שליטה בחשיבה
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

שליטה בחשיבה 

מאת    [ 26/06/2009 ]
מילים במאמר: 1494   [ נצפה 3448 פעמים ]

 
 

שליטה בחשיבה / ד"ר יחיאל שרמן

הרמב"ם מבהיר לנו 7 דרכים בחינוך. ההרגל הוא הראשון שבהם, כל חשיבה שאינך מיישם ומתרגל אותה - היא נשכחת ונעלמת. ההמצאות הגדולות ביותר בעבר ובוודאי כולן - בעולמנו היצירתי, החדשני והמאופיין בתהליכי שינוי מתמידים, נתגלו והופעלו בתהליכי חשיבה.

הניתן לרכוש תהליכי חשיבה? האפשר לעגן מוחנו לפיתוח יצירתי של חשיבה נכונה?, היכולים אנו לתרגל רכישת שליטה בתהליכי חשיבה?

הפוטנציאל לתשובה טובה הוא חשוב- אך אינו יעיל מספיק- אם אין מתרגלים זאת, תשתית המוח לא תגיע לידי מימוש אם לא נפעיל אותה ללא לאות. תוצאות יעילות, חכמות ויצירתיות תגענה רק לאחר חשיבה נכונה, הכול מתחיל מהמוח. המוח יכול להתנוון אם לא נפעיל אותו. המכונה האנושית האדירה ביותר תושבת ולא תהא אפקטיבית אם היא לא תנוע כל הזמן.התנועה בזמן, במועד ובקצב הנכון- תניע את ה"חשיבה" למיצוי היכולת וליצירתיות מדהימה.

אז צריך כל הזמן לחשוב..........לחשוב.............ולחשוב.

 

אדם היודע לחשוב מסוגל לפתור בעיות ולקבוע דברים בעצמו. חשיבה טובה גורמת לחשיבה נוספת, ניתן לשכלל ולשפר חשיבה טובה.

צריך כל אדם ובמיוחד כל מנהיג המוביל אחריו אנשים נוספים-

לחשוב מחשבה טובה אחת לפחות מידי יום. כך יהיו לו 365 מחשבות טובות בשנה, כאשר אדם מוצא מקום למחשבות- הרי הם ימצאו מקום בו-בתוכו. עלינו לבנות "מקום" למחשבות טובות- אומר הבעש"ט. במקום ששם מחשבתו של האדם שם הוא נמצא כולו, כי העיקר הוא המחשבה.

רעיון חדש, חשיבה נוספת אינה מעובדת בתחילה, כל חשיבה צריכה ליטוש כדי להפיצה לדרך-לנתיב מעולה. על כל רעיון חדשני- לעבור את מבחן הבהירות הטלת הספק. זיקוק המוח- חשוב ויעיל להשגת תוצאות טובות.

הליטוש והזיקוק מבהירים אם יש לחשיבה החדשה פוטנציאל וערך, ככל שנשכיל להעלות כל חשיבה טובה על הכתב, כן , נוכל להשתמש בהן ביתר יעילות.

לתהליך הליטוש של המחשבות דרוש סגנון משלו.

עלינו להשתמש -בהומור המוסיף נופך נפלא והקלה להוגה הרעיון ולשותפים הפעילים.ענווה יעילה בכל שלבי החשיבה והיישום, עידוד ויכוחים ומחלוקות מוסיפים חן רב לשיפור. הפעלת הדמיון תשפר את היצירתיות אף כי לפעמים אינה מציאותית. להגשמה דרושים תהליך, כישורים והמון המון שמחה.

המנהיג החושב חייב לפעול בהגינות, כל מנועיו צריכים להיות גלויים, ברורים ואמיתיים. המנהיג האיכותי החושב נכון- הוא בעל אמונה בעצם יכולתו ואמונה מוצקה באנשיו, ככל שתהליך ליטוש החשיבה יוגדר הרי עוצמת האמונה תעפיל מעלה. ככל שהוא יתרגל עוד ועוד

 

 

 

ויטפח כלים לחלוף על כל מכשול ,כן תצלח משימתו בחשיבה איכותית.. מי שמאמין במוחו- הרי החשיבה תהא יצירתית ומיטבית. הליטוש התמידי חייב ורצוי להיות בתהליכי שינוי מתמידים. שינוי כל הזמן ובכל הכלים והדרכים - תנאי להצלחה. פיתוח החשיבה חייב להיות במקום רגוע שקט ומתאים.לכל אדם-אישית. שם יוכל "החושב" להיות מרוכז ולבחון היטב הרעיונות, מקום שיגביר בו את השאלות והתשובות את הדילמות ואת העומק, שהרי אנו בתפילה מדגישים כי "סוף מעשה במחשבה תחילה."

"אתה חונן לאדם דעת" אחת מתפילת שמונה עשרה. הקב"ה נותן דעת לכל אדם. עלינו המובילים, המנהיגים החושבים- לנצל פוטנציאל זה הנמצא באנשים הסובבים אותנו. צריך כל אחד לאסוף סביבו את

האנשים הנכונים והטובים, לשתף אותם במחשבות הטובות ואף ליצור בהם מוטיבציה לחשיבה מעמיקה וטובה. "הסביבה האנושית" הנכונה במקום ובזמן הטובים יביאו לתוצאות הטובות והנכונות.

כל חיי הבנתי ויישמתי תפיסת עולם זו, ההצלחה נבעה תמיד מחשיבה טובה של כל הסובב אותי. ככל שהעמקתי לעודד חברי וככל שיצרתי קרקע מוצקה , בטוחה וחביבה כן, זכיתי לחשיבה יצירתית וטובה של הסובבים אותי.

כפי שכל עץ ושיח יגדל ויתפתח כיאות בתנאי שהזרע יהא תקין וחזק, חשיבה נכונה היא הזרע, מחשבה נכונה ומקורית יוצרת חברה אוהבת ואוהדת השמחה איתך בחזון, חברה המחזיקה ושותפה לכל התהליך ומסייעת להעמיק, לחזק ולהוציא מן הכוח אל הפועל את החשיבה הטובה כך מגיעים לפסגה.

אומר א.ב. יהושע "-בכל מחשבה יש כוס- ובתוך הכוס עוד מחשבות."

בסביבה נכונה החשיבה זוכה להערכה, הרעיונות מתקבלים בשמחה ומעודדת שאלות ותרבות של מחלוקת תוך הצגת שאלות ושאלות כך מפרים את החשיבה, ביצירת עבודת צוות מעשירים, מרחיבים, ומטפחים את הסביבה החושבת. המנהיג האחראי מעצים חבריו ומניח על כתפיהם את האחריות גם כן.

ראוי שזכוכית מגדלת תלווה אותנו כל הזמן בכל חשיבה.

ראוי לתת לחשיבה "להתפרע" ללא מסגרות וגבולות בתחילת הדרך. אך- עלינו לתת "אויר לנשימה" לכל מחשבה-, כאמור, אין קיצורי דרך. עלינו לתת זמן לכל אינקובציה.

לפעמים, כדאי ליצור תשתית של מנועים לחשיבה יצירתית וטובה. הרעיונות היצירתיים מוסיפים ערך רב לחיים, כך מפתחים את הפוטנציאל הטמון בנו ומשתפרים כל הזמן במחשבות טובות. באשר מחשבה טובה מהווה קרש קפיצה לרעיון נוסף וכביר יותר. כאשר יש רעיונות מעולים שיש להוסיף להם רק נפח. לפעמים כוחו האמיתי של רעיון מתבטא ביכולתו להפוך ממשהו מופשט למשהו יישומי.

 

האנשים- יוצרים ומשפיעים על יעילות גדולה יותר של חשיבה. המה יאמינו ברעיון ויפעילו את כל כישוריהם הטמונים במוחם רק אם יאמינו במנהיג, בכישוריו ויכולתו. צריך המנהיג לכתוב ולבטא הרעיון שהגה כאשר אומרים חז"ל: "הדיבור הוא צינור המחשבה"

המגיד דוב בר ממעזריטש אומר: "כי הדיבור הוא לבוש המחשבה כשאדם מדבר נגלית מחשבתו".

לכן דרך הדיבור הנכון והחכם, המנהיג יכול לשכנע היטב את מונהגיו החכמים כדי שהם יהיו שותפים לחשיבה ולהוצאה לפועל של רעיון-הם נמצאים בקו האש- על כן כדי שמלחמתו השכלית תהא יצירתית יותר עליהם להאמין במנהיג, באיכותו וברעיון.

עלינו לקרב הקרובים לשינויים, יש להקשיב לכל תחושת בטן הנובעת ממוח פורה של כל חבר בקבוצה ,כל הזמן כולנו מושפעים ומשפיעים. יחסי כבוד הערכה ועידוד יוצרים אנשים שיהיו פתוחים לקבל רעיונות , להשתנות, ללמוד, לקרוא ולהשכיל עוד ועוד.

כשהקרקע האנושית תהיה פורייה- התוצאות של כל רעיון יצירתי ישא פרי עסיסי. אנשים צריכים לחשוב כמו אנשי מעשה ולהתנהג כמו אנשי מחשבה.

צריך כל אחד לדקלם לעצמו אינני רובוט "אני איש של מחשבה".- הדיבור העצמי מועיל.

החשיבה חייבת להיות יישומית, עלינו להשתלט על תהליך החשיבה- כך נהפוך אותה לפורייה יותר, יהא קל יותר לטפח מחשבה אם יצרת מחשבות איתנות וטיפחת אותן כראוי.

לעיתים לאנשים חושבים- הישגיים, יש נטייה לקפץ ולהתחיל לעבוד.

לרעיון גדול זקוק זמן ארוך יותר כדי ליישמו, כשם שמטוס ענק זקוק למסלול ארוך יותר לנחיתה. בכל מצב כל רעיון, הנובע מחשיבה טובה ויצירתית צריך למשוך קדימה גם אם הדבר יצריך מאמץ -להעלותו על הר גבוה המשופע בסלעים ומהמורות. רעיון טוב דומה למריצה הוא לא ילך לשום מקום אם לא תדחף אותו.

ככל שנרגיל אנשים לקלוט כל חשיבה חדשה- כן הם יהיו יותר קשובים ורגועים.

מחשבה טובה צריכה להפוך לטבע, אך כל הזמן עלינו לזכור כי רעיונות גדולים זקוקים למסלול הרצה מחשבתי ארוך- קודם השקתם.

הרמב"ם מסביר לנו כי "האדם ,אין לו לדבר ולדרוש באוזני העם עד שיחזור על מה שרצונו לדבר פעם ושתיים ושלוש וארבע וישנה אותו היטב -ואח"כ ידבר."

כדי להפוך לחושב טוב יותר -עלינו לבדוק תמיד את הסביבה, לעיתים היא משופעת באלמנטים מרגשים וחיוביים היכולים להזניק את החשיבה הטובה. המפתח כאמור נמצא במוחנו ע"כ נדאג שהמפתח יפתח "דלת המוח" ולא ינעלנו.

הסביבה- כוללת: קריאת ספרים,עלעול בכתבי עת, הקשבה לאנשים וחברים ,למומחים ולקלטות, רצוי להיפגש עם אנשים והעיקר, לאמץ כל רעיון שבסביבתך. האימוץ אינו וירטואלי, עליו להיות מעוגן בכתובים.

אמץ הכלל:"כתוב ושמור כל רעיון במקום מועדף כדי לגרות יכולת החשיבה שלך."

השתמש בכלים ובכללים ידועים ומקובלים,רישום בקלסר,תיוק כל דבר,כך שתוכל תמיד לעיין ולרענן החשיבה.

הקדש זמן לתיוק ולקריאה-כך שתמיד תוכל לשלוף הרעיון."הקלסר הוא סיר הרתיחה" השתמש בכתוב כאשר הרעיונות שבסיר "מבושלים".

או אז,חזור תמיד לחבריך -חשוף בפניהם הרעיון החשיבתי, גם הם "חושבים טובים" ,גם הם אנשי מפתח המאתגרים ופוריים. בזכותך הם יכולים לצמוח וללמוד כל הזמן.

אנשים משחיזים זה את זה כמו שברזל משחיז ברזל.

ילקוט שמעוני כותב: "אין סכין מתחדדת אלא בירכתה של חברתה, כך אין תלמיד חכם משתמש אלא בחברו."

עצה טובה לחושב: בחר לך מקום ראוי לחשוב מחשבות טובות.

גם בקצב הקדחתני מצא זמן לחשיבה במקום רגוע ושקט.

*שעה ביום

*חצי שעה בשבוע

*יום בחודש

*שלושה ימים רצופים בשנה

קבע לך זמן קבוע למחשבה-זו דרך נפלאה ליצירתיות.

 

הרעיונות העולים בראשך צריכים לבוא לידי ביטוי בדיבור ובכתיבה.שהרי, חלום שאינו נרשם -נשכח. לרעיונות חיי מדף קצרים- על כן פעל לפני תאריך התפוגה.

 

התיאוריה העדכנית כיום ממליצה לנו לשלב האינטליגנציה הרגשית בתוך ויחד עם האינטליגנציה השכלית. עדכניות זו מקורה בחז"ל שלימדונו, שכל חשיבה יצירתית תהיה בעלת עוצמה ואיכות ככל שתינתן בשמחה, ברוגע, באמפתיה, המלווה באהבה כבוד ויחס הוגן תוך הקשבה סבלנות והמון חיוך.

הרגשת השותפות ביצירתיות המחשבתית מביאות להפיק החשיבה לאתגר ומכוונות התהליך ליצירת תנופה.

כפי שציינו -כל תהליך זקוק להרגל, חזרה ושינון.

רבות מההחלטות הקטנות נשכחות וללא השפעה, המפתח להשגת הצלחה- היא היכולת להמשיך לגדול ולהשתפר כל הזמן. כושר ההתמדה חשוב ביצירת תהליך של חשיבה טובה. ההצלחה מצויה אצל אלו שגילו בחשיבתם מכרה- זה שבו הם ממשיכים לכרות.

עלינו לשמור על בערה מחשבתית כפי שמסביר רש"י בספר שמות: אש התמיד- "שתהא האש עולה מאליה" השמירה על האש מונעת שחיקה איטית.

כדי להגיע למכרה ,יש למצוא אותו- לאתרו- לכך צריך להשקיע עמל רב, לחצוב עוד ועוד במוחנו- במחשבתנו כדי למצוא שם צריך ללמוד וללמוד להיות חושב טוב, לגלות נכונות לכך מידי יום.

 

כפי שאומר יאנוש קורצ'אק:"מחשבתו של הלומד דומה לציפור. כשהיא מתחילה לעוף- מי ינחש לאן תגיע במעופה?".

 

גם קולומבוס שהפליג בים לא ידע היכן יעלה בחוף.

התמודדות אמיתית,יעילה ונכונה עם אתגרי התקופה והדור מחייבת אותנו לשנס מותניים וללמוד חשיבה יצירתית טובה ולשלוט בחשיבה- במגוון האמצעים החכמים והנבונים.

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב