דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נעשה לכם עוול בטיסה? האם ומתי נגיש תביעה? 

מאת    [ 24/06/2009 ]

מילים במאמר: 673   [ נצפה 2686 פעמים ]

מאת: יהודה לוי, עו"ד


 כישראלים הנוהגים לטוס מעת לעת, נתקלו רבים מאיתנו בתופעות לא נעימות הקשורות בטיסתנו. במאמר זה נדבר על מספר דברים שמומלץ לציבור הטסים לדעת.


אבדן מטען ואיחור בהגעתו:


ישראל קיבלה את אמנת ורשה הקובעת כי יש הגבלה על הפיצוי המקסימאלי מחברת התעופה במקרה של אבדן מטען. הפיצוי המירבי הינו כ- 20 דולר לכל קילוגרם מטען. ישנם מקרים שבהם פסק בית המשפט פיצוי גבוה יותר בגין אבדן מטען. כך לדוגמא, בית המשפט לתביעות קטנות בירושלים חייב את חברת "איבריה" לפצות נוסע בסך של 3,745 שקלים בגין אבדן מזוודתו ועגמת הנפש שנגרמה לו. הדבר אירע במהלך טיסה מארה"ב לישראל דרך מדריד, כאשר נציג חברת "איבריה" אסר על הנוסע להעלות את המזוודה לתא הנוסעים והוא הפקיד את המזוודה בתא המטען של המטוס. במקרים של הגעת מזוודות באיחור, בתי המשפט בדרך כלל נמנעים מלהורות על פיצוי גבוה. כך לדוגמא, אירע לצעירה שהגיעה למילאנו שבאיטליה לרגל חתונת חברתה הטובה, לדברי הצעירה המזוודות ובהן הציוד האישי והביגוד לחתונה לא הגיעו לאחר הטיסה והן הוחזרו לה כעבור 5 ימים. הצעירה תבעה את "אל על בסכום של 4,000 ש"ח בגין עגמת הנפש שנגרמה לה. בית המשפט פסק כי על חברת התעופה לפצות את הצעירה בסכום של 300 $ סה"כ. מומלץ מאוד לעשות ביטוח מטען ובמקרה של ציוד אישי חשוב ויקר, מומלץ לעלות אותו למטוס בידכם.


טיסת נשים בהריון:


בחודש מאי בעת שהגיעו בני משפחה לשדה התעופה ועלו על המטוס ובטרם ההמראה, הבחינה דיילת כי הנוסעת בהריון, הקברניט סרב להמריא למרות שלטענת הנוסעת היא הוחתמה על טופס ויתור על אחריות כלפי רשות שדות התעופה וחברת התעופה ובסופו של דבר היא הורדה מהמטוס זמן קצר לפני ההמראה. בתביעתה לבית המשפט טענה הנוסעת כי החברה ידעה על הריונה ומשכך עליה לפצותה על עגמת הנפש הרבה שגרמה לה ולמשפחתה עקב ביטול החופשה. בית המשפט דחה את תביעת האישה בנימוק כי היא לא הוכיחה שדבר הריונה הובא לידיעת סוכנות הנסיעות בעת תחילת תהליך ההזמנה של החופשה. בישראל ובעולם אין נהלים הקבועים בחוק בנוגע לטיסת אישה הרה ולכל חברה נהלים משלה. מומלץ מאוד להתעדכן בנהלים אצל את סוכנות הנסיעות ו/או אצל חברות התעופה ולקבל אישור מחברת הנסיעות על כך שנמסר להם כי מזמינת הכרטיס נמצאת בהריון. חברת "ארקיע" מקלה מאוד על נשים הרות והיא אינה מגבילה את הטסת האישה בארץ ובחו"ל בכל שלב מההריון וזאת בתנאי שבידי האישה מצוי אישור רופא המאפשר לה לטוס. חברת "אל על" וחברת הבת "סנדור" אינן מקשות במיוחד על נשים הרות. אישה שהריונה תקין יכולה לעלות על טיסה עד לשבוע 36, אם כי החברה דורשת אישור מרופא על מצב ההריון. בסוף שבוע 36 וכשבוע לאחר הלידה ממליצה החברה שלא לטוס. חברת "ישראייר" אינה מאפשרת לנשים הרות לטוס בקלות. עד השבוע ה-28 תוכל ההרה לטוס כרגיל בארץ ולחו"ל. משבוע 28 עד סוף שבוע 32 מחויבת ההרה להמציא אישור רפואי על היתר לטוס ולחתום על טופס הסרת אחריות מהחברה. החל מתחילת שבוע 33 החברה לא מאפשרת לטוס. בחברות הזרות, לכל חברה נוהל משלה בדומה מאוד לשינויים בין נוהלי החברות הישראליות.


ביטול הזמנה באינטרנט ע"י הסוכנות:


 לא תמיד כדאי לתבוע, את המסקנה הזו תוכלו להסיק מפסק דין שניתן לאחרונה, בו הוגשה תביעה על סך 15,000 ש"ח !!! נגד חברת הדקה ה-90 בטענה כי שעה וחצי לאחר ביצוע ההזמנה ואישורה התקבל טלפון שבו הודיע חברת הדקה ה- 90 לתובעת כי אין מקום בטיסה ולפיכך הזמנתה בטילה. בית המשפט דחה את התביעה בנמקו כי התובעת אישרה באתר החברה כי קראה את התנאים והגבלת האחריות שבהם היה כתוב שהסכם ההזמנה הנו מותנה ויכנס לתוקף ויחייב את הצדדים רק אם יתקבל אישור אצל הנתבעת מאת ספקי השירות, ועם קבלת אישור חברת כרטיסי האשראי על ביצוע העסקה על שם המזמין. בית המשפט חייב את התובעת בהוצאות משפט בסך 5,000 ש"ח משום שהתביעה קנטרנית.


 חקיקה ופסיקה שאוזכרו במאמר:


 חוק התובלה האווירית- התש"ם- 1980


ת"ק 2465/07 עמיאל רחל נ' איבריה נתיבי אויר ספרדיים


ת.א. 14848/08 אדווה גרינברג נ' חברת הדקה ה90


ת"ק 2469/08 סווירי רועי נ' קווי חופשה בע"מ


ת"ק 4588/07 שרי אלמוג נ' חב' אל על נתיבי אוויר לישראל בע"מ


כל המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כשלהי כלפי הקוראים ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים.


 

יהודה לוי, עו"ד
מגדלי צרפתי סנטרל (מגדל B קומה 1) רח' הרצל 52, ראשון לציון. טל: 039643797 פקס: 03-9692648 נייד: 050-2262555 מייל: ylevy.law@gmail.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב