דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דלקת פרקים ניוונית בכלבים 

מאת    [ 24/06/2009 ]

מילים במאמר: 576   [ נצפה 2407 פעמים ]

מתקשה בקימה?,כבר לא רץ כמו פעם,לא רוצה לעלות לאוטו,מדרגות?
דלקת פרקים ניוונית הנה תופעה שכיחה ונפוצה בכלבים, אך לעיתים גם בחתולים מבוגרים ניתן למצוא את הבעיה.
התהליך הדלקתי מוביל לכאב, נפיחות, הגבלת תנועה ואי רצון לזוז , אודם וחום של מפרק אחד או יותר.
על ידידנו על 4 עוברים אותם תהליכים העוברים על בני האדם ,אם התקדמות הגיל עוברים על העצמות והמפרקים תהליכי הזדקנות וניוון,מחלת (דלקת) פרקים ניוונית (Degenerative Joint Disease -DJD ) הנה מצב כרוני שבו מתרחשים תהליכי הזדקנות וניוון בפרקים ומפרקים (סחוסי הפרקים).
נבהיר תחילה מהו מפרק.
מפרק הנו מבנה המורכב מעצמות ,סחוסים,נוזל בין מפרקי,אשר תפקידו לסכך את המפרק,ולהזינו, ומעטפת המפרק, הסחוס המפרקי,אשר מתפקד כבולם זעזועים בין העצמות, איננו מכיל כלי דם להזנתו,ולכן הזנת הסחוס מתבצעת ע"י כלי דם קטנים המגיעים מקצות העצמות,וכן מהזנה המגיעה ע"י ספיגה מהנוזל התוך מפרקי.
ממבנה המפרק אנו מבינים כי גורמים רבים עלולים להוות מקור לתפקוד לקוי של המפרק,אך באופן כללי ניתן להגיד כי הגורמים לבעיה הם שונים ומגוונים וכוללים:

?רקע גנטי -רקע גנטי הגורם לחופש במפרק , כדוגמא בתופעת Hip displasia בכלבים (חוסר התאמה בין חלקי מפרק הירך) או מפרק המרפק (Elbow dysplasia)
?גיל בעה"ח.
?בעיה עצבית .
?השמנה.
?תאונות - קרע הרצועה הצולבת בברך, פגמים בסחוס, קרע גידים ומיתרים, שברים
?חוסרים תזונתיים.
?זיהומים .

התוצאה של סיבות אלו גורמת למפרק תקין עם סחוס חלק וכמות נוזלים תקינה ,לאבד מתכונותיו של כל אחד ממרכיביו,דבר הגורם למפרק לאבד מיכולתו התפקודית.ומכן לכל הסימנים התחלואתיים של המחלה.
למרות שמחלת פרקים ניוונית (DJD )נחשבת כמחלה לא דלקתית בבסיסה,התגובה המתרחשת במפרק הנה תגובה דלקתית לכל דבר, אשר גורמת לכל סימני הדלקת האופיניים,(כאב,חום,נפיחות וכו.),הסחוס הפגוע מפריש חומרים אשר כנגדם הגוף מגיב,דבר הגורם להתחלתו של מעגל "קסמים" שבו הגבת הגוף גורמת להחמרה במצב המפרק,דבר המביא למחלת פרקים ניוונית כרונית(DJD).
איך ניתן לאבחן את המחלה?
אבחון המחלה מתבצע ע"י לקיחת הסטוריה מפורטת ,ובדיקה קלינית מקיפה של ידידנו על 4, לעיתים ע"מ לאבחן את מידת הנזק הקיים כבר במפרק ,ישנו צורך בביצוע צילום רנטגן.
האם ניתן לרפא את המחלה?
רוב רובו של הנזק הנגרם כתוצאה מהמחלה בלתי הפיך, למזלנו כמו אצל בני האדם,גם אצל ידידנו על 4 ,ישנם מוצרים אשר ביכולתם להאט את התקדמות המחלה באופן ניכר,דבר אשר עוזר משמעותית לסחוס להחלים,יחד עם משככי כאבים ספציפיים לידידנו, אנו יכולים לעזור משמעותית ולהקל על הסובלים מבעיית פרקים.
איך ניתן להקל על תופעת המחלה?
?בראש ובראשונה רוב רובם של הסובלים מהמחלה סובלים גם מעודף משקל ,לעיתים גם עודף משקל משמעותי(obesity - מעל ל20% משקל גוף מעל המשקל הרצוי) ,לכן ישנה חשיבות מרכזית בבקרה ובהצלחת הטיפול בבעיות פרקים ,בהיות ידידנו במשקל נאות לגילו,גזעו ומינו.לקבלת יעוץ תזונתי לשם ירידה בריאה במשקל מומלץ להיוועץ עם רופא וטרינר ע"מ שיתאים את התזונה הנאותה ביותר לידידנו,עפ"י גילו,מינו,גזעו,ומשקל גופו הנוכחי.
?נוגדי דלקת ומשככי כאבים המיועדים לידידנו הסובלים מבעיות פרקים משווקות כיום בעלות שווה לכל, תרופות אלו פועלות בשני מישורים,כנוגדי דלקת ע"מ להפחית את התגובה הדלקתית המתרחשת במפרק,וכן כמשכך כאבים אפקטיבי כנגד כאבי הפרקים.
?תוספי מזון הנם מרכיב נוסף חשוב בטיפול במחלה,תוספי מזון אלו באים כגיבוי למערכת אשר תפקידה לשמור ולרפא את הסחוס שנפגע,לרוב תוספי מזון אלו מכילים שני מרכיבים מרכזיים אשר באופן טבעי לוקחים חלק בבניית הסחוס ,חומרים אלו הכונדרנטין סולפאט,חומר אשר הנו חלק מהשלד התוך מפרקי,והגלוקוזאמין,חומר אשר סופח אליו מים ,וע"י כך שומר על יכולתו של הסחוס לתפקד כבולם זעזועים,הנם חומרים הניתנים ככדורים,אבקה כתוספת למנת האוכל הרגילה של ידידנו על 4, ישנן בנוסף חברות ליצור מזון לבעלי חיים אשר מוסיפים את המרכיבים הללו למזונם וע"י כך בעצם יוצרים מזון חצי רפואי,(עקב הוספת חומרים אלו למנה).ישנם גם מזונות רפואיים למחלה מזונות אלו מכילים מרכיבים טיפוליים אשר עוזרים משמעותית להפחתת הסימנים הקליניים ולשיפור יכולתו של ידידנו לתפקד.

ד"ר ישראל זילברמן
חבר בעמותת הרופאים הוטרינריים לחיות מחמד
http://www.vetcare.co.il





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב