלים עשוייה להיות קלה יותר כאשר הגינה נמצאת לאורך כל השבוע, מאפשרת ,מכילה ללא משוא פנים כל אחד ותמיד ונדיבה כמו שרק הטבע יודע להיות.
כותבת המאמר -
תמר בן נפתלי. בעלת M.A. מאוניברסיטת חיפה בייעוץ וחינוך מיוחד, מנהלת מכללת תמר-ה להכשרת מטפלים בגינון טיפולי ,תרפיה בטבע ושילוב אומנויות, בעלת קליניקה פרטית ומרכז טיפולי בעמק חפר, מרצה במכללת גורדון במסלול לחינוך מיוחד, הרצתה שנים במכללת בית ברל במסלול להכשרת תרפיסטים באומנות ( בגישה הפנומנולוגית- אוניברסיטת חיפה) , תרפיסטית באומנות במשרד החינוך המשלבת טבע וגינון , שימשה כיועצת חינוכית, מחנכת ומורה לאומנות במערכות החינוך בישראל.
תמר בן- נפתלי
מנהלת מכללת "תמר-ה" T.C
ללימודי תרפיה בטבע וגינון טיפולי בשילוב אומנויות
WWW.TC-TAMARA.COM




תמר לוסטיג - בן נפתלי - תרפיסטית באומנות,מורה ויועצת חינוכית במשרד החינוך ,מרצה בבית ברל במסלול לתראפיה באומנות, מקימת מכון "תמר-ה" לתראפיות בין תחומיות . בעלת קליניקה פרטית לטיפול ,מרצה ומנחת סדנאות .בצוות ההקמה של התכנית לגינון טיפולי- טבע תראפיה- וטיפול באומנויות הנלמדת כיום ב"הדסה נעורים" ובבית הספר להוראה חיפה.(בתשס"ח) . . http://www.tc-tamara.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב