דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מכת חום בכלבים 

מאת    [ 24/06/2009 ]

מילים במאמר: 634   [ נצפה 3800 פעמים ]

אין דבר נפלא יותר מאשר לראות את התנהגותו של כלב בטיול ,או לצאת איתו לפעילות ספורטיבית מהנה,טיול בחיק הטבע בעונת הקיץ החמה,כמו גם פעילות גופנית מאומצת ללא הכנה נאותה,יכולים להיות משמחים ובלתי נשכחים אך באותה המידה יכולים להיות גם קטלניים לכלבינו,עקב התפתחות מצב המכונה מכת חום.

מכת חום לרוב נקראת גם היפרטרמיה, או עליה לא מבוקרת בטמפ. חום הגוף,

חום גוף נורמלי של כלב הנו 39 מעלות (שתי מעלות מעל טמפ. חום גוף נורמלי של אדם ),כאשר טמפ.חום הגוף עולה, מעל 39.3 נחשב הדבר כעליה לא תקינה, העלולה להגרם ממס. רב של גורמים וסיבות, היפרטרמיה, טמפ. חום גוף מעל 41 מעלות ללא סימני תחלואה קודמים לרוב קשורה לחשיפה לחום גבוה פנימית או חיצונית,כולל טמפ.סביבתית, ולחות ,חום גוף מעל 41.7 הנו חום גוף קריטי אשר מהווה סכנה לכשל רב מערכתי העלול להסתיים במוות .
כלב לא מזיע פרט לכפות הרגלים ,וככזה בניגוד לבני אדם המקררים עצמם בחום ע"י הזעה, כלב מצנן עצמו בעזרת לשונו,הלשון (וחלל הפה)אצל כלבים מכילה מס. רב של כלי דם וע"י העברת אוויר על הלשון מתבצע תהליך קרור ( בדומה לפעולת הרדיאטור במכונית), תהליך זה נקרא הלחתה.
בתנאי מזג אויר רגילים טמפרטורת ליבת הגוף נשמרת קבועה ע"י מנגנוני סילוק חום טבעיים. בתנאי מזג אויר קשים (חום ולחות גבוהים) מנגנוני סילוק החום העומדים לרשות הכלב אינם מספיקים לקרור הגוף, ואף עושים את הפעולה ההפוכה, תוך יצירת "מעגל קסמים" שגורם לטמפרטורת הגוף לעלות עוד יותר.
הגורמים הנפוצים ביותר להתהוות מכת חום הם:
?השארת הכלב ברכב סגור ללא איוורור ,
?השארת הכלב ללא צל ומים ביום חם
?פעילות גופנית רבה ומאומצת, ללא הכנה ומנוחה
בעיקר סובלים מכל התופעות הללו גזעי הכלבים עם האף הפחוס (brachycephalic breeds ) כבוקסר,בולדוג,פאג וכו. בגזעים אלו תופעות של עלית חום גוף עלולה להתרחש גם בשינוי קטן של הטמפ.והלחות הסביבתית או עליה בפעילות הגופנית,
מכת חום הנה מקרה חרום ,המצריך התייחסות וטיפול מידיים על מנת למנוע מוות,ע"י הורדת חום הגוף באופן מבוקר ,ישנה האפשרות לעצור את התהליך מהמשך הידרדרות של כשל מערכות כולל,
בשדה או בטיול יש לצנן את הגוף ע"י העברה למקום מוצל והרטבת הראש האוזניים,בטן ,כמו גם את הרגליים,במים ,אם בנמצא שוקת,או מקור מים ניתן לטבול את הכלב במים לקרור כללי ,(אין להשתמש בקרח)
הצלחת הטיפול תלויה רבות בטמפ. אליה הגיע הגוף , במשך זמן החשיפה,ובמצב הגופני של הכלב לפני הופעת התופעה ,אם טמפ. הגוף לא עלתה לרמות מסוכנות עד 41 מעלות ,בכלב בריא לפני כן, בקבלת טיפול מהיר יצליח להחלים ללא תופעות נוספות ככל הנראה , מעל חום גוף של 41.7 מעלות ובעיקר מעל 42.3 מעלות שזאת טמפ. גוף קריטית,עם סכנת חיים מידית, סיכויי ההחלמה הם פחות טובים ,רבות עקב תופעות הלוואי הנגרמות כתוצאה מעליית הטמפ.( ממכת החום), במקרים אלו ישנו שינוי במבנה החלבונים בגוף דבר הפוגע במגוון רחב של מערכות ואיברים ,אשר חלקם למרות תיקון התופעה אינם מצליחים להחלים ,דבר הגורר תחלואה חריפה יותר או פחות, ואפילו מעבר לתחלואה כרונית כתוצאה משינויים אלו, איברים מרכזיים הנפגעים הנם הכליות ,אשר כתוצאה מעלית טמפ. הגוף ,שינויים בלחץ הדם ,וכן שינויים מבניים במבנה החלבונים,גורם הדבר לחסימת פעילות הכליות ,דבר המביא להפסקת ביצוע תפקידם כמסלקי פסולת(שתן),בקרה על ממשק הנוזלים בגוף(ע"י בקרה הורמונאלית),ועוד.
מערכת חשובה נוספת הנפגעת הנה מנגנון הקרישה ,האחראית על כך שלא נדמם למוות מכל מכה או פצע. גם מערכת זאת נפגעת עקב שינויים העוברים על החלבונים הלוקחים חלק בתהליך חשוב זה.
לכן יש לזכור כלב אשר מתקשה בטיול וסובל מחום גבוה בדרך כלל ייגרר מאחור ,בניגוד לכלב בריא ועירני אשר יעשה פעמיים את המסלול שאתם עושים,ויתנשם בכבדות.ועם התעיפותו יפסיק להתרוצץ ויהיה יותר קרוב אליכם, עלינו לזכור כי הגררות מאחור איננה בהכרח תוצאה של עייפות או בעיות הליכה (של פרקים ועל כך בפעם אחרת )אלא בהחלט עלולה לנבוע ממצוקה אמיתית. במקרים אלו עלינו לעצור, להמתין, לתת לכלב לשתות ולנוח, במידה ונראה שהכלב תשוש מידי בכדי להמשיך בטיול עלינו לשקול ברצינות חזרה וגם זאת אחרי מנוחה ושתיה.
אז ביצאנו לטיול או/ו פעילות גופנית החשובה לנו ולידידינו הטובים ביותר, יש להצטייד במים לנו ולכלב ,ולבצע מנוחה מפעם לפעם ,
קיץ מהנה ובטוח לכולם.


ד"ר ישראל זילברמן
חבר בעמותת הרופאים הוטרינריים לחיות מחמד
http://www.vetcare.co.il





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב