דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המהפיכה של נדא 

מאת    [ 23/06/2009 ]

מילים במאמר: 580   [ נצפה 3336 פעמים ]

פעם, כאשר אמרו לי שאדם אחד יכול לחולל מהפיכה, לא האמנתי. הרי בשביל לחולל מהפיכה צריך תומכים, צבא, משאבים, ומה לא. כשבגרתי הבנתי, שיש מהפיכות שאדם אחד יכול לחולל. זהו כוח הרוח האנושית, אדם אחד מסוגל לומר "אחרי" ולא ימצא מאחריו אף אחד; ואילו אדם אחר יאמר "אחרי", וימצא אחריו צבא שלם.

דוגמאות לכך לא חסר. הדוגמה האחרונה לכך הינה נדא, שנהרגה במהלך האירועים האלימים באיראן. עד אז כל האירועים עלו לכותרות, אולם לא לאחר אותה בחורה, שצולמה כשהיא מקפחת את חייה לעיני המצלמות. קיימים אירועים רבים בהיסטוריה שבהם אדם אחד חולל מהפיכה בדעת הקהל - מז'אן דרק, מהטמה גנדי, מרתין לותר קינג, ואפילו להבדיל היטלר ימח שמו וזכרו. 

עלינו כמובן להבדיל בין מהפכנים בטובתם, קרי יוזמים של מהפיכה, לבין מהפכנים שלא בטובתם, כדוגמת נדא ואחרים שהפכו לסמל בעת מותם; או להבדיל אנטי-גיבורים, שלא היו מעוניינים בשליחות, אולם דווקא הם הצליחו כאשר קבלו אותה עליהם, כמו משה רבנו, גדעון וכו'. 

מה הסוד של המהפכנים? כיצד הם מצליחים מקום בו אחרים נכשלים?

כנראה שאת הנוסחה האמיתית לעולם לא נדע לאשורה, אולם נוכל לדעת את הכיוון:

1. האישיות: אישיות של מהפכן היא אישיות כריזמטית, סוחפת, נמרצת, המסוגלת להניע אנשים, לתקשר איתם, להלהיב אותם. אישיות המציגה חיוניות וכוח הפעלה. ידועים הסיפורים על ז'אן דארק, כיצד הצליחה לרומם ולעודד את הצבא הצרפתי. הסיפורים בתורה ובמדרשים על אברהם אבינו, אחד המהפכנים הגדולים בהיסטוריה, מלמדים על אישיות כזאת: אומץ לב, נאמנות, חברות, נכונות ללכת "עד הסוף" ועוד. 

יתכן ואישיות המהפכן נוצרת כתוצאה מ"נשמה גבוהה" קרי תכונות מולדות, ויתכן שתיווצר כתוצאה מתנאי חיים קשים במיוחד (כמו דוד המלך ואחרים) או מיוחדים (משה שגדל בבית פרעה). קשה למצוא בדרך כלל אדם שגדל חיים נוחים וקלים ללא שום בעיות או חסכים, ויהפוך לדמות קיצונית. אולם זאת תחושת בטן שלי ולא משהו מבוסס על מחקרים אמפיריים. 

2. תועלת: אנשים יסכימו ללכת אחריך מתוך אחת משתי סיבות, שלשתיהן מקור משותף: הם לא רוצים להרגיש פראיירים. על כן, הם ילכו אחריך אם יחשבו שיצא להם משהו טוב מזה, או אם הם יאמינו שהמטרה צודקת, ואתה נלחם עבור המטרה, ולא משתמש בהם למטרות אישיות. מהפכן טוב יודע אפוא לזהות צורך אמיתי בשינוי. אם לא יהיה מניע לאנשים, הרי שההתלהבות שלהם תיגמר תוך זמן קצר, במיוחד כאשר תגיע העת שהם צריכים לבצע איזו פעולה ולטרוח, כמו לצאת לרחובות או לתרום כספים להצלחת המהפיכה.

3. עיתוי: מהפיכות או שינויים קורים כאשר מגיעה העת לכך. בלשון התלמוד: "אכשר דרא" - כאשר הדור כשיר לכך. מהפכנים יודעים לזהות מתי העת הנכונה. אמנם הם מוכנים לקחת סיכון היכן שאחרים חוששים. במקרה של אנשים שנפגעו והפכו לסמל, כמו נדא, או מי ששכב מתחת לטנק בסין, וכו', קיימת תחושה משותפת מתחת לפני השטח שהמעשים שנעשים אינם ראויים, אולם צריך עוד "טריגר" קטן (בדרך כלל - רגשי) שיוציא את הדברים החוצה - במקרה הזה מוות של אדם חף מפשע וכו'. בשל ההשפעה העצומה שיש לכך, לעתים יותר מאשר תמונות של מאות ואלפי אנשים סובלים, לעתים יש רצון לייצר מניפולציות, שעד שהן מוכחות כשקריות הן גורמות נזק רב, כדוגמת העניין עם הילד מוחמד דורא. 

4. יצירת אלטרנטיבה והקמת גרעין של תומכים: לאחר מכן, מהפיכות קורות כאשר מתוספים שני מרכיבים חשובים: המהפכן מצליח לשכנע קבוצה של אנשים לקבל את דרכו (יצירת מוקד כוח), וכן כאשר הוא מציג חזון אמיתי ואמין לשינוי. מהפיכות לא קורות כאשר אין אלטרנטיבה. יש צורך ליצור אלטרנטיבה שאנשים יוכלו להזדהות איתה וליישמה. יש להעביר את החזון לציבור ואז חוברים יחד הצורך בשינוי, יחד עם החזון, והדבר מכשיר את הציבור להיות מוכנים למהפיכה. 


על כך ועוד ניתן לקרוא בספרות הרלבנטית. לאוהבי האנגלית הייתי מציע להתחיל במאמר קצר של Kotter (תקציר של ספר שכתב) שניתן להוריד בקישור המופיע מתחת למאמר זה.

קישור לתקציר הספר של KOTTER: http://www.capaoftexas.org/downloads/Leading%20change%20article.pdf

ד"ר שי שגב, עו"ד ונוטריון
לתגובות / שאלות: dr.shay.segev@gmail.com
לבלוג שלי: http://segevlaw.blogspot.com/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב